Haakan_W skrev:intressant första inlägg med tanke på att du funnits här i nästan 4år
en rekommendation: sök inte som mattelärare.
Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:intressant första inlägg med tanke på att du funnits här i nästan 4år
Magnuz skrev:Bill50x skrev:
Men det behöver man inte vara dyslexiker för att göra. Själv har jag inget som helst problem att läsa en bok upp och ner, speciellt inte när jag står på huvudet
/ B
Nej, men det ska tydligen finnas ett fastställt samband.
Bill50x skrev:Rg62 skrev:IngOehman
Har du tänkt på att ditt sätt att se världen kanske inte delas av alla?
Jag menar att dyslexin (obs. ingen värdering här) ger dig en världsbild som kanske inte är representativ.
Varför skulle en dyslektiker ha en annan världsbild?
Jo självklart har en sådan det. Precis som en vänsterhänt, tunnhårig, tjock, direktör, arbetslös, hifi-nörd, rik, fattig, en-bent, smal, krullhårig, moderat, sosse.... har olika världsbilder. Alltså precis som alla människor har olika världsbilder!
Så vad är representativt?
/ B
Rg62 skrev:
/ B
Bra svar Bill. Var går gränsen för var genetiska "felaktiga" egenskaper påverkar den sk. verkliga världsbilden fel? Har du något svar?
paa skrev:Är du en del av drevet då, kanske?
Rg62 skrev:Varför skulle en dyslektiker ha en annan världsbild?
Jo självklart har en sådan det. Precis som en vänsterhänt, tunnhårig, tjock, direktör, arbetslös, hifi-nörd, rik, fattig, en-bent, smal, krullhårig, moderat, sosse.... har olika världsbilder. Alltså precis som alla människor har olika världsbilder!
/ B
Magnuz skrev:Den stora frågan är ju vad "den s.k. verkliga världsbilden" skulle vara för något. Varje världsbild är väl verklig för den person som har den.
phloam skrev:
För att vara lite on topic..... då är alternativ 1 en omöjlighet alltså?
Rg62 skrev:IngOehman
Har du tänkt på att ditt sätt att se världen kanske inte delas av alla?
Jag menar att dyslexin (obs. ingen värdering här) ger dig en världsbild som kanske inte är representativ.
Rg62 skrev:Haakan_W skrev:intressant första inlägg med tanke på att du funnits här i nästan 4år
en rekommendation: sök inte som mattelärare.
Magnuz skrev:phloam skrev:
Faktiskt inte. Min (eller någon annans) bild av något förändrar ju inte hur detta något är beskaffat. Jag och en person med röd/grön-färgblindhet kan ju titta på ett äpple och uppleva det helt olika. Han tycker det är rött, medan jag tycker det är grönt. Men äpplet är ju som det är oavsett vad vi tycker.
Haakan_W skrev:hoppas för din skull att du inte är en sån där jobbig människa irl, för dom gillar ingen
IngOehman skrev:Tycker det är bättre att de som vill bli förstådda lär sig att uttrycka sig entydigt.
theSaint skrev:Kan dock inte släppa tanken på, att om det gick att mäta våglängderna på det reflekterade ljuset från äpplet så kanske man skulle ha en referens att förhålla sig till. På så vis skulle man kunna bli varnad att äpplet faktsikt inte är så grönt som det upplevs för diset som råder just nu påverkar färgerna.
Rg62_inaktiv skrev:IngOehman skrev:Tycker det är bättre att de som vill bli förstådda lär sig att uttrycka sig entydigt.
Vilket innebär den ultimata tvångsstyrningen.
phloam skrev:Magnuz skrev:Den stora frågan är ju vad "den s.k. verkliga världsbilden" skulle vara för något. Varje världsbild är väl verklig för den person som har den.
IngOehman skrev:Alternativ ett svarar man om man helst vill att det man avspelar skall yttra sig så likt ursprungshändelsens yttring som det är möjligt.
Alternativ två svarar man om man upplever att man lägger större vikt vid att det låter "illusoriskt", än att det skall låta precis som det faktiskt var.
Alternativ tre svarar man om man struntar i både ursprungslikheten och att det låter "verkligt", men vill maximera upplevelsen bara.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster