Ja, audiosignalen anländer senare ju längre kabeln är. Och förseningen motsvarar en hastighet långt, långt under ljusets.
Förklaringsmodellen med reflexernas sammanlagda verkan är lite krystad då det för audioområdet ju är så att ofantligt många reglexer anländer inom en bråkdel av en våglängd. Men det är (som så ofta inom fysiken) ett sätt som man kan välja för att förklara fenomenet. Det är i sig en riktig förklaring, men den är nog inte så myntnedtrillande för så många. .
Men att en kabel med på tok för hög karakteristisk impedans (som en normal högtalarkabel är) yttrar sig som en serieinduktans som därför ger en fasförskjutning (fördröjning) ungefärligen proportionell mot kabelns längd är kanske en användbarare förklaring?
Var och en för välja själv.
Det kan dock nämnas att det inte (som Svante felaktigt antytt) hjälper att (försöka) impedansanpassa i mottagaränden, då det ju bara är möjligt att göra det i det register där högtalaren som last börjar bli försumbar. Alltså vid frekvenser långt mycket högre än de vi talar om här*.
En högtalarkabels karakteristiska impedans ligger ju långt över högtalarens verkliga. Men det är lätt att gå vilse när man skriver av fel skäl och vill "vinna" hellre än lära sig.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:
Det har jag heller inte påstått. För höga audiofrekvenser är förstås den rimliga modellen för av en normal högtalarkabel med högtalarlast en induktans och en resistiv eller möjligen svagt induktiv last. Typ.
Men nu gällde min fråga vad du menade med våghastighet, och du tog i artikeln upp det alldeles intill att du sade att den var lägre än (nära) ljushastigheten som den är vid höga frekvenser (nära, alltså). Och det har jag invändningar emot. Faktabaserade.
Men det är bra att veta att du menade grupplöptid för en "lumped model" (jag har inget bra svenskt ord för det).
Just denna diskussion började med min fråga om din artikel. Fasförskjutning på en icke terminerad förbindelse har mycket lite med utbredningshastighet att göra. Och jag trodde att du menade utbredningshastighet med "våghastighet" i din artikel. Men så var det alltså inte.
Om man ska anse att fasförskjutningen i en LR-länk ska motsvara en våghastighet så kan man ju fråga sig vad våghastigheten i en LR-länk är. Alltså en som består av en spole och ett motstånd (inte en kabel och ett motstånd). Efter en stunds funderande bör man inse att begreppet våghastighet för en sådan krets är nonsens. Eftersom det du har mätt är just fasvridningen för en LR-krets så blir det du påstår nonsens.
Det handlar inte om att hålla med om de fysikaliska grunderna. De är förstås vad de är. Det jag har synpunkter på är din sammanblanding av begreppen våghastighet och grupplöptid och hur du använder ordet våghastighet för grupplöptid. De är två väsensskilda saker.
Om jag får terminera ledningen så framgår det med all önskvärd tydlighet att fördröjningen i kabeln motsvarar en våghastighet nära ljusets. Om kabeln inte termineras kommer en våg att studsa fram och tillbaka många gånger, detta kommer att bygga upp ett insvängningsförlopp som liknar svaret från en LR-krets, med den grupplöptid som du skissar på. Men bakom det fasskift man mäter då ligger många reflexioner fram och tillbaka, motsvarande en mycket högre våghastighet. Som är nära samma som vid höga frekvenser.
Där har du fakta. Om du vill undersöka detta föreslår jag att du provar med valfri signal och en terminerad ledning så att du inte förvirras av de multipla reflexerna. Du kommer att finna en fördröjning som motsvarar en utbredningshastighet nära ljusets, för alla frekvenser.
Ditt inlägg är nonsens, från början till slut.
Fakta: Den fördröjning som sker i en kabel är längdproportionell, därför går hastigheten för musiksignalerna att definiera och mäta (vågformerna påverkas av kabeln således att man får en definerbar och mätbar hastighet genom kabeln). Din jämförelse med en R/C-länk (som inte har någon entydig utbredning i rummet) är nonsens.
Hastighet i t ex METER per sekund kräver att det finns något som har en utbredning. Annars finns inte längdmåttet och hastigheten blir odefinierbar. Grupplöptid är inte en hastighet. Men en längdproportionell grupplöptid (/faslöptid*) ger en hastighet. Jag vet inte vad mera jag kan skriva för att hjälpa dig att förstå, eftersom jag inte vet vad det kommer sig att du har svårt att förstå detta.
Det är inte riktigt så enkelt som i beskrivningen ovan, så man kan tala om en virtuell hastighet om man föredrar det. Men poängen är att musiken fördröjs proportionellt mot kabelns längd, och fördröjningen är VÄLDIGT mycket större än den som beror på ljushastigheten.
Men det viktiga är kanske inte att du förstår utan att du verifierar saken. Så jag vill än en gång uppmana dig att mäta. Det är väldigt enkelt att göra. Använd ett tvåkanaligt oscilloskop. Titta på förstärkarens utgång med ena kanalen och insignalen till högtalaren med den andra, och ändra längden på kabeln. Då ser du att signalen kommer fram senare och senare (HELA audioområdet) ju längre kabeln är.
Om du baserat på mätningen och din kunskap om kabelns längd sen räknar ut hastigheten för vågorna som utgör musiken, så kommer du att finna att den är väldigt mycket lägre än ljushastigheten (V.S.B.).
- - -
För att återanknyta till hur frågan kom upp: Någon skrev tidigare i tråden (nattlorden?) något som antydde att man inte behöver bry sig om kabellängden med avseende på delay i kabeln, eftersom det rör sig nära ljushastigheten i den. Det är alltså inte riktigt. Fördröjningen från en normal parledarkabel är MYCKET större i hela audioområdet, än vad som kan förklaras med ljushastigheten. Många, många gånger större. Av de skäl jag berättat om.
Fortfarande går signalen mycket snabbare i kabeln än i luften (ljudhastigheten) men jag råder ändå alltid alla att använda lika långa kablar för framkanalerna, eftersom de samarbetar och fantomprojicerar. Om inte annat för att man skall slippa tänka på saken.
Så är det ibland med kunskap - den har ett pris. Innan man vet något så slipper man tänka på saken av okunskap. När man lär sig mera kan man behöva eliminera även minimala artefakter för att slippa tänka på dem.
Eller också är man av en "icke bryende" natur, men de som inte bryr sig blir ofta även de som inte lär sig. Bryende är en bra drivkraft även om den kan skapa frustration, också. Tänk hur världen skulle se ut utan de människor som bryr sig om dem som far illa.
Vh, iö
- - - - -
*Grupplöptid är per definition fasens derivata som funktion av frekvensen. Med faslöptid menar jag den tid som motsvaras av fasens absoluta fördröjning. I enkla LP-filter blir det nästan samma sak.
Nej, det är inte nonsens. Det är dessutom rätt otrevligt av dig att hänvisa till mitt förstånd hela tiden, du får gärna sluta med det. Speciellt som det du säger strider mot allmänt vedertagen teori. Du behöver inte hjälpa mig att förstå, för jag förstår redan att du ser fasvridningens konsekvenser som en våghastighet, fast den är något helt annat.
Hålet i ditt resonemang ligger i att du konsekvent undviker den terminerade anslutningen. Om det skulle vara en så långsam utbredning i en kabel som du säger, säg att fördröjningen är 1 µs, hur kan då fördröjningen plötsligt bli 0,04 µs om man terminerar ledningen? För jag antar att du håller med om att man med en terminerad anslutning får nära ljusets våghastighet?
Hur kan kabeln veta att vågen ska gå fortare för att det sitter ett terminerande motstånd i andra änden innan vågen har nått dit?
Svaret är enkelt, vågen når dit på 0,04 µs och studsar fram och tillbaka många gånger och de upprepade studsarna bygger upp en vågform som liknar den för en LR-länk. Om ledningen termineras så blir det inga studsar, reflexionerna uteblir och man ser bara vågformen dyka upp i mottagaränden 0,04 µs senare.
Mätningen du vill att jag ska göra visar inte våghastigheten. Din tolkning av mätningen är helt enkelt felaktig. Den visar fasförskjutningen, ingenting annat.
Om du läser det jag skriver och försöker förstå det innan du kommentersr det så slipper du missförstå det jag skriver om och om igen. Läs igen!
Jag skriver tydligt att det kan ses som en virtuell hastighet.
Men poängen är att en kabelns längd (en normal oavslutad parledare, det >99% av alla musiklyssnare med en normal steroanläggning med passiva högtalare använder som högtalarkablar) INTE kan bortses ifrån med argumentet att fördröjningen som uppstår är fantastiskt liten, eftersom audiosignalens frekvensregister i verkligheten fördröjs MYCKET mera än så*.
Det är bra om du förstått det, men trist att du inte klara att skriva saker i stil med "ja visst ja, det har du ju rätt i!".
Hursomhelst:
De som vill fatta har förhoppningsvis redan gjort det (egentligen ville jag framförallt berätta för den (vem det nu var) som skrev det där om hur låg den kabellängdsberoende fördröjningen blir - på grund av att signalen kommer fram med ljusets hastighet).
De som vill missförstå eller låtsas missförstå med avsikt att kasta skit i min riktning, lär fortsätta med det, oavsett vad jag skriver.
Vh, iö
- - - - -
*Däremot kan man självklart ÄNDÅ göra bedömningen att fördröjningen på grund av kabelns längd kan bortses ifrån, trots att fördröjningen är mycket, mycket större än den som hade varit fallet om musiken kommit fram "med ljusets hastighet".

Vad man behöver bry sig om eller strunta i är ju upp till var och en. Men jag tycker det är bättre att ta ställning till saken baserat på korrekt information. Därför ville jag bidra med den då det syntes att den saknades.
Och jag är själv noga med att använda lika långa kablar för L och R eftersom de fantomprojicerar. Men för att sätta saker i perspektiv tycker jag inte det är viktigt att använda lika långa kablar till Sr och Sl. Någonstans måste man ju dra gränsen. Måste är i och för sig ett starkt ord... Kanske man inte måste ändå?

PS. LTS' lågimpedanskabel går runt problemet, och MÅSTE (nästan) anpassas. Men de än är ju inte heller en normal parledare. Och det var ju sådana som diskussionen handlade om, så igen: med en konventionella högtalarkabel (och högtalare med normal impedans) så kommer musiksignalen att fördröjas MYCKET mera än motsvarande ljusets hastighet i kabeln - OAVSETT om man försöker impedansanpassa eller inte.
Hela iden att ett försök att impedansanpassa skulle hjälpa, visar mest bara att man inte riktigt förstått problemet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).