Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2015-04-19 01:49

Jaha, nu har jag sett ett fantastiskt fint program som jag helhjärtat rekommenderar.

Det var en av de mest framstående personligheter som Sverige och kanske Världen haft. Musikfrågan hade 12 miljoner tittare i Norden. Med tanke på att det rörde sig om klassisk musik så undrar jag om någon annan har gjort så mycket för den klassiska musiken som Sten Broman.

Sedan finns ju detta program med Povel och Sten.

Det är en svunnen tid med stora personligheter. Jag ser hellre på detta än på idol eller på Top Gear.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-19 10:28

För oss som var med är det inga nyheter, man häpnar över dagens underhållningsprogram, de som inte tror på detta bör se Sten in action.
Synd att hans biografi bara hann komma i volym 1 av flera planerade, den är lite träig, men vilka historier!!
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-19 10:42

Vilken man! Vilka kavajer! Det är snyggt utan fickor, det har jag glömt.

Varför försvann den typen av dialog i frågesporten, som Sten Broman använde? Det är ju mycket trevligare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-19 11:33

Auktoriteter är inte långre tillåtna i PK Sverige. Inte heller damer som hänger upp siffror....eller att utge sig för att kunna mer än nån annan...etc. Sorgligt är det. :(

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-19 12:08

Dessutom designade Sten sina egna kostymer i stor utsträckning, de var ju verkligen före sin tid:
Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-19 12:41

murgatroyd skrev:Auktoriteter är inte långre tillåtna i PK Sverige. Inte heller damer som hänger upp siffror....eller att utge sig för att kunna mer än nån annan...etc. Sorgligt är det. :(

Ja, det är det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-04-19 22:22

Jäkligt trevlig dokumentär. Tack för det Peter!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-04-19 22:43

Nonkonformist! (I konservativ förklädnad.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-19 23:16

PerStromgren skrev:Vilken man! Vilka kavajer! Det är snyggt utan fickor, det har jag glömt.

Varför försvann den typen av dialog i frågesporten, som Sten Broman använde? Det är ju mycket trevligare!

Den typen av dialog kräver en kunskapsnivå på många områden och speciellt på det direkt berörda området som jag tror ingen nu levande person besitter. Ingen jag kan påminna mig om i alla fall.

Sten Broman var en extrem individ med lika extremt självförtroende som han kunde bära upp d v s andra gav honom så mycket förtroende att han kunde lösgöra sig från att ranka ner på andra eller inta position för försvar genom aggression och byggande av en mur runt omkring sig. Då infinner sig en speciell slags generositet.

En annan person som också hade en stor portion generositet var Kjell Stensson som jag hade nöjet att träffa och prata med. En annan var Eric Ericson som jag också hade nöjet att träffa. Han handlade stereo av mig på Ljudbutiken. Jag räknar även Astrid Lindgren till dessa och Albert Einstein. Jag vet ingen idag som skulle kunna axla någon av dessas mantlar. Sten Broman var mycket speciell. Det lustiga är att jag har nu lyssnat lite på hans musik och den är spännande. Har aldrig klarat hans musik tidigare. Undrar om det finns något av Broman på CD?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-20 11:44

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-20 11:48

Här är Stens Biografi jag nämnde tidigare, i en bundle med diverse andra musikböcker:
http://www.tradera.com/item/341217/198488060/mozart-strauss-sten-broman-nicolai-gedda-carreras-domingo-pavarotti-
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-20 21:37

Verkar vara en intressant bok.

En annan intressant artist är pianisten VB. Om ni inte orkar se hela, så börja på 58 minuter 8) :)

Det finns mycket man kan göra runt ett piano.

Förresten, slutlåten tillägnar jag grabbarna i Sola-GÖK.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2015-04-20 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-20 21:59

himla gôtt Peter men om jag växlar mellan länken på sidan och tar upp den på Youtube så låter det fylligare faktiskt :? dilemma för mig :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-21 23:20

Är det någon som är vid medvetande? :)

Här är ett intressant program om ditt medvetande :)

Tryck här om du är medveten

Jag har under många år på faktiskt just hänvisat till medvetandet då jag pratar t.ex. om hörseln. Det ljud t.ex. toner/musik/tal man är medveten om att man hör.

Det finns många intressanta saker som sägs och en av dessa är tidsdiskrepansen tills medvetenhet inträffar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-04-22 00:07

petersteindl skrev:Är det någon som är vid medvetande? :)

Jag har under många år på faktiskt just hänvisat till medvetandet då jag pratar t.ex. om hörseln. Det ljud t.ex. toner/musik/tal man är medveten om att man hör.

Det finns många intressanta saker som sägs och en av dessa är tidsdiskrepansen tills medvetenhet inträffar.

Mvh
Peter

Har du läst Tord Nörretranders "Märk världen" ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-22 00:26

i skrev:

Mvh
Peter

:D Det kan du fethajja!

Jag har även Libets böcker + en uppsjö andra böcker av forskare, Professorer och Nobelpristagare, gällande nervsystem och hjärnan, som alla pekar åt samma håll. Även inom psykoakustiken och speciellt precedenceeffekten måste bygga på just denna diskrepans.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-04-22 00:30

petersteindl skrev:
i skrev:

Mvh
Peter

Jag har även Libets böcker + en uppsjö andra böcker av forskare, Professorer och Nobelpristagare, gällande nervsystem och hjärnan, som alla pekar åt samma håll. Även inom psykoakustiken och speciellt precedenceeffekten måste bygga på just denna diskrepans.

Mvh
Peter

Har du också läst Julian Jaynes "The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind" ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-22 01:09

i skrev:
petersteindl skrev:
i skrev:

Mvh
Peter

Har du också läst Julian Jaynes "The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind" ?

Det kan du fethajja! :) Enligt mitt förmenande är Julian Jaynes den person som bäst beskriver vad medvetandet inte är 8) :)

Och det är viktigt i sökandet efter vad medvetandet är. Då finns det några bra böcker varav vissa kan vara någorlunda adekvata och andra vara stickspår. Bra författare är exempelvis Edelman, LeDoux och Damasio, men även Eric Kandel. Stickspår enligt mitt förmenande är exempelvis Dennett och Dawkins. Ibland är det dock både intressant och nyttigt att läsa stickspår. Jag har ungefär hundra böcker till i ämnet om medvetandet som jag läst och begrundat + en massa vetenskapliga forskarartiklar.

petersteindl skrev:
n3mmr skrev:
DQ-20 skrev:
Imre Lakatos hade en pipig röst. Han hade dessutom rätt. Tycker jag.
Han var ju i mångt och mycket Poppers främsta lärjunge men utvecklade Poppers tankar om falsifiering till att gälla forskningprogram. Han ansåg att man inom vetenskapen (som praktik, inte som ideal) falsifierar hela forskningsprogram, inte enskilda teorier. En teori kan alltid räddas med nya antaganden ad hoc. Det är först när en större samling teorier (eller teoretiska modeller), kallat forskningsprogram, ruttnar i hela sin struktur som den falsifieras. Men som sagt, han hade en väldigt pipig röst.

/DQ-20

Pipiga röster är ett problem. Liksom dålig hy och stamning.

Jag har själv till vardags bara läst in mig på allvar om moralens ursprung, struktur och konsekvenser, alltså normativ etik, även om jag också läst Popper med stor behållning. Så om det finns någon sammanfattande volym av Lakatos ideer om forskningsprograms fortskridande, alltså hur vetenskapsmannen får "nästa ide", så är jag intresserad av en referens att införskaffa.
Epistemologin är moralens skarprättare. Om man får överdriva lite.

OFTA är utvidgning inte alls utveckling utan obfuskation. Vilket är vad jag tyckt mig se i det jag ändå kommit att läsa av lakatos.

Vad jag förstår så finns inte detta samlade verk. Men om man orkar läsa fler volymer så finns dessa:

Volume 1: The Methodology of Scientific Research Programmes; Philosophical Papers.

Vol. 2: Mathematics, Science and Epistemology: Philosophical Papers.

Volume 3: Problems in the Philosophy of Science: Proceedings of the International Colloquium in the Philosophy of Science, London, 1965.

Volume 4: Criticism and the Growth of Knowledge: Proceedings of the International Colloquium in the Philosophy of Science, London, 1965.

Jag har vol. 2: Mathematics, Science and Epistemology: Philosophical Papers. Som jag tidigare sagt så har jag inte börjat läsa den ännu. Jag kommer nog att läsa alla dessa.

Just nu läser jag Julian Jaynes :) Lite udda, minst sagt 8)

MvH
Peter

2010 skrev jag ovanstående inlägg. :)

2012 skrev jag nedanstående inlägg.
petersteindl skrev:
Almen skrev:Vet du någon som har en djup inblick i vad som egentligen menas med medvetande, jagmedvetande, perception och känslor?

Javisst :)

Eric Kandel, Gerald M. Edelman, Antonio Damasio, Joseph LeDoux, Bernard J. Baars, Richard Dawkins, Daniel C Dennet, Julian Jaynes är några namn som har skrivit böcker i ämnet. Alla dessa ger sitt bidrag och som jag bedömer som essentiellt för att komma till en täckande enhet. Men det finns fler personer. Dawkins och Dennet är på det filosofiska planet och lägger fram intressanta hypoteser på ett magistralt sätt om man nu gillar magistrala sätt. Nevertheless, så tillför de ett intressant tänkande som kan vara bra att känna till.

Den mest kontroversiella boken är skriven av Julian Jaynes och behandlar storyn från ett helt annat perspektiv. Man kan se den boken som två skilda varav den ena beskriver vad medvetande inte är och vad som behövs för att uppnå medvetande. Den delen är uppseendeväckande och en svår nöt att slå ihjäl. Den andra delen är slutsatsen som han lägger fram som egentligen hela boken bygger på. Jag tror han drar helt fel slutsats och det blir lite science fiction över det hela och det är synd eftersom han egentligen är den enda som beskriver medvetande på ett nydanande sätt. Efter att ha läst den boken så är det glasklart att medvetandet och jagmedvetandet är två skilda världar som var och en måste förstås för att överhuvudtaget kunna sära på begreppen. Hans bok blir man förbannad på och upprörd över. Ibland undrar man varför man lägger ned tid på sådan smörja, men kan man läsa boken på rätt sätt och förstå problematiken, så är den boken fullständigt banbrytande och på sitt sätt upprörande och extremt kontroversiell.

Låt säga att du i princip skulle ha noll kunskaper. I övrigt är du fortfarande du, men kunskapsmässigt såsom ett nyfött barn. En del hävdar att man inte kan resonera så och det må vara rätt under förutsättning att medvetandet och jagmedvetandet och jaget inte kan separeras. En frågeställning är om du anser att du fortfarande är du då du har läst något och ökat din kunskap. Om du fortfarande är du med ökad kunskap så är du oförändrad, men din kunskap är förändrad och därmed ditt medvetande d v s ditt kunskapsmedvetande om man vill kalla det så.

Då kan man gå till den punkt då du i princip har noll kunskaper, ungefär som en ny fräsch dator som man ännu inte loggat in på och därför i princip är tom på information, eller som en nyfödd bebis som har en liten hjärna som med åren skall växa.

Vid denna punkt kan man fråga sig hur stort ditt medvetande är. Blir man mer medveten då man lär sig saker? Innan man lärt sig sakerna så är man i alla fall omedveten om sakerna och efter man lärt sig så är man inte längre omedveten och då torde medvetenheten ha ökat. Om man går till den andra änden och kan allt, hur ser i så fall detta medvetande ut? Ponera att denna tomma dator fylls med all information som överhuvudtaget finns tillgänglig, genom att t.ex. koppla ihop all världens datorer till ett fullständigt öppet nätverk. Då finns all tillgänglig information samlad i en slags elektromekanisk organism. Nu är frågan, är denna organism medveten? Jag svarar nej på den frågan utan att ens motivera varför annat än att en död människa inte har något medvetande och således krävs det liv för ett medvetande.

Det behövs alltså fler ingredienser än kunskap för att medvetande skall uppstå, men ändå behövs kunskap. Det är i sådana lägen det är intressant att studera levande bebisar från födseln och framåt genom skolan och livets skola samtidigt som dess hjärna växer.

För att förstå medvetandet så måste man först definiera vad som menas med medvetandet. Då man definierat i några år så inser man att själva definierandet av medvetandet ökar medvetandet och kanske till och med är själva grunden för medvetandet förutom det där lilla extra som behövs för att skilja människa från maskin.

Hur mycket människa är en lobotomerad människa? Hur ser en lobotomerad människas medvetande ut?

Inom neurovetenskapen går man in i människomaskinen d v s in i hjärna och nervsystemet. Det är i denna gren av vetenskapen som bevisföringen finns. Det är dessa namn som man då kan söka böcker av; Eric Kandel, Gerald M. Edelman, Antonio Damasio, Joseph LeDoux.

Utan neurovetenskap blir allt filosoferande egentligen bara tidsfördriv med en massa frågor och slutsatser utan svar med hållbar bevisföring.

Hursomhelst så ger neurovetenskapen svar medans filosofin ger frågor och frågorna måste finnas för att svar skall kunna ges så jag anser att båda världar behövs i jakten på the Holy Grail, medvetandet.

Sedan har vi perception som är inbakat i systemet och fungerar som ett mätsystem av den yttre världen för att samla in data som används för simulering av den yttre världen så att en avbild kan skapas, men en avbild räcker ingenstans. Även en kamera och en bandspelare kan användas för insamling av data från den yttre världen, men vet kameran vad som finns i kameran? Kan kameran veta att det exempelvis är Anders? Knappast. Men en hjärna kan veta att det är Anders och det är först i och med detta som bilden får en funktion. Så, all input från våra sinnesorgan får mening först då informationen kan bearbetas och uppfattas och i slutändan förstås.

Inom neurovetenskapen har man funnit häpnadsväckande resultat över hur våra sinnen egentligen fungerar. Både synsinnet och hörselsinnet är helt makalösa och fungerar inte alls som man intuitivt kanske kan inbilla sig. Det som finns på näthinnan skulle man kunna tänka sig är en bitmappad bild som projiceras i nervsystemet som en bitmappad bild. Men så fungerar det inte. Hjärnan har speciella nerver för att t.ex. se och känna igen ansikten och andra nerver för att se och känna igen hus och ytterligare andra nerver för saker och ytterligare andra nerver för händer osv. och synen fungerar snarast som ett filtersystem för att slussa fram informationen till rätt kluster av nerver.

Det är alltså samma system som om du går in på ELFAs hemsida för att köpa exempelvis en axiell polypropylenkondensator med värdet 6,8 μF/250 volt. Du filtrerar bort de avdelningar du vet att du inte kan hitta denna kondensator på. Bort med transistorer, kabel, kontakter, verktyg osv. Återstår gör passiva komponenter och då klickar du där för att komma vidare. Pliff, så kommer nästa nivå då du väljer bort motstånd, induktanser och klickar på kondensatorer. Pliff, så kommer du till nästa nivå och klickar bort tantaler, elektrolyter, keramiska kondingar och du väljer plastkondensatorer och pliff så kommer du till nästa nivå och där klickar du på axiella polypropylenkondensatorer och pliff så finns det 12384 olika kondensatorer. Nu kan du fortsätta filtrera på spänning, fabrikat, kapacitansvärde osv. Till slut har du din konding på 6,8 μF 250 volt och då får du upp en bild och ett pris och lagersaldo. Det intressanta är att du i detta fall redan från början vet vad du skall se. Hur är det med synen?

Jo, så fungerar även synen. Du har alltså speciella neuroner för ansikte, och andra som är speciella för händer osv. Inte nog med det, du måste kunna känna igen varje ansikte och då kommer näsneuronerna in och munneuroner och ögonneuroner och neuroner för kontur osv. in och hjälper. Men varför hamnar nervimpulserna på rätt plats d v s i rätt del av hjärnan i rätt neuroner och dessutom hamnar kodad information i andra nervbanor och delar av hjärnan som ger dig den specifika känslan du känner då du t.ex. ser din mor eller din kompis Magnus eller någon du inte gillar eller sötnosen i kassan? Vad är det som sätter hela denna filtrering och sorteringsprocess, eller rättare sagt, hur kan man sortera om man inte ens vet vad man skall sortera eller ens tror sig veta vad man skall sortera? Allt har sina specifika neuroner och funkar inte sorteringsarbetet så blir det du ser okänt med ambivalens. Då inträffar det första sorteringsarbetet som är det mest fundamentala i varje levande organism, nämligen attraktion eller repulsion? Ogilla eller gilla? Jag vill också säga att detta är medfött d v s nedärvt och således funkar varje bebis på samma sätt oavsett var på planeten eller vilka förutsättningar som ges. Det är universellt även om det är unikt för varje människa och således subjektivt, men ändock universellt. Det finns dock skillnader som således inte är universella utan snarast individuella. Allt sådant här forskas det på. Ta en smiley t.ex. :) Dess uttryck är universellt. Likaså dennes :(

Det betyder att då du tittar på denne smiley :) så aktiveras samma neuroner som då du tittar på din mors ansikte då hon ler. men om din mor är ledsen så blir likheten av aktiverade nerver större då du istället tittar på :( En annan smiley som är intressant är denna :| men även denna 8O eller denna :x och inte minst denna :oops: Ansiktsuttrycken är universella, men det finns även universella neuroner för preferens av val av partner, på engelska, mating. Alla dessa universella känsloyttranden känner konstnärer till utan att egentligen veta hur de blir till. Men de kan t.ex. måla ansikten så att betraktaren kan sätta sig in i hur personen i konstverket mår. Vid studier har det visat sig att det är nervimpulser i samma kluster i samma del av hjärnan i både betraktaren och det avbildade subjektet.

Det har visat sig att en universell egenskap vid mating är att det finns en klar preferens för symmetriska ansikten. Det har även visat sig finnas spegelneuroner som aktiveras vid symmetri och olika transmittorsubstanser utsöndras i olika neuroner. Sedan finns det modulatoriska neuroner som kontrollerar andra neuroner och transmittorsubstanser. Allt finns inbyggt i systemet.

Vill du läsa mer i ämnet om medvetandet så finns det bra böcker från de personer som jag nämnt.

Viel Vergnügen i dina studier.

Mvh
Peter

Jag är fascinerad över vårt medvetande och hur det hänger ihop med våra sinnen där hörseln är det intressantaste sinnet eftersom de temporala aspekterna är så annorlunda och svåra att förstå, åtminstonde innan man har förstått helheten och det gäller snarast hur integrationen går till mellan höger och vänster öra och hur reflexer sammansmälter med direktljud. Att vi hör och detekterar de olika instrumenten i en orkester då de spelar samtidigt i ett konserthus vittnar om differensen mellan superpositionsprincipen med akustiska ljudvågor och det man hör.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-04-22 09:14

Mvh
Peter

Väldigt intressant program. Rekommenderas.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-25 20:26

Ja det är ett intressant program. Jag upptäckte sedan att programet ingår i Vetenskapens värld avsnitt 13.
http://www.svtplay.se/video/2858002/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-avsnitt-13

På youtube hittade jag kanske en intressant sak. Klassisk musik i HDformat for free.

https://www.youtube.com/user/fineclassicalmusic

Vad tror ni om detta? Kan det vara intressant? Man kan läsa mer här.

http://www.hdclassicalmusic.com/

Jag har inte hunnit sätta mig in i detta, men i tider med Tidal och Spotify, kanske detta kan vara av intresse?

Vad tycker ni?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-03 00:58

Nu mina vänner är det bara 2 dagar kvar.

Se detta program!! http://www.svtplay.se/video/935425/polcirkeln-med-bruce-parry/avsnitt-1 Det rymmer så mycket liv och kärlek och glädje.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-05-03 13:32

petersteindl skrev:Nu mina vänner är det bara 2 dagar kvar.

Se detta program!! http://www.svtplay.se/video/935425/polcirkeln-med-bruce-parry/avsnitt-1 Det rymmer så mycket liv och kärlek och glädje.

Mvh
Peter

Ett mycket trevligt, och lite vemodigt program :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re:

Inläggav Almen » 2015-05-21 13:44

petersteindl skrev:
paa skrev:När släpper du ditt White Paper, Peter?

Då produktionen klarar sig utan att jag är engagerad och försäljningen är igång och jag skrivit den mest basala texten så kan jag börja med white paper. Normalt sett tar denna text ungefär 2-5 arbetsår att få fram. Hur lång tid det kommer att ta i detta fall återstått att se.

Hur är det, klarar sig produktion utan dig nu? Och är försäljningen igång? I så fall... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-21 14:31

Mvh
Peter

"Vi har tyvärr inte längre rättigheter att visa det här avsnittet" :cry:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-21 14:43

Bill50x skrev:

Mvh
Peter

/ B

De heter Arctic With Bruce Parry. Finns tydligen på Blu Ray och DVD. Det är BBC program och snuttar finns på tuben. De kanske visas igen så småningom. Det bästa avsnittet var från Sibirien och de från Grönland och från Canada var också väldigt fina.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-05-21 19:29

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:

Mvh
Peter

/ B

De heter Arctic With Bruce Parry. Finns tydligen på Blu Ray och DVD. Det är BBC program och snuttar finns på tuben. De kanske visas igen så småningom. Det bästa avsnittet var från Sibirien och de från Grönland och från Canada var också väldigt fina.

Mvh
Peter

Finns att kolla på bla här:

http://watchepisodesforfree.com/arctic-with-bruce-parry-s01e03-alaska_46556ad66.html

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-28 00:00

Nu tittar jag på något helt annat. Jag är inte så förtjust i krigsfilmer, men denna är helt annorlunda.

http://www.svt.se/dox/se-program/jag-stannar-tiden-avsnitt-1?autostart=true

Den går några dagar till. Det finns ingen passande smiley.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-28 01:57

Nu har jag sett hela filmen. Kanske den mest fängslande film jag någonsin sett och kanske den bästa också.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-28 21:16

Har nu sett den, och på något sätt påminner den lite om Forrest Gump med sina märkliga sammanträffanden, även om den skiljer sig mera än den liknar den.
F.ö. så hittade jag inget om ljudtekniker och ljudsättningen av filmen, var det verkligen inspelat med ljudfilm ursprungligen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-05-28 22:55

har också sett lite grann, men tog ner den på disken... (lite för sentimentalt just nu) men helt klart sevärt.
@paa, ne det verkar ju vara som i sterio när granater faller.
burning in the eyes of the maker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi