Pioneer 989 ersättare till 668, 868!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-19 16:19

Nu tolkade jag det faktiskt som att piP är så väldigt bra så att pi-60 faktiskt får passa sig lite grann. Men att den senare är väldigt bra den med men kraven ökar och förvåningen minskar med priset.
Sen är ju det här internet med alla möjliga möjligheter till missförstånd och misstag. Dessutom så är det väl faktiskt fritt att tycka vad som helst så jag kan ju inte påstå att en ensam recension/åsikt upprör mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 16:59

Nä, men mig! :wink:

Fast inte värre än att jag ville kommentera.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 17:08

David_A skrev:jag tolkade kommentaren om pi60s som en klockren sågning i inlägget och inget annat. Den goda kommentaren om Pip kom ganska mycket i skymundan tackvare det.

Ingvar: Att skriva att Mayro är en hyvens snubbe som inte vill dig ont, tycker jag är lite väl storsint med tanke på all galla han spytt över både dig och LTS dom senaste månaderna...

Så kan man uppfatta det, men jag har ju faktiskt träffat honom. Efter det känner jag mig rätt säker på att han inte vill någon något ont (annat än kanske tillfälligt, i temperamentets töcken :wink: ).

Ingen har säkerligen missat de dispyter vi haft, men det har nog undantagslöst (hoppas jag) handlat om missförstånd. Mayro har från början varit mycket tydlig med att han är dyslektisk, och att han dessutom har ett exposivt humör har även det framgått. :wink: Upplagt för tumult! 8O :wink:

Som tur är har vi alltid (hittills) lyckats reda upp missförstånden. Det kommer nog att gå i framtiden också. Jag har gott hopp. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-19 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-19 17:13

IngOehman skrev:
...

Vh, iö

- - - - -

PS. Usch vad jag ogillar att göra "reklam" :x . Vad det handlar om är ju bara att jag tar det jag gör på väldigt stort allvar (gjorde jag inte det skulle jag inte hålla på med det alls) och tar det hårt när saker skrivs som inte stämmer. Vill inte göra reklam, bara tillrättalägga missförstånd. Högtalarna går hur som helst inte att köpa längre, på obestämd framtid, så det spelar kanske inte så stor roll...

...

Är det bara jag som undrar vad du menar med sista meningen, Ingvar?

Du har sagt A, och du får gärna säga B genom att utveckla det lite mer.

Ska tillverkningen av pi60s upphöra?

Eller,
är det bara för att den långa väntetiden med dagens lådtillverkningssituation gör att du har satt ett beställningsstopp?

Eller något annat?

/Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-19 18:00

Johan L skrev:

Det får vi verkligen inte hoppas :cry: .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-19 18:05

Högtalarna går hur som helst inte att köpa längre, på obestämd framtid, så det spelar kanske inte så stor roll...

Ja, detta blir man lite konfunderad över IÖ, då jag vet folk som har bokad tid för provlyssning hos dig :?
Jag menar åka och provlyssna utan att kunna köpa låter ju inte så kul :roll:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-19 18:14

Man kanske får köpa en ritning för DIY, om man ber snällt? Eller finns det hemliga ingredienter? Elementen tex kanske inte går att köpa löst?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-19 18:22

David_A skrev:jag tolkade kommentaren om pi60s som en klockren sågning i inlägget och inget annat. Den goda kommentaren om Pip kom ganska mycket i skymundan tackvare det.

Ingvar: Att skriva att Mayro är en hyvens snubbe som inte vill dig ont, tycker jag är lite väl storsint med tanke på all galla han spytt över både dig och LTS dom senaste månaderna...

Ja du brukar som snudd alltid vilja få saker till annat än det är. Tex här nu. Sådant som du pyssklar med är sådant jag bemöter som det bör. Med rent sågande av din stil.

Om du inte minns så har Iö o jag en liten uppgörelse att OM något blir fel så ringer vi.. Iö ringde idag o frågade mig hur jag menade. Jag såg omgående HUR han menade. Och därför rättade jag OMGÅENDE.. Ändå söker du ställa till skit.. Men det är bra du visar vad du vill så tydligt så behöver man aldrig ens bry sig om din eller dina inlägg..

Hade det inte varit sånt jävla tjafs på sådana som dig så hade jag kanske beställt mig ett par pi56 som johan har. samt byggt mig feta dipolbasar till dom...samt haft Iö o johan på besök här.

Men eftersom folk som du "spädde på" så djävligt så gick saker för långt för att reda upp..

Tro mig davidA.. Hade ni med ert förbannade tjafs inte lagt er i med ondogöranden var o varannat inlägg exakt som du gör här så hade inte bara stämmningen varit bättre. Även hela LTS samt forumet här...Men ni eldade på så allt kantrade.

Och din typ av "lts-svansmentalitet" kommer jag gå på varänn jag ser den..den är rent skit..

Det finns trots allt RIKTIGA LTSáre också. Dessa har min respekt.

DavidA.. du tillför inte ett skit någonsin mer än så split om du kan...
Hoppas du ser LITE här som går in i din skalle så du ändrar dig. Men hoppet är inte stort.

------------------------------------------------------------------------------------

Sedan vill jag verkligen TACKA er andra som faktiskt denna gången INTE gick in o sådde split.

Detta var första gången detta hände här. Och det gav faktiskt en stor glädje för mig att se..
Ett varmt tack.
Och tack för dina snälla ord Iö.. Detsamma anser jag om dig. Vi har många olikheter. men också många likheter.
Och jag känner vi hittat en balans ifråga om vår kontakt..

Vi är inte ense i allt..Men vilka är det i världen... :)

Och som sagt. Jag ser hemsk gärna dig o Johan här en weekend..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 18:35

Johan_Lindroos skrev:Är det bara jag som undrar vad du menar med sista meningen, Ingvar?

Du har sagt A, och du får gärna säga B genom att utveckla det lite mer.

Eller,
är det bara för att den långa väntetiden med dagens lådtillverkningssituation gör att du har satt ett beställningsstopp?

Eller något annat?

/Johan

Det handlar om beställningsstopp.

Och det gäller framförallt modellerna pi60s, i16z, i34z och i64z, oavsett utförande, och alla andra också om man vill ha dem i fanérade utföranden.

Jag har misslyckats kapitalt med att tillverka kabinetten efter efterfrågan. :(

Hur mycket jag än gör mig svåranträffbar, minskar demotillfället (från 1 gång per vecka som det varit sedan 1984 sisådär) till en gång per månad, är allmänt omöjlig att ha att göra med i samband med leverans, och dessutom gör mig osams med folk på diskussionsfora :wink:, lyckas jag inte minska inkommande beställningar i tillräcklig grad för att jag skall klara att arbeta av beställningskön :( , utan den växer(!) tämligen okontrollerat.

Så nu har jag sagt stopp definitivt.

En bidragande orsak är ekonomisk, nämligen att min skrala ekonomi inte tillåter större produktion så länge jag inte lyckas åstadkomma positiv kassabalans. Mitt penninginflöde är ju primärt konsultarbete nuförtiden, och jag jobbar inte tillräckligt mycket för att klara att bära den vacklande hobby-firman.

Till att börja med kommer det att vara beställningsstopp fram till och med februari nästa år, men det kan bli avsevärt längre, beroende på hur lång tid det tar att "komma ikapp", och att balansera budgeten.

Kanske kommer jag behöva justera en del priser också, och då känns det bättre att inte göra det mitt i, utan hellre under ett längre avbrott. Dock strävar jag främst efter att försöka förbilliga (självklart utan några degradationer på prestanda!) produktionen, och inte minst att minska utvecklingskostnaderna primärt (läs lägga ned omöjliga projekt istället för att gneta vidare med dem i flera år, fast jag ju vet att chansen att de skall bli något är nästan noll).

Jag har dessutom nästan helt slutat åka på mässor och annat kul. Det går ju inte när plånboken är tom... :(

Den som snickrar låda själv exkluderas dock från beställningsstoppet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-19 18:50, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-19 18:38

Beställningsstoppet gäller således alla modeller, inte bara pi60s? Element och rena byggsatser (d.v.s. inte monteringssatser) finns alltså fortfarande att tillgå?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-19 18:41

Tro mig davidA.. Hade ni med ert förbannade tjafs inte lagt er i med ondogöranden var o varannat inlägg exakt som du gör här så hade inte bara stämmningen varit bättre. Även hela LTS samt forumet här...Men ni eldade på så allt kantrade.

Och din typ av "lts-svansmentalitet" kommer jag gå på varänn jag ser den..den är rent skit..

Det finns trots allt RIKTIGA LTSáre också. Dessa har min respekt

Får man säga att detta var jäkligt bra sagt mayro :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 18:45

Just nu har jag nästan ingenting :( , men om allt vill sig väl kommer det att finnas piP i mdf på lager snart igen, fast nästa batch baselement kommer inte på många veckor än.

Detsamma gäller surroundhögtalarlådorna som skall finnas igen om kanske någon månad eller så. Hoppas jag.

I övrigt enligt förra inlägget.

Vh, iö

- - - - -

Det finns glädjande saker också! Kanske efter nyår eller så, så kommer piPs att vara färdig! :P Tror jag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-19 18:45

Så piP och Pi60 går fortfarande att beställa i färdigt skick,eller?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 18:52

Mnjaee, lite försiktigt kan man försöka, om det är obehandlade eller möjligen lackade par det gäller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-19 18:58

PIPs :?:
förklaring nögvändig.. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-19 18:59

Tack för infon Iö :) då är inte racet kört, då finns ännu möjligheten att bli Ino ägare 8)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-10-19 19:04

Det är skönt att se att du kan såga både folk och filosofier som inte faller dig i smaken helt öppet och utan krusiduller.. Men när någon säger emot DIG så tar det riktigt hus i helvete.
Det är bra att du och Ingvar har en dialog, men det hjälper ju föga när alla andra hela tiden får läsa dina felskrivningar och missförstånd.
Jag är liksom dig ärlig och skriver vad jag själv tycker. Om du pga det säger nej till Ino högtalare så är det ju bara du som förlorar på det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 19:17

Jag kom just på en bra grej! :P

Kan vi inte återgå till DVD-spelarämnet?

Jag kan göra ett försök genom att påstå, att ingen LTS-representant sagt att 668 skulle vara perfekt. :o Ej heller har det någonsin påståtts någonstans att den har F/E-lyssnats. :o :o

(Nämner det eftersom vissa upprepade gånger kommit med dessa påståenden.)

Däremot har dess "ljudkvalitetsföregångare", Sentec DiAna, F/E-lyssnats i kombination med flera olika AD-omvandlare, och denbefanns då och många år frammåt vara det bösta vi träffade på. Men inte heller i det fallet har någon LTS-representant påstått att apparaten är helt ttransparenst, eller ens att vi misslyckats med att beslå den med färgningar. Den som vill veta mer om detta får faktiskt ta och läsa MoLt.

Det är märkligt hur felktiga påståenden och rykten om vad LTS tycker nästan alltid sprids av dem som inte vill ta reda på vad LTS tycker. :o :( 8O :evil:

Så ur LTS synvinkel så pågår jakten på den perfekta DVD-spelaren! :D

Även om jag personligen måste erkänna att problemet efter 668 inträdande i min lyssning har blivit så litet att jag aldrig tänker på det när jag lyssnar på musik. Av de apparater (ett femtontal blev det väl, alla testomgångar inräknade) för under 35 000:- som undersöktes var 668 den tveklöst bästa.

Den värsta bristen den har tycker jag är användarmässig, nämligen att man måste gå in i menyn för att ställa om den mellan två- och flerkanalsmode. Har man den i flerkanalsmode och lyssnar tvåkanaligt kommer den förvisso att spela tvåkanaligt, men inte med bästa ljudkvalitetet. :(

Rätt bra låter det dock redan då. Bättre än de flesta andra apparater faktiskt. :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-19 19:25, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-19 19:20

Mayro skrev:PIPs :?:
förklaring nögvändig.. :)

Hej Mayro

Starta en ny tråd då jag oxå är nyfiken :D

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 19:23

Fullödig info kommer att finnas tillgänglig när högtalaren gör det. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-19 19:28

IngOehman skrev:Har man den i flerkanalsmode och lyssnar tvåkanaligt kommer den förvisso att spela tvåkanaligt, men inte med bästa ljudkvalitetet. :(

Rätt bra låter det dock redan då. Bättre än de flesta andra apparater faktiskt. :o

Åh fanken, en gratis uppgradering för mig att göra då! :oops:

Tack.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-19 19:32

David_A skrev:Det är skönt att se att du kan såga både folk och filosofier som inte faller dig i smaken helt öppet och utan krusiduller.. Men när någon säger emot DIG så tar det riktigt hus i helvete.
Det är bra att du och Ingvar har en dialog, men det hjälper ju föga när alla andra hela tiden får läsa dina felskrivningar och missförstånd.
Jag är liksom dig ärlig och skriver vad jag själv tycker. Om du pga det säger nej till Ino högtalare så är det ju bara du som förlorar på det.

Nej. jag sa inte nej pga det. Men då jag inte kunde slutföra besöket här med johan o iö PGA bråket.

Och vägen tillbaks vart lång. Detta pga att det nödvändigtvis skulle späs på ..Så allt gick så mycket längre än nödvändigt med denna fina hjälp som tillkom.

Tänk om det som här nu tillskyndat folk med ord av samma stil som här. Då hade aldrig sakerna helt kantrat...inte till den milda grad som skett..

Iö samt Johan har min fulla respekt Men INTE som sagt folket som står runt om och endast ska sabba o tjata..

Att det tar hus i helvete beror aldrig på småsaker som lite tjafs...Då får det bli högst personligt.

Men DavidA. Du ser nog att jag OMGÅENDE backar ur OM man talar med eller om mig med den stil o respekt jag vill ha. Får jag inte det så.. ja då bemöter jag omgående med lika túfft eller mer.

Så inte fan sitter jag o småtjafsar med folk som ändå inte ens har målet att VARA vänskapliga.. eller hjälpsamma.

Men som här så ser du ju att mitt svar omgående blir vänligare då DU skrev vänligare nu...

Enklare kan det inte bli. trevlighet bemöts med trevlighet SAMT respekt.

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-10-19 19:48

Mayro: Helt rätt, respekt ska man bemöta alla med. Och detta gäller ju även dig. Så givetvis tar jag åt mig om du anser att jag behandlar dig respektlöst. Men likaväl kan jag ändå få ge dig ett litet vänskapligt tips tillbaka: Undvik att uttala dig med starka och tvärsäkra ord som sekmentalitet och stenfel(som exempel), då får du nog all den respekt du någonsin vill ha tror jag. Att ifrågasätta är sunt, hur man blir bemött beror på hur man uttrycker sig.

Peace åt hififolket!

Lage

Inläggav Lage » 2005-10-19 19:55

Oj oj oj!

Herregud vad ni har skrivit på. Elsystemet på bilen bröt ihop så jag har stått ute i kylan och felsökt i ett par dagar, inte roligt. Det är först nu jag har hunnit kollat tråden och då var den...............LÅNG :lol:

Det känns lite tråkigt att det har blivit en massa tjafs om LTS och personangrepp, men det kunde jag nästan räknat ut när jag nämnde 668 :roll: Det är trots allt kul att se att en del visar respekt för varandra trots meningsskiljaktigheter, det är så det ska vara.

Efter lyssning lutar det mot en 668, visserligen har jag inte lyssnat på 989, men 668 lät tillräckligt bra och nu tycker jag prisskillnaden är för stor mellan de två för att jag ska välja 989, dessutom är nästa generation dvd spelare snart här, vilken standard det nu blir?

Är det någon som får hem en 989 någon gång snart vore det ändå intressant att få höra lyssningsintryck.

Ps. Hoppas att det går att beställa från Ino Audio snart igen, det är verkligen helt underbara högtalare, längtar efter min beställda monteringsats av pi 60 i italiensk valnöt Ds.

VH
Håkan
Senast redigerad av Lage 2005-10-19 20:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-19 19:58

Jag stämmer in!

Piss to You!

Oj, fel. :oops:

Pease menar jag! :wink:

HiFi-fred, till alla! Från och med nu bara en massa trevligt.
Exempelvis om DVD-spelare. :P

Är lite nyfiken på en speciell sak: Har Pioneer annonserat att 989 är en ersättare till 668, eller är det bara något man kan tänka sig? Jag frågar bara för att jag trodde 668 (faktiskt, häpnadsväckande) fortfarade var i produktion.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-19 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-19 19:58

tro mig jag alltid försöker. Men som alla är inte jag heller perfekt. samt brister.
Men då jag ser som idag att jag kan missförstås så rättar jag omgående.

Men nu skippar vi det o går vidare tycker jag. För en sak är vansinnigt säker. NU har verkligen det skett något här idag som JAG ser som otroligt roligt...

Ett första steg mot att det faktiskt KAN bli mer av ett hifi forum än enbart några få saker.

För med dagens händelser så ser i alla fall jag möjligheter till mer öppna skoj diskutioner UTAN dom så inpissade revir som alltid funnits.

Så med detta att folk här ändå "släppte in" en i värmen gör ju omedelbart att man ser sig som en till medlem och inte ens till som ska motarbetas.

Nu får detta vara. I morgon åker jag o hämtar mina nya högtalare i Danmark. Är hemma igen på fredag kväll. Kopplar in o drar direkt på lördag till malmömässan medans högisarna får stå pumpa järnet.

Så vi får höras troligen på söndag igen... :)

tips. Köp en opera dropplet om ni ska köpa er en reed book cd... Den gör knappas en musiklyssnare besviken... :)

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-19 20:02

här får ni o suga på lite pojkar.. En droppe.. MIN droppe... :lol:

Bild

Lage

Inläggav Lage » 2005-10-19 20:12

Mayro skrev:här får ni o suga på lite pojkar.. En droppe.. MIN droppe... :lol:

Det var en lite annorlunda cd spelare, påminner om en elektrisk basfiol utan hals om det nu finns något sådant.

Läcker! :P

VH
Håkan

Lage

Inläggav Lage » 2005-10-19 20:16

IngOehman skrev:
Är lite nyfiken på en speciell sak: Har Pioneer annonserat att 989 är en ersättare till 668, eller är det bara något man kan tänka sig? Jag frågar bara för att jag trodde 668 (faktiskt, häpnadsväckande) fortfarade var i produktion.

Vh, iö

Det är sagt att 989 är en ersättare till både 668 & 868 och att det är Pioneers sista "vanliga" dvd innan den nya generationen spelare kommer (vilken standard det nu blir). 668, 868 har tagits ur produktion.

VH
Håkan

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-19 20:22

attans. Synd att man inte kan ta sig till Malmö mässan :cry:
Miljö-alarmist

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi