Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2015-05-28 23:03

roggaro skrev:@paa, ne det verkar ju vara som i sterio när granater faller.

I vilket fall tycker jag att någon gjort ett bra jobb med ljudsättningen av de gamla filmsekvenserna, och hade väntat mig att det hade givits lite credd i eftertexterna också. Men det kanske bara är jag som är blind?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-29 00:24

paa skrev:
roggaro skrev:@paa, ne det verkar ju vara som i sterio när granater faller.

I vilket fall tycker jag att någon gjort ett bra jobb med ljudsättningen av de gamla filmsekvenserna, och hade väntat mig att det hade givits lite credd i eftertexterna också. Men det kanske bara är jag som är blind?

Vad jag förstår är själva filmen svensk. Filmen bygger på Vladislav Mikoshas dagböcker och på hans stillbilder samt sekvenser ur hans dokumentära produktion, bl a Svarta havets hjältar och Befrielsen av Sevastopol.

Efter en del googlande hittade jag detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Jag_stannar_tiden

Ljud gjorde Mikael Brodin. Original musik av Johan Ramström. http://www.johanramstrom.com/ Redan inledningsmusiken är ett mästerverk. Klickar du lite där kan du höra musiken igen.

Assisterande musikproducent/kompositör är Andreas Hedlund. Det gjordes en del på Studio Acusticum i Piteå.

Jag håller med om att ljudet och musiken är mycket bra i filmen. Jag länkar en gång till http://www.svt.se/dox/se-program/jag-stannar-tiden-avsnitt-1?autostart=true

Just nu tittar jag lite på den igen. Jag skulle kunna se den en gång till, men jag har inte tid just nu. Jag rekommenderar alla att se den.

Man kan se lite annat av Владислав Микоша här

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-29 02:50

För alla er som gillar action :mrgreen: Nu finns det svensk action.

http://www.svtplay.se/video/2970515/kung-fury/kung-fury-avsnitt-1

Jawohl!
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-05-29 19:25

Fick ett sms från dotter att: DU BARA MÅSTE SE DETTA!!! Väldigt kul faktiskt! David Hasselhoff sjunger sista "hiten"!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-29 20:48

petersteindl skrev:För alla er som gillar action :mrgreen: Nu finns det svensk action.

Jawohl!
Peter

Nazireferensena är väl lite tramsigt, men annars fanns det många fina referenser till annat invävt. Snyggt jobb rent generellt, så tack för länken. Det var (små)kul.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-30 03:10

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:För alla er som gillar action :mrgreen: Nu finns det svensk action.

Jawohl!
Peter

Nazireferensena är väl lite tramsigt, men annars fanns det många fina referenser till annat invävt. Snyggt jobb rent generellt, så tack för länken. Det var (små)kul.

Egentligen är det världshistoriens häftigaste kalkon :lol: :D

Den kommer bilda en helt ny skola i kalkonfilmer tror jag.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-05-30 08:39

Jag älskar den. Vill bara ha meeer.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-05-30 12:32

Tycker den var fantastiskt snyggt gjord! :D
Musiken var helt perfekt!
Älskade de små sakerna som skulle påminna om alla de filmer man sett piratkopierade på VHS. Det där karakteristiska svajjet i musikens pitch. De urtvättade färgerna etc. För inte att tala om de urtvättade jeansen...
Otroligt massa nickningar och hommages till en mängd 80-tals filmer. Speciellt Hackermans datorer och "programmering" ;) Från en era när datorer var väldigt nya och mystiska på gränsen till magiska. Tänkte på "Wargames","Tron" och "Weird science". Skulle bara haft en sådant där modem man trycker in luren i....
Tycker de lyckats återskapa essensen av 80-talet in i minsta detalj med stor humor och självdistans.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2015-05-30 12:44

För dom som gillar liknande kitch-trams kan jag rekommendera den svenska klassikern "The Ressurection of Michael Myers Part 2" från 1989 som finns på youtube http://m.youtube.com/watch?v=W5YfUx_hOVg . Den hade dock lägre budget men kunde ståta med namn som Irma Schultz och Orup.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-30 18:01

På nåt sätt tycker jag nog att de är rätt olika.

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-05-30 20:52

petersteindl skrev:Jag håller med om att ljudet och musiken är mycket bra i filmen. Jag länkar en gång till http://www.svt.se/dox/se-program/jag-stannar-tiden-avsnitt-1?autostart=true

Just nu tittar jag lite på den igen. Jag skulle kunna se den en gång till, men jag har inte tid just nu. Jag rekommenderar alla att se den.

Nu har jag också sett den. Tack för tipset. Rekommenderas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-31 00:04

Här är en synnerligen fin dokumentär om Erik Satie. Fenomenal dokumentär om en sann musikkonstnär.

http://www.svtplay.se/video/2977140/erik-satie-rolig-men-gatfull/erik-satie-rolig-men-gatfull-avsnitt-1

En av de egendomligaste tonsättarna.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-05-31 00:33

ja nu har ju "Camillas klassiska" avverkat första säsongen, så den ser jag gärna :wink: Tack!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-28 01:18

petersteindl skrev:Här är en synnerligen fin dokumentär om Erik Satie. Fenomenal dokumentär om en sann musikkonstnär.

http://www.svtplay.se/video/2977140/erik-satie-rolig-men-gatfull/erik-satie-rolig-men-gatfull-avsnitt-1

En av de egendomligaste tonsättarna.

Mvh
Peter

Den går fortfarande några dagar.

Normalt set gillar jag inte Sting live. Det känns lite tillgjort och ibland larvigt pinsamt. Nu går det en slags musical på svtplay där Sting sjunger nyskrivna låtar till en teaterföreställning. Fantastiskt bra. Mycket se och hörvärt. Här visar han var skåpet skall stå. Det gillar jag.

http://www.svtplay.se/video/3057207/sting-the-last-ship/sting-the-last-ship-avsnitt-1

Jag har fram till nu sett 21 minuter och det är på topp.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-28 10:16

Jimmy Nail har också en lång och oftast plågsam historia bakom sig...
Jag kände inte ens igenom honom på scenen med Sting först! :)

Vem minns inte Auf Wiedersehen Pet och alla uppföljare? :D

'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-07-08 03:58

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-07-08 07:33

Tack! Det är ju bara fantastiskt!
/Krister

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-07-12 01:17

Just nu kan man se kanske den mest intressanta svenska filmen som behandlar Sverige med dess kultur och kändisar från förr. Den heter Jazzgossen. Alla gamla uvar har hört om ...

Nu går långfilmen på SVTplay.se och jag är minst sagt imponerad över att få ta del av det gamla Sverige på detta sätt. Det är ett epos över en svummen epok. jag observerar att Hasse mestadels går omkring i frack och det ser ut som vanliga normala vardagskläder. Det ger lite av en tankeställare. Varför var det så?

Nåväl, gör er den tjänsten att kolla in filmen. Det är flera av de gamla klassiska låtarna med som alltid varit förknippade med Sverige. Säg det i toner, bättre och bättre dag för dag samt Karl-Gerhards monumentala Svenska låtar.

http://www.svtplay.se/video/3045406/jazzgossen/jazzgossen-avsnitt-1

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-07-30 20:30

Jag har precis sett denna dokumentär. Egentligen ganska skrämmande men synnerligen intressant.

http://www.svtplay.se/video/2362500/forskning-i-framkant-vem-sparar-all-data

Den går några dagar till. Se den.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-08-03 10:55

Dags att skaka loss, intern gliring och stereopanoreringar att uppleva...

Shatterer of words

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-09-14 21:27

Peter, då har jag med lätt feber läst 3770 inlägg i denna tråd (nåja de flesta var ju väldigt korta). Tack för historieberättelsen, och bakgrunden till 3D8. Med tanke på att det sista stora egentliga historieinlägget skrevs 2008 kanske man kan förmoda att nästa kapitel ligger väldigt nära i tiden :wink: Må du få ro från kombattanter och äggskojare och finna tid för detta samtidigt med tickande inkomster från 3D8.

PS. I sammanhanget började jag själv fundera på var jag köpte mina OA51 1986 / 1987. Vilka butiker i Stockholm sålde dem då? Om Ljudbutiken låg till "höger" så låg denna butik till "vänster", Kungsholmen kanske? Man gick upp en halvtrappa in till butiken som var "vit" och "ren", sålde kanske enbart OA50/51/52 och lite elektronik som Luxman. Ursäkta om jag tar upp det i denna tråd, men denna svaga minnesbild har fastnat på hjärnan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-15 01:28

BosseS skrev:Peter, då har jag med lätt feber läst 3770 inlägg i denna tråd (nåja de flesta var ju väldigt korta). Tack för historieberättelsen, och bakgrunden till 3D8. Med tanke på att det sista stora egentliga historieinlägget skrevs 2008 kanske man kan förmoda att nästa kapitel ligger väldigt nära i tiden :wink: Må du få ro från kombattanter och äggskojare och finna tid för detta samtidigt med tickande inkomster från 3D8.

PS. I sammanhanget började jag själv fundera på var jag köpte mina OA51 1986 / 1987. Vilka butiker i Stockholm sålde dem då? Om Ljudbutiken låg till "höger" så låg denna butik till "vänster", Kungsholmen kanske? Man gick upp en halvtrappa in till butiken som var "vit" och "ren", sålde kanske enbart OA50/51/52 och lite elektronik som Luxman. Ursäkta om jag tar upp det i denna tråd, men denna svaga minnesbild har fastnat på hjärnan.

Det var troligtvis i Directbutiken på Fleminggatan där Hifiklubben är. På den tiden ägde Wilhelm Lilliehöök butikerna. Lilliehöök var även distributör för Carlsson. Han sålde även Luxman och Cerwin Vega. Andra butiker som sålde Carlssonhögtalare var Best Sound och Lars Bengtssons.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2015-09-24 19:49

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-10-04 00:31

@ pingvinen: Jag tror den har funnits tidigare i tråden.

Nu har jag sett en av de allra bästa klippen på tuben. Måste ses och höras.

Oftast brukar jag stänga av då jag hör Bolero eftersom det blir för jobbigt. Men denna kan jag helt enkelt inte slita mig ifrån. Det går inte. Ett mästerverk dirigerat av en mästare. Ren kärlek till musiken.

Jag såg Sergiu Celibidache dirigera i Nacka Aula vid några tillfällen i början på 70-talet, men man såg ju enbart hans rygg.

Det är kul att läsa alla kommentarer på tuben. Vad tycker ni?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-07 18:51

Nu har vi väntat länge... när kommer nästa del av din hifi-historia? Mörkt ute nu, läge för lite höstläsning medan Beatles ljuder i lyssningsrummet :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-01 14:27

hifikg skrev:Nu har vi väntat länge... när kommer nästa del av din hifi-historia? Mörkt ute nu, läge för lite höstläsning medan Beatles ljuder i lyssningsrummet :-)

Det tar sin tid att skriva hifi-historia. Jag hoppas kunna skriva den. :)

Eftersom det är mörkt ute och dessutom Halloweentider så passar denna dokumentär perfekt. Se den!! http://www.svtplay.se/video/2649196/naturens-pris/dokument-utifran-naturens-pris-avsnitt-1
Skrämmande.
Bild

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-11-01 18:40

petersteindl skrev:[Eftersom det är mörkt ute och dessutom Halloweentider så passar denna dokumentär perfekt. Se den!! http://www.svtplay.se/video/2649196/naturens-pris/dokument-utifran-naturens-pris-avsnitt-1
Skrämmande.
[ Bild ]

Mvh
Peter

Tack för tipset, mycket sevärt! Skrämmande vad vi människor är giriga...

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-02 01:06

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Nu har vi väntat länge... när kommer nästa del av din hifi-historia? Mörkt ute nu, läge för lite höstläsning medan Beatles ljuder i lyssningsrummet :-)

Eftersom det är mörkt ute och dessutom Halloweentider så passar denna dokumentär perfekt. Se den!! http://www.svtplay.se/video/2649196/naturens-pris/dokument-utifran-naturens-pris-avsnitt-1
Skrämmande.
[ Bild ]

Mvh
Peter

Man kommer osökt att tänka på gamla tiders avlatsbrev när man ser det där programmet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-02 02:38

paa skrev:
petersteindl skrev:

Skrämmande.
[ Bild ]

Mvh
Peter

Man kommer osökt att tänka på gamla tiders avlatsbrev när man ser det där programmet.

Jag tycker programmet ger en enorm tankeställare över hur absurt hela systemet funkar/urartar. Detta är heller inte kul att läsa.

På SVT.se: Extrem torka hotar Amazonas överlevnad

Slutet gott allting gott är vad jag tror på, men man behöver ju inte utmana.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-05 00:42

F-n, jag hann inte se 444444 :evil: :)

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi