Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Kan ngn förklara för mig varför pinnen ska snurra?
IngOehman skrev:Det finns några typer av säkerhetsbananer med knivanslutning (vilket är bäst), men jag hittar när jag letar just nu ingen sådan typ som inte är bristfällig i "andra änden", alltså där själva kontaktstiftet duger. De jag hittar har allihopa en sådan där snurrande visp vars kontaktering mot pinnen innanför inte blir helt pålitligt.![]()
Det nedanstående är för övrigt den sämsta banankontakt jag hittade vid en snabb letning. Den har allt! Snurrvisp som kan glappa, skruvanslutning som kan (och kommer att!) glappa och jättelika ytor som man kan kortsluta mot, och stor vikt dessutom således att risken att de slår ihop om de inte är istuckna maximeras...
Men förstärkarreparatörer gillar den förstås.![]()
Vh, iö
RogerJoensson skrev:"http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilder/Sugbanan.JPG"
Morello skrev:Ja alltså, den där typen av mög har jag aldrig förstått mig på - varför inte skruva direkt i stärkaren/högtalaren om man nu ändå skall skruva?
UrSv skrev:Morello skrev:Ja alltså, den där typen av mög har jag aldrig förstått mig på - varför inte skruva direkt i stärkaren/högtalaren om man nu ändå skall skruva?
Anledningen är nog att de flesta förstärkare inte tar speciellt grova kablar och den där är till för de som vill köra lite kraftigare kablar, rätt eller fel, och kan då sätta dem i mögbananen först och därefter i stärkaren.

KarlXII skrev:Ja, det här med att suga behöver ju nödvändigtvis icke ha några som helst negativa associationer.
andyman_se skrev:Fortfarande ingen som kan länka till lämplig lödbar banan? Nån måste ju sitta på lösningen till detta problem
KarlXII skrev:Rätt skoj att titta på specarna på labproppar på Elfa. De flesta är specade mellan 40-60v. Lödproppen ovan: 60V.
Knivbananerna t.ex.: Märkspänning 42V.
Alltså olämpliga för kraftigare slutsteg?
petersteindl skrev:KarlXII skrev:Rätt skoj att titta på specarna på labproppar på Elfa. De flesta är specade mellan 40-60v. Lödproppen ovan: 60V.
Knivbananerna t.ex.: Märkspänning 42V.
Alltså olämpliga för kraftigare slutsteg?
60 V?![]()
Märkspänning 30 VAC, 60 VDC, 19 A
Spelar du enbart DC?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster