DS skrev:Johan_Lindroos skrev:DS skrev:Johan_Lindroos skrev:DS skrev:subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.
Detta säger väl imot sig själv lite va?
Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?
Det verkar som om du tänker på något annat eller har missuppfattat. Varför skulle högtalare med hög verkningsgrad "falla bort" enligt din uppfattning?
Har du lyssnat med LTS nad208 på högkänsliga högtalare?
Håll dig gärna till det vi diskuterar. Hur kom 208:an in i detta?
Jag väntar...
Du förstår nog vad 208:an har med saken att göra om du läser vad
Lust har skrivit i inlägget under din förfrågan till mig.
Det borde ha med diskussionen att göra. eller?
Eh, nu börjar det blir lite komplicerad diskussion det här tycker jag. Jag har nog tappat intresset efter några dagars bortavaro. Förstår jag dig rätt om du liksom tänker att 208:an brusar mycket, och det var därför du tog upp den i snacket? Men sedan vill du liksom inte tillkännage att det var det du ville, och pekar på annan persons inlägg (från "Lust")? För mig blir det lite rörigt nu att diskutera, det känns lite märkligt.
Däremot, om jag själv skulle ha ett rörsteg, så skulle jag vara intresserad av lastimpedansen hos högtalaren som ska drivas. Särskilt intressant tycker jag det är med Hesselvall, som ju har tänkt sig en ihopparad kombination för bästa möjliga slutliga prestanda. Det är ju annars tämligen ovanligt med förstärkartillverkare som specas en viss lämplig högtalarimpedans. Jag tycker det är intressant och kul! I tillägg till det skulle jag vilja ha högtalare med relativt hög verkningsgrad eftersom rörsteg ofta inte har så mycket uteffekt.
Angående brus så vill jag inte ha hörbart brus på lyssningsplats. Med min kombination idag med en rum som är har mycket lågt bakgrundsbuller, så hör jag inget brus från högtalarna (NAD208 + Ino r56h). Däremot hörs ett brus om man lägger örat intill diskantelementet. Jag tror högtalarna har en verkningsgrad på omkring 93 - 94 dB/m/2,83 V, vilket är ganska mycket, dock inte jättemycket. Högtalare med jättehög verkningsgrad brukar jag försöka undvika, jag har nog aldrig stött på några som jag verkligen gillar ljudet hos. De brukar vara behäftade med allsköns resonanser av olika slag. Men det kan ju finnas undantag förstås (t ex stora JBL PA-riggen på Roskilde, mums!

Men den drivs nog av många tusen watt...

)