Sarrre skrev:...Hur låter dessa med en medioker signalkälla som t.ex. Spotify?
Någon som provat?
Hur viktig är elektroniken?
Måste man ha en förstärkare för 30.000 kr också för att göra äggen rättvisa?
Jag var först inne på att köpa 2 par och köra surround, men har väl kommit fram till att det känns lite overkill till att ha 3D8 som surround, och samtidigt tänkte jag att ett stereopar av 3D8 i sig skapar ett 3-dimensionellt ljud och då kanske en 4.1-uppsättning är att slänga pengarna i sjön?
Så frågan är...hur placerar man ett par ägg i mitt rum?
Se gärna bifogad ritning och kom med förslag. Som jag förstått det så ska de helst placeras på sidoväggarna...men där står ett akvarium i vägen
Sidoväggarna är dessutom i betong. Frontväggen där TV:n hänger är gipsad.
Vilket material i väggen är att föredra?
Är placeringen eller materialet i väggen viktigast?
Hej Sarre!
Jag har tagit mig friheten att stycka ditt inlägg lite för att få fram dina specifika frågor på mer lättöverskådligt sätt. Hoppas det är ok.
Vad gäller Spotify så har de olika varianter med olika bitrate om jag förstått saken rätt. Jag vet inte om det är så nu. Så var det tidigare. Det betyder att bitraten varierar beroende på om du kör gratisvarianten eller betalvarianten.
Jag har själv aldrig lyssnat på Spotify via äggen. Det jag hört från andra inklusive från Hifi & Musik är att det låter utmärkt. De använder betalvarianten med bästa ljudkvalitet.
Vad gäller elektroniken så är den alltid med i ljudåtergivningskedjan. Jag har provat att spela med enkla receivers 2*75 Watt och det fungerade bra om man inte spelade alltför starkt. Vid det tillfället var rummet 80 kvm stort och extremt dämpat. Då framgick det att elektroniken begränsade.
Det är inte prislappen som sätter ljudet. Hos våra återförsäljare kan du få tips och hjälp som passar dina behov.
Oftast uppnås det bästa ljudet med bäst ljudbild då högtalarna placeras på varsin sidovägg, men vid två eller kanske tre tillfällen tillfällen har det inte varit så. Placering på samma vägg gav då jättefint ljud och bättre resultat. Det är många faktorer som spelar in, även rumsresonanserna i basen beroende på placering.
Hur äggen placeras på bästa sätt i ditt lyssningsrum med befintlig möblering är inte det lättaste om maximalt ljudresultat skall uppnås. Placeringen ges ju av allt annat runtomkring som redan finns på plats. Man får ta det som blir över. I min webbläsare kan jag inte se hela din ritning. Den är för stor. Jag har dock sparat den på hårddisk och kan nu se den i annat program. Jag föreslår att du skickar e-mail till
info@bremen.se så kan vi fortsätta placeringsfrågan via e-mail. Då kan jag kanske rita in förslag och maila.
Vad gäller material i väggarna så har de olika fördelar. Betong är stabilast och ger ofta fulast rumsresonanser på grund av detta. Trävägg brukar bli bra. Gipsväggar har jag hört olika resultat från. Ibland har basen blivit jättebra, med fylligt och kraftfullt ljud. Ibland har det varit tvärtom. Om det berott på väggmaterialet vet jag inte.
Som jag ser det är placeringen viktigare än väggmaterialet. Det kan dock finnas undantag.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.