Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-09 11:39

subjektivisten skrev:Säger det igen; VARFÖR ska MOLT ändra på deras konstlast för att göra det lättare för denna förstärkare?

Vet inte vem du svarar.. mig?

Jag har inte nämnt eller ens tänk MOLT i detta sammanhang.

Och som vanligt svarar du inte på frågan varför en konstruktiv diskussion förblir en omöjlighet.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-09 11:40

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Säger det igen; VARFÖR ska MOLT ändra på deras konstlast för att göra det lättare för denna förstärkare?

Tycker inte jag heller att man bör. Däremot skulle jag kunna se att man gjorde ett extravarv i ett sådant läge som detta och utöver det vanliga testet provade Peters förslag också. Det vore ju av intresse för de som ÄR intresserade att köpa kombinationen ifall det visar sig att större delen av dess (av mig nu hypotetiskt uppdiktade) problem försvann när den drev just den last den (primärt?) är avsedd för.

Men då borde dom väl göra samma med ALLA slutsteg eller hur? Varför ska man göra annorlunda med en 180 000 kr svensk pryl?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-09 11:46

subjektivisten skrev:Men då borde dom väl göra samma med ALLA slutsteg eller hur? Varför ska man göra annorlunda med en 180 000 kr svensk pryl?

Vilken högtalare var Rotel 1090 specialbyggd för?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-09 11:51

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:

Tycker inte jag heller att man bör. Däremot skulle jag kunna se att man gjorde ett extravarv i ett sådant läge som detta och utöver det vanliga testet provade Peters förslag också. Det vore ju av intresse för de som ÄR intresserade att köpa kombinationen ifall det visar sig att större delen av dess (av mig nu hypotetiskt uppdiktade) problem försvann när den drev just den last den (primärt?) är avsedd för.

Men då borde dom väl göra samma med ALLA slutsteg eller hur? Varför ska man göra annorlunda med en 180 000 kr svensk pryl?

Nu har jag inte läst all tillverkardokumentation om nämnda förstärkare, men rent generellt, om en förstärkartillverkare tydligt specificerar att den är avsedd för högtalare med impedans inom vissa gränser och konstlasten inte är inom tillverkarens rekommendationer blir ju testen fel.
Att rapportera hur en produkt beter sig vid felaktig användning anser jag skulle vara tämligen ointressant.

Ingen köper väl en dyr produkt för att medvetet använda den på ett sätt som varken rekommenderas eller fungerar väl?

Edit: tagit bort ett inte från sista meningen (som var kvar efter omformulering innan jag postade) samt flyttat ett l.
Senast redigerad av lennartj 2010-07-09 12:44, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-09 11:52

Vad är det som säger att LTS borde göra någotsomhelst specifikt som de inte lovat sina medlemmar? De gör väl något om de känner för det. Det finns väl inga tvång någonstans åt något håll. Bara saker redovisas på ett adekvat sätt om det är en del av målsättningen. Det handlar till syvende och sist om att om de skulle vilja testa en apparat för att därefter offfentliggöra testet i deras tidning, så måste ju den som ansvarar för apparaten, om det är tillverkare, distributör eller butik, vara med på noterna och ge sitt bifall till testen. Sedan kan det ju vara en kund som äger apparaten och ställer den till förfogande och lånar ut den till LTS för test. Frågeställningen kan ju vändas på och då blir det istället: Varför skall Hesselvall ställa sina apparater till förfogande till LTS och detta oavsett om LTS skulle vilja testa dessa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-09 11:52

Nog ingen, men det finns ju massa slutsteg som man påvisat fel, ska man göra samma med dom?
Sålänge inte the dream och H-högtalarna endast säljs ihop så får man anse att dom kommer användas separat och testas för det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-09 12:01

Säger? Det ser ut som om du frågar någonting.
Och vill du ha svar på den frågan kanske du skulle sluta ducka för frågor själv. Piotrs och Harryups t.ex.

Jag kan inte själv besvara din fråga med mer än att jag inte förstår den.
MOLT? Är inte det en tidning? Är det inte LTS som har konstlaster och testar med?
Varifrån kommer önskan att se Dream F/E-lyssnad? Det kommer ju säkerligen aldrig att ske. :?
Hesselvall audio lär ju inte ha något intresse av det, Hesselvalls kunder lär inte ha något intresse av det, LTS har väl fullt upp med att försöka åstadkomma tester på sådant som kanske säljs lite mer av och kan således vara intressantare för fler som läser MOLT.

Personligen skulle jag gärna se att t.ex. hembioförstärkartestet blir av så man kanske kan hitta produkter med stort allmänintresse att rekommendera, än sådant som inte tillverkas längre.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-09 12:26

Diskussionen var att F/E testa The dream. Då ska man inte ändra något bara för The dream utan köra samma konstlast som alltid. Jag är totalt ointresserad hurvida den funkar med deras egna högtalare lika lite som jag anser det viktigaste är att ett slutsteg kan driva kappa 9 perfekt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-09 12:31

subjektivisten skrev:Diskussionen var att F/E testa The dream. Då ska man inte ändra något bara för The dream utan köra samma konstlast som alltid. Jag är totalt ointresserad hurvida den funkar med deras egna högtalare lika lite som jag anser det viktigaste är att ett slutsteg kan driva kappa 9 perfekt.

Det finns väl fler människor än du? Det trodde jag i alla fall. Andra kanske är intresserade?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-09 12:40

petersteindl skrev:Det finns väl fler människor än du? Det trodde jag i alla fall. Andra kanske är intresserade?

MvH
Peter

Ja, men nu föreslog jag F/E lyssning. Att andra inte bryr sig om det är deras ensak.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-09 12:41

Subejektivisten;

Skulle vilja påminna om Karl XII påminnelse av min påminnelse av min fråga angående högtalarna. Vet du vem konstruktören är?

Eftersom designern av högtalarna har gjort en design med särskild tanke på att dom skall kunna drivas bra av the Dream anser du då att designern har gjort rätt eller fel?

mvh/Harryup

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-07-09 13:16

Vad diskuteras kring just nu? 8O
Det är ju bara exempel på två olika testförfaranden som vänder sig till konsumenter med olika behov, vad är problemet? Tråden går ju bara runt i cirklar. :D

Eller klarar den bara att testas EN gång och nu är man oense om HUR?
Ut i friska luften med er.. :lol:

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-09 13:48

Johan_Lindroos skrev:
DS skrev:
Johan_Lindroos skrev:
DS skrev:
subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.

Detta säger väl imot sig själv lite va?

Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?

Det verkar som om du tänker på något annat eller har missuppfattat. Varför skulle högtalare med hög verkningsgrad "falla bort" enligt din uppfattning?

Har du lyssnat med LTS nad208 på högkänsliga högtalare?

Håll dig gärna till det vi diskuterar. Hur kom 208:an in i detta?

Jag väntar...

Du förstår nog vad 208:an har med saken att göra om du läser vad Lust har skrivit i inlägget under din förfrågan till mig.

Det borde ha med diskussionen att göra. eller?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2010-07-09 15:59

subjektivisten skrev:
Andren skrev:På precis samma sätt som trisse-steg inte lämpar sig för alla högtalare.

Nej men ska vi satsa en peng om ett större brystonsteg kan leverera klart mer transparent ljud till klart fler högtalare än vad The dream kan? Till lägre pris och mycket mer effekt. 8)

Nej, men det är en total icke fråga, särskilt för potentiella kunder.

Men för sakens skull får du gärna visa mig ett system med hög känslighet (<100dB/W) som spelar bättre med trissesteg. Gärna ett hornsystem.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-09 16:09

DS skrev:
Johan_Lindroos skrev:
DS skrev:
Johan_Lindroos skrev:
DS skrev:
subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.

Detta säger väl imot sig själv lite va?

Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?

Det verkar som om du tänker på något annat eller har missuppfattat. Varför skulle högtalare med hög verkningsgrad "falla bort" enligt din uppfattning?

Har du lyssnat med LTS nad208 på högkänsliga högtalare?

Håll dig gärna till det vi diskuterar. Hur kom 208:an in i detta?

Jag väntar...

Du förstår nog vad 208:an har med saken att göra om du läser vad Lust har skrivit i inlägget under din förfrågan till mig.

Det borde ha med diskussionen att göra. eller?

Eh, nu börjar det blir lite komplicerad diskussion det här tycker jag. Jag har nog tappat intresset efter några dagars bortavaro. Förstår jag dig rätt om du liksom tänker att 208:an brusar mycket, och det var därför du tog upp den i snacket? Men sedan vill du liksom inte tillkännage att det var det du ville, och pekar på annan persons inlägg (från "Lust")? För mig blir det lite rörigt nu att diskutera, det känns lite märkligt.

Däremot, om jag själv skulle ha ett rörsteg, så skulle jag vara intresserad av lastimpedansen hos högtalaren som ska drivas. Särskilt intressant tycker jag det är med Hesselvall, som ju har tänkt sig en ihopparad kombination för bästa möjliga slutliga prestanda. Det är ju annars tämligen ovanligt med förstärkartillverkare som specas en viss lämplig högtalarimpedans. Jag tycker det är intressant och kul! I tillägg till det skulle jag vilja ha högtalare med relativt hög verkningsgrad eftersom rörsteg ofta inte har så mycket uteffekt.

Angående brus så vill jag inte ha hörbart brus på lyssningsplats. Med min kombination idag med en rum som är har mycket lågt bakgrundsbuller, så hör jag inget brus från högtalarna (NAD208 + Ino r56h). Däremot hörs ett brus om man lägger örat intill diskantelementet. Jag tror högtalarna har en verkningsgrad på omkring 93 - 94 dB/m/2,83 V, vilket är ganska mycket, dock inte jättemycket. Högtalare med jättehög verkningsgrad brukar jag försöka undvika, jag har nog aldrig stött på några som jag verkligen gillar ljudet hos. De brukar vara behäftade med allsköns resonanser av olika slag. Men det kan ju finnas undantag förstås (t ex stora JBL PA-riggen på Roskilde, mums! :P Men den drivs nog av många tusen watt... 8) )
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-09 17:13

Andren skrev:Nej, men det är en total icke fråga, särskilt för potentiella kunder.

Men för sakens skull får du gärna visa mig ett system med hög känslighet (<100dB/W) som spelar bättre med trissesteg. Gärna ett hornsystem.
Lycka till!

Ingen icke fråga alls.

Nää är inte intresserad av sånt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-09 17:16

Andren skrev:Men för sakens skull får du gärna visa mig ett system med hög känslighet (<100dB/W) som spelar bättre med trissesteg. Gärna ett hornsystem.
Lycka till!
Varför skulle det vara svårt?

Jag vet flera som spelar minst lika bra med trissesteg som du kallar dem, men är intresserad av vad som skulle göra det så svårt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2010-07-09 17:20

MagnusÖstberg skrev:
Andren skrev:Men för sakens skull får du gärna visa mig ett system med hög känslighet (<100dB/W) som spelar bättre med trissesteg. Gärna ett hornsystem.
Lycka till!

Jag vet flera som spelar minst lika bra med trissesteg som du kallar dem, men är intresserad av vad som skulle göra det så svårt?

Jag har hört ett antal uppställningar, men inget har spelat bättre med trissesteg. Av just den anledningen. Jag skulle mer än gärna lyssna på det :)
Inte sagt att det inte går, men jag har inte hört det än bara :)

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2010-07-09 17:37

subjektivisten skrev:
Andren skrev:Nej, men det är en total icke fråga, särskilt för potentiella kunder.

Lycka till!

Ingen icke fråga alls.

Nää är inte intresserad av sånt.

Då är vi inte ense helt enkelt o kommer nog inte bli ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-09 17:59

Andren skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Lycka till!

Jag har hört ett antal uppställningar, men inget har spelat bättre med trissesteg. Av just den anledningen. Jag skulle mer än gärna lyssna på det :)

De bästa jag hört (vilket var lika bra med ett fint rörsteg i mina öron) var ett system baserat på Tom Danleys Unity horn med basdel från Lamda Acustics (vila i frid).

Det enda som skillde var att trissan kan spela starkare, men i ett normalt hem behövs inte så mycket effekt med den känsligheten så där är valet helt fritt med de högtalarna som jag ser det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-09 18:18

Andren skrev:Jag har hört ett antal uppställningar, men inget har spelat bättre med trissesteg. Av just den anledningen. Jag skulle mer än gärna lyssna på det :)

Till att börja med - skilj på vad du tycker bättre om från vad som är bättre.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-07-09 18:30

Harryup,

Jag vet inte vem som konstruerade nämnd högtalare. Vem? Har det betydelse för frågeställningen? Vilken frågeställning BTW? (Att Dream bör/skall testas ihop just med denna högtalare?)
undrar
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-09 18:37

dimitri skrev:Harryup,

Jag vet inte vem som konstruerade nämnd högtalare. Vem? Har det betydelse för frågeställningen? Vilken frågeställning BTW? (Att Dream bör/skall testas ihop just med denna högtalare?)
undrar
Dimitri

Ingvar Öhman har konstruerat denna nämnde högtalare, vad jag kan förstå och Ingvar är ju även med i LTS styrelse och tekniska sektion, så det borde kunna ligga nära till hands att dessa högtalare skulle kunna användas vid LTS-test :) , eller?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-09 19:11

dimitri skrev:Jag vet inte vem som konstruerade nämnd högtalare. Vem? Har det betydelse för frågeställningen? Vilken frågeställning BTW? (Att Dream bör/skall testas ihop just med denna högtalare?)

Det eviga frågandet berodde på att den som frågade trodde att subjektivisten inte visste det var Öhman och troligen ville ta en billig poäng vid avslöjandet. Trist diskussionsklimat som så ofta...

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-07-09 19:23

Nattlorden skrev:
Andren skrev:Jag har hört ett antal uppställningar, men inget har spelat bättre med trissesteg. Av just den anledningen. Jag skulle mer än gärna lyssna på det :)

"är" bättre vad du tycker inte också subjektivt? så vida man inte förutsätter att mindre färgning är målet.

ps. konstig meningsuppbyggnad men det är varmt och jag är trött

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2010-07-09 19:37

Nattlorden skrev:

Vad som objektivt ÄR bättre är väl en konstaterat omöjlig diskussioin, då inget heller kan vara bäst.

Oavsett så har de uppställningar jag lyssnat till alltid premierats av rörsteg. Alltså inte bara min utan flera med mig tyckte opåverkat lika.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-09 19:42

Andren skrev:Vad som objektivt ÄR bättre är väl en konstaterat omöjlig diskussioin, då inget heller kan vara bäst.

Om du redan kände till det - varför påstod du dig veta det då?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-09 20:04

Uch.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-07-09 21:41

Nattlorden skrev:
Andren skrev:Vad som objektivt ÄR bättre är väl en konstaterat omöjlig diskussioin, då inget heller kan vara bäst.

ja det var sannerligen lågt :x

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2010-07-09 22:01

Nattlorden skrev:

Varför sådan viktigpetter?
Jag påstår mig inte veta, bara resultatet av erfarenheter.

Sen vad du och andra anser är något helt annat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi