Behöver man stora förstärkare - större än man tror?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Om man har normalkänsliga högtalare (säg 87 dB), hur stor förstärkare behöver man då?

Omröstningen slutade 2003-11-05 12:14

5 triodwatt räcker bra
2
8%
Upp till 30 watt kan man behöva om man vill spela starkt
1
4%
200 W räcker till alla tänkbara musikspelningssituationer i ett vardagsrum
7
27%
Man kan faktiskt speciellt när man spelar okomprimerad musik, ha användning av både 500 W och mer.
16
62%

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-10 09:04

dimitri skrev:2x8?
Varför inte 2x2,5? Till DIY mötet i GBG kommer ett system där övre registret med Lowtherhorn drivs med 2A3 SE förstärkare på 2x2,5 W. (hornen är Bo Hanssons konstruktion). Det låter helt enormt bra. Jag har hört systemet.
Bild

Är hornet någon ny konstruktion eller är det modellen som är osymmetriskt?
I så fall är det ett Lowther Audiovector original horn som avgjutits enligt vad jag vet.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-10 09:32

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-10 09:38

MMmm, har haft sådana på 80-talet med Lowther. Lät "bra" men originalet sitter i Lowther Audiovector och är uppåtriktat därav den osymmetriska utformningen som skall speglas i bakväggen.

http://www.lowtherloudspeakers.co.uk/audiovector.html

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-10 12:44

Piotr skrev:Att döma av bilden i den där andra tråden på ditt rum så tänker jag att rummet kan stå bakom en del av dina upplevda problem. Ett så kalt rum brukar låta illa i mina öron iaf. :)

Är du säker på att dina apparater är fria från elaka färgningar?

/Peter

Nja, rummet är inte så kalt som det ser ut. Jag har precis möblerat om inför det kortet och därför är saker på "fel" plats. Normalt så är det fullt med grejer överallt. Och såklart har mitt system "elak färgning", har ju rörförstärkare 8)
Men när dom bra inspelade skivorna låter kanon med bra värme och inte ljusa så drar jag slutsatsen att det främst är mixningen/masteringen på en hel del nya skivor som är kass. :(
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-04-10 12:49

Jag röstade på att 200w räcker.

Jag anser visserligen att en rätt konstruerad 50w också räcker för dom allra flesta situationer och för dom flesta öron :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-17 23:17

På tal om effekt så producerade min högtalare hemma hos mamsen i tjockväggiga 40-tals kåken (vi bodde på vån 1) ljud så att dom som bodde på våning 3 inte kunde höra tv;n.
Det var ett tag sedan så glömskan har nästan tagit kål på detta men nu dök det upp, vissa protester framfördes från dom som hade bäst utsikt, dom andra var väl döva.
Var skitljud just då eftersom det var en quad 45W som höll låda, något mer kass kunde man inte få tag i hur man än försökte visade det sig efter ett tag då Denne hade lyssnat på 60w Dynaco med kt88;or.
Ok basen var något lam i röraren men för övrigt var den kanon.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-17 23:27

Kom på att då jag senare spelade flöjt på bandare i diskanten så blev det varmt och gott så det rök ur delningsfiltret, inga grannar som ringde efter brandkåren, flöjt kräver sin tribun när man krämar på så takhalmen kryllar sig, då skall man inte vara för nära, gärna klippa gräset med motorgrasklippare 50m bort så man inte tycker flöjten är för påträngande.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-17 23:40

Här hade vi ett kvins som tydligen fattat en del fast det var ett p-fnask horn, men som sagt fattat en del tycker jag.
Lower har jag lånat några pipiga en gång, väldigt pipiga utan bas. Det var nog något åt voighthorn hållet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-18 09:38

Ja, jag tror man behöver stora förstärkare - till och med större än man tror!
Spelade lite Infected mushroom igårkväll.
Effektmätaren visade på runt 8-15W, sen flög :twisted: i mig och jag vred upp basen.
Alltså ingen förändring av volymkontrollen, då flög mätaren upp på en topp en bit över 200W!
Nu anser jag mig inte ha en kalibrerad mätare, inte alls så. Men vilken minst sagt otrolig skillnad i förbrukad effekt det blev.
Det var jag inte beredd på, och det är ju inget man ser utan mätare.

Nu får någon säga vad jag tolkat fel, eller komma med en annan förklaring på detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 09:46

Låter som om du skulle lagt på typ +12dB i basområdet då, är det rimligt med ditt reglage? Eller kom det dessutom större peak än du sett innan i musikstycket?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-18 10:44

Nattlorden skrev:Låter som om du skulle lagt på typ +12dB i basområdet då, är det rimligt med ditt reglage? Eller kom det dessutom större peak än du sett innan i musikstycket?

Jovisst kan det handla om en kombination av peak och +XXdB.
Förförtärkaren var en Technics SU-A6 mk2 en sån här.
http://hifigoteborg.se/ginza/test_technics_su-a6_mk2_swe.html
Vredet jag pillade på kallas super bass. Som en vanlig baskontroll fast den påverkar vid lägre frekvens.
Vet faktiskt inte hur många dB den kan göra, :oops: ska titta på det ikväll.
Musiken spelade på, vilket betyder att det kan ha varit en annan nivå vid det ena respektive det andra tillfället.
Men kvar står det faktum att det inte lät särskillt mycket högre, bara mer basrikt.
Jag upprepade dessutom proceduren ett par gånger med samma resultat.
Ok, hörseln är ju inte är så känslig för djupa toner.
Men ändå... jag blev bra paff att det kunde bli sån minst sagt otrolig skillnad i effekt. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 10:52

Jo... det är som när man räknar på vilken effekt man behöver/vill ha... det går bra på låga nivåer men sen slår ljudnivåhöjningarna plötsligt väldigt hårt på effektkraven.

Tänk om du haft 3dB mindre känsliga högtalare och spelat lika högt... då hade dina toppar krävt 400W.... och då är man plötsligt inne i en ganska liten skara förstärkare som hänger med...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 12:25

12 dB är inget orimligt reglerområde på en baskontroll, och spelade du infected som ju typiskt är rätt basigt så kommer ju majoriteten av signalen att höjas med just 12 dB. Detta faktiskt oberoende av om högtalarna alls återger frekvenserna som ändrats.

12 dB motsvarar en faktor 10^(12/10)=16 ggr.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 12:27

Det där var så pass bra och viktigt att det förtjänar att repeteras i fetstil!

Svante skrev: Detta faktiskt oberoende av om högtalarna alls återger frekvenserna som ändrats.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-19 09:30

Nu har jag kikat på vad det står på vredet jag pillade på.
Skalan är 0 till +10dB och om jag förstår reglagen rätt så påverkas kurvan vid 75Hz.
Men eftersom jag tyvärr saknar manualen så är det mycket jag inte vet.
Tex. om hur brant detta sker, om det är vid 75Hz det börjar eller om "puckeln" ligger där.

Kanske att 3.3 orna inte återgav allt, men dom fick i alla fall skaka av sig dammet en aning :lol:

Bra svar har jag fått också.
Enligt svantes svar så är det inte orimligt att få det resultatet som jag fick.
Nattlorden -3dB ja... man skulle kunna vända på grundfrågan:
Behöver man känsliga högtalare - till och med känsligare än man tror!

En annan reflektion, jag har sett högtalare fladdra ut och in ur sitt skal, men utan att ge nämvärt ljudtryck.
Massor av effekt in, men ingen ut med andra ord.
Jag ser ju att membranet flyttar luft men på ett mycket tyst sätt. Hur går det till?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-19 09:36

Tja... om man inte vill behöva köpa på sig mycket effekt, så är ju känsliga högtalare trevligt.

Maskeringströskelns existens eller inte vet jag inte om vi klarlagt eller motbevisat, men om den existerar så lär det vara bättre med högkänsliga högtalare ( i alla fall Albert Von Schweikert tyckte så ).

Dock finns det andra parametrar som är minst lika viktigare och troligen viktigare i en högtalare och dessa måste ju förbli lika bra för att högkänslighetsvalet skall vara vettigt.

Spånar:
Den sortens fladder kan kanske vara en resonans vid låg frekvens+
En möjlig anledning till att den inte hörs så mycket kan vara att basporten spelar i motfas just vid denna frekvens?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-19 10:46

2-ch skrev:Nu har jag kikat på vad det står på vredet jag pillade på.
Skalan är 0 till +10dB och om jag förstår reglagen rätt så påverkas kurvan vid 75Hz.
Men eftersom jag tyvärr saknar manualen så är det mycket jag inte vet.
Tex. om hur brant detta sker, om det är vid 75Hz det börjar eller om "puckeln" ligger där.

Har en likadan förförstärkare, antar jag.

Det är en ratt som går från 0 till 10 (ej dB!) och en knapp där du kan välja "superbasfrekvensen" mellan 75 Hz och 150 Hz. Sedan har jag för mig att det står 12 dB/oktav på denna knapp.

Med tanke på valet av dessa frekvenser borde väl förstärkningen nå sitt max och plana ut en oktav under den valda frekvensen.

Att ha i åtanke är även att bandbredden går ända ner till DC i A6:an om jag inte minns fel?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-19 11:38

Om det står 12 dB/oktav på knappen så är det nog inte baskontrollens
ingreppshastighet som anges, utan det är troligen ett HP-filter eller något
liknande. Eller också har den som bestämt grafiken inte en susning om
hur apparaten fungerar. "Ingreppshastigheten" (dB som funktion av
frekvens) är ju beroende av hur mycket man vrider reglaget, som inte
påverkar bara ampliduden. I varje fall om det är en analogt verkande
tonkontroll.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-19 11:41

Nattlorden skrev:Maskeringströskelns existens eller inte vet jag inte om vi klarlagt eller motbevisat, men om den existerar så lär det vara bättre med högkänsliga högtalare ( i alla fall Albert Von Schweikert tyckte så ).

Ditt spånande låter logiskt för mig. Någon som är av annan åsikt?

Maskeringströskel... vad nu det!?
Om Von Schweikert (tillverkare av den bästa högtalare jag någonsin hört) tycker att det är en viktig parameter så...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-19 11:52

Lust skrev:Har en likadan förförstärkare, antar jag.

Det är en ratt som går från 0 till 10 (ej dB!)

Att ha i åtanke är även att bandbredden går ända ner till DC i A6:an om jag inte minns fel?

Så det är fler som har den här, kul!
Ok, det kan vara så att det inte står dB utan bara 0-10 på vredet, får kolla igen.
Men de data jag har på frekvensområdet säger:
Frekvensgång: 20 Hz—20 kHz +0dB—0,1 dB. 0,5 Hz—200 kHz +0 dB—3 dB. Nära men inte riktigt DC :wink:

I en annan manual till en liknande förförstärkare har jag sett kurvor på var vreden ändrar.
Har du manualen till din?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-19 12:06

IngOehman skrev:Om det står 12 dB/oktav på knappen så är det nog inte baskontrollens
ingreppshastighet som anges, utan det är troligen ett HP-filter eller något
liknande. Eller också har den som bestämt grafiken inte en susning om
hur apparaten fungerar. "Ingreppshastigheten" (dB som funktion av
frekvens) är ju beroende av hur mycket man vrider reglaget, som inte
påverkar bara ampliduden. I varje fall om det är en analogt verkande
tonkontroll.

Vh, iö

Nog är den analog alltid. Jag tror också att det handlar om ett HP-filter.
Det där med 12dB/oktav har jag inget minne av. Men som sagt jag får kolla upp det hela bättre.
(om jag bara kunde lära mig hur man lägger upp bilder här)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-19 13:46

2-ch skrev:Kanske att 3.3 orna inte återgav allt, men dom fick i alla fall skaka av sig dammet en aning :lol:

NHT? Lite off topic men jag har läst rykten att dom kommer lägga ner nu i slutet av mars. Kan vara bra att ha koll på och kanske bunkra upp extra element om det är egna element i högtalarna.

Sorry för off topic.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-19 13:51

Hmm... det stämmer ju med att det stod om "sista 8 paren" om någon modell på deras hemsida då...

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-19 14:08

Johan_Lindroos skrev:Svetsar brukar väl köra likström? Då för man se till att skaffa ett monstersteg som ÄVEN är DC-kopplat!

Sagt av en som är icke-svetsinsatt...

Finns både och, olika typer av svets för olika ändamål.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-19 18:16

2-ch skrev:
Lust skrev:Har en likadan förförstärkare, antar jag.

Det är en ratt som går från 0 till 10 (ej dB!)

Så det är fler som har den här, kul!
Ok, det kan vara så att det inte står dB utan bara 0-10 på vredet, får kolla igen.
Men de data jag har på frekvensområdet säger:
Frekvensgång: 20 Hz—20 kHz +0dB—0,1 dB. 0,5 Hz—200 kHz +0 dB—3 dB. Nära men inte riktigt DC :wink:

I en annan manual till en liknande förförstärkare har jag sett kurvor på var vreden ändrar.
Har du manualen till din?

Nej, har inte heller någon manual. Det finns ju någon sorts mystiska "computer"-in/utgångar på den också...

Men visst var det så att det finns en DC-lampa som lyser på fronten? Man kanske var tvungen att bypassa tonkontrollerna eller något annat för att få den i DC-läge?

Allt det här är ur minnet, men jag ska kolla upp det lite närmare. Tror det kan bli en fin del i en vintage-köksstereo snart...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-20 09:12

Lust skrev:Nej, har inte heller någon manual. Det finns ju någon sorts mystiska "computer"-in/utgångar på den också...

Men visst var det så att det finns en DC-lampa som lyser på fronten? Man kanske var tvungen att bypassa tonkontrollerna eller något annat för att få den i DC-läge?

Allt det här är ur minnet, men jag ska kolla upp det lite närmare. Tror det kan bli en fin del i en vintage-köksstereo snart...

Nu har jag tittat igen.
Det står +10dB på vredet för superbass.
Men en knapp bredvid kan man välja 75 eller 150 Hz och vid den så står det (+12dB/oct) vilket måste vara hur brant filtret är.
Bas, mellan och diskant vreden är mer normala med sina +/- 5dB

En annan knapp vid namn DC är mycket riktigt en bypass för vreden.
0,5 Hz är väl så nära DC man någonsin vill komma, sen ryker det ju bara om högtalarna :)

Baksidans D-sub "computer" misstänker jag är till för fabrikens/service kalibrering.

Du måste ha riktigt vassa prylar om du förpassar den här till att agera köksradio 8O
Lust du har PM.

Nej nu får vi ramla in på ämnet med hur stor förstärkare man egentligen behöver. Vi var ju inte helt utanför topic, för uppenbarligen har mängden önskvärd bas en avgörande betydelse för detta.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-20 11:50

2-ch skrev:Du måste ha riktigt vassa prylar om du förpassar den här till att agera köksradio 8O

Nej nu får vi ramla in på ämnet med hur stor förstärkare man egentligen behöver. Vi var ju inte helt utanför topic, för uppenbarligen har mängden önskvärd bas en avgörande betydelse för detta.

Den matchas nog med en SE-A5 Mk II på 2 x 150 W. Det behöver jag absolut inte i köket, särskilt inte med de små högtalare jag kan få plats med där.

Men jag får väl se det mer som en värmekälla som man även kan vila ögonen på. :wink:

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2009-02-24 13:58

Provade för ett tag sen ett av mina PA-steg till hemmaanläggningen som normalt drivs av en Denon 2805 (har jag för mig den heter - det var den som rekommenderades varmt här...)

Med ett QSC RMX 5050 på 2x2500W i 2 Ohm var det plötsligt "högt i tak". (Mina högtalares baselement är faktiskt på 2 Ohm! :roll: )

Det är intressant att se hur starkt man kan spela ett par 15"-basar så länge steget har kontroll över konrörelsen. Membranen ser ut att vara lätta som flugvingar. :wink:

Dessutom låter det steget riktigt bra även till HiFi, förutom att fläkten väsnas ordentligt. :D

/Alexander

Användarvisningsbild
karamellkungen

Inläggav karamellkungen » 2009-02-25 01:02

Att ni bara orkar....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-25 07:54

Det här säger inte så mycket utan att vet systemkänsligheten.

W201 skrev:Provade för ett tag sen ett av mina PA-steg till hemmaanläggningen som normalt drivs av en Denon 2805 (har jag för mig den heter - det var den som rekommenderades varmt här...)

Med ett QSC RMX 5050 på 2x2500W i 2 Ohm var det plötsligt "högt i tak". (Mina högtalares baselement är faktiskt på 2 Ohm! :roll: )

Det är intressant att se hur starkt man kan spela ett par 15"-basar så länge steget har kontroll över konrörelsen. Membranen ser ut att vara lätta som flugvingar. :wink:

Dessutom låter det steget riktigt bra även till HiFi, förutom att fläkten väsnas ordentligt. :D

/Alexander

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi