Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Baffel » 2021-06-24 18:02

E skrev:Att en tidig utgåva på CD ofta har bättre ljud (mindre söndermastrad t ex) än den utgåva som finns hos en strömningstjänst är helt korrekt, Baffel. Det var så jag läste ditt inlägg. Då hjälper det som sagt inte om det strömmas förlustfritt med flera hundra kilohertz samplingsfrekvens.

För övrigt är det alltid "gapless" på CD samt om inte skivan är väldigt repig så är risken för avbrott obefintlig. Det gäller möjligen om man laddar ner ett album från strömningstjänsten också, men även då kan det strula pga t ex urladdat batteri eller om man kör något annat tungt på samma enhet som strömmar.

Mvh E*


Jo det var väl så jag tänkte. Men jag sa kan, för att inte vara definitiv. . I vilket fall är det bl.a av det skälet jag försöker hitta så gamla CD-skivor som möjligt. Kan inte göra något definitivt uttalade om hur det låter för att jag har så förbannat lätt för att inbilla mig när det kommer till att lyssna på musik. Fattar inte hur de som är så tvärsäkra att ditten låter så, nästan i detalj, jämfört med datten. För mig måste det allt vara ganska stora skillnader för att jag ska höra tydliga skillnader. Har för övrigt varken guldöron eller något high -end Hifi-system. :)

Olika högtalare är däremot mycket enklare att höra skillnad mellan. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-24 18:32

Vilken streamingtjänst har problem med gapless?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5373
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Belker » 2021-06-24 18:58

goat76 skrev:Vilken streamingtjänst har problem med gapless?

Nej, precis. Aldrig hört talas om. Min gamla CD-spelare hade däremot grava problem med gapless mellan skivor. Den vägrade starta ett nytt album om man inte manuellt hankade sig fram och öppnade en lucka för att byta en plastbit i den.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-06-24 19:26

Det var någon som rapporterade sådana problem här nyligen. Och jag minns även att Ogjort vittnade om problem att navigera till olika delar av spår. Redigerat: Kan minnas fel.

Mvh E*


PS. Efter ett album kan det vara dags att lyfta på rumpan. Man kan förstås plocka fram några skivor samt se till att spelaren finns på armlängds avstånd (se t ex lösningen music4ever har för vinyl). CD-växlare finns ju också.
Senast redigerad av E 2021-06-24 20:58, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-24 19:47

E skrev:Det var någon som rapporterade sådana problem här nyligen. Och jag minns även att Ogjort vittnade om problem att navigera till olika delar av spår.

Mvh E*


PS. Efter ett album kan det vara dags att lyfta på rumpan. Man kan förstås plocka fram några skivor samt se till att spelaren finns på armlängds avstånd (se t ex lösningen music4ever har för vinyl). CD-växlare finns ju också.


Det konstaterades att det var AirPlay som var orsaken till gapless-problematiken.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 01:44

goat76 skrev:
E skrev:Det var någon som rapporterade sådana problem här nyligen. Och jag minns även att Ogjort vittnade om problem att navigera till olika delar av spår.

Mvh E*


PS. Efter ett album kan det vara dags att lyfta på rumpan. Man kan förstås plocka fram några skivor samt se till att spelaren finns på armlängds avstånd (se t ex lösningen music4ever har för vinyl). CD-växlare finns ju också.


Det konstaterades att det var AirPlay som var orsaken till gapless-problematiken.


Nja - inte problem att navigera till olika spår, men att lyssna på kontinuerlig musik som rör sig över flera spårindex.
Då blir det en paus - eller minst ett "fnupp", innan musiken fortsätter in på nästa spårindex. Och det gäller Tidal.
Fanns inte från början, utan har uppstått med tiden (och deras ständiga "nedgraderingar")
Gäller oavsett om jag kör via iOS i fånen, Chromecast, eller MacOS på datorn.

Senaste supportsvar jag fått i frågan föreslår att jag loggar in och byter lösenord, vilket då ska nollställa alla parametrar.

