Morello skrev:Jag tycker det luktar lite intolerans; klart Mark ska få ha leopardskor om han så önskar - snyggt och praktiskt.

Har svårt att hålla med om det.
Tycker att den mesta jakten som förekommer är jämnställbar med mord. Tycker inte det är rimligt att någon skall få bära en annan varelses kropp, bara för att de har en önskan om att göra det.
Jag talar nu inte om naturfolk som lever i balans med naturen, utan om människor som jagar för sitt höga nöjas skull, som inte behöver döda fria djur ute i naturen, eftersom de faktiskt odlar de djur de behöver för att få animaliska produkter. Och därmed har jag sagt att jag faktiskt tycker att det kan vara ok att odla djur

, eftersom jag skulle välja att få födas och leva en tid för att sedan bli en produkt, hellre än att inte få födas alls. (Det som kännetecknar "nyttodjuren" är ju att de inte skulle födas utan människans inblandning.)
Men - för att föregripa den kommentar som kommer strax, kan jag redan nu säga att människor som behandlar odlade/tam/bruksdjur illa, för min del kan få bli skor åt Mark Levinson.
Grymhet mot djur är verkligen vidrigt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan tilllägga att jag respekterar dem som är helt mot att äta både djur och animaliska produkter, eller till och med emot all djurhållning. Inklusive militanta veganer. Tycker det är en god kraft att värna om djurens väl, för de har rätt svårt att hävda sig själva mot människor. De är i underläge på nästan alla punkter, även våra mest fruktade rovdjur. Det behövs att det finns några som tar ställning för djuren. Även om jag personligen tycker att det är ok att äta kött (men inte lustjagat!).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).