High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 08:51

Flint skrev:
Almen skrev:Flints påstående att jag skulle påstått att han skulle ha fuskat kan jag inte bortse ifrån.

Det har jag på intet vis gjort; det är bara att läsa mina inlägg. Det var väl Svante som gjorde det?

Jag syftade till din rad "Mästermanipulatören Flint myser. "

Jag menar att du manipulerar forumet och dess medlemmar, inte att du skulle ha manipulerat filer eller data. I sammanhanget är det så nära en komplimang jag kan komma.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 08:59

Fast nu tycker jag det är dags att diskutera skivans förtjänster - eller icke sådana. Inte hacka på varandra. OK?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 09:15

Svante.
Ska vi göra lite test med några ljudfiler behandlade på olika sätt med t.ex. kompression och spektrumpåverkan och se hur det påverkar när man masvisar? Vore nyttigt om inte annat för att lära sig tyda masvisredovisningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 09:22

Gör en ny tråd i så fall.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 09:34

Nattlorden skrev:Gör en ny tråd i så fall.

Håller med, även om resultaten kan överföras till den här tråden.

Men det är en mycket intressant studie - go for it!

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-09 10:19

Även jag vill, i egenskap av trådskapare, be alla att hålla tråden ren från oväsentligheter. Som sagt, jag diskuterar gärna LTS-skivan, MasVis-grafer av den, objektiva ljudkvalitetsaspekter och subjektiva intryck. Däremot betackar mig för anklagelser om att vi skulle fara med osanning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 10:26

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Gör en ny tråd i så fall.

Håller med, även om resultaten kan överföras till den här tråden.

Men det är en mycket intressant studie - go for it!

/ B

Ja, en egen tråd får det förstås bli. Jag är ju mycket för det där med att visa rent praktiskt hur det låter. Alltså ska graferna åtföljas av utlagda ljudfiler så att man kan höra före och efter en behandling/manipulation och med Svantes exeptionellt överpedagogiska egenskaper som förklarande orakel går det nog inte vad det lider att undå att fatta hur Masvis fungerar. Snack och verkstad på en gång alltså. Otroligt. 8O :lol:

Slut OT.

//

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 10:29

PekkaJohansson skrev:Däremot betackar mig för anklagelser om att vi skulle fara med osanning.

Med vänlig hälsning

Pekka

Då har du i alla fall en sak gemensam med rikets Konung.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 10:33

Flint skrev:
PekkaJohansson skrev:Däremot betackar mig för anklagelser om att vi skulle fara med osanning.
Då har du i alla fall en sak gemensam med rikets Konung.
Hehe, du vill då alltid ha sista ordet, Flintis ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 10:35

Flint skrev:. Jag är ju mycket för det där med att visa rent praktiskt hur det låter. Alltså ska graferna åtföljas av utlagda ljudfiler så att man kan höra före och efter en behandling/manipulation

Och på vilket sätt menar du att vi skall kunna säkerställa att du gjort det du påstår, när man inte enligt dig får lita på andra?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 10:36

Nej Billan. Jag blir bara så inspirerad av diskussionen att fyndigheterna infinner sig automatiskt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 10:37

Nattlorden skrev:
Flint skrev:. Jag är ju mycket för det där med att visa rent praktiskt hur det låter. Alltså ska graferna åtföljas av utlagda ljudfiler så att man kan höra före och efter en behandling/manipulation
Och på vilket sätt menar du att vi skall kunna säkerställa att du gjort det du påstår, när man inte enligt dig får lita på andra?
Man vet ju alltid själv vad man har gjort, eller hur?

Nu ska det bli intressant att höra skillnaden på o- och manipulerade filer!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 10:38

Flint skrev:Nej Billan. Jag blir bara så inspirerad av diskussionen att fyndigheterna infinner sig automatiskt.

Tänk om man hade de kreativa gåvorna...

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 10:40

Nattlorden skrev:

Så har jag inte tänkt. Syftet med masviskursen var i kunskaps och insiktshänseende. Jag är inte ute efter att bevisa något. Om å andra sidan något dyker upp som kan vara av intresse för det som rör den här tråden så dyker det upp.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 10:40

Bill50x skrev:
Flint skrev:Nej Billan. Jag blir bara så inspirerad av diskussionen att fyndigheterna infinner sig automatiskt.

Tänk om man hade de kreativa gåvorna...

/ B

Åjo, du kan nog du med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 10:41

Bill50x skrev:Man vet ju alltid själv vad man har gjort, eller hur?

Jojo, flint kan säkert lita på flint. Men vi kan ju inte lita på flint om han inte kan lita på oss.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 10:45

Nattlorden skrev:

Jojo, flint kan säkert lita på flint. Men vi kan ju inte lita på flint om han inte kan lita på oss.

Mjae. Att Flintan inte litar på oss får ju stå för honom. Kanske lider han av något? Nåt som gör att han misstror folk. Det gör väl inte vi andra?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 10:47

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Mjae. Att Flintan inte litar på oss får ju stå för honom. Kanske lider han av något? Nåt som gör att han misstror folk. Det gör väl inte vi andra?

/ B

Den var onödig. Jag bortser från den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 10:50

Flint skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Ahhh, jag glömde :D

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-06-09 10:52

Först måste vi testa Flint blindt, sen kan vi låta honom utsätta oss för Flinttest. ;-)

Jag har desvärre endast "81-87" och inte "Med Rymden i blodet" i originalutgåva, så jag kan inte jämföra. Men eftersom jag är uppvuxen med A-F så har jag svårt att släppa den känslomässiga påverkan som musiken har på mig och endast lyssna krasst på "ljudkvalitén".

Och det är precis så jag vill ha det! :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 10:56

Bill50x skrev:
Flint skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Ahhh, jag glömde :D

:mrgreen:

/ B

Saken är mycket enkel. Jag tycker att LTS-versionen av skivan låter remastrad vad gäller klarhet och trasighet i anslag och attacker. Ljudet påminner om de flesta andra remastrade skivor. Hur sen det ljudet har uppstått vet jag inte men är förstås lite nyfiken på att ta reda på av rent ljudtekniska skäl om inte annat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 10:59

Flint skrev:Saken är mycket enkel. Jag tycker att LTS-versionen av skivan låter remastrad vad gäller klarhet och trasighet i anslag och attacker. Ljudet påminner om de flesta andra remastrade skivor. Hur sen det ljudet har uppstått vet jag inte men är förstås lite nyfiken på att ta reda på av rent ljudtekniska skäl om inte annat.

Och jag är mycket intresserad av detta. Det är lätt att hamna i förutfattade meningar om hur "remastrat" egentligen låter. Jag har ju själv ingen mer erfarenhet av detta än att många nya fonogram låter ruskigt illa. Att producera olika artefakter och jämföra är ju en utmärkt idé!

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 11:11

Eftersom fonogrammet (bevisligen) inte klipper så kan det ju vara anläggningen som har begränsningar i dynamisk förmåga. Det är min erfarenhet, i alla fall.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 11:14

OT

Bill50x har bett om ursäkt via PM för som jag uppfattar det sin stalkning.

//
Senast redigerad av Flint 2011-06-09 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 11:15

Flint skrev:Saken är mycket enkel. Jag tycker att LTS-versionen av skivan låter remastrad vad gäller klarhet och trasighet i anslag och attacker. Ljudet påminner om de flesta andra remastrade skivor. Hur sen det ljudet har uppstått vet jag inte men är förstås lite nyfiken på att ta reda på av rent ljudtekniska skäl om inte annat.

Du kan väl helt enkelt inte tillgodogöra dig godsakerna - på remastrade skivor är det de som klipper, på denna är det din anläggning som klipper. Skaffa ordentliga högtalare och ett antal hundra watt fina transistorer, så skall du få höra på andra bullar. :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-06-09 11:19

Nattlorden skrev:

Du kan väl helt enkelt inte tillgodogöra dig godsakerna - på remastrade skivor är det de som klipper, på denna är det din anläggning som klipper. Skaffa ordentliga högtalare och ett antal hundra watt fina transistorer, så skall du få höra på andra bullar. :wink:

Flera hundra watt för att lyssna i hörlurar? 8O
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 11:19

Almen skrev:Eftersom fonogrammet (bevisligen) inte klipper så kan det ju vara anläggningen som har begränsningar i dynamisk förmåga. Det är min erfarenhet, i alla fall.

Om man ändrar ett instruments anslaget som oftast är mycket mer övertonsrikt än avklingningen låter instrumentet klarare. Om man överdriver det låter det till slut trasigt men det utan att det för den skull går i taket och klipper.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 11:25

bomellberg skrev:Först måste vi testa Flint blindt, sen kan vi låta honom utsätta oss för Flinttest. ;-)

Jag har desvärre endast "81-87" och inte "Med Rymden i blodet" i originalutgåva, så jag kan inte jämföra. Men eftersom jag är uppvuxen med A-F så har jag svårt att släppa den känslomässiga påverkan som musiken har på mig och endast lyssna krasst på "ljudkvalitén".

+1

Det som jag framförallt upplever är att man kan spela mycket starkare utan att det blir jobbigt. Det kanske inte alla gör iallafall..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 11:32

bomellberg skrev:Flera hundra watt för att lyssna i hörlurar?
8O

Vi är på ett hififorum, varför nämner du hörlurar?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 11:33

MagnusÖstberg skrev:
bomellberg skrev:Först måste vi testa Flint blindt, sen kan vi låta honom utsätta oss för Flinttest. ;-)

+1

Det som jag framförallt upplever är att man kan spela mycket starkare utan att det blir jobbigt. Det kanske inte alla gör iallafall..

Jag säger inte att det är så här i ditt fall.

Ponera att man spelar med en förstärkare som själv låter lite krasch i anslagen. Då kommer inte skillnaden att framgå lika tydligt när man byter mellan två skivor varav den ena låter lite kraschigt men inte den andra. Skillnaden dränks i förstärkarens sameness.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi