Magnuz skrev:phloam skrev:
Om det fanns tydligare riktlinjer för när man går från kökslyssning till seriös musiklyssning och sen till riktig Hi Fi, så kunde det kanske underlätta i köpsituationen. Eller går inte det att fastställa?
Skulle inte tro det. Det handlar för mycket om personliga preferenser. Det som duger i mitt vardagsrum kanske du inte ens släpper in i köket.
Men vissa mer grundläggande saker kanske skulle gå att fastställa ganska enkelt, om jag får testa med ett exempel: Tänk om man hade säg fyra olika kategorier/klasser:
1) återger bara delvis det musikaliska innehållet, stor förlust (t.ex. långt under 128 kbps, "köksradio", youtube osv)
2) återger det väsentliga musikaliska innehållet, viss förlust & viss färgning (t.ex. 128 kbps och över, relativt bra återgivning men inte "hifi")
3) återger hela det musikaliska innehållet, ingen förlust, liten färgning (bra fullödig och realistisk återgivning, riktig High Fidelity)
4) återger hela det musikaliska innehållet, ingen förlust, minimal färgning (så nära transparens som möjligt, "High End")
Vore det inte lättare att sedan tala om personliga preferenser inom respektive klass?
För att svara dig, Moment-23: ja, jag upplever det som lite jobbigt - från mitt low end-perspektiv - att egentligen kanske bara aspirera på att uppnå klass 2 eller 3, men att diskussionen ofta glider in på nivå 4.
Om det nu finns nåt intresse av att hjälpa folk att komma ur det värsta low fi-träsket (1 och 2).
Jag svamlar nu, men hoppas nån förstår ungefär vad jag skulle vilja se