Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2014-09-23 10:20

I hifikgs medlemstråd har det kommit vissa frågeställningar som jag väljer att kommentera i den här tråden. Detta för att hifikgs medlemstråd inte skall svälla ut med frågor på äggen eller kommande modeller eller Bremens koncept.

Länkar till hifikgs medlemstråd. http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1686836#p1686836

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1687180#p1687180

Cirkapris inkl moms för Bremen 3D8 är 30 000 kr per par. De används då som stereohögtalare.

Bremen 3D8 skall monteras direkt på vägg. Det medföljer en upphängningsanordning i form av en väggskena i aluminium.
Man kan placera båda 3D8 på samma vägg framför lyssnaren. Det må vara på kortvägg eller på långvägg. Man kan också placera dem på varsin sidovägg. Det må vara på kortväggarna eller på långväggarna. Då pekar de mot varandra på varsin vägg.

Angående elektronik och center: Så småningom kommer det lanseras fler Bremenhögtalare i olika storlekar. Det kommer även centerhögtalare som är speciellt anpassade till äggen. Även basmoduler kommer komma i sortimentet.

Då kan man bygga speciella system enligt Bremenkoncept. Ett par 3D8 kan då kompletteras med en center. Man kan också komplettera med basmoduler.

Det kommer även Bremenelektronik med DSP och D/A-omvandlare. Den blir med 8 kanaler. Då kan man exempelvis ha 1 par frontar 3D8, 1 center, 2 surroundhögtalare och upp till 4st basmoduler där man kan styra basmodulerna individuellt. Man kan t ex ha en basmodul till center front, en till center back och en höger front och vänster front.
Det finns många olika sätt att använda 8 kanaler på. Med flera basmoduler kan man på ett sinnrikt sätt göra rumskompensering för de i frekvens lägsta rumsresonanserna och det utan att ändra nivån in till högtalarna, åtminstone inte in till fronthögtalarna som därmed bibehåller sin raka frekvensgång på direktljudet. Man jobbar istället med parametrar som tid och fas på de bakre kanalerna för att uppnå en hyfsad rak frekvensgång i rummet. Detta fungerar på en ganska stor yta av rummet.

I oktobernumret av tidskriften Ljud & Bild testas Bremen 3D8. Även i oktobernumret av tidningen Hifi & Musik testas Bremen 3D8. Det skall bli spännande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-23 10:47

Låter ju mycket intressant!

Användarvisningsbild
bja47

Inläggav bja47 » 2014-10-03 11:28

Grattis till fin kritik i HiFi & Musik. Läste artikeln på biblioteket, måste köpa tidningen när den finns i kiosken :D .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-03 12:35

bja47 skrev:Grattis till fin kritik i HiFi & Musik. Läste artikeln på biblioteket, måste köpa tidningen när den finns i kiosken :D .

Tackar! Ja, HiFi & Musik gillar högtalarna. Ljud & Bild var också mycket positiva.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2014-10-03 16:14

petersteindl skrev:
bja47 skrev:Grattis till fin kritik i HiFi & Musik. Läste artikeln på biblioteket, måste köpa tidningen när den finns i kiosken :D .

Tackar! Ja, HiFi & Musik gillar högtalarna. Ljud & Bild var också mycket positiva.

Mvh
Peter

Ja högtalarna är väl helt enkelt bra då :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-03 19:00

Det måste sägas vara en mycket stark recension i Hifi & Musik.

Nu har jag inte själv hört dem men för att klara lite högre grad av realism så krävs det normalt sett omfattande akustiska regleringar.

Så högtalarnas prestation rätt placerade i ett vanligt rum måste ses i detta sken.

Lycka till igen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-03 20:03

Kronkan skrev:Det måste sägas vara en mycket stark recension i Hifi & Musik.

Nu har jag inte själv hört dem men för att klara lite högre grad av realism så krävs det normalt sett omfattande akustiska regleringar.

Så högtalarnas prestation rätt placerade i ett vanligt rum måste ses i detta sken.

Lycka till igen

Det var faktiskt bara att hänga in dem för att de skulle skapa magi. Sedan finjusterade Peter placeringen lite under kvällen och det blev ännu lite mer magi, men inga rumsåtgärder vidtogs. Då hängde de ändå på Peters "demoväggar" dikt an mot riktiga väggar skulle de kanske imponera ännu mer, även om jag har svårt att begripa hur det skulle gå till. Det märktes att Peter är en av Stigs lärjungar :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-10-04 00:31

Stort grattis till den positiva och välskrivna artikeln i Hifi & Musik. Jag önskar dig all välförtjänt framgång med dessa och kommande produkter. Mitt första intryck av dina ägg från High End på Hotel Sheraton 2011 har etsat sig fast som en omtumlande ljudupplevelse sen dess. Ibland tycker jag mina egna högtalare lyckas återskapa detta minne. Då är jag riktigt riktigt nöjd.

/mats

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-04 01:28

matssvensson skrev:Stort grattis till den positiva och välskrivna artikeln i Hifi & Musik. Jag önskar dig all välförtjänt framgång med dessa och kommande produkter. Mitt första intryck av dina ägg från High End på Hotel Sheraton 2011 har etsat sig fast som en omtumlande ljudupplevelse sen dess. Ibland tycker jag mina egna högtalare lyckas återskapa detta minne. Då är jag riktigt riktigt nöjd.

/mats

Tackar och bugar. Det har varit många långa turer i detta projekt och det är inte slut än men förhoppningsvis snart. Att starta upp en industriell serieproduktion av någonting som tidigare aldrig producerats har varit ett smärre h.....e. Jag vet inte ens om det är värt all möda. Det finns så mycket annat i livet som kanske hade varit mer givande. Det är alltför mycket försakat för en högtalare. Men om det kan komma till glädje för många så får det utgöra belöningen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-04 01:35

Kronkan skrev:Det måste sägas vara en mycket stark recension i Hifi & Musik.

Lycka till igen

Jag använder idag inga speciella akustiska regleringar. Det hade inte Stig Carlsson heller. Mattor, tavlor, gardiner, bokhyllor, skivhyllor och stoppade möbler är det jag använder. Harold beveridge hade det inte, Peter Snell hade det inte, Ingen av de stora hade omfattande akustiska regleringar, men de hade bra ljudåtergivning.

Det har sina skäl.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-04 10:56

Det är ju bra om dom som inte vill ha akustikprylar i hemmet inte behöver, men menar du att några väl valda diffusorer och basfällor skulle kunna försämra ljudet från de högtalare du nämnde?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-04 11:19

paa skrev:Det är ju bra om dom som inte vill ha akustikprylar i hemmet inte behöver, men menar du att några väl valda diffusorer och basfällor skulle kunna försämra ljudet från de högtalare du nämnde?

Det finns väl alltid en risk att åtgärder inte ger de effekter man önskar, eller? Jag törs knappt flytta en stol i mitt lyssningsrum ;-)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-10-04 12:09

Jag läste precis artikeln i Hifi&Musik och får gratulera! Som Carlssonman är jag så klart väldigt intresserad av äggen! Det vore skoj om man fick se dig ställa ut på Highend mässan i Munchen till våren, är det något som ligger i pajpen eller?

Grattis än en gång :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-04 12:45

paa skrev:Det är ju bra om dom som inte vill ha akustikprylar i hemmet inte behöver, men menar du att några väl valda diffusorer och basfällor skulle kunna försämra ljudet från de högtalare du nämnde?

Så enkelt är det inte. Det är flera samverkande faktorer som avgör. Ingen högtalare har alla faktorer rätt. Det betyder att alla högtalare har en och annan brist. Förutsättningen är att högtalarna placeras i rum d v s har 4 väggar, golv, och tak d v s att det uppkommer reflexer p g a begränsningsytor som är nära ljudkällan. Detta visste Stig Carlsson och det är därför som Stig Carlsson skilde mellan bostadsrum och ekofria rum i sitt konstruktionsarbete. Stig visste också att de närliggande väggarna måste ingå i högtalaren vid högtalarnas konstruktionsarbete.

