Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sarrre

Re: Peter Steindl?

Inläggav Sarrre » 2014-10-24 13:11

Har varit intresserad av äggen ett tag nu, och är mycket sugen på köp. Däremot återstår en del frågetecken. Hur låter dessa med en medioker signalkälla som t.ex. Spotify? Någon som provat? Hur viktig är elektroniken? Måste man ha en förstärkare för 30.000 kr också för att göra äggen rättvisa?

Jag var först inne på att köpa 2 par och köra surround, men har väl kommit fram till att det känns lite overkill till att ha 3D8 som surround, och samtidigt tänkte jag att ett stereopar av 3D8 i sig skapar ett 3-dimensionellt ljud och då kanske en 4.1-uppsättning är att slänga pengarna i sjön?

Så frågan är...hur placerar man ett par ägg i mitt rum? Se gärna bifogad ritning och kom med förslag. Som jag förstått det så ska de helst placeras på sidoväggarna...men där står ett akvarium ivägen :(
Sidoväggarna är dessutom i betong. Frontväggen där TV:n hänger är gipsad. Vilket material i väggen är att föredra? Är placeringen eller materialet i väggen viktigast?
Bilagor
Vardagsrummet.jpg
Ritning av vardagsrummet
Vardagsrummet.jpg (168.37 KiB) Visad 26657 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-24 15:40

Sarrre skrev:...Hur låter dessa med en medioker signalkälla som t.ex. Spotify?

Någon som provat?

Hur viktig är elektroniken?

Måste man ha en förstärkare för 30.000 kr också för att göra äggen rättvisa?

Jag var först inne på att köpa 2 par och köra surround, men har väl kommit fram till att det känns lite overkill till att ha 3D8 som surround, och samtidigt tänkte jag att ett stereopar av 3D8 i sig skapar ett 3-dimensionellt ljud och då kanske en 4.1-uppsättning är att slänga pengarna i sjön?

Så frågan är...hur placerar man ett par ägg i mitt rum?

Se gärna bifogad ritning och kom med förslag. Som jag förstått det så ska de helst placeras på sidoväggarna...men där står ett akvarium i vägen :(

Sidoväggarna är dessutom i betong. Frontväggen där TV:n hänger är gipsad.

Vilket material i väggen är att föredra?

Är placeringen eller materialet i väggen viktigast?

Hej Sarre!

Jag har tagit mig friheten att stycka ditt inlägg lite för att få fram dina specifika frågor på mer lättöverskådligt sätt. Hoppas det är ok.

Vad gäller Spotify så har de olika varianter med olika bitrate om jag förstått saken rätt. Jag vet inte om det är så nu. Så var det tidigare. Det betyder att bitraten varierar beroende på om du kör gratisvarianten eller betalvarianten.
Jag har själv aldrig lyssnat på Spotify via äggen. Det jag hört från andra inklusive från Hifi & Musik är att det låter utmärkt. De använder betalvarianten med bästa ljudkvalitet.

Vad gäller elektroniken så är den alltid med i ljudåtergivningskedjan. Jag har provat att spela med enkla receivers 2*75 Watt och det fungerade bra om man inte spelade alltför starkt. Vid det tillfället var rummet 80 kvm stort och extremt dämpat. Då framgick det att elektroniken begränsade.

Det är inte prislappen som sätter ljudet. Hos våra återförsäljare kan du få tips och hjälp som passar dina behov.

Oftast uppnås det bästa ljudet med bäst ljudbild då högtalarna placeras på varsin sidovägg, men vid två eller kanske tre tillfällen tillfällen har det inte varit så. Placering på samma vägg gav då jättefint ljud och bättre resultat. Det är många faktorer som spelar in, även rumsresonanserna i basen beroende på placering.

Hur äggen placeras på bästa sätt i ditt lyssningsrum med befintlig möblering är inte det lättaste om maximalt ljudresultat skall uppnås. Placeringen ges ju av allt annat runtomkring som redan finns på plats. Man får ta det som blir över. I min webbläsare kan jag inte se hela din ritning. Den är för stor. Jag har dock sparat den på hårddisk och kan nu se den i annat program. Jag föreslår att du skickar e-mail till info@bremen.se så kan vi fortsätta placeringsfrågan via e-mail. Då kan jag kanske rita in förslag och maila.

Vad gäller material i väggarna så har de olika fördelar. Betong är stabilast och ger ofta fulast rumsresonanser på grund av detta. Trävägg brukar bli bra. Gipsväggar har jag hört olika resultat från. Ibland har basen blivit jättebra, med fylligt och kraftfullt ljud. Ibland har det varit tvärtom. Om det berott på väggmaterialet vet jag inte.

Som jag ser det är placeringen viktigare än väggmaterialet. Det kan dock finnas undantag.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-24 15:58

Bästa spotify = 320 kbps

Spotify uses 3 quality ratings for streaming, all in the Ogg Vorbis format.

~96 kbps
Normal quality on mobile.
~160 kbps
Desktop and web player standard quality.
High quality on mobile.
~320 kbps (only available to Premium subscribers)
Desktop high quality.
Extreme quality on mobile.
'Audiophile in hibernation'

Sarrre

Inläggav Sarrre » 2014-10-24 16:23

Jo jag kör givetvis betalvarianten av Spotify med högsta kvalitet. Kanske överväger jag att gå över till Wimp istället eftersom de erbjuder ännu högre (CD) kvalitet. Vet dock inte om det gäller hela deras utbud.

Mailar dig Peter för vidare diskussion om placering.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-24 19:07

Ska Sarre bli först på Faktiskt med ägg? Spännande!
Jag är inte helt överens med mig själv än, det var en omtumlande upplevelse att höra dem i mitt ägget lyssningsrum. Kanske ryker 63-orna om jag blir tillräckligt äggsjuk. Det är utomordentligt fina pjäser de där äggen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-10-24 19:24

Kan bli dyrt och underbart om du äggar upp dig. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-24 19:34

30Hzbone skrev:Kan bli dyrt och underbart om du äggar upp dig. :)

Eller en ren äggröra... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-24 19:47

Eller äggtoddy . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Sarrre

Inläggav Sarrre » 2014-10-24 20:20

hifikg skrev:Ska Sarre bli först på Faktiskt med ägg? Spännande!
Jag är inte helt överens med mig själv än, det var en omtumlande upplevelse att höra dem i mitt ägget lyssningsrum. Kanske ryker 63-orna om jag blir tillräckligt äggsjuk. Det är utomordentligt fina pjäser de där äggen.

Va?? Verkligen ingen som slagit till än??
Som sagt, mitt största problem är placeringen i mitt rum. Får jag bara till det så...men vill ju helst att äggen ska låta så bra som möjligt också.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-24 21:07

Sarrre skrev:
hifikg skrev:Ska Sarre bli först på Faktiskt med ägg? Spännande!

Va?? Verkligen ingen som slagit till än??
Som sagt, mitt största problem är placeringen i mitt rum. Får jag bara till det så...men vill ju helst att äggen ska låta så bra som möjligt också.

Ingen som gått ut med det i varje fall och varför skulle man inte göra det liksom?

Sarrre

Inläggav Sarrre » 2014-10-24 21:28

Sen får man ju även lite ångest att köpa så dyra grejor utan att ha lyssnat på dem. Men jag har ingen lust att åka 50 mil bara för att lyssna heller...svårt det här!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-24 22:22

Finns det några utsikter att de skulle fungera i taket?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-24 22:29

darkg skrev:Finns det några utsikter att de skulle fungera i taket?

Jag vet inte hur de skulle kunna monteras i taket? Det kanske går? Skulle de i så fall vara som surroundhögtalare?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-24 22:39

petersteindl skrev:

Jag vet inte hur de skulle kunna monteras i taket? Det kanske går? Skulle de i så fall vara som surroundhögtalare?

Mvh
Peter

Jag vet inte. Jag tänkte som frontar. Alltså, monteringen går väl alltid att lösa, men hur förutsäger du att ljudet skulle kunna bli i valfritt ej hysteriskt ovanligt rum? Det är lite spännande att fundera på tycker jag, men jag kan alldeles för lite för att komma någon vart. En intressant sak är till exempel att de kunde roteras rätt fritt, de skulle inte behöva sitta ortogonalt som i väggfallet. Antagligen finns det stora bekymmer med tak, det brukar det, men äggen sprider väl lite speciellt så tanken slog mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-24 22:48

Sarrre skrev:Sen får man ju även lite ångest att köpa så dyra grejor utan att ha lyssnat på dem. Men jag har ingen lust att åka 50 mil bara för att lyssna heller...svårt det här!

Begär öppet köp. Tror inte du skickar tillbaka dem. Faktiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-24 22:59

Om det är du som skall sitta i taket, så behöver du bara vända dem upp och ned. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-24 23:09

darkg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jag vet inte. Jag tänkte som frontar. Alltså, monteringen går väl alltid att lösa, men hur förutsäger du att ljudet skulle kunna bli i valfritt ej hysteriskt ovanligt rum? Det är lite spännande att fundera på tycker jag, men jag kan alldeles för lite för att komma någon vart. En intressant sak är till exempel att de kunde roteras rätt fritt, de skulle inte behöva sitta ortogonalt som i väggfallet. Antagligen finns det stora bekymmer med tak, det brukar det, men äggen sprider väl lite speciellt så tanken slog mig.

8O Faktiskt inte så tokig idé som man först kan tänka sig :D Har aldrig tänkt på sådan placering. Måste provas :lol: :) Skall börja med att prova sådan golvplacering. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-24 23:45

Nu har jag provat golvplacering 8O :D Det låter jättebra! Det går inte att lokalisera högtalarna på golvet. Det låter fritt från högtalarna då man spelar båda högtalarna i stereo. Jag har vinklat högtalarna ungefär 45 grader så att avståndet från lyssnare till bas = avståndet till direktljudsdiskanten. Rätt kul. Jag lyssnade bara på en halv låt än så länge. Skall lyssna mer och på lite olika musik och inspelningstekniker. Takplacering skall också så småningom provas. Tack för dina okonventionella idéer. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-24 23:52

petersteindl skrev:Nu har jag provat golvplacering 8O :D Det låter jättebra! Det går inte att lokalisera högtalarna på golvet. Det låter fritt från högtalarna då man spelar båda högtalarna i stereo. Jag har vinklat högtalarna ungefär 45 grader så att avståndet från lyssnare till bas = avståndet till direktljudsdiskanten. Rätt kul. Jag lyssnade bara på en halv låt än så länge. Skall lyssna mer och på lite olika musik och inspelningstekniker. Takplacering skall också så småningom provas. Tack för dina okonventionella idéer. :)

Mvh
Peter

Varsågod!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-10-25 01:24

Bremen golvstativ.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-25 12:32

Himla kul, då blir de mer flexibla :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-10-25 13:32

Hej,

Jag kommer att köpa äggen inom ett år, det ska sparas ihop lite pengar först bara. Men tills dess får jag drömma lite. Hur ska de placeras i höjd med mera. Kan du beskriva några typfall, gärna med bilder? Om det hjälper så kan jag lägga upp lite bilder på rummet.

När jag hörde dem hemma hos dig blev jag frälst vilket jag förstår att fler har blivit... :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-04 21:50

See, see, hear, hear

http://shop.audioconcept.se/cgi-bin/ibu ... =startsida

längst ner visar det sig att Äggen tagit sig in i finrummet :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-05 00:39

Liiite olyckligt, tror jag, att säljtexten börjar "THE PLASTIC".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-06 03:52

eljulio skrev:Hej,

Jag kommer att köpa äggen inom ett år, det ska sparas ihop lite pengar först bara. Men tills dess får jag drömma lite. Hur ska de placeras i höjd med mera. Kan du beskriva några typfall, gärna med bilder? Om det hjälper så kan jag lägga upp lite bilder på rummet.

När jag hörde dem hemma hos dig blev jag frälst vilket jag förstår att fler har blivit... :)

Hej eljulio,

Vi kan ha kontakt via PM eller e-mail vad gäller dina frågor.

info(snabela)bremen.se :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-08 02:40

darkg skrev:Liiite olyckligt, tror jag, att säljtexten börjar "THE PLASTIC".

Är det bättre med The Material?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-08 03:35

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Som vanligt är jag utan expertis. Men ja, det är bättre, men det är inte bra ;-) på egna hemsidan fungerar det, på Audioconcept och liknande blir det fel. Vi hamnar direkt i en osexig materialredovisning med uttryckliga associationer till lastbilar, entreprenadmaskiner, traktorer och, som dödsstöten, pooler. Att det är en bra plast / gjutmetod måste helt enkelt formuleras annorlunda. Det första som den nyfikne tittaren möter får inte säga durable plastic, traktor och fortsätta med släpiga detaljer i gjutförfarandet. Inte ens i en folder om prisvärd PA till kommunala simhallar.

Steel plastic
är däremot lite catchy. Kan funka som en underrubrik - lite längre ned, tillsammans med en bild på oskadd plast under stridsvagn eller liknande.

Jag är ingen vän av allt för poetiska eller vräkiga ord i produkttexter, men någon slags bild måste målas upp, direkt och konsekvent.

Edit pekplatta

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-08 14:06

Man kan ju även vända på steken å börja med: "The cabinet is molded from . . ." * etc . . . typ.

*Special, advanced etc, etc.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-08 16:34

komposit brukar man ju ofta använda snarare än plast.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-08 16:45

petersteindl skrev:

Nej, texten borde inte alls börja med hur högtalaren är uppbyggd, utan vad den kan göra, förstås! Det står ju inget alls om den akustiskt unika lösningen! Varför gör det inte det? 8O

Ska den där texten prompt finnas där, byt åtminstone ordeningen på den den så att info om högtalarelement kommer först, spec sedan och byggdetaljer sist. Hur imponerande gjutkonstruktionen än är, är det nog inte alla kunder som är speciellt intresserade...

PS. Jag läste slarvigt, men jag är fortfarande kritisk till att följande text, dels inte står först, dels inte ens har en egen rubrik:

Other essential characteristics for Bremen’s Natural Sound are:

Neutral Directivity: The directivity characteristics in Bremen Loudspeakers preserve each of the recorded instruments different natural directivity when being reproduced.

Neutral Transient Response: The transient characteristics ensure a natural transient response of the recorded instruments. Bremen optimizes the loudspeakers being critically damped systems.

Neutral Frequency response: The frequency response in all directions i.e. on both the direct sound and on the reflected sounds from Bremen loudspeakers preserves the natural tonal quality from each instrument.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi