Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-29 15:25

Perfector´s utgåva är väl denna? Där anges utgiven 1962.

https://www.amazon.com/WESTERBERG-alfve ... B00AWQLMOA

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-29 15:35

RogerGustavsson skrev:Perfector´s utgåva är väl denna? Där anges utgiven 1962.

Japp, SLT 33145 d v s stereoutgåvan gavs ut år 1962.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-12-29 15:38

darkg skrev:Det måste finnas försök att samla ihop information om alternativa utgåvor i sökbara databaser. Även om data måhända delvis är subjektiva, preliminära eller kontroversiella. Känner du till vad som gjorts härvidlag?

Jag känner inte till någon sådan övergripande sammanställning förutom Dynamic range database som ibland omtalas på forumet. De subjektiva omdömen som ges på olika fora är så skiftande och ofta grundlösa att de i praktiken är värdelösa. Det visar sig till exempel ibland att många gillar soundet av de ingrepp som enskilda masteringtekniker inför på produktionerna trots att det kan inbegripa dynamisk komprimering och annan processning. Dessa tekniker ges någon form av stjärnstatus och så är karusellen igång.

För enskilda artister finns ibland webbplatser med utgivningsinformation som verkar rimligt förankrad i verkligheten och där idealet är raka överföringar. Det kan till exempel framgå om man har brusfiltrerat. Pink Floyd är en sådan artist men jag minns i skrivande stund inte vad sidan heter.

Vi har i LTS masteringarbetsgrupp diskuterat möjligheten att intressera någon av de större skivsajterna för MasVis. Det vore ett effektivt sätt att få ut relevant och objektiv information om olika utgåvor. Som vanligt är det tiden som sätter käppar i hjulet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-12-29 16:00

Köpte lite begagnade CD-skivor idag på rea. Flera med Radiohead, ett band jag gillat men tappat kontakten med. Började med In Rainbows. Förpackningen var ambitiös med uppvikningsbar kartong, häfte, särskild innerpåse och klistermärke som man kunde göra sig en egne jewelcase! En riktig ritual bjöd de på. Ett sätt att göra det ännu mysigare och trevligare för att få den där CD-känslan, som många uppskattar och skriver om här på faktiskt. Satte in skivan i min fina engelska biblioteksstereo med lättlyssnade bra högtalare från samma ställe, tog upp julboken, skalade en clementin, la mig på soffan och tryckte på play. Fy fan vad det lät. Den ganska dynamiska musiken med crescendon och högstämd sång långt fram i mixen lät förjävligt på första och andra spåret, sen blev det lite bättre. Men jag tröttande snart och stoppade in CD-skivan i all förpackning och tog fram Hail to The Thief och tryckte på play. Inget hände- No Disc. Tittade på skivan som far repfri och ren. Fattade nada tills jag tittade på omslaget; den hade Sony Copy Right Control.

In Rainbows har jag hört på LP i ett rimligt system och det lät fantastiskt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-29 16:05

lennartj skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, den spelades in på band 1957 men gavs den ut på vinyl i stereo då? Finns för övrigt en berättelse hur de lånade ihop grejor för att kunna göra den inspelningen.

Det står 1957 på plattorna och att det är de första stereoutgåvorna i Sverige.

Ja, men då menar de inspelningsår, inte när skivan graverades och pressades.
Som Roger nämner fanns inga stereograverhuvuden före 1958 enligt många källor.
Perfektor KAN dock ha rätt.
https://www.ortofon.com/about/timeline

I länken ovan står att Ortofon 1957 utvecklar (inte utvecklat) graverhuvud för stereo,
så det skulle ju kunna tänkas att det driftiga teamet bakom Alfvéninspelningen tjatat
sig till att få göra en provgravering på Ortofons prototyp, men jag tvivlar, för det fanns
ännu ingen pickup för stereo.
Allt kring stereo-LP'n hände 1958-1959, liksom 78-varvarens nästan omedelbara död.

Den här sidan är bra. Här står det mesta.

https://en.wikipedia.org/wiki/LP_record

Jag vill inflika med att Ortofon SL15E var världens första pickup med en äkta elliptisk slipning av pickupnål. Det var en bra pickup. Den borde vara med och omnämnd i Ortofons berättelse.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-29 17:24

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Perfector´s utgåva är väl denna? Där anges utgiven 1962.

Japp, SLT 33145 d v s stereoutgåvan gavs ut år 1962.

Jag viker mig för den samlade expertisen, men tycker det är märkligt att skivorna inte har releasdatum på konvolutet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-29 17:31

Det är nog inte ovanligt att datum för inspelning och släpp saknas. Ibland kan det stå något på vinylen närmast etiketten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-29 17:40

RogerGustavsson skrev:Det är nog inte ovanligt att datum för inspelning och släpp saknas. Ibland kan det stå något på vinylen närmast etiketten.

Tror alla mina pop-vinyler har releaseåret på konvolutet, annars skulle det blir svårt att sortera tex Beatles eller Deep Purple i kronologisk ordning
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-29 17:57

PekkaJohansson skrev:
darkg skrev:Det måste finnas försök att samla ihop information om alternativa utgåvor i sökbara databaser. Även om data måhända delvis är subjektiva, preliminära eller kontroversiella. Känner du till vad som gjorts härvidlag?

Jag känner inte till någon sådan övergripande sammanställning förutom Dynamic range database som ibland omtalas på forumet. De subjektiva omdömen som ges på olika fora är så skiftande och ofta grundlösa att de i praktiken är värdelösa. Det visar sig till exempel ibland att många gillar soundet av de ingrepp som enskilda masteringtekniker inför på produktionerna trots att det kan inbegripa dynamisk komprimering och annan processning. Dessa tekniker ges någon form av stjärnstatus och så är karusellen igång.

För enskilda artister finns ibland webbplatser med utgivningsinformation som verkar rimligt förankrad i verkligheten och där idealet är raka överföringar. Det kan till exempel framgå om man har brusfiltrerat. Pink Floyd är en sådan artist men jag minns i skrivande stund inte vad sidan heter.

Vi har i LTS masteringarbetsgrupp diskuterat möjligheten att intressera någon av de större skivsajterna för MasVis. Det vore ett effektivt sätt att få ut relevant och objektiv information om olika utgåvor. Som vanligt är det tiden som sätter käppar i hjulet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Intressant, tack. Nej, rent subjektiva omdömen ensamt blir nog inte så mycket värt. Nå, det är nog inget jag kommer att engagera miig i, jag tycker ändå att det skulle gå att få till en användbar förteckning med förhållandevis blygsam insats. Kul att LTS funderar i de banor du nämner, kanske kan det vara görligt att sätta upp nåt mer kollaborativt. Något i stil med MasVis skulle förstås vara bra i sammanhanget.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-29 18:00

Perfector skrev:Tror alla mina pop-vinyler har releaseåret på konvolutet, annars skulle det blir svårt att sortera tex Beatles eller Deep Purple i kronologisk ordning

Kan så vara men med klassisk musik kan det vara sammanställningar från flera år som just det nämnda Alfvén-albumet och då struntar man ibland att ange något alls. Hursom helst, det finns bättre stereoinspelningar än Sveriges första...
Senast redigerad av RogerGustavsson 2017-12-29 18:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-29 18:02

Mer om Midsommarvakan:

Jag har en senare utgåva av SLT 33145 med DMM-etikett, troligen från 80-talets början.
A-sidans matris heter C-DF 60475 och B-sidans C-DF 60476. Den är även märkt 76.22.747
Var det inte en artikel i Hifi&Musik om att den första svenska stereoinspelningen var med på skivan?

Jag har inte hittat ett ord på nätet om den monumentala skandalen, att man använt fel band och
att alla styckena på skivan är i genuin mono, trots att det står stereo på både omslag och skivetiketter.
Alla med två öron kan höra att det är mono.
En audiofilkompis gick i taket och skrev till skivbolaget och krävde att upplagan skulle dras in eftersom
det var falsk marknadsföring att sälja en monoskiva, trots stereomärkningen och i synnerhet då
inspelningen är historisk, som den första svenska, men det tystades ner.

Vet någon om den första upplagan (från 1962 ?) verkligen är i stereo?

Peter nämnde 10" LP, jag har även en sådan med nummer 33100 som innehåller Midsommarvaka
och Bergakungen, båda inspelade i Kgl. Musikaliska Akademiens stora hörsal den 7 okt. 1954.
Där nämns (naturligtvis) inget ytterligare om inspelningarna, som att det skulle finnas en stereoversion.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-29 18:07

lennartj skrev:Mer om Midsommarvakan:

Jag har en senare utgåva av SLT 33145 med DMM-etikett, troligen från 80-talets början.
A-sidans matris heter C-DF 60475 och B-sidans C-DF 60476. Den är även märkt 76.22.747
Var det inte en artikel i Hifi&Musik om att den första svenska stereoinspelningen var med på skivan?

Jag har inte hittat ett ord på nätet om den monumentala skandalen, att man använt fel band och
att alla styckena på skivan är i genuin mono, trots att det står stereo på både omslag och skivetiketter.
Alla med två öron kan höra att det är mono.
En audiofilkompis gick i taket och skrev till skivbolaget och krävde att upplagan skulle dras in eftersom
det var falsk marknadsföring att sälja en monoskiva, trots stereomärkningen och i synnerhet då
inspelningen är historisk, som den första svenska, men det tystades ner.

Vet någon om den första upplagan (från 1962 ?) verkligen är i stereo?

Peter nämnde 10" LP, jag har även en sådan med nummer 33100 som innehåller Midsommarvaka
och Bergakungen, båda inspelade i Kgl. Musikaliska Akademiens stora hörsal den 7 okt. 1954.
Där nämns (naturligtvis) inget ytterligare om inspelningarna, som att det skulle finnas en stereoversion.

Nu sätter du mig på pottan.
Jag ska försöka lyssna på båda under kvällen och höra hur ljudet ligger.
Kan det vara elektronisk sk. beatles stereo på plattorna i så fall?
Rapport kommer något senare.
Men å andra sidan har jag alla vinyler i datorn så om nån vill dra ner och lyssna så kan jag lägga dom i något lämpligt format.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-29 18:08

Originalinspelningen i stereo finns på Tidal, https://tidal.com/track/67238354
Även ett spår där Hugo Alfvén tackar orkestern, i stereo.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-29 18:10

RogerGustavsson skrev:Originalinspelningen i stereo finns på Tidal, https://tidal.com/track/67238354
Även ett spår där Hugo Alfvén tackar orkestern, i stereo.

Så här kanske
Ta.................ck! :-)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-29 18:57

Perfector skrev:Nu sätter du mig på pottan.

Inte på min DMM-version i alla fall, ljudbilden är lika stabilt punktformig
i mitten både utan och med monoknappen aktiverad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-29 19:02

lennartj skrev:

Jag har nu båda plattorna i wave format om nån vill lyssna om det är mono eller stereo.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-12-30 21:01

CODY skrev:Köpte lite begagnade CD-skivor idag på rea. Flera med Radiohead, ett band jag gillat men tappat kontakten med. Började med In Rainbows. Förpackningen var ambitiös med uppvikningsbar kartong, häfte, särskild innerpåse och klistermärke som man kunde göra sig en egne jewelcase! En riktig ritual bjöd de på. Ett sätt att göra det ännu mysigare och trevligare för att få den där CD-känslan, som många uppskattar och skriver om här på faktiskt. Satte in skivan i min fina engelska biblioteksstereo med lättlyssnade bra högtalare från samma ställe, tog upp julboken, skalade en clementin, la mig på soffan och tryckte på play. Fy fan vad det lät. Den ganska dynamiska musiken med crescendon och högstämd sång långt fram i mixen lät förjävligt på första och andra spåret, sen blev det lite bättre. Men jag tröttande snart och stoppade in CD-skivan i all förpackning och tog fram Hail to The Thief och tryckte på play. Inget hände- No Disc. Tittade på skivan som far repfri och ren. Fattade nada tills jag tittade på omslaget; den hade Sony Copy Right Control.

In Rainbows har jag hört på LP i ett rimligt system och det lät fantastiskt.

Du hörde rätt. Så klart.
Mastern för LP av In Rainbows är betydligt bättre än CDn.
Men det gäller övriga Radiohead oxå.
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-31 09:35

Perfector skrev:
lennartj skrev:

Jag har nu båda plattorna i wave format om nån vill lyssna om det är mono eller stereo.

Har du lyssnat själv? Kan du lägga upp ett spår så vi kan lyssna?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-31 10:09

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:
lennartj skrev:Inte på min DMM-version i alla fall, ljudbilden är lika stabilt punktformig

Har du lyssnat själv? Kan du lägga upp ett spår så vi kan lyssna?

hur gör jag det.
Novis när det gäller att lägga upp för direktlyssning?
Men den förlorade sonen och bergakungen förefaller vara mono, precis som någon skrev ovan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-31 10:30

Midsommarvakan är den som ska vara i stereo. Kanske ytterligare något spår. Spåren från 1954 är i mono.
Det går att lägga upp filer på ftp:n här på faktiskt. Dropbox har gått tidigare, kanske fortfarande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-31 10:55

Har ingen ftp i datorn.
Men 3 stycken för stor orkester är i stereo, den andra plattan tycks vara i mono.
Konstigt att jag inte märkt det förut.

Edit.
Jag kan sprenda alltihop till någon som vill ha den.
Då kommer den anonymt till E-post som en länk.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-31 11:42

Perfector skrev:Har ingen ftp i datorn.
Men 3 stycken för stor orkester är i stereo, den andra plattan tycks vara i mono.

Edit.

Ja tack, jag kollar gärna, men kan inte utlova ett snabbt
svar för jag är snuvig och har just nu lock för höger öra.
Sprenda till lennartj@swipnet.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-31 11:53

lennartj skrev:
Perfector skrev:Har ingen ftp i datorn.

Edit.

Ja tack, jag kollar gärna, men kan inte utlova ett snabbt
svar för jag är snuvig och har just nu lock för höger öra.
Sprenda till lennartj@swipnet.se

Den är på gång.
Var tvungen att packa ihop den.
Använd 7-zip för att packa upp.
Filerna är i waveformat

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-31 12:08

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-12-31 12:54

En fråga från en okunnig: Försämras kvalitén i och med att filen packas ihop?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-31 12:59

STDI skrev:En fråga från en okunnig: Försämras kvalitén i och med att filen packas ihop?

Nej; zip, rar mm är förlustfria komprimeringar och filerna som packas upp är identiska med originalfilerna som packades ned.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-31 13:02

FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-31 13:23

RogerGustavsson skrev:FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?

746 Mb opackat
525 Mb packat
Gäller det som nu är på väg till dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-31 13:25

RogerGustavsson skrev:FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?

Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-31 13:29

AndreasArvidsson skrev:

Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.

Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Dom görs till wave i mp3towave converter och läggs då i ett format som är direkt kompatibelt med en cd-utgåva om man bränner ut dom på skiva.
I alla fall står det så i programmet som konverterar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi