Piotr skrev:Jag upplever att både du och IÖ läser in mer i mina tidiga inlägg än vad som faktiskt.se står där.
Jag ber om ursäkt om du uppfattar att jag försöker tolka något överhuvudtaget i det du skrivit.

Jag tolkar helst inte text överhuvudtaget, utan utgår hellre ifrån exakt det någon skrivit, och om något är oklart brukar jag försöka fråga om det. I detta fall har jag ställt ett antal frågor om vad det är hos ett pulssvar som gör du anser konstituerar ett "bra pulssvar".
Tycker du verkligen att jag tolkat in saker i det du skrivit? Isåfall har jag formulerat mig illa.

Jag har ställt dig vad jag menat vara frågor på grund av att du skrivit att DSD ger ett bättre pulssvar än PCM 24/96. (Utan att jag behövt tolka det du skrivit.)
Då vill jag veta vad det är som gör att du värderar pulssvaret från DSD som "bättre" än det från 24/96.
Och jag gör det på grund av att jag tycker att pulssvaret från 24/96 är påfallande mycket bättre än det från DSD. Men det beror säker på hur jag viktar det jag ser, jämfört med hur du viktar det du ser. När jag tittar på pulssvaret från DSD så ser jag att det ser olika ut från gång till gång (trots identisk repeterad insignal), och att störnivån är hög.
När jag tittar på PCM 24/96 så ser jag ett i det närmaste perfekt pulssvar, nämligen ett så är helt oberoende av när pulsen kommer i förhållande till samplingstillfällena, och som är oscilloskopsperspektiv-störfritt om man inte går ned till extremt svaga nivåer. Och ett där varaktigheten är tillräckligt kort för att sträcka sig LÅNGT upp i ultraljudsområdet, mer än en oktav.
Piotr skrev:iö skrev:Njae, jag vet förstås flera som har DSD-apparater, men jag är måttligt intresserad av att bränna min egen good will på störa dem med att behöve ställa sina apparater till förfogande, bara för att någon tvivlar på det jag skriver. Det som inte tror mig får allt undersöka det själv.

Tvivlar inte på det du skriver men det dämpar heller inte min nyfikenhet.. min vilja att se det du beskriver. Kan du förklara med ord hur en 0,2 ms lång sin^2 puls vid -100 dB ser ut när den passerat genom ett DSD system jämfört med PCM?
Väldigt störd av systemsmutsen, och ännu mera olika från gång till gång.
Piotr skrev:Kan inte se att någon skulle klandra dig för det.
Nu förstår jag inte. Har jag skrivit något som får dig att anta att jag är rädd för att bli klandrad? Orsaken är bara lathet och brist på tid och lust. Jag har mycket annat att göra, inget annat. Jag kan inte göra anspråk på att verkligen göra allt det som jag borde göra, men ju mer som blir ogjort, desto mindre road blir jag att göra saker som varken roar mig eller som jag känner är till riktigt värde för någon annan. Det skall vara kul eller meningsfullt, annars kan det kvitta.
Jag berättar gärna vad jag vet, men är inte så intresserad av att behöva bevisa det för någon som har svårt att tro det jag skriver. Det är inte för att jag är ogin, utan bara för att jag tycker att var och en ju är expert på att veta vad de behöver för att bli övertygade. Om någon kan tänka sig att det jag säger inte stämmer så är det helt ok för mig - och det finns inget som hindrar att den som är skeptisk försöker motbevisa det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).