Fast nu tycker jag du diskussionssaboterar lite mot Bill50x.
Han är rätt så tydlig med vad han säger, och han menar inte alls det som du "kritiserar". Däremot är det han skriver initialt självklarheter - som han använder för att ändå (i slutet, försöka) igen hävda att det finns kvaliteter...
Han snubblar liksom på mållinjen och börjar (igen) prata om att rörapparaten (i exemplet, det behöver inte vara just rör) har kvaliteter, när han ju menar att transistorapparaten färgar.
Men det blir liksom en icke-fråga om frågan är vilka egenskaper som rörförstärkaren har.
Vill man hävda att den har "kvaliteter" men måste dra fram en annan förstärkare med fel för att visa att den färgar - för att i sin tu kunna påstå att rörapparaten har "kvaliteter", ja då har man helt enkelt tänkt snett, igen.
Han kan inte befria sig från det där tankefelet helt enkelt, tycks det.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bill50x och Harryup, fast mest kommentar till det senaste du skrev Biill50x:
Ni saknar båda två inte bara förmåga att tänka klart, förstå vad andra skriver och vara öppna i sinnet - ni förstår inte ens att ni två (några till, men ni två plus en person till är det nog i huvudsak) INTE ÄR VARKEN ÖPPNA I SINNET ELLER TÄNKER RATIONELLT ALLS! Och att ni är så in i helvete oförskämda med era nedlåtande kommentarer och anklagelser! Eller är de att betrakta som humor?
Jag vet inte. Men jag kan förstå om någon som läser och inser dina tankevurpor, inte kan låta blir att skratta.
- - -
Om "tänka utanför boxen" i din värd är att inte förstå någonting och därför tro på nonsens, så måste jag ju säga att du inte förstått ens begreppet. Att testa något som är idiotiskt är inte heller att tänka utanför boxen. Det inkluderar inte ens någon större grad av tänkande av någon sort alls.
Ni är så förbannat inskränkta och har NOLL förmåga att båda tänka utanför boxen och ha ett öppet sinne! Det är lite samma sak, och jag vet att du inte använde begreppet öppet sinne, denna gång. Men...
Ni tror ju uppenbart att "tänka utanför boxen" och ett öppet sinne är att tro på saker "utan att det finns skäl till det" (eller kanske förstår ni inte ens vad ett rationellt skäl är för något?).
Ni har så fruktansvärt fel!
Bara för att ni inte förstår men har en intuition (så feltrimmad att det är ett under att ni inte ser hur vansinniga slutsatser ni drar) som leder er på irrvägar, så tänker ni inte utanför boxen! Och ni har inte ett öppet sinne, tvärtom - det är så slutet att det är lätt att förstå varför ingenting går in.
Att tro utan skäl ÄR INTE VARKEN ATT HA ETT ÖPPET SINNE ELLER ATT TÄNKA UTANFÖR BOXEN.
Det är att INTE tänka, att inte förstå.
Och det leder inte till något gott, bara till skitinlägg som saboterar vettiga diskussioner.
- - -
Ett öppet sinne är INTE att tro något utan skäl. Det är den absoluta motsatsen.
Att ha ett öppet sinne är att våga INTE ha en uppfattning när man INTE har någon kunskap eller skäl att tro något.
Öppenheten är just att vara öppen för att man, när man inte vet, kanske bör hålla det öppet, som man faktiskt inte har skäl att tro något om! Att det kan vara på många olika sätt, men att man inte behöver tro något om det innan man faktiskt studerat saken och har vettiga skäl att tro något.
Prova det!
- - -
Ni vet så förbannat lite (och förstår ännu mindre!) om de här sakerna att det svindlar! Ändå vill ni bestämma över vad andra skall få ha för uppfattningar!

Det är åt helvete. Det är inte du och HU som bestämmer över ANDRAS bedömningar om något är färgningar eller inte!
Ni måste helt enkelt finna er i att de som säger att något är en färgning måste få ha den övertygelsen, och OM ni vill hävda något annat så behöver ni
argumentera för det. Inte spela sårade och projicera dömande åsikter på andra som bara är era egna trista värderingar.
Och ni måste kanske lära er att lita på att den som skriver att de inte lägger någon värdering i sådana saker nog faktiskt inte gör det?
Det finns nog fall där det inte är sant. Men även om det skulle vara fel (det kan det vara, jag känner till några "objektivister" som definitivt är dömande/har negativa värderingar och ser ned på era val och inställningar) så är anklagelserna från er ändå påhopp, när de bara är elaka spekulationer.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).