Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MacBruce

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav MacBruce » 2021-02-13 20:43

Baffel skrev:
MacBruce skrev:
Baffel skrev: [...]

Eller för den delen tex vad en kunnig mekaniker säger . Jag står ju inte och käftar med min bilmekaniker om han säger att så här ligger det till. Inte tusan går jag då hem och testar och kör något eget hittepå.

"Eget hittepå" må så vara, men om man tycker sig veta mera än mekanikern i en fråga, kan man mycket väl käfta med henom.

Det är bättre att starta en tråd på öppna sidan på forumet så tar vi det därifrån. Tråd om typ auktoritetstro , ifrågasättande osv. Lura på det MacBruce och starta en tråd. :) [...]

Det var du som började :-) - men missförstod nog lite vad jag menade, nämligen att inte ens bilmekaniker är alltid ofelbara. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-13 20:47

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:Början på en inköpslista. Obs, inget beställt ännu.

Produkt Modell Pris
EQ LD X-223 999 kr
Förstärkare AIYIMA A07 TPA3255 654 kr
Element Dayton Audio LS10-44 10 1 609 kr
Dayton Audio LS10-44 10 1 609 kr
xxx
xxx
xxx
xxx
Plywood 800 kr
Produktlista 5 670 kr

Vet om det blev helt rätt där. Det du kallar EQ är ett delningsfilter och om det är anpassningsbart till just denna användning är osäkert. Jag hade varit lite orolig för vad det gör med signalen som ska gå till dina fina Bremen-ägg. Hög- och lågpassdelarna ska "samsas" för en bra frekvensgång med de använda högtalarna. Aiyima behöver väl ett nätaggregat? Hur väl hanterar Aiyima den last som baselementen utgör? Ett monosteg som klarar 4 Ohm och ger 500 W borde vara lämpligt. 2x250 W i 8 Ohm ett stereoslutsteg skulle väl också gå. Någonstans måste det monokopplas, basarna ska ha identisk signal.

Hmmm... det kanske blev knasigt. Är ruggigt okunnig på området. Kanske därför jag är extra tacksam för all hjälp jag får.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-13 21:06

I-or skrev:
Tangband skrev:
Baffel skrev:
Tangband och goat76. Vad är det ni opponerar er emot i de forskningsrapporter som I-or hänvisade till?
En bra poäng hade du goat76 angående att höra/ inte höra skillnader .....dåligt hifisystem.

Nu har jag ögnat igenom alla tre rapporterna som i-or länkar till. Det verkar användas sinustestsignaler , rosa brus och ton- skurar vid testandet i samtliga tre rapporter.
Alltså inte musik . Och då faller hela studien, eftersom författarna ville undersöka lokaliseringen av sinustoner, rosa brus och tonskurar . Och för dessa signaler stämmer säkert studien.

Det är väldigt stor skillnad på ton-skurar, rosa brus, sinustoner jämfört med musik som är spelade i den temperade skalan på riktiga instrument.

Musik består av ljud ordnade i frekvenser av instrument som spelar i HELA frekvensregistret på samma gång.

Det sätter helt andra förutsättningar för hur vi upplever musiken som naturlig eller ej, jämfört med en korrekt återgiven sinuston eller rosa brus.

Man måste mäta rätt saker annars säger mätningen ingenting om det man vill få fram .

Det är väl känt att testsignaler som exempelvis tonskurar ökar hörbarheten av diverse problem relativt musiklyssning.

Men om du föredrar musiklyssning, så: http://legacy.spa.aalto.fi/research/cat/psychoac/papers/kelloniemiaes118.pdf

Eller: https://www.researchgate.net/publication/258927458_On_the_perceptual_advantage_of_stereo_subwoofer_systems_in_live_sound_reinforcement

Eller varför inte bioeffekter när vi ändå håller på: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1998-11.pdf

Det finns mycket, mycket mer av samma typ av rapporter inom området och som tidigare AES-medlem har jag läst några dussin med samma slutsatser, oavsett användning av testsignaler eller musik.

Jag har länkat till inte mindre än 5 rapporter som visar att lågfrekvenslokalisering i rum inte är möjlig och dessutom varför detta inte är möjligt. Dessutom 2 rapporter angående hörbarheten av fasdistorsion.

Nu får det räcka för min del, jag är inte så väldigt intresserad av bibliotekariearbete. Om någon fortfarande inte förstår eller vill förstå kan jag inte göra mer.

Tack för att du grävt fram alltsammans och länkat !
Tappa inte sugen , det är mycket bra info du ger. Ska strax läsa även det du länkade sist.
Nu ser jag fram mot subbas-bygget med positiv anda .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-13 22:26

Ja, I-or gör verkligen en väldigt bra insats.
Tangband skrev:
Baffel skrev:
Tangband och goat76. Vad är det ni opponerar er emot i de forskningsrapporter som I-or hänvisade till?
En bra poäng hade du goat76 angående att höra/ inte höra skillnader .....dåligt hifisystem.

Nu har jag ögnat igenom alla tre rapporterna som i-or länkar till. Det verkar användas sinustestsignaler , rosa brus och ton- skurar vid testandet i samtliga tre rapporter.
Alltså inte musik . Och då faller hela studien, eftersom författarna ville undersöka lokaliseringen av sinustoner, rosa brus och tonskurar . Och för dessa signaler stämmer säkert studien.

1.) Det är väldigt stor skillnad på ton-skurar, rosa brus, sinustoner jämfört med musik som är spelade i den temperade skalan på riktiga instrument.

2.) Musik består av ljud ordnade i frekvenser av instrument som spelar i HELA frekvensregistret på samma gång.

3.) Det sätter helt andra förutsättningar för hur vi upplever musiken som naturlig eller ej, jämfört med en korrekt återgiven sinuston eller rosa brus.
Integreringen och 4.) fasdistorsionen vid delningsfrekvenserna i hela registret kommer påverka upplevelsen av musiken.

Man måste mäta rätt saker annars säger mätningen ingenting om det man vill få fram .

Nu har jag avsiktligt undvikit att skriva i tråden sedan i torsdags. Jag har faktiskt vid flera tillfällen börjat skriva flera inlägg som svar på flera frågor.
Jag ser, av inläggen att döma, att det hela tiden skapas nya frågeställningar som det dessutom ges konstiga svar till. Detta beror i huvudsak på brist på kunskap och brist på erfarenhet. Båda sakerna måste till om diskussionen skall vara fruktbar för alla parter.

Det behövs betydligt mer fundamental kunskap och förståelse inom akustiken och inom psykoakustiken hos de skrivande för att kunskap skall kunna nå fram. Det behövs även förståelse hos dem som förmedlar kunskap att nivån på kunskapen skjuter över målet. Det är en lång inlärningsprocess att tillgodogöra sig kunskap och om man skall nå ända fram måste man som förmedlare av kunskap vara beredd på att lägga den tid som behövs. Görs inte det så får man fiender och okunskapen segrar. Det är inte alltid man har den tiden till förfogande även om man skulle vilja.

Vad gäller det som skrivs i denna tråd så är det flera sammansatta problem som ökar svårighetsgraden med magnituder. Därför måste man börja från grunden och stega sig sakta framåt. Grunden är en teoretisk punktkälla som alstrar ljudvågor i frifält utan någon begränsningsyta. Redan där har de flesta fallit ifrån. Det är inte enkelt att gå in och föra vågekvationen i bevis. Sedan kan man titta baklänges vad som behövs för att man skall anses kunna ämnet ifråga.
Nog om detta.

Jag såg Tangbands inlägg och vill kommentera lite. Inte för att söka skyttegravskrig utan för att försöka lätta på dimman lite och förhoppningsvis skapa viss eftertanke.

1.) Ja, det är stor skillnad. Men om du skall föra ditt resonemang i bevis så bör du redogöra för dessa skillnader och redogöra för varför dessa skillnader gör att du anser att dessa insignaler inte är användbara för att utreda det som skall utredas. Du måste kunna förklara och motivera din ståndpunkt om den skall kunna beaktas. Är du säker på att de som gjort undersökningarna inte känner till vilka skillnader som föreligger? Jag är ganska säker på att de kan sin sak rätt bra och att de gör undersökningen med viss känd input som gör att de kan uppnå viss korrelation mellan akustisk input och upplevd output. Det är hörseln som mätinstrument där redovisningen sker enligt ett amorft system från ett koordinatsystem/dimension till ett annat koordinatsystem/dimension där isomorfi råder mellan systemen. Detta är en grundpelare som tyvärr inte beaktas, vare sig av ingenjörer eller audiofiler eller ljudförståsigpåare. Det får nämligen rätt rejäla konsekvenser om man beaktar isomorfi mellan 2 olika system. Konsekvenserna av detta tar jag inte upp i denna tråd. Då blir det ytterligare skyttegravskrig mellan mig och övriga. Jag har belyst ämnet i följande inlägg i petersteindl?-tråden. Tyvärr så är det ett grundkrav att medlemmarna läser dessa förklarande inlägg och begrundar. Innan man förstår begreppet ISOFORFI mellan 2 olika system så blir det svårt och faktiskt omöjligt att använda hörseln som mätsystem och i så fall existerar ingen korrelation mellan objektiv fysikalisk mätning och lyssning.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2117589#p2117589 Det handlar om ”ADDITIVE CONJOINT MEASUREMENT” och ISOMORFI.
Därefter kan man läsa detta inlägg. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2118113#p2118113
Därefter detta inlägg. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2118255#p2118255

Förstår man inte detta med isomorfi mellan olika domäner och koordinatsystem så är hela uppgiften med att förstå hörseln som mätinstrument för det man hör i grund och botten helt meningslös. Det är därför jag i petersteindl?-tråden har börjat med att ge viss kunskap gällande detta. Kontentan av isomorfi är att man kan sätta det ekvivalent-tecknet ≡ som betyder identiskt med (/equivalent). Detta får ganska långtgående följder som inte lämpar sig att beskriva i denna tråd, men det handlar om att en fysikalisk matematisk överföringsfunktion på en apparat på vänster sida om ≡ beskriven subjektiv upplevelse på den högra sidan är identiska vid trots helt skilda domäner under förutsättning att isomorfi råder mellan domänerna på båda sidan om ekvivalens-tecknet.

2.) Nej, det är absolut och entydigt inte så att Musik består av ljud med frekvenser i HELA frekvensregistret på samma gång. Det är snarast motsatsen. Melodi är ett exempel på motsatsen. Ofiltrerat Brus består av ljud med frekvenser i HELA frekvensregistret på samma gång, även en ofiltrerad puls.

3.) Du måste specificera skillnaderna och ge en plausibel förklaring till varför om du vill föra ditt resonemang med någon form av relevans. Varför skulle det vara just så som du säger? Hur ser de olika förutsättningarna ut och vad är anledningen att de ses som olika förutsättningar? Det kan vara som du skriver men du bör föra dina hypoteser i bevis eller åtminstone ge betydligt mer kött på benen så att säga.

4.) Du använder ordet fasdistorsion. Vad är det? Kan du förklara och ge exempel på vad som menas med olika värden på fasdistorsion. Sedan skriver du vid delningsfrekvenserna i hela registret. Vad betyder det? Antingen är det delningsfrekvenser eller också är det hela registret. Vad menar du?

Bara genom dessa 4 frågeställningar kommer vi in på en mängd olika ämnen inom området och till slut blir frågeställningarna helt enkelt för många. Först lär man sig jonglera med 1 boll. Det tar kanske 1 till 2 år. Sedan kan man börja använda 2 bollar och det tar kanske 4-5 år av praktik. Sedan kan man ta 3 bollar, osv upp till en viss given begränsad mängd. Därefter med för mycket bollar i luften faller allt snabbt som ett korthus. Man bör koncentrera sig på en sak i sänder. Detta gäller för alla.

Frågan är om diskuterandet är ändamålet framför inlärningen? På detta forum har det tyvärr i stor utsträckning blivit så, vad jag kan se. Jag grundar mitt antagande på den typ av inlägg jag ser i var och varannan tråd.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-02-14 01:05

I-or skrev:
music4ever skrev:
I-or skrev:Om vi bortser från anekdotisk bevisföring, till vilket jag räknar Ingvars påståenden, så visar publicerade vetenskapliga rapporter att man oftast behöver gå ännu en bit högre i frekvens innan man kan lokalisera i någorlunda normala lyssningsrum.

Men om man har ett "onormalt" lyssningsrum? T ex stort och akustiskt väldämpat i de lägre frekvenserna.

Litet källavstånd, hög takhöjd och hög absorption i rummet gör att vi kan höra riktning lägre i frekvens, men 80 Hz är en ganska säker gräns även i mer extrema fall.

Ett drömrum som jag har är typ runt 70 kvm stort, hög takhöjd och vansinnigt hög absorption i basen. En dröm som tyvärr lär inte ske. Får nöja mig med futtiga 40 kvm och hyffsad absorption. :)

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-14 07:20

petersteindl skrev:Ja, I-or gör verkligen en väldigt bra insats.
Tangband skrev:
Baffel skrev:

1.) Det är väldigt stor skillnad på ton-skurar, rosa brus, sinustoner jämfört med musik som är spelade i den temperade skalan på riktiga instrument.

2.) Musik består av ljud ordnade i frekvenser av instrument som spelar i HELA frekvensregistret på samma gång.

3.) Det sätter helt andra förutsättningar för hur vi upplever musiken som naturlig eller ej, jämfört med en korrekt återgiven sinuston eller rosa brus.
Integreringen och 4.) fasdistorsionen vid delningsfrekvenserna i hela registret kommer påverka upplevelsen av musiken.

Nu har jag avsiktligt undvikit att skriva i tråden sedan i torsdags. Jag har faktiskt vid flera tillfällen börjat skriva flera inlägg som svar på flera frågor.
Jag ser, av inläggen att döma, att det hela tiden skapas nya frågeställningar som det dessutom ges konstiga svar till. Detta beror i huvudsak på brist på kunskap och brist på erfarenhet. Båda sakerna måste till om diskussionen skall vara fruktbar för alla parter.

Det behövs betydligt mer fundamental kunskap och förståelse inom akustiken och inom psykoakustiken hos de skrivande för att kunskap skall kunna nå fram. Det behövs även förståelse hos dem som förmedlar kunskap att nivån på kunskapen skjuter över målet. Det är en lång inlärningsprocess att tillgodogöra sig kunskap och om man skall nå ända fram måste man som förmedlare av kunskap vara beredd på att lägga den tid som behövs. Görs inte det så får man fiender och okunskapen segrar. Det är inte alltid man har den tiden till förfogande även om man skulle vilja.

Vad gäller det som skrivs i denna tråd så är det flera sammansatta problem som ökar svårighetsgraden med magnituder. Därför måste man börja från grunden och stega sig sakta framåt. Grunden är en teoretisk punktkälla som alstrar ljudvågor i frifält utan någon begränsningsyta. Redan där har de flesta fallit ifrån. Det är inte enkelt att gå in och föra vågekvationen i bevis. Sedan kan man titta baklänges vad som behövs för att man skall anses kunna ämnet ifråga.
Nog om detta.

Jag såg Tangbands inlägg och vill kommentera lite. Inte för att söka skyttegravskrig utan för att försöka lätta på dimman lite och förhoppningsvis skapa viss eftertanke.

1.) Ja, det är stor skillnad. Men om du skall föra ditt resonemang i bevis så bör du redogöra för dessa skillnader och redogöra för varför dessa skillnader gör att du anser att dessa insignaler inte är användbara för att utreda det som skall utredas. Du måste kunna förklara och motivera din ståndpunkt om den skall kunna beaktas. Är du säker på att de som gjort undersökningarna inte känner till vilka skillnader som föreligger? Jag är ganska säker på att de kan sin sak rätt bra och att de gör undersökningen med viss känd input som gör att de kan uppnå viss korrelation mellan akustisk input och upplevd output. Det är hörseln som mätinstrument där redovisningen sker enligt ett amorft system från ett koordinatsystem/dimension till ett annat koordinatsystem/dimension där isomorfi råder mellan systemen. Detta är en grundpelare som tyvärr inte beaktas, vare sig av ingenjörer eller audiofiler eller ljudförståsigpåare. Det får nämligen rätt rejäla konsekvenser om man beaktar isomorfi mellan 2 olika system. Konsekvenserna av detta tar jag inte upp i denna tråd. Då blir det ytterligare skyttegravskrig mellan mig och övriga. Jag har belyst ämnet i följande inlägg i petersteindl?-tråden. Tyvärr så är det ett grundkrav att medlemmarna läser dessa förklarande inlägg och begrundar. Innan man förstår begreppet ISOFORFI mellan 2 olika system så blir det svårt och faktiskt omöjligt att använda hörseln som mätsystem och i så fall existerar ingen korrelation mellan objektiv fysikalisk mätning och lyssning.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2117589#p2117589 Det handlar om ”ADDITIVE CONJOINT MEASUREMENT” och ISOMORFI.
Därefter kan man läsa detta inlägg. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2118113#p2118113
Därefter detta inlägg. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2118255#p2118255

Förstår man inte detta med isomorfi mellan olika domäner och koordinatsystem så är hela uppgiften med att förstå hörseln som mätinstrument för det man hör i grund och botten helt meningslös. Det är därför jag i petersteindl?-tråden har börjat med att ge viss kunskap gällande detta. Kontentan av isomorfi är att man kan sätta det ekvivalent-tecknet ≡ som betyder identiskt med (/equivalent). Detta får ganska långtgående följder som inte lämpar sig att beskriva i denna tråd, men det handlar om att en fysikalisk matematisk överföringsfunktion på en apparat på vänster sida om ≡ beskriven subjektiv upplevelse på den högra sidan är identiska vid trots helt skilda domäner under förutsättning att isomorfi råder mellan domänerna på båda sidan om ekvivalens-tecknet.

2.) Nej, det är absolut och entydigt inte så att Musik består av ljud med frekvenser i HELA frekvensregistret på samma gång. Det är snarast motsatsen. Melodi är ett exempel på motsatsen. Ofiltrerat Brus består av ljud med frekvenser i HELA frekvensregistret på samma gång, även en ofiltrerad puls.

3.) Du måste specificera skillnaderna och ge en plausibel förklaring till varför om du vill föra ditt resonemang med någon form av relevans. Varför skulle det vara just så som du säger? Hur ser de olika förutsättningarna ut och vad är anledningen att de ses som olika förutsättningar? Det kan vara som du skriver men du bör föra dina hypoteser i bevis eller åtminstone ge betydligt mer kött på benen så att säga.

4.) Du använder ordet fasdistorsion. Vad är det? Kan du förklara och ge exempel på vad som menas med olika värden på fasdistorsion. Sedan skriver du vid delningsfrekvenserna i hela registret. Vad betyder det? Antingen är det delningsfrekvenser eller också är det hela registret. Vad menar du?

Bara genom dessa 4 frågeställningar kommer vi in på en mängd olika ämnen inom området och till slut blir frågeställningarna helt enkelt för många. Först lär man sig jonglera med 1 boll. Det tar kanske 1 till 2 år. Sedan kan man börja använda 2 bollar och det tar kanske 4-5 år av praktik. Sedan kan man ta 3 bollar, osv upp till en viss given begränsad mängd. Därefter med för mycket bollar i luften faller allt snabbt som ett korthus. Man bör koncentrera sig på en sak i sänder. Detta gäller för alla.

Frågan är om diskuterandet är ändamålet framför inlärningen? På detta forum har det tyvärr i stor utsträckning blivit så, vad jag kan se. Jag grundar mitt antagande på den typ av inlägg jag ser i var och varannan tråd.

Mvh
Peter

Jo Peter, i grunden har du rätt...... i sak.

Frågan är om du är lite för hård i din argumentation och du därmed inte uppnår det du vill (och jag vill)?

I Tangbands inlägg (förlåt Tangband att det blir focus på dej) finns det 2 felaktigheter.
Resten är för mej mer uttrycksätt, som att musik är "hela frekvensregistret på samma gång". För mej är det uppenbart att han inte menar det bokstavligen då det helt enkelt blir brus i någon form beroende på frekvensgång.

Felaktigheterna då....
- Det är felaktigt påstående att sinus, brus och tonskursmätningar* sammantaget inte simulerar musik ganska väl. Då är slutsatsen att testet "faller" felaktig.
Det verkar vara svårt generellt att se musik som en summasignal som varierar i frekvens och amplitud över tiden och att det borde vara nåt mer som bara kan uttryckas på "hifi-språk".

- Vad är "fasdistorsion" och att den kommer att påverka musikupplevelsen?

*Personligen tycker jag att tonskurar är mer lättolkade än klassisk frekvensgång..

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 08:53

Tack till er duktiga, kunniga och erfarna för att ni , helt frivilligt...ingen tvingar er, , ställer upp och hjälper till och förklarar . Måhända tycker jag mig se lite frustration ( inte så lite ibland :mrgreen: ) hos er när vi entusiastiska amatörer ångar på och tror oss fått någon djupsinnig insikt , trots hm låt säga säga aningens ( underdrift) bristfällig insikt i helheten. Det när vi glatt deklarerar vad vi tror oss veta .

Nåväl med det sagt . Det torde väl vara alldeles ypperligt att ventilera i en tråd på sektionen kommentarer och synpunkter här på forumet, eller?. Hur vi förhåller oss till varandra samt hur vi ställer frågor , delar med oss av erfarenheter och kunskaper. Någon som känner för att skapa en ny tråd där?

Dessutom är ju det så att ni kunniga tex I-or, jansch, Morello och Peter S ( för att nämna några ) är olika som personer . Ni förhåller er olika till oss amatörer . På samma sätt som vi amatörer är olika och ....Är det inte just det som är det fina och roliga med ett forum som detta? Sen får vi ha fördragsamhet. Det blir liksom nödvändigt när så olika personer samlas och diskuterar saker och ting.

Ledsen eljulio , trådkapande igen men liten tröst . Fortsättning operation soffbas fortsätter ju i en tråd på DIY sidan. Se:
viewtopic.php?f=3&t=71680

P.s Peter S , i alla fall jag vet mycket väl att det skulle ta många år för mig av studier och praktisk erfarenhet om jag ens skulle komma i närheten av dina högtalare , om jag skulle bygga ihop något . Jag är fullt medveten om det . Det är inte därför jag pillar på . Jag inbillar mig inget . Jag pillar bara för att det är kul med ljud . Inte svårare än så. Hur det sedan egentligen låter , tja det får bli vad det blir . :D

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-02-14 15:54

En aspekt som sällan tycks tillräckligt beaktad är de begränsningar som testutrustningen påför testet. Man hamnar i en form av cirkelresonemang när man drar slutsatser utifrån test där utrustningen delvis begränsar testets resultat. I synnerhet gäller det äldre tester, men jag skulle inte påstå att någon enda apparat är tillräckligt bra för att inte i något (relevant) läge ändå utgöra en begränsning större än vad en kvalificerad lyssnare kan demonstrera.

Oaktat detta kan jag själv (förvisso anektdotiskt) vittna om att det mycket väl går integrera en kompetent sub i ett högpresterande system med förträffligt resultat även avseende svårighet att lokalisera snubbens placering, i mitt fall med en delning av 85Hz. I varje fall (för mig) tillräckligt väl.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-14 20:45

hcl skrev:En aspekt som sällan tycks tillräckligt beaktad är de begränsningar som testutrustningen påför testet. Man hamnar i en form av cirkelresonemang när man drar slutsatser utifrån test där utrustningen delvis begränsar testets resultat. I synnerhet gäller det äldre tester, men jag skulle inte påstå att någon enda apparat är tillräckligt bra för att inte i något (relevant) läge ändå utgöra en begränsning större än vad en kvalificerad lyssnare kan demonstrera.

Oaktat detta kan jag själv (förvisso anektdotiskt) vittna om att det mycket väl går integrera en kompetent sub i ett högpresterande system med förträffligt resultat även avseende svårighet att lokalisera snubbens placering, i mitt fall med en delning av 85Hz. I varje fall (för mig) tillräckligt väl.

Jo, men då handlar det ju om MINUTIÖS noggrannhet med tunemethod och placeringen av subwoofern, knappast något random eller fastslagen av estetiska skäl, placering ? :wink:

Det är (som du ju vet) svårt att integrera en subwoofer, speciellt om man går i fällan att själva placeringen av subben inte spelar nån roll.
Subwoofern behöver även vara bättre än toppsystemet, för att det ska upplevas som en förbättring då man kopplar in den. Detta vet du ju redan (hcl) men alla på forumet kanske inte tänker på det...
Senast redigerad av Tangband 2021-02-14 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-02-14 20:49

Tangband skrev:
hcl skrev:En aspekt som sällan tycks tillräckligt beaktad är de begränsningar som testutrustningen påför testet. Man hamnar i en form av cirkelresonemang när man drar slutsatser utifrån test där utrustningen delvis begränsar testets resultat. I synnerhet gäller det äldre tester, men jag skulle inte påstå att någon enda apparat är tillräckligt bra för att inte i något (relevant) läge ändå utgöra en begränsning större än vad en kvalificerad lyssnare kan demonstrera.

Oaktat detta kan jag själv (förvisso anekdotiskt) vittna om att det mycket väl går integrera en kompetent sub i ett högpresterande system med förträffligt resultat även avseende svårighet att lokalisera snubbens placering, i mitt fall med en delning av 85Hz. I varje fall (för mig) tillräckligt väl.

Jo, men då handlar det ju om MINUTIÖS noggrannhet med tunemethod och placeringen av subwoofern, knappast något random eller fastslagen av estetiska skäl, placering ? :wink:

Det är (som du vet) svårt att integrera en subwoofer, speciellt om man går i fällan att själva placeringen av subben inte spelar nån roll.

Absolut. Placeringen av subben är förvånansvärt kritisk. Vi har vår mellan högtalarna (dock inte exakt i mitten).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-14 21:35

Nja.... kan man säga...

Man får skilja på vad man mäter och vad man skulle vilja mäta.

- Frekvensgång kan man mäta med i praktiken 0,2 - 0,3dB noggrannhet*. Mätmikrofonen ligger på under 0,1dB vid frekvenser/våglängder som är väsentligt större än mic:ens diameter.

- Distorsion vid 120dBSPL eller under kan man enkelt mäta bättre än 0,1%, egentligen neråt 0,01% vilket i praktiken är helt meningslöst.

- Impulssvar är "lätt som en plätt" och begränsningarna handlar mest om vilken bandbredd man väljer, 3Hz till t.ex 100kHz.

- Absolut ljudtryck (SPL) till ca 0,2 dB utan avancerade kalibreringar (men man måste då kompensera för aktuellt lufttryck/höjd över havet)

Sedan har vi dilemmat med att hörseln är extremt komplex och bl a hör det den vill höra.... även när det inte finns nåt att höra!
Men... att mäta fysikaliska storheter är inga problem och hörseln har då ingen chans att hänga med i precision. Och varför borde den kunna göra det???

I sig vore det ju kul att kunna lyssna på en ton och konstatera "Jahapp! 67,33Hz och 88,7dBSPL!"

* Också ganska meningslöst då det värdet bara gäller i just den mätpunkten.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-14 22:23

jansch skrev:

Nja.... kan man säga...

Man får skilja på vad man mäter och vad man skulle vilja mäta.

- Frekvensgång kan man mäta med i praktiken 0,2 - 0,3dB noggrannhet*. Mätmikrofonen ligger på under 0,1dB vid frekvenser/våglängder som är väsentligt större än mic:ens diameter.

- Distorsion vid 120dBSPL eller under kan man enkelt mäta bättre än 0,1%, egentligen neråt 0,01% vilket i praktiken är helt meningslöst.

- Impulssvar är "lätt som en plätt" och begränsningarna handlar mest om vilken bandbredd man väljer, 3Hz till t.ex 100kHz.

- Absolut ljudtryck (SPL) till ca 0,2 dB utan avancerade kalibreringar (men man måste då kompensera för aktuellt lufttryck/höjd över havet)

Sedan har vi dilemmat med att hörseln är extremt komplex och bl a hör det den vill höra.... även när det inte finns nåt att höra!
Men... att mäta fysikaliska storheter är inga problem och hörseln har då ingen chans att hänga med i precision. Och varför borde den kunna göra det???

I sig vore det ju kul att kunna lyssna på en ton och konstatera "Jahapp! 67,33Hz och 88,7dBSPL!"

* Också ganska meningslöst då det värdet bara gäller i just den mätpunkten.

Jag håller med att allt går att mäta, men hur går du tillväga för att väga alla dessa enskilda mätningar mot varandra så att resultatet korrelerar med det man hör?
Jag tror det är väldigt svårt och är nog orsaken till att vi ibland hör mer av vissa aspekter av ljudet som vid mätning underskattats.

jansch, om du lyssnar på det där testet jag gjorde, hör du den förändring som sker på basens ljud i grundposition (vänstra högtalaren) när den undre delen av den delade signalen inte längre kommer från samma riktning eller ljudkälla?

Det verkar som om ni fastnar lite i tänket att låga frekvenser under en viss gräns är svåra eller omöjliga att lokalisera (vilka det må vara), men drar då en något förhastad slutsats att ljudet i sin helhet därav förblir oförändrat.

Varför anses det ens viktigt OM vi kan lokalisera de enskilda låga frekvensernas position, det viktigaste är väl om basens ljud i grundpositionen (vänstra högtalaren där vi uppfattar basen komma ifrån) har förändrats från sitt ursprungliga ljud, då den undre delen av den delade signalen inte längre kommer från samma riktning eller ljudkälla?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi