Moderator: Redaktörer
bja47 skrev:Grattis till fin kritik i HiFi & Musik. Läste artikeln på biblioteket, måste köpa tidningen när den finns i kiosken.
petersteindl skrev:bja47 skrev:Grattis till fin kritik i HiFi & Musik. Läste artikeln på biblioteket, måste köpa tidningen när den finns i kiosken.
Tackar! Ja, HiFi & Musik gillar högtalarna. Ljud & Bild var också mycket positiva.
Mvh
Peter
Kronkan skrev:Det måste sägas vara en mycket stark recension i Hifi & Musik.
Nu har jag inte själv hört dem men för att klara lite högre grad av realism så krävs det normalt sett omfattande akustiska regleringar.
Så högtalarnas prestation rätt placerade i ett vanligt rum måste ses i detta sken.
Lycka till igen
matssvensson skrev:Stort grattis till den positiva och välskrivna artikeln i Hifi & Musik. Jag önskar dig all välförtjänt framgång med dessa och kommande produkter. Mitt första intryck av dina ägg från High End på Hotel Sheraton 2011 har etsat sig fast som en omtumlande ljudupplevelse sen dess. Ibland tycker jag mina egna högtalare lyckas återskapa detta minne. Då är jag riktigt riktigt nöjd.
/mats
Kronkan skrev:Det måste sägas vara en mycket stark recension i Hifi & Musik.
Nu har jag inte själv hört dem men för att klara lite högre grad av realism så krävs det normalt sett omfattande akustiska regleringar.
Så högtalarnas prestation rätt placerade i ett vanligt rum måste ses i detta sken.
Lycka till igen
paa skrev:Det är ju bra om dom som inte vill ha akustikprylar i hemmet inte behöver, men menar du att några väl valda diffusorer och basfällor skulle kunna försämra ljudet från de högtalare du nämnde?
paa skrev:Det är ju bra om dom som inte vill ha akustikprylar i hemmet inte behöver, men menar du att några väl valda diffusorer och basfällor skulle kunna försämra ljudet från de högtalare du nämnde?
bassman skrev:Jag läste precis artikeln i Hifi&Musik och får gratulera! Som Carlssonman är jag så klart väldigt intresserad av äggen! Det vore skoj om man fick se dig ställa ut på Highend mässan i Munchen till våren, är det något som ligger i pajpen eller?
Grattis än en gång
petersteindl skrev:Införs däremot begränsningsytor så kommer ovillkorligen de andra riktningarna med i överföringen från ljudkälla till ljudmottagare. Reflexer med helt annan frekvenskurva än direktljudets, på grund av loobning och utstrålningsmönster, kommer att ändra det upplevda direktljudet och en påverkan har skett. Eftersom det är vågrörelse kommer vågrörelseläran in och summering av vågor sker enligt superpositionsprincipen
Nattlorden skrev:Så jag förväntar mig att det finns andra väsentligt mer generaliserbara principer att luta sig mot istället.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Införs däremot begränsningsytor så kommer ovillkorligen de andra riktningarna med i överföringen från ljudkälla till ljudmottagare. Reflexer med helt annan frekvenskurva än direktljudets, på grund av loobning och utstrålningsmönster, kommer att ändra det upplevda direktljudet och en påverkan har skett. Eftersom det är vågrörelse kommer vågrörelseläran in och summering av vågor sker enligt superpositionsprincipen
Fast det är inte mycket hjälp man kan få här. Två begränsningsytor är max man kan få ett bra grepp om, om man specificerar väggnära placering och en speciell höjd från golvet. Men även det går att dra liten slutsats om man inte också vet väldigt exakt lyssnarens position.
Så jag förväntar mig att det finns andra väsentligt mer generaliserbara principer att luta sig mot istället.
petersteindl skrev:
Så enkelt är det inte. Glöm t.ex. inte taket. Jag har just nu inte tid att i detalj förklara varför sakförhållandet är betydligt mer komplicerat än så och att man faktiskt kan ha kontroll över detta. Jag kan dock säga att det inte är som du tycks tro, om jag förstår dig rätt, men det är naturligtvis också högtalarberoende. Horn sprider på sitt sätt, dipoler på ett annat och punktkällor på ett tredje och högtalare med flera punktkällor med avstånd mellan punktkällorna och med delningsfilter på sitt specifika sätt som skiljer sig högst markant åt mellan olika konstruktioner.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:
Så enkelt är det inte. Glöm t.ex. inte taket. Jag har just nu inte tid att i detalj förklara varför sakförhållandet är betydligt mer komplicerat än så och att man faktiskt kan ha kontroll över detta. Jag kan dock säga att det inte är som du tycks tro, om jag förstår dig rätt, men det är naturligtvis också högtalarberoende. Horn sprider på sitt sätt, dipoler på ett annat och punktkällor på ett tredje och högtalare med flera punktkällor med avstånd mellan punktkällorna och med delningsfilter på sitt specifika sätt som skiljer sig högst markant åt mellan olika konstruktioner.
Enkelt? Du måste ha missförstått min post som handlade om hur svårt det är, inte om hur lätt. Taket kan man inte dra några slutsatser på förhand om. Det kan var två meters höjd, eller 4,80 eller vinklat eller domeformat eller nedpendlat ecophon... Så taket kan men verkligen inte ha någon förkunskap om som del i högtalarkonstruerandet...
guldfisk skrev:Ja, det var en positiv recension. En illustration verkade ange att man inte måste sitta i en trång sweetspot? Det vore bra för mig och min lilla avkomma, som rör sig runt på golvet. (Väggmontering är också fördelaktig ur barnsynpunkt.)
petersteindl skrev:Föresten, det verkar som om http://www.bremen.se/ har kapats av någon snäll individ.![]()
petersteindl skrev:Föresten, det verkar som om http://www.bremen.se/ har kapats av någon snäll individ.![]()
![]()
Mvh
Peter
matssvensson skrev:petersteindl skrev:Föresten, det verkar som om http://www.bremen.se/ har kapats av någon snäll individ.![]()
Amen, skitsnyggt!
PerStromgren skrev:matssvensson skrev:petersteindl skrev:Föresten, det verkar som om http://www.bremen.se/ har kapats av någon snäll individ.![]()
Amen, skitsnyggt!
Starkt medhåll!
HK430 skrev:Känns riktigt proffsig i chrome
Användare som besöker denna kategori: Almen och 20 gäster