Det var f-n så mycket inlägg det skrivs här, det måste vara rekord!
Och det är ju omöjligt att vara med i debatten om man även har ett jobba att sköta
Någon frågade mig för 4 sidor sedan (efter ett inlägg jag skrev i morse...) om jag ändå inte höll med om att om en apparat hörs när den är inkopplad så har testet visat att den är färgande.
Jovisst! Jag dömer inte ut f/e-testen som sådan. Det hoppas jag har framgått av mina kommentarer. Men den är inte bäst, allenarådande eller kanske ens riktig i vissa fall.
Jag kan ju berätta att jag med LTS rekommendationer faktiskt har inköpt Sentec SC9 och fyra PA9:or och är helt nöjd med dom sedan 10 år tillbaka! Med f/e-testen har man, som jag ser det, i alla fall möjligheten att hitta prisvärda apparater.
Men för att elda på brasan lite....
Jag har hos Tonläget i Gbg jämfört min SC9 med en Linn Kollektor i en subjektiv oblind A/B test med icke kalibrerade nivåer och i en för övrigt komplett Linn-anläggning - och helt nykter
I korta ordalag kan jag beskriva skillnaden som att SC9 lät snyggare eller vackrare medan Kollektor lät fastare, tydligare och aningens mer rytmisk. Personligen föredrog jag Kollektor (till min förvåning, för jag är ingen större vän av Linns stärkeri) men tycker inte skillnaden var så stor att den motiverade de tusenlappar som behövs emellan.
Frågan är egentligen två:
1) Eftersom LTS har kommit fram till att SC9 inte färgar, så måste alltså de (subjektiva) fördelar jag upplevde med Kollektor vara färgning - eller?
2) Om jag nu f/e-testar Kollektor i en anläggning som innehåller Sentec-förstärkare, kommer då Linn-stegets ökade tydlighet, fastare ljud och bättre rytmik uppfattas som en färgning eller kommer jag bara höra att Kollektor adderar något till signalen så att det inte längre låter lika rent och vackert?
Det här är ju ett rent teoretiskt resonemang och egentligen skulle man behöva göra en dubbel f/e-test för att få svaret. Ett; man plockar in ett Sentec-steg i en Linn-kombo - två; man gör en f/e-test där Kollektor stoppas in i en Sentec-kombo.
Det är möjligt att det skulle gå snabbare att hitta "nirvana" den vägen istället för att "bara" lyssna på respektive kombo under en längre tid. Men jag har svårt att tro att man med f/e-testen kan hitta den apparat som är den "riktigare".
Jag sympatiserar i högsta grad med Flint när han ber oss - och ni tekniker

- att höja blicken lite. Jag är själv övertygad om att det finns åtskilliga parametrar som styr vår upplevelse av återgiven musik än bara det som vi kan mäta idag. Vissa hävdar att rörförstärkare låter bra (obs ej samma som riktigt) DÄRFÖR att de har hög harmonisk distorsion. Men man kan vända på den åsikten och säga att TROTS den höga disten så låter de bra! Analoga system anses av många som färgande för att de har högre dist och låter "varmare". Men tänk om det är något annat som gör att ett varmt analogt ljud låter naturligare än just den extra "värmen"?
Det är ruskigt svårt att veta VARFÖR något låter bra, även om man sitter och försöker tolka mätdata.
En glödlampa blinkar med 50Hz. Det gör att vi uppfattar ljuset som stadigt (icke-blinkande) därför att ögats tröghet maskerar blinkandet. Men, många av oss blir mycket fortare trötta av att arbeta i "digitalt" konstljus jämfört med "analogt" ljus (solljus). Detta är ju lätt att mäta och det är också ganska lätt att dra slutsatserna. Men tänk om det nu är andra faktorer som gör att vi föredrar solljuset? Något som vi inte mäter (negligerat eller att vi inte kan) som till exempel värmen, att färger blir annorlunda eller *** vet vad. För över denna fundering till digitalt repektive analogt ljud.....
/ B *på filosofiskt humör idag*