Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-14 19:18

Terje Isungset var det.

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-14 19:19

Jag har en kul inspelning som inkluderar en extra stor grand casa nedstämd till typ 21 Hz.

Vi gjorde den som en del av ett soundtrack till en film.

Det är en sådan där inspelning som man kan ta med på hifi- mässor och spela, och på så vis skaffa sig en bra uppfattning om LF- förmågan - utan att behöva berätta något för den som visar anläggningar utan djupbasförmåga.

I väldigt många anläggningar så hörs helt enkelt typ ingenting. Trumman är nämligen skapligt försiktigt spelad, klubba med stooor filtboll. Så bidraget vid högre frekvenser är litet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-14 19:27, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-14 19:21

Jag var på en konsert där en stor klubba slogs på en plåt (tror jag) på golvet. Kanske kan bli en bra transient på sitt sätt. Jag trodde att det var turangalîlasymfonin, men återfinner inte detta instrument där. Minns inte.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-14 19:39

De flesta anläggningar återger inte som det var tänkt, eftersom de flesta anläggningar är underdimensionerade i basområdet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-14 19:44

Tycker de flesta anläggningar har brister på många punkter, men visst - det du nämner är verkligen den nästan (men inte riktigt) undantagslösa gemensamma nämnaren - praktiskt taget alla anläggningar har lägst kapacitet i det djupa basområdet.

Det är ytterst sällsynt med anläggningar som har samma kapacitet under 80 Hz som över. I princip är det bara elektroniskt delade anläggningar (till basmoduler) som kommer i närheten av att ha balans. Men även sådana anläggningar är för det mesta mycket kapablare över 200 Hz än under 50 Hz.

Dock räcker många anläggningar till ägarnas behov. Tillräcklig kapacitet för det lågfrekventa registret och en överkapacitet vid högre frekvenser fungerar ju det också. :)

Sen finns det ju många, framförallt äldre, som inte längre har en hörsel som "tål" låga frekvenser, det vill säga som har en hörsel som drabbas av maskering från låga frekvenser - och då stör de. Därför brukar de föredra att låga frekvenser fattas. Vissa i sådan grad att de vrider upp ett andra ordningens HP-filter till 200 Hz om man ber dem att vrida tills de tycker det är trevligast stt lyssna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-14 20:18

Flint skrev:
Svante skrev:
RogerJoensson skrev:Jag tror att det är vanligt att man högpassfiltrerar kommersiella inspelningar när den riktigt djupa basen är stark eftersom många högtalare ballar ur fullständigt under typ 30Hz om det blir starkt där och därunder. Högtalare kan dessutom ta skada och man vill säkert inte ha missnöjda kunder. De flesta slagverksinspelningar som jag hört (inte jättemånga i och för sig) men djupbastunga slagverk har antingen varit hörbart limiterade eller på något sätt högpassfiltrerade på ett sätt som passar normala basreflexhögtalare. Jag gissar att det inte är en slump.

Överhuvudtaget är nog inte "akustiska" instrument särskilt djupbastunga ens live. Om man funderar litegrann så har "akustiska" instrument som regel inte särskilt stor pumpkapacitet. En flygel har visserligen en klangbotten med en yta som visserligen överstiger en kvadratmeter, men den rör sig inte så mycket och strålar som en dipol, en kontrabas har ännu mindre yta, men är iofs "basreflex". Det är väl bara bastrummor som har en någorlunda stor (transient) pumpkapacitet. Och möjligen orgelpipor.

Det kan bli mycket mer djupbas när det är syntar inblandade.

Den enda gång jag har blivit lite imponerad av lågbas från akustiska instrument var i lumpen 1973 på det nu nedlagda A1 i Linköping. Av någon anledning marsherade det runt en musikkår på kaserngården och spelade. Kanske repeterade dom inför något jippo. Jag tippar att jag hörde dom på sådär 30-100 meters avstånd. Bastrumman hördes rejält nästan som separerad från resten av instrumenten. Jäklar vad det dunkade på. Då tänkte jag av någon anledning "HiFi". Ljudet (trycket?) var dock bleksamt jämfört med dagens konstgjorda basmangel när t.ex. en nedhängd gammal VOLVO kör förbi och brummar något som troligen ska föreställa musik. Jag fördrar musikkåren.

+1.
Vaktparaden är min referens för live-dynamik.

/HArryup

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-14 21:29

Blev nyfiken på om en flygel kunde producera 120 dB....
Gjorde nu en mätning på en Yamaha C3 flygel i mitt vardagsrum. Rummet är ganska stort, ca 12meter x 9 meter och snedtak med ca 7 meters höjd och öppet till övervåning, och ger därmed lång efterklang.
Mätningen är gjord på 1 meters höjd (öronhöjd som att sitta i en bekväm fåtölj) och 1 meters avstånd från tangentbordet vid "nyckelhålet C" = väldigt nära.
Gjorde dels en mätning med 20 - 100 Hz filter, dels en mätning med 20 - 22,4 kHz filter vilket inte gjorde någon skillnad!
Den "musikaliska" insatsen bestod i att hålla ner Forte-pedalen (den heter väl så?) och banka på utav helvete med början i basen (A = 27,5Hz) och snabbt ca 10 tangenter i taget upp i diskanten hela tiden med forte-pedalen nedtryckt. Jag har nog aldrig misshandlat flygeln så!

Resultatet blev alltså 113dB Linjärt peak(20-22.4kHz) och likadant 20 - 100Hz (fladdrande mellan 112-113dB). Filtrens branthet 40dB/oktav förutom 22,4kHz med 80dB/oktav.
Mätningens onoggrannhet under 0,5dB +/-.

Min summering: En "hemmaflygel" (ca 190 lång) är inte speciellt "bastung" men ganska högljudd!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2018-01-14 21:34

jansch
Den attityden gillar jag. Att ge sig på't och testa själv. I alla fall när det gäller teknik. Vilken nivå hamnar du på om du spelar mer normalt?

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-14 21:46

"Visa från Utanmyra" i Jan Johanssons arr. peak:ar på 96dB linjärt (20 - 22,4kHz). Samma mikrofonavstånd, jag har inte flyttat på "setup:en" sedan första testen. Det är väl en ganska "lagom låt" på flygel....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2018-01-14 21:55

Javisst. Jasså, så pass starkt/högt. Jag gissade på under 90dB. Tack!

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-14 21:55

Vilken app för bilder skall man använda för visning av bilder på Faktiskt.se?... Gratis och bra?
Försökte nu ladda bilder på min setup för "flygel test" men det funkade inte....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-14 21:57

jansch skrev:"Visa från Utanmyra" i Jan Johanssons arr. peak:ar på 96dB linjärt (20 - 22,4kHz). Samma mikrofonavstånd, jag har inte flyttat på "setup:en" sedan första testen. Det är väl en ganska "lagom låt" på flygel....

Just den låten kollade en kund med äggen som jag var hemma hos i fredags. Hans mätare stannade på lite dryga 90 dB. Det var på lyssningsplats med 2 högtalare, kanske 3,6-4 meter från respektive högtalare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-14 22:01

Här ska vi inte glömma alla kompressorer som sitter i inspelningskedjan. Speciellt om det rör sig om en remaster.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-14 22:03

Flint - jag kollade hur jag spelade... att spela "Visa från Utanmyra" i 90dB istället för 96dB handlar bara om vilket humör man är på... Lite mer "aggressivt" och du är uppe i 96dB. När man tittar på en enskild ton är det verkligen löjligt liten skillnad i anslag mellan 90 och 96 dB. Skulle jag spela lite mer "romantiskt" istället för på mätinstruments utslag hamnar jag nog på närmare 90dB. Alltså mer "nyanserat" ligger närmare 90. Viktigt! Vi pratar om peak!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2018-01-14 22:04

Svante skrev:Här ska vi inte glömma alla kompressorer som sitter i inspelningskedjan. Speciellt om det rör sig om en remaster.

Syftar du på janschs inspelning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-14 22:05

Ah, det var alltså du som spelade visan på pianot... :oops: Ok, då förstår jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-14 22:09

Frågan man kan ställa sig är, är det bara själva ljudet som är "allt"? Eller är kanske till exempel skivomslaget en del av musikens konstnärliga uttryck? Hur viktigt anser man då att återge även det "korrekt"?
Här en kort video om en företag som gör allt att få till skivomslagen så de ser ut exakt som originalutgåvan från förr.

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-14 22:11

Svante - alltså jag spelade på flygeln och jämförde mätresultatet när jag "bankade" på flygeln. Det var alltså mindre än 20 minuter mellan mätningarna och EXAKT samma mätposition. Det enda som borde kunna påverka är hur jag sitter på pianostolen...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2018-01-14 22:13

jansch skrev:Flint - jag kollade hur jag spelade... att spela "Visa från Utanmyra" i 90dB istället för 96dB handlar bara om vilket humör man är på... Lite mer "aggressivt" och du är uppe i 96dB. När man tittar på en enskild ton är det verkligen löjligt liten skillnad i anslag mellan 90 och 96 dB. Skulle jag spela lite mer "romantiskt" istället för på mätinstruments utslag hamnar jag nog på närmare 90dB. Alltså mer "nyanserat" ligger närmare 90. Viktigt! Vi pratar om peak!

Det är lika med gitarr som jag är lite mer van vid. Humöret påverkar mer än man tror och framförallt på topparna/anslagen. Distad gitarr är ju automatiskt komprimerad så där är nivån lätt att ställa in vid inspelning, men odistad ren gitarr både elektrisk och akustisk, är värre.

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-14 22:20

Flint - Jag "fuskar" på elbas och stålsträngade gitarr... och på cello också så jag förstår vad du menar...
+/- 6dB handlar om humör, inte om hur hårt man tror sig spela.

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-14 22:30

Flint: Glömde säga - Basgångar låter mycket bättre när man spelar själv om man har hjälp av en kompressor som "förlåter" 10-15dB skillnad... Man blir väldigt mycket bättre musiker!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2018-01-14 22:41

jansch skrev:Flint: Glömde säga - Basgångar låter mycket bättre när man spelar själv om man har hjälp av en kompressor som "förlåter" 10-15dB skillnad... Man blir väldigt mycket bättre musiker!

Jodå, visst är en kompressor bra att ha, om man nu törs säga så här. Gitarr utan kompressor är också svår att mixa in bland resten av instrumenten när man mixar ihop något tänkt att låta mer "normalt".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-14 23:17

jansch skrev:Svante - alltså jag spelade på flygeln och jämförde mätresultatet när jag "bankade" på flygeln. Det var alltså mindre än 20 minuter mellan mätningarna och EXAKT samma mätposition. Det enda som borde kunna påverka är hur jag sitter på pianostolen...

Jo, jag förstod det sen. Jag läste slarvigt och det stod "Jan Johansson", och tänkte mig att du väl inte hade honom hemma hos dig - alltså måste det vara högtalaråtergivet... :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-14 23:20

jansch skrev:Flint: Glömde säga - Basgångar låter mycket bättre när man spelar själv om man har hjälp av en kompressor som "förlåter" 10-15dB skillnad... Man blir väldigt mycket bättre musiker!

Fast blir man inte en sämre musiker om man inte behöver lära sig att behärska dynamiken? :roll:

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-01-14 23:26

Svante skrev:

Fast blir man inte en sämre musiker om man inte behöver lära sig att behärska dynamiken? :roll:

Att lira med kompressor är en annan sak. Det är ett sound och en spelkänsla man är ute efter. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-14 23:40

egonsmannen skrev:
Svante skrev:

Att lira med kompressor är en annan sak. Det är ett sound och en spelkänsla man är ute efter. :D

...och att bli förlåten, då? ;)

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-15 20:04

Provade med cello nu på ett avstånd av 1 meter. Efter mycket "filande" kom jag upp i 102dB ("linjärt" =20Hz -22.4kHz) och ton från 2 strängar samtidigt med stråke. "Anslaget" gav 102dB men tonen låg strax under 100dB.
Verkar som det alltså skiljer ganska lite på anslag o ton när man spelar starkt på cello...

För att återanknyta till trådskaparens fråga - "Som det var tänkt" behöver ju inte betyda att man kan reproducera inspelningar med likvärdig ljudnivå. Men! Om man menar det måste man kunna skapa sådär 115dB på en meters håll från högtalarna för en flygel och för en cello mer än 102dB för att vara på säkra sidan. Å andra sidan - hur många musiker "misshandlar" sina instrument för att nå dessa nivåer?
Lyssna på https://www.youtube.com/watch?v=7_8yPpCjK_w . Cicely Parnas ligger nog på minst 102dB då och då.Och inte är det speciellt många "halvsura toner" heller.....

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-01-15 20:30

Bara en cymbal i ett trumset låter över 118 dB från 1 meters avstånd om man slår hårt på den, och det är ingenting ni vill återskapa på samma nivå den var inspelad kan jag lova. Som trummis gäller det att ha hörselskydd, speciellt när man spelar lite tyngre musik om man vill ha kvar hörseln/slippa tinnitus, vilket det tyvärr är väldigt vanligt att trummisar slarvar med (gjordes en omröstning på ett trumforum för ett gäng år sedan där ganska många deltog, och nästan hälften av alla som röstade hade tinnitus eller nedsatt hörsel orsakat av trumspelandet)

Själv kör jag alltid med proppar när jag lirar trummor (även när jag spelar live) så min hörsel har klarat sig bra :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-01-15 22:14

JB skrev:Bara en cymbal i ett trumset låter över 118 dB från 1 meters avstånd om man slår hårt på den, och det är ingenting ni vill återskapa på samma nivå den var inspelad kan jag lova.

Nä, men varför skulle man vilja göra det? Det vore ju inte "som det var tänkt", eller hur?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 22:30

JB skrev:Bara en cymbal i ett trumset låter över 118 dB från 1 meters avstånd om man slår hårt på den:)

Som publik sitter man dock inte 1 meter från trummorna.
Jag har alltid öronproppar när jag spelar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi