Nattlorden skrev:Ljudbildens holografi blir naturligtvis aldrig som i lyssningsposition på annan plats, men klangen skall inte förändras på något större sätt om man reser sig eller sitter några meter längre bak eller så.
Klangen är från högtalarna är identisk om jag ställer mig upp och mycket lik om jag backar bak från lyssningsplatsen. Ljudbilden blir dock aningen bättre om jag kommer längre från lyssningsplatsen men då blir istället bilden för liten så det är ett avvägande.
Om ljudbildens holografi alltid är bäst i lyssningsplatsen så innebär det väl att man alltid finlyssnar på lyssningsplats? Spelar det då någon roll hur basen låter någon annanstans? Det enda stället det behöver vara bra på är ju där man finlyssnar. Och det är ju extra trevligt om det stället är optimerad för både topphögtalare och subwoofer. Tycker ju i alla fall jag.
EDIT: Är det verkligen bara jag som inte bryr mig om ifall högtalarnas klang förändras när jag rör mig till positioner jag aldrig någonsin lyssnar ifrån?
Sålänge det låter exceptionellt state of the art bra på lyssningsplats så är jag nöjd. Jag kanske har för lågt ställda krav men, det kanske blir billigare så det gör ju ingenting...