"Please make sure to log out of all sessions once you're done streaming. Web Player, Desktop and Mobile Clients cannot maintain a stream if not properly closed.
How to resolve this playback error message: Resetting Your Password.
You may easily reset your password by visiting us at http://www.tidal.com/reset-password.
This should take care of the issue you're experiencing!
Changing your password will force all open streaming sessions back to the log in page including whichever one is currently stuck in your streaming sessions.
This way you can begin again fresh and resolve the alert!

If the issue persists, please let me know and I am happy to further investigate."


Har inte hunnit pröva än om det räcker för att få det att funka.
Jag är inte riktigt säker på att de ens förstått frågan.
(det är väl en på miljonen som lyssnar på så konstig musik att den löper över flera spår...)
Spännande - men jag är skeptisk.

Lovar att berätta. :-)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-06-25 02:36

Precis, det kan ju finnas uppåt hundra index på samma spår. Exempelvis spår 1.1, 1.2, 1.3 osv.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-06-25 02:42, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 02:41

E skrev:Precis, det kan ju finnas uppåt hundra index på samma spår. Exempelvis spår 1.1, 1.2, 1.3 osv.

Mvh E*


Jag tror inte subindex kvarstår i streamingtjänsternas filer - men spåruppdelningen gör det.
Problemet uppstår alltså vid spårbyte. Inte ev. subindex.
Och det finns ju massor med musik som fortsätter över spårgränserna.
Tydligast och oftast i den "klassiska" katalogen, men även i många andra fall.
Och man blir ju knäpp av att få knäpp mitt i en upplevelse.

Och frågan har ställts tre gånger till (som alltid) olika människor på supportavdelningen.
Och hittills har ingen ens begripit vad jag menar, verkar det som.
Trots att jag beskrivit det som t.ex: En stråkton som ligger kvar från sats 1 till sats 2 av en symfoni, bryts av tystnad OM det sker ett spårbyte.
(det går heller inte att klippa ihop i efterhand för "fnuppet" gör att små delar saknas)
Senast redigerad av Ogjort 2021-06-25 02:47, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-06-25 02:46

Jaha, jo men det är ju supervanligt. Det är väl ganska "många på miljonen" som lyssnar på sånt? Live-plattor t ex.

Det kan ju också finnas andra ljud i pre-gap på ett spår.

Det är viktigt med rätt pauser mellan spår tycker jag.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-06-25 02:48, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 02:48

E skrev:Jaha, jo men det är ju supervanligt. Det är väl ganska "många på miljonen" som lyssnar på sånt? Live-plattor t ex.

Det kan ju också finnas ljud i pre-gap på ett spår.

Det är viktigt med rätt pauser mellan spår tycker jag.

Mvh E*


Det är nästan ännu viktigare att det INTE är en paus om det inte ska vara en sådan.
Dvs - det är SKITDÅLIGT!
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-06-25 02:49

Ja, rätt kan vara noll eller mer. Och noll är möjligen allra viktigast att det blir rätt. Kan det ha att göra med att det inte går att få valfritt antal sampelvärden på ett spår eftersom antalet måste vara jämnt delbart med 6? ('Frames' och sånt där.)

Katalognummer saknas väl för övrigt fortfarande på Spotify?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-25 06:45

Problemet ligger nog lokalt hos dig i din uppspelning Ogjort, vad jag kan minnas har jag aldrig råkat ut för gaps mellan låtar på varken Tidal eller Qobuz där spåren ska gå ihop. Testade nyss på en skiva med gapless mellan spåren utan några problem alls.

Orsaken till att supporten inte verkar förstå ditt problem är kanske för att problemet inte ligger hos dem. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav shifts » 2021-06-25 07:40

Tidal via Roon har definitivt pauser mellan spåren. Gapless är det fanimig inte. Stör mig något så djävulskt. Menar Tidal att det skulle fixas om jag bytte lösenord? 8O
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22806
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-25 10:05

Tidal via USB till DAC spelar gapless. Trådlöst via Chromecast Audio blir det pauser mellan låtarna på t.ex. The Wall.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav shifts » 2021-06-25 10:13

Sökte lite på Roon-forumet. Verkar som det endast är deras hifi-nivå som är gapless. Det är förklaringen till åtminstone mina hack i skivan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-25 10:45

shifts skrev:Sökte lite på Roon-forumet. Verkar som det endast är deras hifi-nivå som är gapless. Det är förklaringen till åtminstone mina hack i skivan.


Tidal kanske antar att de som inte är intresserade av HIFI inte heller bryr sig om gapless. Jag förstår dem. :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-06-25 14:24

shifts skrev:Tidal via Roon har definitivt pauser mellan spåren. Gapless är det fanimig inte. Stör mig något så djävulskt. Menar Tidal att det skulle fixas om jag bytte lösenord? 8O

Man kan bli apless för mindre. 8)

Spotify är gapless med högklassig, knappt hörbart förlustbehäftad 320 kbit/s. Inga onödigt stora bitdjup och samplingsfrekvenser heller.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav shifts » 2021-06-25 14:59

E: Betalar för både Tidal och Spotify. Den senare integrerar däremot inte alls med Roon. För mitt eget användning av dessa strömningstjänster duger både OGG och ACC utmärkt, har inget problem med detta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 15:18

goat76 skrev:Problemet ligger nog lokalt hos dig i din uppspelning Ogjort, vad jag kan minnas har jag aldrig råkat ut för gaps mellan låtar på varken Tidal eller Qobuz där spåren ska gå ihop. Testade nyss på en skiva med gapless mellan spåren utan några problem alls.

Orsaken till att supporten inte verkar förstå ditt problem är kanske för att problemet inte ligger hos dem. :)


Så om jag inte ändrat något och Tidal gör en förändring som gör att det inte funkar längre.
Ligger då problemet hos mig?

Du borde jobba med datorsupport - du skulle bli kanonpoppis. :D
(hos uppdragsgivaren då förstås - inte hos användarna)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 15:25

RogerGustavsson skrev:Tidal via USB till DAC spelar gapless. Trådlöst via Chromecast Audio blir det pauser mellan låtarna på t.ex. The Wall.


Njae - det bror på vad du har för systemprogram (för desktop) eller vilken webläsare.
Annars hackar det mellan spåren även via dator/USB till DAC.

Nödmöjligheten via webläsare la förresten av helt i och med att Widevine uppdaterades.

Jag har tvingats fixa en extra partition med nyare system endast för att överhuvudtaget få Tidal att fungera.
Men där - vid Catalina, går gränsen för min datamaskin. Vad gör jag nästa gång?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav pLudio » 2021-06-25 15:47

Ogjort skrev:[Nödmöjligheten via webläsare la förresten av helt i och med att Widevine uppdaterades.

Jag har tvingats fixa en extra partition med nyare system endast för att överhuvudtaget få Tidal att fungera.
Men där - vid Catalina, går gränsen för min datamaskin. Vad gör jag nästa gång?

Spotify och Netflix fungerar med Widevine i Firefox på Linux. Har du provat Chrome eller Firefox i macOS?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 15:51

pLudio skrev:
Ogjort skrev:[Nödmöjligheten via webläsare la förresten av helt i och med att Widevine uppdaterades.

Jag har tvingats fixa en extra partition med nyare system endast för att överhuvudtaget få Tidal att fungera.
Men där - vid Catalina, går gränsen för min datamaskin. Vad gör jag nästa gång?

Spotify och Netflix fungerar med Widevine i Firefox på Linux. Har du provat Chrome eller Firefox i macOS?


Jag kör senast möjliga Firefox och Widevine kraschar sedan ungefär en - två månader tillbaka.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 15:53

shifts skrev:Tidal via Roon har definitivt pauser mellan spåren. Gapless är det fanimig inte. Stör mig något så djävulskt. Menar Tidal att det skulle fixas om jag bytte lösenord? 8O


Undrar om de verkligen menar det - trots att de säger just så?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 16:00

Skarpt läge:

Är det någon här som vill köpa ett fullt fungerande ljudinterface 16 in 20 ut, med utmärkt prestanda.
Som inte går att använda. Inte ens koppla in till en ny dator.

Högsta budet gäller.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-25 16:01

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Problemet ligger nog lokalt hos dig i din uppspelning Ogjort, vad jag kan minnas har jag aldrig råkat ut för gaps mellan låtar på varken Tidal eller Qobuz där spåren ska gå ihop. Testade nyss på en skiva med gapless mellan spåren utan några problem alls.

Orsaken till att supporten inte verkar förstå ditt problem är kanske för att problemet inte ligger hos dem. :)


Så om jag inte ändrat något och Tidal gör en förändring som gör att det inte funkar längre.
Ligger då problemet hos mig?

Du borde jobba med datorsupport - du skulle bli kanonpoppis. :D
(hos uppdragsgivaren då förstås - inte hos användarna)


Tack! :D

Hur spelar du upp Tidal? Genom Tidals mobilapp, med Tidals app till antingen Mac eller Windows, genom deras Web Player eller något annat?

Själv har jag inte Tidal längre, men med Qobuz blir det gapless med mobilappen, även med deras app för Windows och med Linn Kazoo.
Men däremot om jag använder Qobuz Web Player i Chrome så fungerar inte gapless, vilket för mig pekar tydligt på att problemet inte ligger hos Qobuz, utan istället på grund av någon begränsning i webläsaren Chrome. Om detta problem är ett rent allmänt problem med alla webläsare har jag inte undersökt.

Jag misstänker att Tidal fungerar precis likadant som Qobuz, så om du spelar upp musiken genom deras Web Spelare så råder jag dig att ladda ner deras app till antingen Mac eller Windows.

Med vänliga hälsningar, Din personliga datorsupport Mathias :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 16:25

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:Problemet ligger nog lokalt hos dig i din uppspelning Ogjort, vad jag kan minnas har jag aldrig råkat ut för gaps mellan låtar på varken Tidal eller Qobuz där spåren ska gå ihop. Testade nyss på en skiva med gapless mellan spåren utan några problem alls.

Orsaken till att supporten inte verkar förstå ditt problem är kanske för att problemet inte ligger hos dem. :)


Så om jag inte ändrat något och Tidal gör en förändring som gör att det inte funkar längre.
Ligger då problemet hos mig?

Du borde jobba med datorsupport - du skulle bli kanonpoppis. :D
(hos uppdragsgivaren då förstås - inte hos användarna)


Tack! :D

Hur spelar du upp Tidal? Genom Tidals mobilapp, med Tidals app till antingen Mac eller Windows, genom deras Web Player eller något annat?

Själv har jag inte Tidal längre, men med Qobuz blir det gapless med mobilappen, även med deras app för Windows och med Linn Kazoo.
Men däremot om jag använder Qobuz Web Player i Chrome så fungerar inte gapless, vilket för mig pekar tydligt på att problemet inte ligger hos Qobuz, utan istället på grund av någon begränsning i webläsaren Chrome. Om detta problem är ett rent allmänt problem med alla webläsare har jag inte undersökt.

Jag misstänker att Tidal fungerar precis likadant som Qobuz, så om du spelar upp musiken genom deras Web Spelare så råder jag dig att ladda ner deras app till antingen Mac eller Windows.

Med vänliga hälsningar, Din personliga datorsupport Mathias :)


MobilApp - Chromcast - Web/Firefox och desktop. (Mac)
Och det blir lucka mellan spåren via samtliga.

Jag tänker förstås byta bort Tidal så fort som möjligt, inte minst för att jag inte vill promota MQA, men jag hittar ingen "provider" som skryter med bakåtkompatibilitet att byta till.

Och till någon annan: Jovisst funkar det att spela vinyl eller CD.
Men med det jobb jag har MÅSTE jag ha tillgång till massor med musik som jag är helt ointresserad av att äga.
Dessutom är det dyrt att köpa en CD för att komma åt 10 sekunder från ETT spår... (som aldrig mer kommer avlyssnas)
Köper en del enkelspår via nätet när så är möjligt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-06-25 16:36

Ogjort skrev:Skarpt läge:

Är det någon här som vill köpa ett fullt fungerande ljudinterface 16 in 20 ut, med utmärkt prestanda.
Som inte går att använda. Inte ens koppla in till en ny dator.

Högsta budet gäller.

Fungerar det i min 20 år gamla PC? 8) Skulle vilja ruska liv i den med någon ny SSD, tyst nätaggregat samt ny skärm. Fast den har i och för sig redan dubbla ljudkort med DSP och totalt 16 in och 16 ut om jag minns rätt. Dock finns det väl bättre ljud i dag än E-mu APS …

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 18:47

E skrev:
Ogjort skrev:Skarpt läge:

Är det någon här som vill köpa ett fullt fungerande ljudinterface 16 in 20 ut, med utmärkt prestanda.
Som inte går att använda. Inte ens koppla in till en ny dator.

Högsta budet gäller.

Fungerar det i min 20 år gamla PC? 8) Skulle vilja ruska liv i den med någon ny SSD, tyst nätaggregat samt ny skärm. Fast den har i och för sig redan dubbla ljudkort med DSP och totalt 16 in och 16 ut om jag minns rätt. Dock finns det väl bättre ljud i dag än E-mu APS …

Mvh E*


Har du Firewire 800 så funkar det troligen.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 18:58

goat76 skrev:Men däremot om jag använder Qobuz Web Player i Chrome så fungerar inte gapless, vilket för mig pekar tydligt på att problemet inte ligger hos Qobuz, utan istället på grund av någon begränsning i webläsaren Chrome.


Om inte Qobuz funkar med tillgängliga och flitigt använda webbläsare, så anser JAG att felet ligger just hos Qobuz.
Jag skulle inte acceptera att en ny bil bara går att köra på vägar byggda av vissa entreprenörer och på andra inte.

Det är ju Qobuz som inte ser till att deras egen produkt funkar via tillgängliga distributionsvägar.
Vad har Chrome med Qobuz att göra? Chrome har byggt en väg bara.

Förvisso en tolkningsfråga - men det är lite som att varje lamptillverkare har en egen sockel till varje lampmodell.
Du måste alltså köpa en specifik sådan till varje lampa.
Eller som att varje bilmärke har sitt eget bränsle - någon annans går inte att använda.
(listan kan göras lång)

Jag anser att det är tillverkaren som ska se till att deras produkter fungerar.
(vilket även konsumentköplagen anser - även om den inte nått fram till datorvärlden - än...)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-25 19:22

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Men däremot om jag använder Qobuz Web Player i Chrome så fungerar inte gapless, vilket för mig pekar tydligt på att problemet inte ligger hos Qobuz, utan istället på grund av någon begränsning i webläsaren Chrome.


Om inte Qobuz funkar med tillgängliga och flitigt använda webbläsare, så anser JAG att felet ligger just hos Qobuz.
Jag skulle inte acceptera att en ny bil bara går att köra på vägar byggda av vissa entreprenörer och på andra inte.

Det är ju Qobuz som inte ser till att deras egen produkt funkar via tillgängliga distributionsvägar.
Vad har Chrome med Qobuz att göra? Chrome har byggt en väg bara.

Förvisso en tolkningsfråga - men det är lite som att varje lamptillverkare har en egen sockel till varje lampmodell.
Du måste alltså köpa en specifik sådan till varje lampa.
Eller som att varje bilmärke har sitt eget bränsle - någon annans går inte att använda.
(listan kan göras lång)

Jag anser att det är tillverkaren som ska se till att deras produkter fungerar.
(vilket även konsumentköplagen anser - även om den inte nått fram till datorvärlden - än...)


Jag misstänker att INGEN streamingtjänst via Chrome (och antagligen även andra webbläsare) spelar gapless. En trolig anledning till det kan ju vara att någon buffring av nästa låt inte är möjligt då webläsaren kanske inte får eller ens kan ta emot någon förhandsinformation att ett ett nästa låtspår kommer efter det nuvarande. Om det är så det ligger till rent tekniskt så är det inget varken Tidal, Qobuz eller någon annan kan göra något åt, och är isåfall inte en funktion i webbläsaren.

Jag vet inte om det ät så det ligger till, men det är iallafall min teori. Youtube verkar inte heller buffra nästa video som står på kö. Google Chrome är möjligtvis en trasig väg när det kommer till gapless uppspelning?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jansch och 4 gäster