I frifält d v s utan någon reflex har akustikbehandling satts ur bruk. Det finns inga begränsningsytor och därmed inga reflexer. Man har direktljud och inget annat än direktljud (förutom högtalarkabinettets reflexer). Med en högtalare som har loobningseffekter t.ex. på grund av flera högtalarelement som har ett visst avstånd mellan varandra och i flervägshögtalare finns delningsfilter. Vrider man på en sådan högtalare med mätmikrofon kvar på samma plats så kommer frekvensgången ovillkorligen att förändras beroende på direktljudets vinkel i förhållande till högtalaren. Det är fortfarande frifält. En sådan högtalare kan ha hyfsad frekvensgång i en riktning och om denna riktning används i frifält så inverkar de andra riktningarna inte så mycket, ja, egentligen inte alls.

Införs däremot begränsningsytor så kommer ovillkorligen de andra riktningarna med i överföringen från ljudkälla till ljudmottagare. Reflexer med helt annan frekvenskurva än direktljudets, på grund av loobning och utstrålningsmönster, kommer att ändra det upplevda direktljudet och en påverkan har skett. Eftersom det är vågrörelse kommer vågrörelseläran in och summering av vågor sker enligt superpositionsprincipen. En reflex har en viss korrelationsfaktor i jämförelse med direktljudet med en viss fördröjning och med en viss amplitudminskning. Men om reflexens frekvensgång och faskurva skiljer sig från direktljudets frekvensgång och faskurva så minskar korrelationsfaktorn dem emellan. All summering av akustiska ljudvågor sker enligt superpositionsprincipen och en en ny våg fås av summerade ljudvågor och denna nya summerade våg skiljer sig både från direktljudets och reflexens våg. Hörseln eller snarast nervsystemets del av hörseln har däremot en speciell förmåga att kunna sortera akustiska ljudvågor från varandra och summera dessa på ett annat sätt än den akustiska summeringen enligt superpositionsprincipen. Det ger hörseln en stor fördel och konsekvensen av detta har jag tänkt redogöra för så småningom. Tidigare har jag skrivit lite angående detta.

Högtalarkabinettets reflexer finns fortfarande med i frifält om inte de också på ett eller annat sätt kunnat sättas ur bruk. Stig Carlsson införde dämpning i högtalarkabinettet för de mest närliggande reflexerna. Det finns fler tillverkare som också gjort detta med dämpmaterial runt diskantelementet. Peter Snell t.ex. hade det även för mellanregistret i Snell typ A. Det var 10 år innan Stig Carlssons OA-52 konstruerades.

Om det är så att man från vissa vinklar har en usel frekvensgång från en högtalare så kan det möjligtvis vara läge att införa viss absorbtion i just dessa vinklar. Då påverkas summationen av dessa reflexer i mindre grad.

Sedan återstår frågan, vad skall man med lyssningsrummets reflexer till? De finns ju inte i inspelningen. Det är just detta som är en springande punkt och som jag kommer redogöra för. Det är rätt komplicerat och bygger på hur hörseln fungerar d v s psykoakustiken och akustiken samt stereofoni där fantomprojicering utgör fenomenet för lokalisering av ljudobjekt d v s inte av ljudkällor eftersom ljudobjekten d v s de inspelade musikerna och ljudkällorna d v s högtalarna i ljudåtergivning skall vara åtskilda enligt ett visst mönster alltefter inspelad kodning.

Allt tillsammans skall sammansmälta och bli en korrekt ljudåtergivning om det är en korrekt ljudåtergivning man eftersträvar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-04 12:48

bassman skrev:Jag läste precis artikeln i Hifi&Musik och får gratulera! Som Carlssonman är jag så klart väldigt intresserad av äggen! Det vore skoj om man fick se dig ställa ut på Highend mässan i Munchen till våren, är det något som ligger i pajpen eller?

Grattis än en gång :)

Tackar! München ligger för långt bort i tiden. Ännu är inga beslut fattade.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-04 16:07

petersteindl skrev:Införs däremot begränsningsytor så kommer ovillkorligen de andra riktningarna med i överföringen från ljudkälla till ljudmottagare. Reflexer med helt annan frekvenskurva än direktljudets, på grund av loobning och utstrålningsmönster, kommer att ändra det upplevda direktljudet och en påverkan har skett. Eftersom det är vågrörelse kommer vågrörelseläran in och summering av vågor sker enligt superpositionsprincipen

Fast det är inte mycket hjälp man kan få här. Två begränsningsytor är max man kan få ett bra grepp om, om man specificerar väggnära placering och en speciell höjd från golvet. Men även det går att dra liten slutsats om man inte också vet väldigt exakt lyssnarens position.

Så jag förväntar mig att det finns andra väsentligt mer generaliserbara principer att luta sig mot istället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-04 16:20

Nattlorden skrev:Så jag förväntar mig att det finns andra väsentligt mer generaliserbara principer att luta sig mot istället.

Tumregler??

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-04 16:29

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Införs däremot begränsningsytor så kommer ovillkorligen de andra riktningarna med i överföringen från ljudkälla till ljudmottagare. Reflexer med helt annan frekvenskurva än direktljudets, på grund av loobning och utstrålningsmönster, kommer att ändra det upplevda direktljudet och en påverkan har skett. Eftersom det är vågrörelse kommer vågrörelseläran in och summering av vågor sker enligt superpositionsprincipen

Fast det är inte mycket hjälp man kan få här. Två begränsningsytor är max man kan få ett bra grepp om, om man specificerar väggnära placering och en speciell höjd från golvet. Men även det går att dra liten slutsats om man inte också vet väldigt exakt lyssnarens position.

Så jag förväntar mig att det finns andra väsentligt mer generaliserbara principer att luta sig mot istället.

Så enkelt är det inte. Glöm t.ex. inte taket. Jag har just nu inte tid att i detalj förklara varför sakförhållandet är betydligt mer komplicerat än så och att man faktiskt kan ha kontroll över detta. Jag kan dock säga att det inte är som du tycks tro, om jag förstår dig rätt, men det är naturligtvis också högtalarberoende. Horn sprider på sitt sätt, dipoler på ett annat och punktkällor på ett tredje och högtalare med flera punktkällor med avstånd mellan punktkällorna och med delningsfilter på sitt specifika sätt som skiljer sig högst markant åt mellan olika konstruktioner.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-04 19:56

petersteindl skrev:
Så enkelt är det inte. Glöm t.ex. inte taket. Jag har just nu inte tid att i detalj förklara varför sakförhållandet är betydligt mer komplicerat än så och att man faktiskt kan ha kontroll över detta. Jag kan dock säga att det inte är som du tycks tro, om jag förstår dig rätt, men det är naturligtvis också högtalarberoende. Horn sprider på sitt sätt, dipoler på ett annat och punktkällor på ett tredje och högtalare med flera punktkällor med avstånd mellan punktkällorna och med delningsfilter på sitt specifika sätt som skiljer sig högst markant åt mellan olika konstruktioner.

Enkelt? Du måste ha missförstått min post som handlade om hur svårt det är, inte om hur lätt. Taket kan man inte dra några slutsatser på förhand om. Det kan var två meters höjd, eller 4,80 eller vinklat eller domeformat eller nedpendlat ecophon... Så taket kan men verkligen inte ha någon förkunskap om som del i högtalarkonstruerandet...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-04 20:25

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:

Enkelt? Du måste ha missförstått min post som handlade om hur svårt det är, inte om hur lätt. Taket kan man inte dra några slutsatser på förhand om. Det kan var två meters höjd, eller 4,80 eller vinklat eller domeformat eller nedpendlat ecophon... Så taket kan men verkligen inte ha någon förkunskap om som del i högtalarkonstruerandet...

Jag konstruerar mina högtalare där jag förutsätter en takhöjd på ungefär 2,2 m - 3,5 m. Då täcker jag in de flesta kunderna. Oftast kan man också se det som takreflexens vinkel mot lyssnaren. Den är oftast 40-50 grader. Skulle tippa att jag nog får med 99 % av lyssningssituationerna. Takhöjden däremellan blir inte så väsentlig. Vad värre är, är olinjär dämpning i taket. Uppspända plastinnertak gillar jag inte och heller inte så kallade akustikskivor i taket.

Då jag hade Ljudbutiken åkte jag runt och installerade hifi och vad jag minns så var det endast hos en kund som denna vinkel avvek och snarast var 30-35 grader. På senare tid d v s på 2000-talet har jag stött på en del undantag och det har alltid varit i hus. Kalle Dussins lyssningsrum är bl a ett sådant undantag.

Fönsterväggar är snarast ett vanligare undantag som är lite svårare att tampas med.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2014-10-07 11:20

Ja, det var en positiv recension. En illustration verkade ange att man inte måste sitta i en trång sweetspot? Det vore bra för mig och min lilla avkomma, som rör sig runt på golvet. (Väggmontering är också fördelaktig ur barnsynpunkt.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-08 00:24

guldfisk skrev:Ja, det var en positiv recension. En illustration verkade ange att man inte måste sitta i en trång sweetspot? Det vore bra för mig och min lilla avkomma, som rör sig runt på golvet. (Väggmontering är också fördelaktig ur barnsynpunkt.)

Sweetspot är en mångfacetterad stereokarakteristik. Jag skiljer mellan två typer, dels tonkurve-sweetspot, dels ljudbilds-sweetspot. Då det gäller tonkurvan är det inte så känsligt att flytta sig runt i rummet. Ljudbilds-sweetspot är avhängigt av lyssningsvinkeln. Ju större lyssningsvinkel, desto känsligare d v s mindre sweetspot. Hemma har jag högtalarna på varsin kortvägg och då blir min lyssningsvinkel +/- 45 grader. Då är ljudbilds-sweetspot känslig för förflyttning sidledes. Tonkurvan är i stort sett lika och därför kan man ändå med behag lyssna off sweetspot. Har man en lyssningsvinkel på +/- 30 grader så blir även ljudbilds-sweetspot förhållandevis okänslig, men inte helt och hållet.

Med de flesta högtalare, inklusive Carlssonhögtalarna har jag i stort sett aldrig brytt mig om att placera mig i sweetspot eftersom jag ändå inte uppnått den ljudbild jag egentligen vill ha då jag lyssnar. Med horn och panelhögtalare/elektrostater är det annorlunda eftersom jag tycker att ljudet i stort sett dör off-sweetspot. Då gör sig nämligen tonkurve-sweetspot gällande på ett synnerligen ofördelaktigt sätt.

Med äggen uppnår jag den speciella ljudbild jag alltid velat uppnå och har kämpat för att få då jag sitter i sweetspot. Hemma lyssnar jag därför oftast i sweetspot även fast jag tonkurvemässigt inte behöver sitta i sweetspot. Med Bremens centerhögtalare och centerkanal blir frihetsgraden stor så att man kan röra sig på en mycket stor yta och känna sig i sweetspot, även med så pass stor lyssningsvinkel som +/- 45 grader.

Föresten, det verkar som om http://www.bremen.se/ har kapats av någon snäll individ. 8O :)

Jo, en sak till, det är kul med barn som rör sig runt omkring på golvet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-10-08 01:03

petersteindl skrev:Föresten, det verkar som om http://www.bremen.se/ har kapats av någon snäll individ. 8O :)

Amen, skitsnyggt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-08 07:33

Applåder och visslingar för den hemsidan, må den utvecklas och uppdateras framöver!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-10-08 08:04

Very nice!
Jag köpte H&M igår för första gången på läääääänge. Mest för att läsa recensionen om äggen. Stort grattis till det fina omdömet!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-08 08:23

petersteindl skrev:Föresten, det verkar som om http://www.bremen.se/ har kapats av någon snäll individ. 8O :)
Mvh
Peter

Ojdå, men det verkar som man glömt att lägga in länken till vitboken som förklarar allting om akustik, psykoakustik och hörselsinnet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-08 10:00

matssvensson skrev:

Amen, skitsnyggt!

Starkt medhåll!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-10-08 11:10

PerStromgren skrev:
matssvensson skrev:

Amen, skitsnyggt!

Starkt medhåll!

Känns riktigt proffsig i chrome

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-10-08 19:30

mattsvarta vid TV:n vore finemang 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-08 19:33

HK430 skrev:Känns riktigt proffsig i chrome

Var det där en beställning på ett par förkromade? 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi