LTS F/E test, blindtest m.m

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-16 16:51

Markih;
Detta gör dig till filmjölken på faktiskt.se - lugnande tendeser! :D

DQ:
Bra inlägg. Nu är jag med på vad du skriver och menar. Min åsikt är (självklart!) kvar i att kunna testa förstärkare ABX-mässigt för att själv välja vilken jag vill. F/E-testet är bra på det den är och några större växlar kommer jag inte dra på det.

Såg att konstlasten (konstigt nog) inte simulerar en portad låda. Site'n e Copyrightskyddad så jag vågar inte länka in bilden här... :oops:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 16:53

EngelholmAudio skrev:Nej precis. Men om man vill utreda om vilken man BÄST tycker om borde man klara det minst lika bra genom ett abx test, blint så klart.

Om målet med testen är en subjektiv utvärdering av vilken apparat man föredrar har jag inga invändningar överhuvudtaget. Förstås.

EngelholmAudio skrev:En annan fråga. Vid F/E-lyssning - har det framkommit några andra mer djuplodande beskrivningarna av skillnaderna än att "en färgning i diskanten har kunnat detekterats"? Nån roligare och mer givande beskrivning av den detekterade färgningen?

En del karaktäriseringar har det varit genom åren men de är inte så särskilt omfattande. Värt att notera är att jag inte kan komma på något fall där man beskrivit skillnaden i termer av stereobildens utsträckning. Det brukar vara tonkurveavvikelser och distortionsproblem (vasst, beslöjat) som dominerar. Någon gång har man beskrivit ljudet som "mer detaljerat" (ett Counterpoint hybrid steg). Bristen på beskrivningar beror med all sannolikhet på LTS bedömingskriterier, inte på att det inte skulle gå.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 17:07

Dahlqvist
Tack för "kortversionen". Den har både jag och du förstått men det är följande två meningar som uppehåller mig.
Tolkningen av resultatat från f/e-test i MoLt sker normalt sett i förhållande till begreppet "återgivning". Men det är en annan fråga som man inte bör blanda ihop med hur man kan använda testet.

Den viktigaste delen av hela mätningen enligt mitt sätt att se ljudåtergivning i syfte att likna en musikalisk upplevelse. Vad är det för nytta med f/e-lyssningen om den inte leder till en vettig fortsättning. Betyder begreppet "återgivning" egentligen bara "ofärgad återgivning" som då är det enda rätta. Tillåt dig att ha en personlig uppfattning. Hur väljer du själv?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 17:27

Flint skrev:Dahlqvist
Tack för "kortversionen". Den har både jag och du förstått men det är följande två meningar som uppehåller mig.
Tolkningen av resultatat från f/e-test i MoLt sker normalt sett i förhållande till begreppet "återgivning". Men det är en annan fråga som man inte bör blanda ihop med hur man kan använda testet.

Den viktigaste delen av hela mätningen enligt mitt sätt att se ljudåtergivning i syfte att likna en musikalisk upplevelse. Vad är det för nytta med f/e-lyssningen om den inte leder till en vettig fortsättning. Betyder begreppet "återgivning" egentligen bara "ofärgad återgivning" som då är det enda rätta. Tillåt dig att ha en personlig uppfattning. Hur väljer du själv?

Vad som är en "vettig" fortsättning kan man olika åsikter om. Att "god återgivning" skulle vara den enda vägen tror jag inte har hävdats från LTS. Däremot är iallafall Ingvar Öhman ganska bestämd på hur man skall definiera återgivningsbegreppet. (Och jag har inga invändningar mot just det.)

Själv skulle jag inte vilja vara utan en anläggning som har så lite påverkan på ljudet som möjligt. Inte för att det i alla lägen låter bättre utan för att det är intressant att höra vad som fastnat på fonogrammen. Men jag vill heller inte vara utan tonkontroller av olika slag. En av mina finare ljudupplevelser fick jag av en Hiraga 300B och la Petite Audiophile. "Ofärgat" - knappast? "Bra" - jajamensan (om man inte överskred den begränsade dynamiska kapaciteten). Lika kul hade jag med ett par Edison 35 och Snell typ C. "Ofärgat" - inte troligt. "Bra" - jajamensan. Men som enda anläggning - nej tack. Om jag fick en Tuba, skulle jag då använda den. Japp. Fast inte alltid. Om jag fick en Rotel 1090, skulle jag använda den. Japp.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 17:36

Dahlqvist
Serru, det finns hopp för dig med. Fortsätt gärna att ha en personlig uppfattning. Det respekterar jag. Det räcker med en Ö* och en F* och en A*.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 18:05

Oj vad alla har skrivit mycket! Nu känner jag mig inte alls med i matchen längre. Eller förresten jag är nog med i matchen, för det tycks vara samma saker som diskuteras och speciellt Flint återkommer om och om igen med tveksamheter till vad som föredras vid normal lyssning; "subjektivt bra ljud", eller "s.k. transparent ljud". Har jag uppfattat dig korrekt, Flint? Jag har för mig att jag i alla fall har svarat på det t.o.m. i denna tråd. Måste du fråga varenda en av faktiskt-medlemmarna samma sak om och om igen?

I alla fall, nu har jag printat ut alla dessa sidor för jag har inte tid att läsa dem på jobbet. Jag ska läsa i lugn och ro hemma, och se vilka gamla påståenden/dogmer/fakta (välj själv vad ni tycker passar och stryk de andra orden) som återupprepas och avgöra om det är för sjuttioelvte eller åttioförsta gången tidigare. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 18:16

Johan_Lindroos
Jag ifrågasätter hela LTS:s synsätt på vad som är viktigt vid musikåtergivning och framför allt ifrågasätter jag det praktiska värdet av f/e-testet. Eftersom det är kritik mot er teknikfixering så förstår jag att du tycker att det blir tjatigt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 18:19

Flint skrev:Dahlqvist
Serru, det finns hopp för dig med. Fortsätt gärna att ha en personlig uppfattning. Det respekterar jag. Det räcker med en Ö* och en F* och en A*.

Jag bjuder gärna på lite subjektiva åsikter om det kan lösa några knutar. Jag vill dock understryka att jag tycker att argument bör stå för sig själva och inte beror på vad man har för åsikter eller vem man är.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-16 18:21

Det var f-n så mycket inlägg det skrivs här, det måste vara rekord!
Och det är ju omöjligt att vara med i debatten om man även har ett jobba att sköta :-)

Någon frågade mig för 4 sidor sedan (efter ett inlägg jag skrev i morse...) om jag ändå inte höll med om att om en apparat hörs när den är inkopplad så har testet visat att den är färgande.
Jovisst! Jag dömer inte ut f/e-testen som sådan. Det hoppas jag har framgått av mina kommentarer. Men den är inte bäst, allenarådande eller kanske ens riktig i vissa fall.

Jag kan ju berätta att jag med LTS rekommendationer faktiskt har inköpt Sentec SC9 och fyra PA9:or och är helt nöjd med dom sedan 10 år tillbaka! Med f/e-testen har man, som jag ser det, i alla fall möjligheten att hitta prisvärda apparater.

Men för att elda på brasan lite....
Jag har hos Tonläget i Gbg jämfört min SC9 med en Linn Kollektor i en subjektiv oblind A/B test med icke kalibrerade nivåer och i en för övrigt komplett Linn-anläggning - och helt nykter 8)
I korta ordalag kan jag beskriva skillnaden som att SC9 lät snyggare eller vackrare medan Kollektor lät fastare, tydligare och aningens mer rytmisk. Personligen föredrog jag Kollektor (till min förvåning, för jag är ingen större vän av Linns stärkeri) men tycker inte skillnaden var så stor att den motiverade de tusenlappar som behövs emellan.

Frågan är egentligen två:
1) Eftersom LTS har kommit fram till att SC9 inte färgar, så måste alltså de (subjektiva) fördelar jag upplevde med Kollektor vara färgning - eller?
2) Om jag nu f/e-testar Kollektor i en anläggning som innehåller Sentec-förstärkare, kommer då Linn-stegets ökade tydlighet, fastare ljud och bättre rytmik uppfattas som en färgning eller kommer jag bara höra att Kollektor adderar något till signalen så att det inte längre låter lika rent och vackert?

Det här är ju ett rent teoretiskt resonemang och egentligen skulle man behöva göra en dubbel f/e-test för att få svaret. Ett; man plockar in ett Sentec-steg i en Linn-kombo - två; man gör en f/e-test där Kollektor stoppas in i en Sentec-kombo.

Det är möjligt att det skulle gå snabbare att hitta "nirvana" den vägen istället för att "bara" lyssna på respektive kombo under en längre tid. Men jag har svårt att tro att man med f/e-testen kan hitta den apparat som är den "riktigare".

Jag sympatiserar i högsta grad med Flint när han ber oss - och ni tekniker :-) - att höja blicken lite. Jag är själv övertygad om att det finns åtskilliga parametrar som styr vår upplevelse av återgiven musik än bara det som vi kan mäta idag. Vissa hävdar att rörförstärkare låter bra (obs ej samma som riktigt) DÄRFÖR att de har hög harmonisk distorsion. Men man kan vända på den åsikten och säga att TROTS den höga disten så låter de bra! Analoga system anses av många som färgande för att de har högre dist och låter "varmare". Men tänk om det är något annat som gör att ett varmt analogt ljud låter naturligare än just den extra "värmen"?

Det är ruskigt svårt att veta VARFÖR något låter bra, även om man sitter och försöker tolka mätdata.

En glödlampa blinkar med 50Hz. Det gör att vi uppfattar ljuset som stadigt (icke-blinkande) därför att ögats tröghet maskerar blinkandet. Men, många av oss blir mycket fortare trötta av att arbeta i "digitalt" konstljus jämfört med "analogt" ljus (solljus). Detta är ju lätt att mäta och det är också ganska lätt att dra slutsatserna. Men tänk om det nu är andra faktorer som gör att vi föredrar solljuset? Något som vi inte mäter (negligerat eller att vi inte kan) som till exempel värmen, att färger blir annorlunda eller *** vet vad. För över denna fundering till digitalt repektive analogt ljud.....

/ B *på filosofiskt humör idag*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 18:37

Bill50x
Ibland formulerar andra det bättre det man själv skulle vilja säga.
Du gjorde det nyss.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 18:38

Men det är återkommande under flera år som du har ifrågasatt det. Blir det inte lite enformigt för dig själv att under flera års tid diskutera samma sak om och om igen? Jag har t.ex accepterat din åsikt för länge sedan, jag tror mig förstå (nästan) hur du brukar lyssna på musik. Men jag tycker att du också bör respektera att det finns ganska många, inte bara LTS, även väldigt många tillverkare och lyssnare runt om i världen som för lång lång tid tillbaka strävar efter att åstadkomma ett så förvrängningsfritt ljud som möjligt OCH som TYCKER att det ger bäst musiklyssningsupplevelse också! Det är inte alla som vill ha ständig harmonisk distorsion, IM-dist alla annan distorsion, brus och skit, och frekvensgångsfel beroende på last, m.m., för de tycker att det låter bättre utan! Genom att läsa folks åsikter på olika forum och i verkliga livet så brukar det vara betydligt fler som gillar musik som är återgiven med mindre förvrängning, än folk som gillar förvrängning.

Vad baserar jag då detta på?

Jo, t.ex det är betydligt fler människor som håller fabrikat som Mark Levinson, Krell, Jeff Rowland, Audio Research, GamuT, Spectral, Bryston, Accuphase, etc (kan hålla på länge till) som har "bäst ljud", än folk som medvetet håller ,Cary, Conrad Johnson, VTL, PS Audio, EAR, Audio Innovations, Lavardin, m.fl. för de produkter "som har bäst ljud".

Det kan vara något att fundera på!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-16 18:49

Men Johan, rätta mig om jag har fel, men det är väl inga sigifikanta skillnader mellan de två grupperna av tillverkare som du nämner om man ser till vad LTS tycker om "färgande" konstruktioner? Dom flesta "dyr-fi" tillverkare brukar väl i princip underkännas som undermåliga och färgande konstruktioner?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 19:01

Johan_Lindroos
Vet inte om jag tjatar så mycket mer än vissa av er har tjatat på kabelgrabbarna om a/b-test och konsekvens (vilket jag också har gjort). Kabeltråden som heter "Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?" är något längre än den här än så länge. Den innehåller en hel del upprepningar den med. Sen tror jag att du förväxlar den här diskussionen med tjat. Det beror väl på att du står på den ifrågasattes sida. Du får ju en lysande möjlighet att försvara er "mätmetod". Jag har föreslagit som du såg en gemensam blindtest och utvärdering av både f/e-godkänd elektronik och dyrkablar. Vore inte det ett bra sätt att få slut på "tjatet" från båda sidor? En form av ljudOlympiad.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 19:22

Bill50x skrev:Men Johan, rätta mig om jag har fel, men det är väl inga sigifikanta skillnader mellan de två grupperna av tillverkare som du nämner om man ser till vad LTS tycker om "färgande" konstruktioner?
/ B

Jo det är ganska avsevärda skillnader mellan dem. Men jag tycker det faller utanför ämnet att börja diskutera vart och ett av märkena. Dessutom blir det tråkigt för mig att behöva skriva om det.

Dom flesta "dyr-fi" tillverkare brukar väl i princip underkännas som undermåliga och färgande konstruktioner?

Det är förvisso så det tyvärr brukar bli. Det kan ju vara lite synd förstås. Men det var inte min avsikt att visa på att de i övre raden klarar F/E-lyssningstest och den undre raden inte klarar detsamma, för det jag menade med uppradningen inget som helst att göra med om de klarar Före/Efter-lyssningsmetoden eller inte. Jag menade bara det jag skrev, att folk köper mer och eller är mer intresserade i allmänhet och (förmodligen) gillar mer av märkena i övre raden.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 19:26

OK Flint, jag har ju faktiskt inte hunnit läsa än allt vad som stått i senaste dagarnas konversationer så det kan ju vara så att jag har missat något. Det är bara det att en snabbtitt gav mig intrycket att ingen kommit någon vart i diskussionen, liksom ingen gjort under flera år(!). Men jag kan förstås ha fel.

Jag har en idé på en ny tråd med anledning av diskussionerna i denna tråd. Får se om jag skapar den.

Edit: Jo det blev en ny tråd, den heter "Belys fördelarna med apparatur som hörbart förvränger". Kom nu med synpunkter, och med resonemang som har någon form av röd tråd, och gärna med en del tekniska motiveringar också!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 19:45

Jag skrev tidigare att subjektivisterna bör konkretisera sina önskemål om ljudkvalitet. Jag har gjort ett försök som kommer här.

Detta är alltså riktat till forumets duktiga konstruktörer. Jag vill beställa ett slutsteg.
Mina krav på egenskaper.

Den viktigaste egenskapen skall vara dynamik och spelglädje.
Steget skall ha en makaber pondus.
Ljudet skall vara engagerande och trovärdigt.
Ljudet skall släppa från högtalarna.
Ljudet skall finnas utanför, ovanför och bakom högtalarna.
Ljudet får aldrig göra mig lyssningstrött.
Alla musikstilar ska kunna spelas även om jag bara spelar rock, blues, country, jazz och klassiskt.
Detaljupplösningen skall vara knivskarp utan att någonsin bli vass och öronknipande.
Orkestern skall spela ihop även om allt skall kunna särskiljas.
Rumsegenskaperna skall vara mycket tydliga.
Olika inspelningslokaler skall tydligt kunna särskiljas.
Steget skall ställa upp orkestern framför mig och få mig att glömma högtalarna.
Det skall finnas lugn och ro i ljudbilden.

Kraven är inte omöjliga. Vilken teknik ni använder är ointressant. Så även effekt och mätvärden. Använd gärna f/e-test vid konstruerandet. Det enda jag är intresserad av är slutresultatet. Att det uppfyller mina krav på musikalisk ljudkvalitet.
Senast redigerad av Flint 2004-08-16 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 19:51

Flint skrev:Jag skrev tidigare att subjektivisterna bör konkretisera sina önskemål om ljudkvalitet. Jag har gjort ett försök som kommer här.

Detta är alltså riktat till forumets duktiga konstruktörer. Jag vill beställa ett slutsteg.
Mina krav på egenskaper.

Ljudet ska vara engagerande och trovärdigt.
Ljudet ska släppa från högtalarna.
Alla musikstilar ska kunna spelas även om jag bara spelar rock, blues, country, jazz och klassiskt.
Detaljupplösningen skall vara knivskarp utan att någonsin bli vass och öronknipande.
Rumsegenskaperna/ skall vara mycket tydliga.

Kraven är inte omöjliga. Vilken teknik ni använder är ointressant. Så även effekt och mätvärden. Använd gärna f/e-test vid konstruerandet. Det enda jag är intresserad av är slutresultatet. Att det uppfyller mina krav på musikalisk ljudkvalitet.

Kraven är högst rimliga men är ställda på fel systemnivå. Dessa krav kan man inte ställa på en enskild apparat utan endast på en komplett återgivningskedja. Ja förresten...Kan och kan... Kan man väl. Men det blir inte särkskilt meningsfullt.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-16 19:54

Dahlqvist skrev:Kraven är högst rimliga men är ställda på fel systemnivå. Dessa krav kan man inte ställa på en enskild apparat utan endast på en komplett återgivningskedja. Ja förresten...Kan och kan... Kan man väl. Men det blir inte särkskilt meningsfullt.

/Dahlqvist

Den satt fint! :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 20:08

Dahlqvist
Kraven är högst rimliga men är ställda på fel systemnivå. Dessa krav kan man inte ställa på en enskild apparat utan endast på en komplett återgivningskedja. Ja förresten...Kan och kan... Kan man väl. Men det blir inte särkskilt meningsfullt.

Varför är det inte meningsfullt? Tydligt är det ju så det förslår. Vari ligger problemet? Tror du inte att det går att uppnå?

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-08-16 20:14

F:
Du kanske har skrivit det tidigare, ursäkta i så fall,
men har du lyssnat på NAD 208 ?
btw, det har inte jag
Dimitri
edit : eller Rotel 1090 eller Sentec pa9

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 20:24

Flint skrev:Jag skrev tidigare att subjektivisterna bör konkretisera sina önskemål om ljudkvalitet. Jag har gjort ett försök som kommer här.

Mina krav på egenskaper.

Ljudet ska vara engagerande och trovärdigt.
Ljudet ska släppa från högtalarna.
Rumsegenskaperna/ skall vara mycket tydliga.

Flint, jag håller mycket med dig i dina synpunkter om hur det "ska låta". Jag tror faktiskt att varenda en av dina synpunkter är rätt så väl representerat totalljudet som min aläggning presterar hemmavid. Istället för att själv pladdra om hur det låter hemma hos mig själv, så tar jag mig friheten att citera en kille som var hemma hos mig i helgen och lyssnade och som skrev följande: (Hoppas det är okej, annars kan jag ta bort det)

"De spelar väldigt bra, basen är imponerande, liksom upplösningen och dynamiken! Jag har något ljusare klang än hemma hos dig, men det kan bero på mitt rum (troligtivis) eller på övrig kringrustning. Man börjar bli sugen på att testa ett rotelslutsteg också! Samtidigt inser jag hur mycket mer jag vill arbete med akustiken i mitt rum, jag kommer säkert kontakta dig snart med fler frågor och funderingar.

Jag måste också säga, att ditt system är det system som presenterat den bästa återgivningen jag någonsin hört. Det var verkligen något utöver det vanliga, helt magiskt!
Hoppas allt står väl till med dig (och grannen)!"

Däremot ser jag en hel del annat i dina önskemål om "ljudet" som inte bara en förstärkare kan åstadkomma med ljudet, och där tänker jag speciellt på lyssningsrummets akustiska egenskaper. Jag har funnit att de är långt långt viktigare än förstärkare kan ge. De flesta av dina önskemål hos musikuppspelning hemmavid kan jag mer visa på har med lyssningsrummets akustiska egenskaper att göra med, än själva förstärkaren. Därmed inte sagt att det duger med en "dålig" förstärkare, den måste förstås vara mycket bra för att erhålla en god musikåtergivning.

Kanske kommer man till en viss gräns genom att laborera med enbart förstärkare, man behöver gå igenom övriga länkar i kedjan också, och där är lyssningsrummet ett av de allra viktigaste enligt min åsikt. Även högtalarna är väldigt viktiga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 20:34

dimitri
Nej men märk att jag aldrig har kritiserat steget i sig. Bara f/e-principen. Jag har hört andra mindre NAD-slutsteg från 90-talet och dom har inte imponerat. Stickigt och kallt. 3020 gillade jag däremot.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-16 20:35

Flint skrev:Varför är det inte meningsfullt? Tydligt är det ju så det förslår. Vari ligger problemet? Tror du inte att det går att uppnå?

Dina krav är både tydliga och rimliga. Men de är uttryckta på ett sätt som anger egenskaper hos en hel återgivningskedja, inte en enskild länk i den. Frågans borde alltså snarare vara "Jag vill beställa en återgivningskedja" istället för "Jag vill beställa ett slutsteg" (eller en cd-spelare eller en förförstärkare etc.) med den typ av specifikation du gav.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 20:45

Johan_Lindroos
Du ser. Bara genom att ta fram ett konkret exempel så har vi halverat samförståndsproblemet. Det är så jag menar att subjektivister och tekniker borde börja samarbeta.

Parentes.
Även det man tror är enbart akustiska egenskaper och problem kan påverkas med rätt slutsteg. Jag trodde det inte innan jag hörde det själv. Vad vi däremot aldrig kan veta är att vi pratar om samma akustiska egenskaper. Mycket i det här är semantikproblem som nämndes för några dagar sedan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 20:50

Ok , jag ska läsa bakåt i trådarna. Men det ska jag göra hemmavid och på papper dessutom! Nu loggar jag ut för ikväll. På jobbet ska man inte sitta så här sent och harva, fy på sig!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 20:51

Dahlqvist
Ursäkta att jag kommer att skryta lite nu men jag påstår att jag kan styra de krav jag ställde. Annars hade jag inte vågat ta upp dom.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-16 20:55

Johan:
Jo, jag vet varför man pratar mera om översta raden. Högre detaljfinish och det är viktigt för dom flesta då dom köper dyra grejor.
Dom ser dyra ut och är det och man vill visa att man har råd med ett dylikt steg.
Så jag ser inte dina exempel som särskilt konstiga.
Tror knappast att raderna skulle vara intakta efter blindtester.

Nåväl, möjligt att vi inte kommer någonstans med F/E tester men jag förstår inte heller hur tolkningarna skulle vara överförbara till något nyttigt.

Vad har ni fått för reaktion ifrån tillverkare. Gillar Nad att det bästa dom har gjort är inte längre i produktion? Osv. Och vilka klagomål har ni fått på testuppställningen? Kan liksom inte föreställa mig att det skulle vara odelat positivt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-16 20:57

Okej låt höra! Jag antar att jag inte är ensam om att vara intresserad av att höra tekniska argument, gärna sådana argument som innehåller mätmässigt påvisbara saker, bakom varje av dina "braljudparamtrar". Jag är mycket nyfiken. Nä nu måste jag verkligen logga ut för ikväll. Hejsvejs.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-08-16 21:15

F:
"Ursäkta att jag kommer att skryta lite nu men jag påstår att jag kan styra de krav jag ställde. Annars hade jag inte vågat ta upp dom."

Ja men då så! då är det klart med vilket slutsteg som får tävla mot Rotel 1090 i ett blint A/B test..
Och, inte minst: kan du inte dela med dig? Jag skulle tänka mig att bygga. (har byggt en PP EL34 kit, mkt nöjd)
Dimitri

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-16 21:28

dimitri
Jag säger inte att jag kan styra alla egenskapena som jag "beställde" exakt men en hel del av dom.
Jag försökte förklara några av principerna i "min" rörtråd för någon vecka sedan men blev avfärdad totalt vilket jag förstås hade räknat med. Idén kommer ju inte från en auktoritet inom omrädet. Snacket om motkoppling och intern bandbredd. Om pumpen vore OK skulle jag gärna bygga några stycken. Detaljschema känns inte som jag vill släppa bara så där. Det tog trots allt 20-30 år av tjurigt och slutrörigt arbete innan det släppte.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi