
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Svante skrev:RogerJoensson skrev:Jag tror att det är vanligt att man högpassfiltrerar kommersiella inspelningar när den riktigt djupa basen är stark eftersom många högtalare ballar ur fullständigt under typ 30Hz om det blir starkt där och därunder. Högtalare kan dessutom ta skada och man vill säkert inte ha missnöjda kunder. De flesta slagverksinspelningar som jag hört (inte jättemånga i och för sig) men djupbastunga slagverk har antingen varit hörbart limiterade eller på något sätt högpassfiltrerade på ett sätt som passar normala basreflexhögtalare. Jag gissar att det inte är en slump.
Överhuvudtaget är nog inte "akustiska" instrument särskilt djupbastunga ens live. Om man funderar litegrann så har "akustiska" instrument som regel inte särskilt stor pumpkapacitet. En flygel har visserligen en klangbotten med en yta som visserligen överstiger en kvadratmeter, men den rör sig inte så mycket och strålar som en dipol, en kontrabas har ännu mindre yta, men är iofs "basreflex". Det är väl bara bastrummor som har en någorlunda stor (transient) pumpkapacitet. Och möjligen orgelpipor.
Det kan bli mycket mer djupbas när det är syntar inblandade.
Den enda gång jag har blivit lite imponerad av lågbas från akustiska instrument var i lumpen 1973 på det nu nedlagda A1 i Linköping. Av någon anledning marsherade det runt en musikkår på kaserngården och spelade. Kanske repeterade dom inför något jippo. Jag tippar att jag hörde dom på sådär 30-100 meters avstånd. Bastrumman hördes rejält nästan som separerad från resten av instrumenten. Jäklar vad det dunkade på. Då tänkte jag av någon anledning "HiFi". Ljudet (trycket?) var dock bleksamt jämfört med dagens konstgjorda basmangel när t.ex. en nedhängd gammal VOLVO kör förbi och brummar något som troligen ska föreställa musik. Jag fördrar musikkåren.
jansch skrev:"Visa från Utanmyra" i Jan Johanssons arr. peak:ar på 96dB linjärt (20 - 22,4kHz). Samma mikrofonavstånd, jag har inte flyttat på "setup:en" sedan första testen. Det är väl en ganska "lagom låt" på flygel....
Svante skrev:Här ska vi inte glömma alla kompressorer som sitter i inspelningskedjan. Speciellt om det rör sig om en remaster.
jansch skrev:Flint - jag kollade hur jag spelade... att spela "Visa från Utanmyra" i 90dB istället för 96dB handlar bara om vilket humör man är på... Lite mer "aggressivt" och du är uppe i 96dB. När man tittar på en enskild ton är det verkligen löjligt liten skillnad i anslag mellan 90 och 96 dB. Skulle jag spela lite mer "romantiskt" istället för på mätinstruments utslag hamnar jag nog på närmare 90dB. Alltså mer "nyanserat" ligger närmare 90. Viktigt! Vi pratar om peak!
jansch skrev:Flint: Glömde säga - Basgångar låter mycket bättre när man spelar själv om man har hjälp av en kompressor som "förlåter" 10-15dB skillnad... Man blir väldigt mycket bättre musiker!
jansch skrev:Svante - alltså jag spelade på flygeln och jämförde mätresultatet när jag "bankade" på flygeln. Det var alltså mindre än 20 minuter mellan mätningarna och EXAKT samma mätposition. Det enda som borde kunna påverka är hur jag sitter på pianostolen...
jansch skrev:Flint: Glömde säga - Basgångar låter mycket bättre när man spelar själv om man har hjälp av en kompressor som "förlåter" 10-15dB skillnad... Man blir väldigt mycket bättre musiker!
Svante skrev:jansch skrev:Flint: Glömde säga - Basgångar låter mycket bättre när man spelar själv om man har hjälp av en kompressor som "förlåter" 10-15dB skillnad... Man blir väldigt mycket bättre musiker!
Fast blir man inte en sämre musiker om man inte behöver lära sig att behärska dynamiken?
egonsmannen skrev:Svante skrev:jansch skrev:Flint: Glömde säga - Basgångar låter mycket bättre när man spelar själv om man har hjälp av en kompressor som "förlåter" 10-15dB skillnad... Man blir väldigt mycket bättre musiker!
Fast blir man inte en sämre musiker om man inte behöver lära sig att behärska dynamiken?
Att lira med kompressor är en annan sak. Det är ett sound och en spelkänsla man är ute efter.
JB skrev:Bara en cymbal i ett trumset låter över 118 dB från 1 meters avstånd om man slår hårt på den, och det är ingenting ni vill återskapa på samma nivå den var inspelad kan jag lova.
JB skrev:Bara en cymbal i ett trumset låter över 118 dB från 1 meters avstånd om man slår hårt på den:)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster