Ska jag skaffa mig en sub till ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-06 16:37

Nattlorden skrev:Ljudbildens holografi blir naturligtvis aldrig som i lyssningsposition på annan plats, men klangen skall inte förändras på något större sätt om man reser sig eller sitter några meter längre bak eller så.

Klangen är från högtalarna är identisk om jag ställer mig upp och mycket lik om jag backar bak från lyssningsplatsen. Ljudbilden blir dock aningen bättre om jag kommer längre från lyssningsplatsen men då blir istället bilden för liten så det är ett avvägande.

Om ljudbildens holografi alltid är bäst i lyssningsplatsen så innebär det väl att man alltid finlyssnar på lyssningsplats? Spelar det då någon roll hur basen låter någon annanstans? Det enda stället det behöver vara bra på är ju där man finlyssnar. Och det är ju extra trevligt om det stället är optimerad för både topphögtalare och subwoofer. Tycker ju i alla fall jag.

EDIT: Är det verkligen bara jag som inte bryr mig om ifall högtalarnas klang förändras när jag rör mig till positioner jag aldrig någonsin lyssnar ifrån?

Sålänge det låter exceptionellt state of the art bra på lyssningsplats så är jag nöjd. Jag kanske har för lågt ställda krav men, det kanske blir billigare så det gör ju ingenting...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 18:07

shifts skrev:Nu känner jag att vi borde ha kopplat ur den ena, för att jämföra en och två,
men det var inte därför jag var där och lyssnade den andra gången.

Det förstår jag inte är det första man tänker på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-06 18:10

steveo1234 skrev:EDIT: Är det verkligen bara jag som inte bryr mig om ifall högtalarnas klang förändras när jag rör mig till positioner jag aldrig någonsin lyssnar ifrån?

Nej, det tror jag inte. Jag är inte speciellt intresserad att klangen är bibehållen från grannes toa :wink:
Men från dom olika platser jag lyssnar så vill jag ha så bra återgivning som möjligt. Jag har primärt 2 platser jag lyssnar från, mitten och 2 platser till höger om mitten. Sen så sitter och ligger jag på alla möjliga sätt men just dom två är dom primära. Och det funkar väldigt bra båda två, även om det går att få bättre (med bättre rum).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi