Moderator: Redaktörer
Hum skrev:På min Onkyo börjar volymen på oändligt -db.. nästa delsträck 80 och nästa 68, fortsätter så till full gas oändligt och innan detta 1.
Med mina för tillfället 150:- lurar så har jag volymen på 68 -db vad kan detta innebära i effektuttag?
Hela rackabajsaren är på 110W. Lite över mer är ett steg till från 68 blir för bra.
Skrattmasen skrev:Om man däremot spelar som en fjunig tonåring och tycker att kvalitet är att kunna dra volymen i botten utan att det klipper, ja då behövs det kW.
subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Om man däremot spelar som en fjunig tonåring och tycker att kvalitet är att kunna dra volymen i botten utan att det klipper, ja då behövs det kW.
Varför är man en fjunig tonåring om man gillar livetroget ljudtryck?
subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Om man däremot spelar som en fjunig tonåring och tycker att kvalitet är att kunna dra volymen i botten utan att det klipper, ja då behövs det kW.
DS skrev:Det beror väl på om man menar live aukustiskt eller konsert med tokförstärkning så öronen trillar av?
Om Stacy Kent, Curtis Stigers eller Sara K kom hem till mig o sjung lite i mitt 25kvm:s rum, hur många db skulle det rendera då? Skulle det vara svårt att återge detta realistiskt i form av ljudtryck?
Hur mycket effekt går det åt för att återge ljudet från en kille som kan spela på trummor, en sån som inte bankar o slår för blotta livet alltså? Trummisen spelar naturligtvis på en nivå som passar mitt rum då killen kan och har känsla för att få trummor att smälta ihop med resterande musiker i rummet.
Skrattmasen skrev:Klurig frågeställning. Kräver kontemplation och spekulativ fundersamhet. Varför tror fjuniga tonåringar att man kan flytta ett 140dB liveframträdandet från arenan till ett normalt flerfamiljshus med allt från nykläckta småungar till halvdöa panchisar. Jag fattar det inte. Inser dom inte att även resten av husets invånare blir hörselskadade? Vad tror du?
Skrattmasen skrev:subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Om man däremot spelar som en fjunig tonåring och tycker att kvalitet är att kunna dra volymen i botten utan att det klipper, ja då behövs det kW.
Klurig frågeställning. Kräver kontemplation och spekulativ fundersamhet. Varför tror fjuniga tonåringar att man kan flytta ett 140dB liveframträdandet från arenan till ett normalt flerfamiljshus med allt från nykläckta småungar till halvdöa panchisar. Jag fattar det inte. Inser dom inte att även resten av husets invånare blir hörselskadade? Vad tror du?
subjektivisten skrev:DS skrev:Det beror väl på om man menar live aukustiskt eller konsert med tokförstärkning så öronen trillar av?
Om Stacy Kent, Curtis Stigers eller Sara K kom hem till mig o sjung lite i mitt 25kvm:s rum, hur många db skulle det rendera då? Skulle det vara svårt att återge detta realistiskt i form av ljudtryck?
Hur mycket effekt går det åt för att återge ljudet från en kille som kan spela på trummor, en sån som inte bankar o slår för blotta livet alltså? Trummisen spelar naturligtvis på en nivå som passar mitt rum då killen kan och har känsla för att få trummor att smälta ihop med resterande musiker i rummet.
Mer än vad du verkar tro iaf.
DS skrev:Jag tror och du vet, berätta för mig!
DS skrev:Hur många dB kommer jag upp i då med 96dB känslighet och ca:8W?
subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Klurig frågeställning. Kräver kontemplation och spekulativ fundersamhet. Varför tror fjuniga tonåringar att man kan flytta ett 140dB liveframträdandet från arenan till ett normalt flerfamiljshus med allt från nykläckta småungar till halvdöa panchisar. Jag fattar det inte. Inser dom inte att även resten av husets invånare blir hörselskadade? Vad tror du?
Du har inte svar alltså, så intressant. Men ändå så har du åsikter om dom som verkar ha en anledning till sina krav.
DS skrev:subjektivisten skrev:Om man har högtalare, förstärkare mm som inte distar massa så kan 100 dB låtas riktigt trevligt, sålänge systemet och skivan tillåter det.
Är trevligt målet eller 100dB
Skrattmasen skrev:Om du vill spela musik på 140dB nivå så tycker jag att du ska fråga din hyresvärd om han/hon går med på det.
subjektivisten skrev:DS skrev:Hur många dB kommer jag upp i då med 96dB känslighet och ca:8W?
Det beror på flera saker. Står högtalarna fritt eller nära en vägg? Är dom verkligen 96dB eller lägre (ofta är dom lägre än vad som dom påstår). Hur lång sitter du från dom?
Men säg att dom stämmer, du sitter 3 meter från dom och dom står fritt så fixar du runt 96dB. Men vad som händer om du har dynamiska låtar som kräver 10-20 dB för transienter är en annan fråga. Då får du nog ligga på 76-86 som medelnivå om du ska fixa dom någolunda.
DS skrev:Dom står placerade som Peter äggen i princip och jag sitter 1,8m ifrån, närfält alltså
subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Om du vill spela musik på 140dB nivå så tycker jag att du ska fråga din hyresvärd om han/hon går med på det.
Vem vill ha 140 dB?
Skrattmasen skrev:Du eftersom du pratar om livenivå. OK dra ner det 10dB då om du är känslig för tinitus.
subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Du eftersom du pratar om livenivå. OK dra ner det 10dB då om du är känslig för tinitus.
Vilka livespelningar ligger på 140 dB?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster