HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är bäst?

Jag vill uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten!
86
51%
Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt" fel eller rätt är inte viktigt alls.
28
17%
Jag struntar helt i hur något skall vara - Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"!
42
25%
Jag tycker inte någon av de ovanstående är något som jag kan identifiera mig med alls.
13
8%

Antal röster : 169

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-04 20:20

phloam skrev:***sätter mig i ett hörn och muttrar likt en dåre för mig själv: ....att lyssna är en upplevelse som är helt beroende av både punkt 2 och 1, som egentligen är samma sak.... Utan en illusorisk avyttring som är lik originalet kan man inte få en upplevelse av något... alltså kan man inte vilja en punkt utan att vilja de andra i lika hög grad...(repeat)*** [edited]

Du får läsa tråden igen, om och om igen flera gånger om du vill.

Allt det du skriver är ju redan kommenterat och förklarat, flera gånger. Men jag skriver gärna lite till...

En "maximal upplevelse" behöver inte nödvändigtvis ha någonting med varken 1 eller 2 att göra. Det är subjektivt.

Om du struntar i både att det låter illusoriskt och att det låter som det faktiskt gjorde i verkligheten, så rösta 3.

Men om det är så att du vill ha en maximal upplevelse, men tycker att det behöver vara illusoriskt för att kunna bli det - så inte 3 utan rösta 2! Det framgår ju tydligt av frågeställningarna att den som röstar 3 struntar både i om det är verklighetslikt och om det är illusoriskt.

Om du är mer intresserad av att få höra hur det var i verkligheten, än att det upplevs illusoriskt, så rösta 1.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-04 21:15

IngOehman skrev:Du får läsa tråden igen, om och om igen flera gånger om du vill.

Allt det du skriver är ju redan kommenterat och förklarat, flera gånger. Men jag skriver gärna lite till...

En "maximal upplevelse" behöver inte nödvändigtvis ha någonting med varken 1 eller 2 att göra. Det är subjektivt.

Om du struntar i både att det låter illusoriskt och att det låter som det faktiskt gjorde i verkligheten, så rösta 3.

Men om det är så att du vill ha en maximal upplevelse, men tycker att det behöver vara illusoriskt för att kunna bli det - så inte 3 utan rösta 2! Det framgår ju tydligt av frågeställningarna att den som röstar 3 struntar både i om det är verklighetslikt och om det är illusoriskt.

Om du är mer intresserad av att få höra hur det var i verkligheten, än att det upplevs illusoriskt, så rösta 1.

Vh, iö

Tja, du får gärna läsa mina inlägg igen, om och om igen flera gånger om du vill. ;)

Så kanske du förstår att jag inte behöver ha alternativen förklarade ytterligare en gång, utan föröker göra en _annan_ poäng som kanske missats eftersom jag använt samma ord (illusoriskt, verklighetslikt osv) som i alternativen.

Ett försök till:

Jag förstår inte hur någon som lyssnar på musik _inte_ skulle vilja att det låter som i verkligheten?

Jag förstår inte hur man i någon lyssningssituation skulle kunna strunta i både att det låter illusoriskt och att det låter som det faktiskt gjorde i verkligheten?

Jag förstår inte hur jag skulle kunna strunta i både om det är verklighetslikt och om det är illusoriskt?

Det blir som om man försöker dela upp ett orsaksammanhang som kanske inte bör delas upp helt enkelt. Nånstans där ligger min poäng. Jag tvingas av frågans utformning att ta ställning för och emot väsentliga delar av helheten, strunta i saker jag inte vill(!) strunta i.

Min fråga är alltså: Tycker du att din fråga är helt enkel att svara på? Resultatet visar ju att alternativ ett, av någon anledning, hamnat främst och jag tror att det har att göra med det jag just påpekat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-05 00:51

Ok, ja jag kanske övertolkade:
...alltså kan man inte vilja en punkt utan att vilja de andra
i lika hög grad...

Ville bara påpeka att det kan man visst det! :wink:

Och det framgår om man läser det jag skrivit.

Dessutom vet jag att man kan det - eftersom jag själv tillhör dem
som verkligen inte vill punkt 2 eller 3 (allså strunta i ursprunget).

I själva verket ser man att de tre punkterna inte är kombinerabara
alls - om man bara läser vad det står. Punkt 2 tar ju SPECIFIKT av-
stånd från punkt 1, och punkt 3 tar lika specifikt avstånd från både
punkt 1 och 2.

Vill man en av dem, så kan man alltså inte vilja någon av de andra
om man läser dem i sin helhet (vilket var avsikten att man skulle,
annars hade jag ju inte skrivit det jag skrev 8) ). Det är nämligen
motsägelsefullt att vilja flera av dem. Det har jag sett till att det är
genom att formulera mig just som jag har gjort.

Man kan helt enkelt bara vilja en av de tre, i varje fall kan man bara
vilja en av de tre mest. :wink:
Men hur som helst - av ditt svar att döma så är det alltså punkt 1
som är aktuellt för dig? Då tycker vi lika. :P

Jag förstår inte hur någon som lyssnar på musik _inte_ skulle vilja att det låter som i verkligheten?

Jag förstår inte hur man i någon lyssningssituation skulle kunna strunta i både att det låter illusoriskt och att det låter som det faktiskt gjorde i verkligheten?

Jag förstår inte hur jag skulle kunna strunta i både om det är verklighetslikt och om det är illusoriskt?

Ok, men det förstår jag! Jag struntar inte i det själv, men jag förstår
att man kan göra det - på samma sätt som jag förstår att man kan
tycka att det är bättre om McDonalds hamburgare är så goda som
möjligt än att de är så lika de som görs i Amerika som möjligt.

Det blir som om man försöker dela upp ett orsaksammanhang som kanske inte bör delas upp helt enkelt. Nånstans där ligger min poäng. Jag tvingas av frågans utformning att ta ställning för och emot väsentliga delar av helheten, strunta i saker jag inte vill(!) strunta i.

Ja, jag inser att du ser det så, och det är orsaken till att jag ber dig
läsa igen.

Min fråga är alltså: Tycker du att din fråga är helt enkel att svara på? Resultatet visar ju att alternativ ett, av någon anledning, hamnat främst och jag tror att det har att göra med det jag just påpekat.

Ja, för mig är frågan mycket lätt att svara på. Jag vill att återgivningen
skall vara så ursprungstrogen som möjligt - hur illa det än låter när jag
spelar det ena eller andra fonogrammet. Jag vill inte ha apparater med
någon tvingande "trevlig karaktär" som gör musiken mera angenäm att
lyssna till. Då byter jag hellre fonogram och lyssnar på något som låter
bättre. Fast urkopplngsbara effekter har jag förstå inte något emot. De
riskerar ju inte att skada det i sanning goda.

Jag tror att preferensen för alternativ 1 beror mest på vilka människor
som håller här på faktiskt. Jag är nästan säker på att det skulle ha sett
annorlunda ut (färre alternativ 1-röstningar proportionellt) på vilket
annat hifi-forum som helst.

Faktiskt-medlemmarna är till följd av att faktiskt.se är ett mycket speciellt hifi-forum - inte helt representativa för vanliga hifi-människor, tror jag. Exempelvis tror jag att det är proportionellt flera musiklyssnare och färre apparatälskare än vad som är normalt inom hifi-samhället.
Och musiklyssnare har nog (statistiskt) större tendens att vara intresserade av musiken som en verklig händelse, och har därför nog ofta en vilja att inspelningarna plus egen apparatur skall hjälpas åt för att återskapa ursprunget - så att en teleporter och en tidsmaskin till ursprungshändelsen uppstår.

Så tror jag i varje fall.

Vänligaste hälsningar, Ingvar
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-05 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-05 01:16

IngOehman skrev:Jag tror att preferensen för alternativ 1 beror mest på vilka människor som håller hur på faktiskt. Jag är nästan säker på att det skulle ha sett annorlunda ut (färre alternativ 1-röstningar proportionellt) på vilket annat hifi-forum som helst.

Vänligaste hälsningar, Ingvar

Vettuva, det tror jag faktiskt inte...

Faktiskt inte pga att folk har så olika preferenser (otroligt olika faktiskt,
ibland skrämmande olika, ungefär så olika så att den ene skulle hävda
att en färg var grön fast den egentligen var röd).

Jag tror att att mycket har att göra med vad man har upplevt, hur man
har upplevt det och när man har upplevt det.
Jag menar, hur många egentligen jämför att lyssna på musik via anläggningen
man har hemma med att verkligen vara på en konsert (eller på teater
eller var f-n som helst egentligen).
Och sen är motfrågan, hur upplevde man det. Bra? Dåligt? I vilket sinnes-
tillstånd? Full? Nykter? Huvudvärk?...

O till sist, när upplevde du det?
För en kvart sen? För 5-6 år sedan?
När spelade du själv instrumentet senast? Hur lät det då?
Ja det finns ju egentligen oändligt många frågor som säkert ingen kan
svara på fullständigt.

Själv håller jag dock på alternativ nummer 1.
Varför? Jo för att jag vill höra musiken (eller ljuden) så "sant" som möjligt.
Med "sant" menar jag så oförvanskat som möjligt i min anläggning,
alltså jag vill att den lilla delen i återskapningskedjan som jag själv
kan råda över ska påverka insignalen så lite som möjligt.
Om jag har rätt eller fel i mina val kan bara gudarna veta (finns de?).
Men det driter jag rätt fullständigt i.
De val jag själv har gjort har endast blivit till pga de referenser jag själv
en gång har upplevt. :)
Visst jag har varit på en del konserter och lyssnat på hur det låter där
(säkert över 50 konserter (är ju fortfarande rätt ung, så jag lär väl
hinna med fler hoppas jag)), men det säger ju ingenting mer än hur
jag själv har upplevt dem.
Däremot(!) om jag sätter på en fin upptagning av en av de konserter
som jag själv varit vid och får samma känslor (upplevelser) som jag fick
vid just det tillfället som jag var på konserten, så känns det som om
jag är på en rätt så hygglig väg i min egen lilla återskapning här hemma.

Och DET är jag rätt nöjd med :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-05 01:38

När jag ser...
Wolfie skrev:hur många egentligen jämför att lyssna på musik via anläggningen
man har hemma med att verkligen vara på en konsert

...vill jag än en gång, lite försiktigt, påminna om att frågan inte handlar om huruvida
man har jämfört, vill jämföra, eller tror att man kan jämföra likheten, utan den handlar
om vad man VILL att anläggningen skall göra.

Frågan är mera filosofisk än praktisk.

Det som skiljer punkt 1 från de båda andra är ju att punkt 1 är en formulering av ett objektivt önskemål (den handlar ju inte om hur det låter överhuvudtaget rent subjektivt), medan de andra är helt subjektiva önskemål.

Punkt två's önskemål relaterar till vad man rent subjektivit uppfattar som att låta "verkligt" medan punkt 3 inte gör ens det. Annars skiljer de sig från varandra minimalt. Punkt 1 är något helt annat däremot. Den inbegriper inga ställningstaganden till subjektiva upplevelser från ljudet alls.

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-11-05 01:59

Å här har man trott att man skulle kunna skapa sig ett återgivet ljud i sin anläggning enl. punkt 1...även om det bara är en önskan...men nähä...de e bara å sälja klabbet å börja leta nått nytt...shit också...lurad igen alltså...jag orkar inte en gång till... :roll:

Sorry, var bara tvungen... :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-05 03:06

oh. det går att inte slita sitt hår över det här, trots allt. :)

#4 röstar jag, för jag har just nu ingen idé om vad den här anläggningen har för syfte, men jag tror att syftet kan visa sig om jag inte försöker hitta på ett syfte åt den.

Ett svar på "vad jag vill med anläggningen" skulle alltså omintetgöra anläggningens syfte, som endast kan tas emot.

Jag ser ändå någonting symboliskt skönt i att ta bort egenskaper hos anläggningen som kan avslöja dess fysiska och tidsmässiga närvaro.
Kan ses som en symbol för "processen" att ömsa det illusoriska temporära i ens egen identitet, för att låta det eviga uppenbaras. Det eviga kicks ass! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-05 09:24

Jag tar frågan igen....

1) Vilken händelse avses? Som det lät i verkligheten eller som det (troligen) låter på fonogrammet?

2) Hur vet vi om det illusoriska bara är så eller om det faktiskt lät som i verkligheten? (smakar som grädde, ser ut som grädde, kostar som grädde - men är det grädde?)

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-11-05 13:05

Jag röstade för nummer tre, men efter att ha läst igenom efterföljande detaljbeskrivning av alternativen så borde jag röstat för nummer fyra.

För mig så när det gäller just musik - och för avnjutningssyfte - gäller den maximala "upplevelsen". För det är själva grundmotivationen för min musiklyssning. Så jag skulle offra "verklighetslikheten" för illusion (av vilket som helst slag) för upplevelsen.

Men eftersom jag upplever verkligheten som i många (i de flesta ?) fall överlägsen (i njutningsverkan) alla illusionspålägg så innebär det att jag strävar efter "High Fidelity" i min anläggning.

Vilket inte utesluter behov av möjligheter till omfattande "filtrering" och "korrigering" av ljudet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-05 13:30

Bill50x skrev:Jag tar frågan igen....

1) Vilken händelse avses? Som det lät i verkligheten eller som det (troligen) låter på fonogrammet?

Nu tycker jag du gör det till en praktisk fråga igen. :?

Men ok - då säger jag såhär: Om du vill något av din kedja, så räkna in inspelningshalvan av kedjan också!* Rösta på 1 om du vill att inspelningen skall fånga verkligheten så bra som möjligt och att din anläggning (=andra halvan av kedjan) skall återskapa det inspelade så ursprungstroget som möjligt.

Är det en producerad inspelning (en där ljudet är framtaget i en studio och det första originalet är det som hördes i kontrollrummet) så gäller samma sak#. Frågan gäller om du vill höra det som producenterna skapade eller om du föredrar något som låter verkligare eller bara helt enkelt ger dig en större upplevelse.

De praktiska aspekterna kan du bortse ifrån, för de har ingenting med svaret på frågan om vad du VILL av din kedja.

Bill50x skrev:2) Hur vet vi om det illusoriska bara är så eller om det faktiskt lät som i verkligheten? (smakar som grädde, ser ut som grädde, kostar som grädde - men är det grädde?)

Igen: Huruvida vi vet det eller inte har ingenting med frågan att göra!

Frågan vill bara ha svar på vad du VILL.

Vill du, genom att spela en inspelning få veta hur det lät (1), eller vill du hellre att det skall låta ännu mera illusoriskt om möjligt (2), eller struntar du i båda på grund av en jakt på maximal upplevelse (3).

Läs HELA texten i varje alternativ. Ta sedan ställning till vad du själv vill.

Om du (talar nu till alla) är övertygad om att ursprungstrogen återgivning ger maximal upplevelse, och du därför vill ha ursprungstrogen återgivning - så rösta 1, det står inget om att man inte vill ha maximal upplevelse i den texten.

Om du vet att du föredrar en återgivning som "skapar extra rumslighet" jämfört med originalet - helt enkelt för att du tycker det låter ännu mera illusoriskt då och det ger dig den maximala upplevelsen, så rösta 2, det står inget i den texten om att man inte vill ha maximal upplevelse.

Om du vet att du inte bryr dig om att få höra hur det lät, ej heller att få en illusorisk upplevelse när du spelar dina fonogram - utan med glädje tar till dig alla påverkande egenskaper hos anläggningen som kan "öka upplevelsen", så rösta 3!

Svårare än så är det inte.

Vh, iö

- - - - -

*Den som läst noga har sett att tråden heter: HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma! I denna kedja ingår allting från musikernas musicerande i lokalen till vår upplevelse därhemma framför (bakom?) vår anläggning.

#Med skillnaden att artefakterna på inspelningen primärt kan definieras som det som hörrör från studions kontrollyssning snarare än utrustningen som använts för inspelningen. Men igen - frågan är vad man vill, och ingenting annat. Att vilja nå maximal ursprungstrohet för kedjan inkluderar i båda fallen ALLA länkar i kedjan.
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-05 22:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-05 13:43

screen skrev:Å här har man trott att man skulle kunna skapa sig ett återgivet ljud i sin anläggning enl. punkt 1...även om det bara är en önskan...men nähä...de e bara å sälja klabbet å börja leta nått nytt...shit också...lurad igen alltså...jag orkar inte en gång till... :roll:

He-he..

Jo, alltså. Det kan man!

Så bra att man tar miste faktiskt. :o

Men alldeles bortsett ifrån det så handlar inte frågan om vad man kan, utan om vad man vill.

Vh, iö

- - - - -

PS. Skall man vara riktigt noga, och det skall man kanske, så skulle man ha kunnat uppfylla punkt 1 även om det inte hade gått att åstadkomma förväxlingsbar återgivning.

Den som inte insett det, men undrar hur det är möjligt, uppmanas att läsa texten noga - så noga som behövs för att inse varför det är så.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-11-05 16:48

Jag röstade 2. Jag skulle dock inte acceptera en detaljmaskerande färgning (man vill ju inte missa något) även om den gav mig än bättre stereoillusion (om det är möjligt) men att man uppfattar detaljer och fokus lite bättre än med en "genomskinlig" anläggning så gör det inget för mig. Man hör ändå stor skillnad på inspelningar tycker jag.

Ingvar om du tvangs välja en färgning som ditt system orsakar, vilken skulle du föredra? Jobbig fråga jag vet :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-05 22:28

IngOehman skrev:Ja, för mig är frågan mycket lätt att svara på. Jag vill att återgivningen
skall vara så ursprungstrogen som möjligt - hur illa det än låter när jag
spelar det ena eller andra fonogrammet. Jag vill inte ha apparater med
någon tvingande "trevlig karaktär" som gör musiken mera angenäm att
lyssna till. Då byter jag hellre fonogram och lyssnar på något som låter
bättre. Fast urkopplngsbara effekter har jag förstå inte något emot. De
riskerar ju inte att skada det i sanning goda.

Tack för feedback, behövde det för att reda ut vad jag själv menade :)

Förstår hur du menade och avsåg, jag tror att jag läste originalfrågan/alternativen en gång för mycket och skruvade på det ett helt varv till s.a.s...!

Vad jag nånstans hängde upp mig på var kanske att - förmodligen utifrån mitt perspektiv som relativt sett mycket oerfaren när det gäller bättre hifi - såg för stora likhetstecken mellan 3 och 1 (eller kanske mellan alla som sagt), eftersom jag med _mina_ referensramar ser att färgningar osv. i princip blir ett medel för att uppnå nr. 1..!! (Vilket egentligen är fel, det inser jag) Borde alltså kanske hamnat i alternativ 2..?

D.v.s. en "trovärdig upplevelse" istället för "trovärdig återgivning" om man säger så.

Alltså: Jag vill inte heller ha nån "trevlig karaktär" :) på det jag lyssnar på, men är beredd att begå helgerån för att uppnå det _jag_ (med begränsad lyssningserfarenhet!) - upplever som trovärdig. Skillnaden är då att det en erfaren lyssnare bedömer som färgat kanske jag upplever som mer trovärdigt.

Men nu svamlar jag så nog om detta :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-05 23:14

jeppe skrev:Jag röstade 2. Jag skulle dock inte acceptera en detaljmaskerande färgning (man vill ju inte missa något) även om den gav mig än bättre stereoillusion (om det är möjligt) men att man uppfattar detaljer och fokus lite bättre än med en "genomskinlig" anläggning så gör det inget för mig. Man hör ändå stor skillnad på inspelningar tycker jag.

Ingvar om du tvangs välja en färgning som ditt system orsakar, vilken skulle du föredra? Jobbig fråga jag vet :)

Jag tycker inte det är en jobbig fråga, men lite svårbesvarad är den allt... Det finns ju miljoner olika tänkbara färgningar.

Men låt mig svara så enkelt jag kan:

Om jag tvingas välja mellan en liten men ful färgning och en dubbelt så stor men snygg, så väljer jag garanterat den senare! 8O
(Chockar jag många nu? :wink: )

Man kan jämföra med att ställa en dålig transistorförstärkare* mot en dålig rörförstärkare. I en F/E-lyssning kommer troligen transistorförstärkarens fel att bedömas vara kvantitativt klart mindre - men lika troligt är att de förstör vägen till musiken mycket värre. :(

Det där är ett ständigt dilemma, att behöva välja mellan ett litet med fult fel, och ett större men mindre fult...

Men i den praktiska, faktiska förstärkarvärlden är valet - för just mig i varje fall - ganska lätt, för jag slipper ju välja:
Med en optimal transistorförstärkare av idag kan man åstadkomma en så transparent länk att man inte ens behöver bekymmra sig om huruvida den färgar fult eller snyggt - det hörs ju ingen färgning alls! :P
Han man bara bandbredd nog, tillräcklig tomgångsström och dito motkoppling är man för det mesta hemma (fast trots det är det faktiskt sällsyntare än man skulle kunna tro med helt transparenta transistorförstärkare... Men de finns, det är det som är det viktiga!).

I högtalarvärlden är det annorlunda dock, eftersom högtalare till sin natur är har en så oerhört mycket mera komplex överföringsfunktion. Så att närma sig "det perfekta ljudet" från fel riktning - att försöka minimera en i grunden fult färgande princip är nästan otänkbar om man skall lyckas. Tvärtom måste man välja "den vackra linjen", och därefter kämpa med att trycka ned färgningens hörbarhet så mycket som det bara går.

Idag är jag inte säker på att det är möjligt att åstadkomma en högtalare som återger en musiksignal så exakt att det är helt omöjligt att uppfatta några färgningar.
(Tror man inte på det jag säger så behöver man bara titta på de högtalare som finns på marknaden, som ju med sina stora höbara skillnader med önskvärd tydlighet illustrerar hur mycket de färgar (alla, eller alla utom ett system...) i praktiken.)

Kan dock vända på steken och säga att jag funnit att man - genom att närma sig "det perfekta ljudet" via förfiningar (=förminskningar) av i grunden snyggt färgande principer - kan nå längre än jag trott vara möjligt! :P

Kommer man fram till lyssningsrummet blir det lätt igen (faktiskt, filosofiskt framförallt), i varje fall om man delar upp lyssningsrummets inverkan i minst två delar - den högtalarnära och den lyssnarnära.

Min uppfatting/erfarenhet är ju att den högtalarnära delen kan bidra med förstörande färgningar, och dess inverkan bör därför minimeras (vad det innebär för åtgärder kan vara väldigt olika saker beroende på vilka högtalare man använder, nota bene).

Den lyssnarnära delen av lyssningsrummet däremot påverkar inte väsentligt hur man uppfattar att musiken "är" där framme i ljudbilden - men reflexioner och resonanser i den lyssnarnära delen av lyssningsrummet kan göra det svårare att höra "hur" det låter.

Jämför med när man lämnar ett rum där någon sitter och pratar. Trots att det blir svårare och svårare att höra vad personen säger ju längre bort i byggnaden man kommer, så låter det ändå som om personen som pratar låter likadant hela tiden. :o

Grundprincipen blir därför att skaffa sig en lyssnarnära miljö som tillodoser följande två grundprinciper:

1. God upplevd transparens framåt (oskadliggör felen som "suddar ut information").

2. Trivsam akustisk miljö att sitta i (oskadliggör felen som är otrevliga av sig själv).

Båda sakerna bedöms bäst subjektivt, men ingen av dem har med hifi-kedjan att göra (såsom den högtalarnära delen av rummet) utan är bara potentiella störande objekt som ligger utanför kedjan, inte i.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-06 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-06 00:24

IngOehman skrev:Man kan jämföra med att ställa en dålig transistorförstärkare* mot en dålig rörförstärkare. I en F/E-lyssning kommer troligen transistorförstärkarens fel att bedömas vara kvantitativt klart mindre - men lika troligt är att de förstör vägen till musiken mycket värre. :(

Mig icke förstå.
Hur kan ett fel som anses mindre vid lyssning vara sämre än ett större fel? Att kisel dist låter sämre än rör dist är jag med på men varför skulle felet utifrån en lyssning anses vara mindre om det låter sämre.
Sämre är sämre.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-06 01:18

IngOehman skrev:Om du (talar nu till alla) är övertygad om att ursprungstrogen återgivning ger maximal upplevelse, och du därför vill ha ursprungstrogen återgivning - så rösta 1, det står inget om att man inte vill ha maximal upplevelse i den texten.

Heh, det där påminner om det jag menade från början nån gång.... tror jag :)

Håller huvudsakligen med om det som i skriver, bra formulerat.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-11-06 01:23

Hur kan ett fel som anses mindre vid lyssning vara sämre än ett större fel?

För att apparaten med det större felet färgar snyggare, menas att det trots allt låter mycket trevligare och att man trots det igentliga större felet upplever "återgivningen" som mera njutbar i längden. :wink:

Eller nåt...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
TomasT

Inläggav TomasT » 2006-11-06 06:17

Att frågeställningarna vållar sån huvudbry har jag förståelse för.De går enkelt inte att separera från varandra.
För att sammanfatta mina önskemål så bör ljudkedjan i sin helhet vandra opåverkad ända fram till mina öron.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig det nödvändigt med korrigeringar/färgningar men som jag då själv i möjligaste mån kan styra över.
Dels vill jag alltså ha möjlighet att återuppleva den valda inspelningssituationen så som om jag själv utgjorde ett konsthuvud :D och dels förbättra denna verklighet,förstärka den möjligtvis för att skapa en illusion som kompenserar för bristen av att verklighetens referenslyssning oftast ackompanjeras av framförallt synen och dess växelvisa associationer på platsen.För att göra frågan mindre filosofisk och mera praktisk så kan verkligheten oberoende av efterkommande avkodningsutrustning te sig olika men för den skull vara lika verklig eller sann beroende av som nämnts val av lyssningsplats,akustik etc och verifieras sammstämmigt av mer än en person.Hört från dirigentplats eller 10:e raden ter sig väldigt olika men lika sanna.
Hur infångningsutrustningens placering etc i samspel med studions korrigeringar har konfigurerats medvetet eller ej påverkar givetvis.Och som slutkläm vill även jag styra över denna illusion.
Att lyssna på en symfoniorkester ute i det gröna så nära frifältsbetingelser man kan komma utan att sväva i det blå är föga upphetsande men väldigt naturligt å andra sidan.Så fort de hamnar inomhus händer det saker och sen så hamnar den avkodade versionen med dess brister och förtjänster hemma hos mig vilket leder till diverse rattande och i värsta fall ommöblering och anlitande av akustikkonsulter och kassation av bef utrustning.Huuja. :o

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-11-06 08:08

Hmm

Min åsikt är att många här på detta forum gör en kul hobby till något väldigt svårförståeligt. Å andra sidan blir det väl lätt så om det är den absoluta sanningen man eftersträvar :)

För mig är det mycket enkelt. Låter det riktigt bra i mitt rum är jag nöjd även om det inte är 100% ofärgat. Det torde dessutom vara en omöjlighet i ett normalt rum :wink:

P.S: Såg ju att IÖ redan skrivit i stort sett vad jag tycker men på ett mer uttömmande sätt :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-06 16:02

TomasT skrev:Att frågeställningarna vållar sån huvudbry har jag förståelse för.De går enkelt inte att separera från varandra.

De gör de visst det. De är helt disparata, så till den milda grad att de inte ens kan kombineras!
(Det framgår om man läser alternativen i sin helhet - vilket man borde kunna förvänta sig att folk skall klara av att göra...)

Sen skall man inte överdriva huvudbryendet heller.

Det är trots allt över 160 personer som svarat och bara ett ytterst litet fåtal har yttrat något som visar att de haft svårt att greppa vad frågans tre alternativ betyder.

Att det kan verka som om de tre altivernativen är svåra att förstå beror nog bara på att jag inte ger mig - utan jag svarar om och om igen och förtydligar till vansinne så snart någon av dem säger något nytt som visar att de fortfarande inte förstått frågan, och det gör jag för att det skall finnas en chans att alla som vill förstå, skall kunna begripa. :P

Hela den dialogen har dock hållits med det lilla fåtal som tycks tycka att det är svårt att förstå alternativen (resten av de >160 svarande har inte anmält svårigheter att förstå vad de tre alternativen betyder), men om de som tycker det är svårt, bara läser dem noga, flera gånger om det behövs, och gärna mitt förstainlägg i tråden också, så kan alla förstå, om det är deras ambition. Det är jag helt säker på! All information finns ju där.

Frågan är ju inte svår alls, det gäller bara att säga vad man, om man får bestämma, vill att hifi-kedjan skall åstadkomma av de tre alternativen, eller att rösta 4 om man inte vill något av de tre.

Är ambitionen att visa att man kan missförstå så är det förstås lätt att åstadkomma det också, det är ju bara att försöka missförstå. Men så är det ju alltid för dem som vill missförstå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-06 16:44

IngOehman skrev:
TomasT skrev:Att frågeställningarna vållar sån huvudbry har jag förståelse för.De går enkelt inte att separera från varandra.

De gör de visst det. De är helt disparata, så till den milda grad att de inte ens kan kombineras!
(Det framgår om man läser alternativen i sin helhet - vilket man borde kunna förvänta sig att folk skall klara av att göra...)

Sen skall man inte överdriva huvudbryendet heller.

Det är trots allt över 160 personer som svarat och bara ett ytterst litet fåtal har yttrat något som visar att de haft svårt att greppa vad frågans tre alternativ betyder.

Nja, jag tror snarare att, som TomasT kanske antyder, att _frågeställningarna_ som väcks av dina väldigt specifika frågor vållar ett enormt huvudbry. Så svårt är det inte att förstå frågorna :) Eller kanske :D

Jag t.ex. har läst och förstått, svarat ett alternativ (3) och senare i tråden drabbats av just detta huvudbry. Vilket ledde till att jag försökte skapa nån slags frågeställning "baserad på" frågorna, vilket jag borde tydliggjort i högre grad, både för mig själv och andra.

Det är ju en väldigt komplicerad och intressant fråga, detta om upplevelse, trovärdighet, illusion, roll osv osv - vilket inte är samma sak som att svara ett alternativ på en väldigt väldefinierad fråga.

Som jag skrev tidigare, så tycker jag själva grundfrågan är så pass intressant att den kanske borde utvidgas och ha en egen tråd, fast då utan dessa alternativ....!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-06 20:28

screen skrev:
Hur kan ett fel som anses mindre vid lyssning vara sämre än ett större fel?

För att apparaten med det större felet färgar snyggare, menas att det trots allt låter mycket trevligare och att man trots det igentliga större felet upplever "återgivningen" som mera njutbar i längden. :wink:

Eller nåt...

Mvh Björn//

Ja, fast för mig är det så att det som låter sämst är sämst och därigenom har det största felet gentemot begreppet hög trohet. Om man sen kan mäta en viss parameter och dividera huruvida det är just den som låter illa eller inte intresserar mig föga när man diskuterar begreppet fel. Mest fel är det som låter sämst oavsett hur det mäter.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-11-06 22:24

Jovisst, men jag bara försökte klargöra hur jag förstod det som IÖ menade. :wink:

Sen vad man tycker är en helt annan sak...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-06 23:01

Harryup skrev:Ja, fast för mig är det så att det som låter sämst är sämst och därigenom har det största felet gentemot begreppet hög trohet. Om man sen kan mäta en viss parameter och dividera huruvida det är just den som låter illa eller inte intresserar mig föga när man diskuterar begreppet fel. Mest fel är det som låter sämst oavsett hur det mäter.

Det behöver inte ha något med mätningar att göra. Däremot med kvantitet vs. kvalitet. Jag tar givetvis tillfället i akt att komma med en matliknelse :wink: :

Låt säga att man har två stycken identiska och underbart goda gräddtårtor och sedan "kryddar" den ena med väldigt lite surströmmingsspad (men tillräckligt mycket för att det ska kännas) och den andra med en rejäl dos kummin. De flesta som provsmakar kommer nog att tycka att felet på kummintårtan är kvantitativt större (d.v.s. tårtan smakar en sabla massa kummin, men den går nog till nöds att äta) medan felet på surströmmingstårtan är kvalitativt större, d.v.s. surströmmingssmaken är visserligen så svag att den knappt känns men tårtan blir oätlig ändå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-07 00:08

screen skrev:Jovisst, men jag bara försökte klargöra hur jag förstod det som IÖ menade. :wink:

Mvh Björn//

Jo jag opponerar mig emot att man kan kalla det för att det största felet låter minst fel. Oavsett om felet förskönar eller ej. Så därför ifrågasätter jag logiken i vad IÖ skrev. Fel är fel, och vill man jämföra äpplen och päron så är väl det helt ok.
Men jag försöker undvika det. Så det som låter naturtrognast är naturtrognast och därmed minst fel jämfört med verkligheten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-07 00:15

Magnuz skrev:
Harryup skrev:Ja, fast för mig är det så att det som låter sämst är sämst och därigenom har det största felet gentemot begreppet hög trohet. Om man sen kan mäta en viss parameter och dividera huruvida det är just den som låter illa eller inte intresserar mig föga när man diskuterar begreppet fel. Mest fel är det som låter sämst oavsett hur det mäter.

Det behöver inte ha något med mätningar att göra. Däremot med kvantitet vs. kvalitet. Jag tar givetvis tillfället i akt att komma med en matliknelse :wink: :

Låt säga att man har två stycken identiska och underbart goda gräddtårtor och sedan "kryddar" den ena med väldigt lite surströmmingsspad (men tillräckligt mycket för att det ska kännas) och den andra med en rejäl dos kummin. De flesta som provsmakar kommer nog att tycka att felet på kummintårtan är kvantitativt större (d.v.s. tårtan smakar en sabla massa kummin, men den går nog till nöds att äta) medan felet på surströmmingstårtan är kvalitativt större, d.v.s. surströmmingssmaken är visserligen så svag att den knappt känns men tårtan blir oätlig ändå.

Jag tror ni har rätt båda två här, om jag får säga vad jag tycker :) Fel kan som sagt (bra liknelse!) ha olika betydelse beroende på karaktär men tårtorna kan ju ändå vara mer eller mindre oätliga jämförelsevis, hurdant felet än ser ut.

Vad som avgör den totala mängden fel är kanske i slutändan personliga preferenser (någon kanske gillar surstömming mer än kummin :) )?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-07 00:16

Magnuz skrev:

Det behöver inte ha något med mätningar att göra.

Då svarar jag helt utan matliknelse;
Hur kan du i en blindtest veta att det som låter "bäst" dvs det du uppfattar som närmast verkligheten har störst fel.
Jo för att vi har kikat och sett att det ena objektet är en rörförstärkare med en hemsk massa dist som tyvärr låter bäst, jämfört med en trissehäck som mäter duktigt men pga. illaljudande ynkepynke delar av en promille dist är sämre på att återge en verklighetsupplevelse.

Jag förstår vad IÖ menar, men jag tycker fortfarande att ordvalet är felaktigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-07 03:28

Harryup skrev:
screen skrev:
Harryup skrev:
screen skrev:
Harryup skrev:Hur kan ett fel som anses mindre vid lyssning vara sämre än ett större fel?

Eller nåt...

Mvh Björn

Ja, fast för mig är det så att det som låter sämst är sämst och därigenom har det största felet gentemot begreppet hög trohet. Om man sen kan mäta en viss parameter och dividera huruvida det är just den som låter illa eller inte intresserar mig föga när man diskuterar begreppet fel. Mest fel är det som låter sämst oavsett hur det mäter.

Jovisst, men jag bara försökte klargöra hur jag förstod det som IÖ menade. :wink:

Mvh Björn

Jo jag opponerar mig emot att man kan kalla det för att det största felet låter minst fel. Oavsett om felet förskönar eller ej. Så därför ifrågasätter jag logiken i vad IÖ skrev. Fel är fel, och vill man jämföra äpplen och päron så är väl det helt ok.
Men jag försöker undvika det. Så det som låter naturtrognast är naturtrognast och därmed minst fel jämfört med verkligheten.

Björn (screen) har helt rätt!

Detta (fetstilat)...
Harryup skrev:Ja, fast för mig är det så att det som låter sämst är sämst och därigenom har det största felet gentemot begreppet hög trohet.

...strider mot fundamentala logikregler!
(Du drar ju slutsatser på sätt som helt strider mot de vetenskapliga principerna = fy!)

Det som låter sämst i din upplevelsevärld kan ju vara originalet (live)! Och det kan du ju orimligen hävda brister med avseende på uppfyllande av hög trohet. 8) Ditt "och därigenom" kan därför bara ses som retorik - ett sätt att ge sken av att en logisk slutsats dragits. Jag gissar oavsiktligt retorik dock.

Låt mig därför nu försöka vara till och med ännu tydligare än jag var tidigare (då dock Björn förstod), genom att jag nu gör tre avdelningar med två punkter i varje, av det hela (nu skall väl ändå alla förstå! :? ).

Vi börjar med avdelning 1 - en definition och en förutsättning:

1. Fel i en återgivning = avvikelsen från en helt ursprungstrogen återgivning. (Detta är den definition man måste förstå för att kunna fäja resten av resonemanget. Behöver man så bör man läsa den gång efter gång tills man förstår att denna definition är utgångspungten.)

2. Tänk dig nu ett experiment där du lyssnar på tre återgivning av en musikstycke. Du ordnar dem efter hur bra du upplever att de är. Vi kallar de tre alternativen för katt, hund och grävling (bara för att ingen sjävklar ordning skall finnas som om de hetat 1, 2 och 3 eller A, B och C). Du väljer ordningen Katt (=bäst), Hund (=sämre) och Grävling (= sämst). På en direkt fråga säger du dock att det var mycket svårt att skilja mellan Hund och Grävling.

Avdelning 2 - nu kommer resonemanget:

Redan i detta skede kan vi konstatera att:

1. Skillnaden mellan Katt och hund är mycket större än mellan Hund och Grävling.

2. Att du tyckte att Katt var bättre än Grävling.

Nu får du veta att Hund inte var någon reproduktion alls, utan att musikerna faktiskt spelat live framför dig i alternativet Hund!

Avdelning3 - slutsatser:

1. Färgningen (=felet) hos återgivningen Katt är defakto större än färgningen hos återgivningen Grävling. Det sa du själv när du tillfrågades innan du fått veta att Hund faktiskt var live.

2. Trots att Katt var mera färgad än Grävling föredrog du Katt. Alltså kan ett större fel upplevas som ett mindre problem.*

VSB 8)

Vh, iö

- - - - - -

*Man kan skissa på helt andra beviskedjor där Katt och Hund t ex upplevs som "väldigt olika, men ändå likvärdigt bra" - och med det visa samma sak som det ovanstående resonemanget. Jag säger det redan nu så jag slipper göra det sen när invändningarna kommer (från den som invänder innan han tänkt igenom det jag skrivit! 8) :wink: ).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-07 05:06

Jo IÖ så kan man se det.
Men, tar vi en akustisk orkester och lyssnar live. Sedan spelar upp en bra inspelning och lyssnar och tycker att en rörförstärkare återger den naturtrognast så tycker jag inte att man kan förutse att den då har störst fel.

Citerar dig :
"Man kan jämföra med att ställa en dålig transistorförstärkare* mot en dålig rörförstärkare. I en F/E-lyssning kommer troligen transistorförstärkarens fel att bedömas vara kvantitativt klart mindre - men lika troligt är att de förstör vägen till musiken mycket värre."

Hur kan man i en F/E-lyssning utan tillgång till ett original troligen föredra det sämre alternativet som att vara riktigare? Eftersom man i förväg vet att rörförstärkaren har 2:tons dist som är högre än transistorförstärkarens 3:e tons dist. Alltså har man kikat och med förutfattad mening ansett att trissorna trots allt är bättre för att man "vet" det. Eller?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-07 11:50

Kapitel 1

Harryup skrev:Jo IÖ så kan man se det.

Man inte bara kan - man måste, om man inte skall förbryta sig mot de flertusenåriga principer som gäller för logik och filosofi, för att de skall kunna sorteras under vetenskap.

Harryup skrev:Men, tar vi en akustisk orkester och lyssnar live. Sedan spelar upp en bra inspelning och lyssnar och tycker att en rörförstärkare återger den naturtrognast så tycker jag inte att man kan förutse att den då har störst fel.

Tycker och tycker... Sådant avgörs bäst i blindtester, och gör man sådana så märker man att det kan man visst det!

Harryup skrev:Ja, fast för mig är det så att det som låter sämst är sämst och därigenom har det största felet gentemot begreppet hög trohet.

Citerar dig :
iö skrev:Man kan jämföra med att ställa en dålig transistorförstärkare* mot en dålig rörförstärkare. I en F/E-lyssning kommer troligen transistorförstärkarens fel att bedömas vara kvantitativt klart mindre - men lika troligt är att de förstör vägen till musiken mycket värre.

Hur kan man i en F/E-lyssning utan tillgång till ett original troligen föredra det sämre alternativet som att vara riktigare?...

Själva orsaken till det hela är en fråga för sig, men jag kan beröra den lite kort - det kan vara många olika saker, exempelvis:

1. Att de instrument som spelade hade en ljusare klang än ens idé av hur sådana instrument låter, vilken kan få en varm färgning (bashöjning) att låta mera som man tycker att musiken "borde ha låtit".

2. Eller det kan förstås vara att vissa sorters distorsionsbetingade förvrängningar påminner mycket om de övertoner som musikinstrument har i sig naturligt. En lite fadd instrumentgrupp kan då låta klart mera levande och verkliga med distorsion pålaggd. Detta gäller i synnerhet blåsinstrument som utsätts för andraton - med det är då faktiskt viktigt att andratonsdistorsionen ligger i rätt fasläge, för annars kan den få motsatt effekt!

Det finns tusentals olika former av förvrängningar, så listan på example kan göra oerhört lång. De ovanstående två kan få representara dem alla dock.

Vh, iö

- - - - - - - - - -

Kapitel 2

Harryup skrev:Hur kan man i en F/E-lyssning utan tillgång till ett original...
...Eftersom man i förväg vet att rörförstärkaren har 2:tons dist som är högre än transistorförstärkarens 3:e tons dist. Alltså har man kikat och med förutfattad mening ansett att trissorna trots allt är bättre för att man "vet" det. Eller?

Nej, nej, nej.

Först och främst - Själva definitionen på en F/E-lyssning är att man har tillgång till originalet (signalen in till apparaten ifråga) nämligen F.

Dessutom - Att göra till ett axiom (med hjälp av ett påstående) att det som låter "bäst" ALLTID är den mest ursprungslika återgivningen 8O är inte bara vetenskapligt otillåtet - utan dessutom vet man after en mängd noggranna studier i ämnet att det inte är ett korrekt antagande. Det är på sin höjd en hypotes som redan är falsifierad. Oerhört långt ifrån ett axiom alltså.

Sen - undersökningen kan (bör) göras helt blint, så förutfattade meningar spelar ingen roll i sammanhanget.

Och slutsatsen blir - Vad det handlar om är alltså att man i en BLIND F/E-lyssning kan ha rätt svårt att skilja F från E när transistorförstärkaren är testobjektet, medan det är mycket lätt att göra det med rörförstärkaren - men trots det tycker man att rörförstärkaren låter mycket naturligare (eller i varje fall trevligare) än den dåliga transistorförstärkaren. Det kan till och med (inte så sällan ens) vara så att man utan att veta vad som är vad av F och E, gissar fel!

Kan vid sidan av nämna - Sådana här experiment behöver inte göras med just en hifi-anläggning, utan kan göras i hel-live situationer, där man kan se att vissa lyssnare tycker att det låter mera "verkligt" när man ändrar formen på deras ytteröron, det vill säga förvränger deras hörsel! Det samma kan gälla när man manipulerar instrument genom att elförstärkare dem försiktigt.

Att tro att ens subjektiva uppfattning är så pålitlig att man kan lita på att det som man tycker låter "bäst" är den mest ursprungstrogna återgivningen - är således ett sätt att riskera att bedra sig själv. :?

Slutord - Med allt detta sagt är det ju, som alla som lyssnar mycket till musik live, så att musik live oftat trots allt låter bättre än mycket av det vi hör från fonogram. :( Det gör att det ligger nära till hands att tro att allt det vi hör återgivet alltid domineras av en massa fel, och att allt det som låter verkligare måste vara närmare utsprunget.

Så är det inte dock - ty summan av en normal återgivningskedja består av tusentals mer eller mindre stora färgningar varav vissa är subjektivt positiva och andra är subjektivit negativa, och väldigt ofta kombinerar de inte positivt - så fula färgningar blir inte alltid bättre av att kompletteras med färgningar som ensamma upplevs som "better than live".

I vissa fall är dock samverkan mellan olika färgningar mer tilltalande än bara en av dem ensam. :o

Faran med detta om man bara använder sig av subjektiva lyssningsmetoder (för den som "vill alternativ 1" - maximal ursprungstrogenhet) är att man, när man skall försöka förbättra kedjan, riskerar att sluta med en kedja bestående av kombinationer av färningar som arbetar "gynnsamt tillsammans". :?

Summan av färgningarna kommer då att vara mycket sämre än inga färgningar alls, men varje gång man byter en av de färgande apparaterna i kedjan så låter det ännu sämre! 8O
Då är det lätt att tro att man åstadkommit en nära optimal musikåtergivning, eftersom man inte hittar någonting i kedjan som man kan byta så att det blir bättre. Och där är det lätt att dra ännu en slutsats - nämligen att återgiven musik inte kan bli så mycket bättre än så. :(

För att komma närmare ursprunget måste man ju byta nästan alla de "mot varandras fel balanserade" färgande apparaterna. Många som sitter i den situationen tror inte på att så är fallet, och det gör det ju ännu svårare att kunna gå vidare i riktning mot en ursprungstrognare musikåtergivning.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-08 01:52, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi