En klar förbättring...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-11 15:09

darkg skrev:
Welll. Ironi eller ej, det skulle antagligen sälja. Åtminstone om det blir jävligt dyrt.

Steg 2 blir kabel-lyftare med repellerande magneter...coolt med kablar svävande 10cm över backen + att det ger molekylär fastlåsning av kabeldielektriumets elektronbanor som därmed ger ledarna optimala förutsättningar att återge den holografiska övertonsinformationen som alla sanna välljudsentuiaster förtjänar.

asså, vem kan säga nej?

:lol:
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-11 15:20

Trigger, din ironi går inte fram till alla, så den hjälper inte diskussionen framåt :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-11 15:32

tvett skrev:Trigger, din ironi går inte fram till alla, så den hjälper inte diskussionen framåt :wink:

Oki, sorry...jag gillar SD kuddar har funkat bra med mina olika högtalare senaste 4 åren och två olika hus (båda med parkett på betongplatta förvisso).

Skillnader mot "hård" uppställning som jag upplever är framförallt bättre definierad/nyanserad bas.

Gäller:
Canton Ergo 690 + dubbla Canton AS650SC2 subbar också på SD kuddar.
ATC SCM 11 + dubbla Canton AS650SC2 subbar också på SD kuddar.
ATC SCM 40 + dubbla Canton AS650SC2 subbar också på SD kuddar.
ATC SCM 40 + SVS PB12-NSD DSP (på orginal mjuka gummi tassar).

Canton ERGO 690 + SCM 40 har jag testat på "rundade spikes" också.
SD är i mina öron klart överlägset under mina förutsättningar.
Lite snett är också rakt.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-11 16:52

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:Ja, det verkar fortfarande diskuteras om vibrationer i golvet. Inte om hur musiken uppfattas.

Mjukfötter ( eller madrasser) är ju jättebra på att dämpa vibrationer så att de inte når golvet.

Det är väl ingen som påstått något annat.

Men mjukfötterna tillför andra, graverande fel iom högtalaren i ett sådant fall är helt beroende av sin egen vikt för att generera en stabil nollpunkt vid transienter. Högtalaren är rörlig vid ALLA frekvenser.

Därför låter det illa om mjukfötterna, ja, effekten kan fås snarlikt med ett baselement som är löst åtdraget. Ljudet blir otydligt och oartikulerat. Precis som ljudet blir med mjukfötter. Ett löst åtdraget ( men lufttätt, nota benne..) element har ingen stabil nollpunkt vid transienter.

Hoppas vi nu kan lämna diskussionen om madrasser och dämpning mot golvet. Det har ingen betydelse för musikåtergivning, jag lovar.

Det handlar istället om musikens transienter. " pace rythm and dynamics" .

Hade nu alla läst Martin Collums artikel om detta ?

Min fetning, som jag kommenterar.

Ditt påstående är gravt felaktigt. Du har inget fysikaliskt stöd för ditt påstående. Därför faller hela resten av dina slutsatser och resonemang kring detta.

Den ENDA slutsatsen man kan dra genom att "bara känna med handen" är hur beteendet är UNDER avstämningsfrekvensen, alltså ungefär "DC" (statisk kraft som påföres under långsam tid). Mycket riktigt ser du då att högtalaren känns svajig. Det är i själva verket vid frekvenser som är ÖVER avstämningsfrekvensen som ska studeras, det vill säga där du har musiksignaler över 20 Hz. Vid musiksignalfrekvenser är det lätt att visa med vibrationshastighetsmätning att ett högtalare som står på styv koppling mot underlaget vibrerar mycket mer än en högtalare som är avstämd under det hörbara frekvensområdet. Tyvärr har jag inte längre tillgång till vibrationsmätutrustning så jag har inte möjlighet att visa detta för dig. Om du vill bevisa ditt påstående för alla oss andra är du välkommen att göra detta, men ta gärna hjälp av någon som har kunskapen att mäta förslagsvis vibrationshastighet. Tersbandsanalys kan vara tillräckligt bra och visar på ett klart och tydligt sätt. Man kan också kombinera detta med analys av hastighet sett över tid mätt med någon lämplig pulsliknande signal som man spelar upp genom högtaren.

Det är inte vibrationshastighetsmätning man bör göra utan mätning av rörelseenergin och det längst ner på högtalaren eller kopplingen mot golvet. Du pratar om högtalarens vibrationer som av ondo.

Till att börja med.
Varför tror ni högtalaren/kabinetten vibrerar? Ganska säkert överförs denna energi från elementens rörelser vilka är, ja ser man på! också vibrationer eller rörelser!.
Då följdfrågor.
Vad skapar ljudet på fonogrammet, elementen, kabinetten eller både och?.
Varför ska man förakta vibrationerna i kabinetten men låta elementen vibrera och röra sig fritt?.

Elementen bör ha som sagt stabil nollpunkt vid transienter, tror jag de flesta är överens om. Sedan bör högtalaren som helhet ha en stabil nollpunkt vi transienter.
En högtalare som inte har en adekvat placering, en icke nollpunkt skapar även fler resonanser till golv, väggar och andra ytor. Även direkt via luftvägen. Det är det som i förstahand många upplever då det är svårt att integrera högtalare med rummet eller en sub med övriga anläggningen.

Det här är lite det som även Rudling skrev tidigare men som få förstod.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-11 17:02

Högtalare stående på spikfötter är ingen vidare bra ide om man vill att
de skall ha en "stabil nollpunkt för transienter".

När de står på spikfötter så står de normalt och svajar illa. Svajningar
från en transient sträcker sig långt in på nästa transient. :?

En frisvävande högtalare däremot, med tillräcklig massa, gör både att
högtalaren står stilla (rörelsen blir bara en bråkdel av vad den blir med
högtalarna på spikfötter) och att transienterna får ett bra svar.

Så fungerar det fysikaliskt.

Om du vill tala om dina upplevelser så tror jag ingen förnekar dem, men
när du kommer med fysikaliskt felaktiga beskrivningar av hur högtalaren
beter sig med olika fötter så får du nog finna dig i att få svar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-01-11 19:34

ThePreTor1aN skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:Ja, det verkar fortfarande diskuteras om vibrationer i golvet. Inte om hur musiken uppfattas.

Mjukfötter ( eller madrasser) är ju jättebra på att dämpa vibrationer så att de inte når golvet.

Det är väl ingen som påstått något annat.

Men mjukfötterna tillför andra, graverande fel iom högtalaren i ett sådant fall är helt beroende av sin egen vikt för att generera en stabil nollpunkt vid transienter. Högtalaren är rörlig vid ALLA frekvenser.

Därför låter det illa om mjukfötterna, ja, effekten kan fås snarlikt med ett baselement som är löst åtdraget. Ljudet blir otydligt och oartikulerat. Precis som ljudet blir med mjukfötter. Ett löst åtdraget ( men lufttätt, nota benne..) element har ingen stabil nollpunkt vid transienter.

Hoppas vi nu kan lämna diskussionen om madrasser och dämpning mot golvet. Det har ingen betydelse för musikåtergivning, jag lovar.

Det handlar istället om musikens transienter. " pace rythm and dynamics" .

Hade nu alla läst Martin Collums artikel om detta ?

Min fetning, som jag kommenterar.

Ditt påstående är gravt felaktigt. Du har inget fysikaliskt stöd för ditt påstående. Därför faller hela resten av dina slutsatser och resonemang kring detta.

Den ENDA slutsatsen man kan dra genom att "bara känna med handen" är hur beteendet är UNDER avstämningsfrekvensen, alltså ungefär "DC" (statisk kraft som påföres under långsam tid). Mycket riktigt ser du då att högtalaren känns svajig. Det är i själva verket vid frekvenser som är ÖVER avstämningsfrekvensen som ska studeras, det vill säga där du har musiksignaler över 20 Hz. Vid musiksignalfrekvenser är det lätt att visa med vibrationshastighetsmätning att ett högtalare som står på styv koppling mot underlaget vibrerar mycket mer än en högtalare som är avstämd under det hörbara frekvensområdet. Tyvärr har jag inte längre tillgång till vibrationsmätutrustning så jag har inte möjlighet att visa detta för dig. Om du vill bevisa ditt påstående för alla oss andra är du välkommen att göra detta, men ta gärna hjälp av någon som har kunskapen att mäta förslagsvis vibrationshastighet. Tersbandsanalys kan vara tillräckligt bra och visar på ett klart och tydligt sätt. Man kan också kombinera detta med analys av hastighet sett över tid mätt med någon lämplig pulsliknande signal som man spelar upp genom högtaren.

Det är inte vibrationshastighetsmätning man bör göra utan mätning av rörelseenergin och det längst ner på högtalaren eller kopplingen mot golvet. Du pratar om högtalarens vibrationer som av ondo.

Till att börja med.
Varför tror ni högtalaren/kabinetten vibrerar? Ganska säkert överförs denna energi från elementens rörelser vilka är, ja ser man på! också vibrationer eller rörelser!.
Då följdfrågor.
Vad skapar ljudet på fonogrammet, elementen, kabinetten eller både och?.
Varför ska man förakta vibrationerna i kabinetten men låta elementen vibrera och röra sig fritt?.

Elementen bör ha som sagt stabil nollpunkt vid transienter, tror jag de flesta är överens om. Sedan bör högtalaren som helhet ha en stabil nollpunkt vi transienter.
En högtalare som inte har en adekvat placering, en icke nollpunkt skapar även fler resonanser till golv, väggar och andra ytor. Även direkt via luftvägen. Det är det som i förstahand många upplever då det är svårt att integrera högtalare med rummet eller en sub med övriga anläggningen.

Det här är lite det som även Rudling skrev tidigare men som få förstod.

Ännu ett lärorikt inlägg.

Det som är frapperande, är att det blir betydligt svårare att justera in en subbas till frontarna om du har mjukfötter under dina högtalare. Det låter aldrig riktigt bra. Basmelodierna blir otydliga. Inte bara det, hela musikåtergivningen blir oengagerande och man börjar välja musik efter teknisk kvalitet, istället för musikalisk.

Detsamma kan göras, med precis samma effekt ÄVEN om du har dina högtalare stående på spikes, om du lossar litet på dina baselement och framförallt diskantelementet ( fortfarande lufttätt ! ) . Om du gör det experimentet så kommer ingen efter detta föredra mjuka fötter.

Det viktigaste är att lyssna. Låter det bättre om musiken är det bättre. Tycker du spikes låter bättre så är det bättre.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-11 19:37

Jag tror jag dör igen.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-01-11 19:41

tvett skrev:Jag tror jag dör igen.

Lägg dig på SD- kudden igen...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-01-11 19:46

Högtalare fungerar genom att vibrera och generera ljudvågor i luften. Generatorn måste vara absolut stabil för att kunna göra det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-11 19:46

Richard skrev:Högtalare fungerar genom att vibrera och generera ljudvågor i luften. Generatorn måste vara absolut stabil för att kunna göra det.

Isf borde du kanske lägga dig på högtalarna istället ;)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-11 19:51

adzer skrev:
Richard skrev:Högtalare fungerar genom att vibrera och generera ljudvågor i luften. Generatorn måste vara absolut stabil för att kunna göra det.

Isf borde du kanske lägga dig på högtalarna istället ;)

Dyra lädersäckar med dyr sand som fixar sånt vettu :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-12 16:24

Är nyfiken på din definition av stabil.

Du talar också om "absolut stabil"...

Om man har en fritt svävande högtalare så är stabiliteten i termer av
motrörelser, i hela basregistret beroende av förhållande mellan rörliga
massan (membranet) och spjärnmassan (resten).

Om spjärnmassan är 1000 gånger tyngre än den rörliga massan så är
det nog min uppfattning att det ur konens perspektiv är ett rätt så
stabilt mothåll faktiskt. Varje konrörelse kommer att resultera bara i en
ytterst liten motrörelse i spjärnet. Rör sig membranet 1 mm så rör sig
spjärnet bara 1 um, det vill säga 1000 nanometer.

Det är väldigt lite. Men absolut stabilitet är det förstås inte. Inte om
man med det menar att rörelserna är absolut noll.

Hursomhelst:

Ställer man samma högtalare på spikfötter och på så vis tvingar upp
en resonans i basområdet så ökar mobiliteten extremt i närheten av
resonansen. Det är inte ovanligt att den kan öka med en faktor 20
gånger eller mer!

Inte nog med det, det blir en resonans rörelse också.

Frågan är då - står den stabilare eller mindre stabilt då?

Jag menar att den står mindre stabilt. Men jag förstår även hur det är
lätt att tänka att styvhet måste ge stabilitet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-12 16:28

Om lådan var absolut stabil så skulle den nog flyga iväg genom väggen, medan jorden fortsätter sin lugna gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-12 17:05

:lol:

Ja, det var "absolut" av en ännu högre dignitet än jag tänkte på!

Problemet med ditt synsett (inget problem som humor, du träffade prima)
är svårigheten att veta om och hur jorden egentligen rör sig.

- - -

Man kan tycka att en bra yttre referenspunkt är jorden själv, och det är
ju den som vi i vardagen oftast använder.

- - -

Men som du antyder kan man också tycka att det faktiskt är mera rätt att
referera till t ex solystemet, och då hävda att jorden både spinner och
snurrar runt solen.

Men å andra sidan rör sig ju hela vårt solsystem i sin plats i vintergatans
västra spiralarmen också...

Och hur rör sig galaxen i universum?

Och hur rör sig hela universum?

Och kanske finns det ett multivers med rörelser också, utanpå det?...

- - -

Hur man än ser det så är det svårt att med säkerhet säga något om vilken
hastighet jorden, eller en given punkt på jorden rör sig, mätt emot något
yttre superreferenssystem. Vi känner helt enkelt detta yttre system för
dåligt.

Vad man kan göra då, är dock att mest bara betrakta rörelser som beror
på accelerationer - det vill säga bortse ifrån alla de rörelser som är i fritt
fall.

Och sen tycker jag man kan bortse ifrån de accelerationer som är väldigt
små, och den som är den egna himlakroppens gravitation....

Återstår gör då de rörelser som är relativt jorden, om det är på den som
den där högtalaren står. Fast... om högtalaren står på t ex ett i rät linje
framrusande tåg, så blir det bara rörelser utöver de som tåget gör, som
beaktas.

Och då är man tillbaka till det jag började med att ha som utgångspunkt
för frågan om stabilitet. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-12 21:51

Hur anser ni att en högtalare stående på spikar på ett väggstativ låter?
Jämfört med att ta bort spikarna förstås.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-12 22:01

Ingvar, kanske är det så att varje högtalare utrustad med spikes blir universums referenssystem.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-13 06:01

Harryup skrev:Hur anser ni att en högtalare stående på spikar på ett väggstativ låter?
Jämfört med att ta bort spikarna förstås.

Mvh/Harryup

Hur anser du att mat, som stått 2 minuter efter tillagningen, smakar?

Jämfört med att den inte gjort den förstås.

- - - - -

Vad jag försöker nå fram med det, är dessa två saker:

1. Nästan allt annat har större betydelse. T ex vad det är för maträtt,
kvaliteten på råvarorna, hur den lagats, hur den är kryddad, hur den
är upplagd, hur varm den är...

2. Det slår olika från fall till fall, så det finns inget svar på hur det på-
verkar. Det enda man kan säga är att det troligen finns fall då det kan
ha en förnimbar påverkan.

- - -

Men på ett sätt haltar liknelsen (och så är den med avsikt vald) och
gör det illa - den tar upp ett fall där man inte kan definiera bättre eller
sämre baserat på något annat än vad man tycker om resultatet. Det
är en 100% subjektiv fråga vad man föredrar.

Så är inte fallet med högtalarfötter där någon (inte alla*) kan efter-
sträva att så lite färgning som möjligt tillförs.

Vh, iö

- - - - - -

*Vissa kan inte ens föreställa sig den infallsvinkeln, och det kan bero
både på svåriheter att skilja mellan subjektivt och objektivt, och på
svårigheter att förstå de fysikaliska skeendena.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-01-13 08:47

eljulio skrev:
Richard skrev:
eljulio skrev: Jag både upplever och vet att det är en klar förbättring. Jag hör det nämligen...

Ja, att lita på sina öron är nog det viktigaste. Låter det bättre, så är det bättre.
Det felaktiga påståendet att mer vibrationer i en högtalarelåda kan förbättra perceived pitch är en.....felaktighet.

Helt enkelt beroende på att en högtalare inte är intelligent, dvs dess resonanser kan inte " förbättra" uppfattligheten av musikåtergivningen. Det kan bara bli sämre. Med spikes upplevs istället en reell förbättring av musiken.

Så det beror inte på ökade resonanser att det blir lättare att följa melodierna. Utan på något annat.

Några frågor som är nyttiga att fundera över ( besvara frågorna i rätt ordning ) .

Ledtråd:

1. Fungerar en högtalare genom att fortplanta vibrationer i luften, och bör en sådan konstruktion vara mekaniskt stabil ?

2. Spelar ett högtalareelements montering mot lådan någon roll för den mekaniska stabiliteten, och vilka konsekvenser kan dras av detta ?

Eljulio: Kan du beskriva hur du upplever ljudet som bättre med soundcares spikfötter ?

Jag är egentligen inne på mjukfötter, men det ÄR VERKLIGEN en förbättring i alla register.

Det som jag tidigare till viss del uppfattade som ett fönster med fönsterputsen kvar är nu renpolerat, allt har blivit tydligare, i alla register. Jag tror faktiskt att alla här inne på Faktiskt skulle instämma om ni fick tillfälle att lyssna hemma hos mig och jämföra skillnaden. Den är nämligen stor.

Men som sagt. Jag har inte provat med mjukfötter. Kanske skulle det bli ännu bättre? Jag är bara orolig för stabiliteten med småbarn och så...

Hur dessa spikes fungerar jämfört traditionella spikes vet jag inte.

Soundcares fötter verkar intressanta. Jag slänger iväg en beställning och provar.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-01-22 11:47

Vi har nu mätt om det är någon skillnad mellan mjukfötter och soundcares spikar, se nedan:

Bild

Som ni kan se finns där en skillnad men den är verkligen marginell. [/img]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-22 12:28

Och om man mäter med impuls?
Svep visar nog inte allt i detta fallet om man skall koppla till hörbara intryck.
Alltså har ju ingen egen erfarenhet av just soundcare men när det gäller andra fötter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-22 13:59

eljulio skrev:Vi har nu mätt...

Jag tolkar ofta mätningar fel men det där ser ut som en vanligt svep. Vilka skillnader kan man förvänta sig av en sån mätning?
Det vi ser kan lika gärna bero på att högtalaren hamnat någon centimer upp eller ner.

En serie transienter ungefär som Harryup skrev väl vara modellen?
Jag vet inte, kan ha fått allt om bakfoten.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-01-22 14:09

eljulio skrev:Jag har inte provat med mjukfötter. Kanske skulle det bli ännu bättre? Jag är bara orolig för stabiliteten med småbarn och så...

Man borde kunna montera på hårda fötter samtidigt, som ligger några mm off, men ändå förhindrar omkullgungning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-01-22 14:17

2-ch skrev:

Jag tolkar ofta mätningar fel men det där ser ut som en vanligt svep. Vilka skillnader kan man förvänta sig av en sån mätning?
Det vi ser kan lika gärna bero på att högtalaren hamnat någon centimer upp eller ner.

Är det inte intressant hur det kommer ut i första hand?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-22 14:19

darkg skrev:
eljulio skrev:Jag har inte provat med mjukfötter. Kanske skulle det bli ännu bättre? Jag är bara orolig för stabiliteten med småbarn och så...

Man borde kunna montera på hårda fötter samtidigt, som ligger några mm off, men ändå förhindrar omkullgungning.

Tippskydd av band, skruvade i väggen och i högtalarens överkant :P
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-01-22 14:26

tvett skrev:
darkg skrev:

Tippskydd av band, skruvade i väggen och i högtalarens överkant :P

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-22 14:29

eljulio skrev:
2-ch skrev:

Är det inte intressant hur det kommer ut i första hand?

Det intressanta för mig att se är frekvensspektrumet ut vid varje frekvens in.
Förenklat frekvensspektrumet ut vid valda frekvenser in.

edit: om foten orsakar resonanser/övertoner så kommer detta inte synas i en sammanslagen nivåmätning.
Senast redigerad av tvett 2013-01-22 14:41, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-22 14:37

eljulio skrev:Är det inte intressant hur det kommer ut i första hand?

En mätning är alltid intressant, tänk om det hade uppmätts enorma skillnader!?
Ännu mer intressant är om den försöker återspegla vad som sker vid en mer "musiklik" insignal.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi