Bill50x skrev:Klangligt, ljudmässigt, mer eller mindre "bra"... whatever.
Ditt "Whatever" förklarar en del. Det är bra att känna till din attityd.
Bill50x skrev:Men låt gå för att ordet klangligt kanske inte passade i sammanhanget.
Om det passade i sammanhanget får du bedöma själv, men om du skall citera vad andra har sagt så är det bättre om du gör just det, och inte skriver något helt annat och påstår att det har något att göra med vad någon påstått.
Bill50x skrev:Men om en förstärkare låter sämre än en annan så låter dom i alla fall olika - på något sätt.
Du skrev klangligt, vilket saknade relevans.
Nu skriver du "låter", trots att du (i varje fall vid det här laget) vet att ingen har påstått att de låtit olika. Varför fortsätter du?
Bill50x skrev:Annars kan den ju knappast vara sämre, eller hur?
Jo.
Bill50x skrev:Om dagens förstärkare låter sämre än gårdagens...
Det vet du att jag inte påstått att de gör.
Bill50x skrev:...tycker jag det tyder på att man inte har något ljudande eller teknisk ideal man strävar emot.
Okej, och vad betyder det då? Att du nu (när du vet att det du utgick ifrån inte stämde) tycker att de strävar mot ett ljudande eller tekniskt ideal?
För jag hoppas att det har gått fram att de i F/E-lyssningen klarade sig ungefär jämnbördigt med tidigare generationers apparater som jag testat. (De jag inte testat kan jag inte uttala mig om.)
Bill50x skrev:Att hänvisa till hur Denon-burkar lät tidigare när man jämför med dagens Denon- och andra förstärkare är ju då helt meningslöst.
Säger, du baserat på en hypotes som du vet inte är riktig. Och?
Menar du att man kan hänvisa att hur tidigare generationer låtit, nu när du vet att det inte har detenkterats några signifikanta skillnader mellan olika generationer?
Det tycker inte jag. Man kan bara uttala sig om de apprater man testat. Därför har jag inte gjort något annat.
Bill50x skrev:Framför allt är det dåligt att med ryggmärgsreflex rekommendera Denon-recievers därför att en trimmad apparat på 90-talet gjorde bra ifrån sig i en f/e-lyssning.
Vem har med ryggmärgsreflex rekommenderat Denon-receivers?
Vad är det för en trimmad apparat som på 90-talet gjorde bra ifrån sig, som du pratar om? Jag känner inte till någon sådan.
Är det något som du har testat och trimmat? Berätta gärna mera om den!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).