Behöver Magneplanarer ström eller effekt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-12 09:11

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Ja, skillnaden mellan de ljudliga resultaten med olika högtalare bör bli rejält märkbar på grund av deras impedanskurvas påverkan. Ju större variation i impedans ju större ljudpåverkan. Områden med högre impedans "skjuts" alltså ut i ljudbilden vilket nog kan uppfattas som både en för och en nackdel beroende på lyssnarens "smak".

Oavsett hur bra det funkar... går en sådan sak verkligen att marknadsföra (utanför den grupp som följt tråden)?
Lite omvänt förhållande - de som kanske har störst intresse av 'förbättringen' kanske är de som avskräcks först?

Tjaaa, skillnaden hörs ju vilket man inte direkt kan påstå om alla säljargument.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-12 10:38

Släng på en konjugatlänk på högtalaren så den får ~rak impedanskurva (ex basen då), då försvinner kanske frekvensgångsskillnaderna.
Kvar blir påverkan av den högre utimpedansen på basen.

Eller så blir det ändå nån skillnad högre upp också ....? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-12 10:48

phon skrev:Släng på en konjugatlänk på högtalaren så den får ~rak impedanskurva (ex basen då), då försvinner kanske frekvensgångsskillnaderna.
Kvar blir påverkan av den högre utimpedansen på basen.

Eller så blir det ändå nån skillnad högre upp också ....? :)

Konjugatlänk har jag redan en på baselementet före filtret och normalt gör jag filtren med max +/- 0.5 ohm impedanspåverkan men i den här versionen kör jag delning 6/12dB på prov och låter impedansen runt delningen öka i traditionell ordning. Impedansökningen runt delningen kommer alltså bara från filtret. Här lådans uppmätta impedans.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-12 12:10

Tidigare skrev jag något i stil med detta:

Vid effekt- och strömmatning gäller,

Hypotes 1: Just den krokiga frekvensgången som uppkommer upplevs som låta bättre.

Men man skulle också kunna säga så här,
Hypotes 2: Trots krokig frekvensgång så upplevs ljudet som bättre.

Om Hypotes 2 gäller så finns det en sak som man kan prova, nämligen att fixa en invers till den krokiga frekvensgången. Den skall ligga före slutsteget.

Då får man tillbaks den frekvensgång det blir med lågimpediv drivning, men behåller den högimpediva drivningen.

Om det nu visar sig att skillnaden krymper eller raderas ut så spelar frekvensgångsavvikelsen roll för det upplevda välljudet i nuvarande iaktagelser.

Men om det skulle bli så att man till och med föredrar den rakare frekvensgången än den krokiga och definitivt kombinationen med högimpediv drivning framför lågimpediv drivning så föreligger den högre drivimpedansen i så fall än mer fördelaktig än vad lyssningarna hitills visat.

Jag tror nämligen att en högtalares olinjäriteter i impedansen kan minskas med ökat Ri. Jag tror att vissa högtalare kan få rakare frekvensgång, medans andra högtalare kan få krokigare. Däremot kan de flesta högtalare anpassas till given utimpedans för minimering av olinjäriteter i högtalarens impedans.

En högtalare med resistiv last men med vissa olinjäriteter kan ju ge bättre resultat med högre drivimpedans utan att frekvensgången ändras på grund av drivimpedansen.

Det borde vara intressant att prova rak frekvensgång d v s ingen frekvensgångsändring i kombination med hög/optimal drivimpedans.

mvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-12 12:25

petersteindl skrev:Det borde vara intressant att prova rak frekvensgång d v s ingen frekvensgångsändring i kombination med hög/optimal drivimpedans.

Jag har en fil med i det här inlägget där belastningen utgörs av ett fast motstånd på 5.5 ohm. Jämför hur den låter mot de andra filerna som är gjorda med LTS konstlast alt. "Före" högst upp som är originalet för allihopa.

Flint skrev:Nu äntligen har jag fått bort referensmotståndets inverkan på mätkopplingen
men det tog en satans tid. Chipet lever fortfarande.

Före

Efter med LTS konstlast:
Ri=0.28 ohm
Ri=1.0 ohm
Ri=2.0 ohm
Ri=3.0 ohm
Ri=4.0 ohm
Ri=6.0 ohm

Efter med 5.5 ohm fast belastning - utg.imp 3 ohm

//

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-12 12:38

Aha, jag skall lyssna :)

Fast ett motstånd har inte de olinjäriteter i dess impedansen såsom ett högtalarelement har då talspolen rör sig i gapet. Det är just dessa olinjäriteter som kan linjäriseras med matchande drivimpedans.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-12 12:50

petersteindl skrev:Aha, jag skall lyssna :)

Fast ett motstånd har inte de olinjäriteter i dess impedansen såsom ett högtalarelement har då talspolen rör sig i gapet. Det är just dessa olinjäriteter som kan linjäriseras med matchande drivimpedans.

MvH
Peter

Stämmer. Kan vara kul att jämföra i alla fall.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-12 13:48

Flint skrev: Konjugatlänk har jag redan en på baselementet före filtret och normalt gör jag filtren med max +/- 0.5 ohm impedanspåverkan men i den här versionen kör jag delning 6/12dB på prov och låter impedansen runt delningen öka i traditionell ordning. Impedansökningen runt delningen kommer alltså bara från filtret. Här lådans uppmätta impedans.

Jag tänkte en impedanskorrigering som utjämnar allt utom topparna i basen.

Här är den jag gjorde för kalle-dussins högtalare, före resp efter korrigering.
Inte helt perfekt men men ... :)

Bild
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-12 14:11

Med två ohm utg.imp och över skulle det där påverka ljudet markant. Frågan är om det upplevs som bättre eller sämre. Jag har inget emot den ökning min topp vid ca. 1.4k ger men med högre utg.imp än tre ohm blir den påträngande. Intrycken från den impedanstoppen låter inte som annars att elementen inte spelar ihop utan mer som att klarheten ökar och att ljuden bättre släpper från lådan. Låter inte EQ:at. Snackar då om utg.imp två ohm.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-12 18:38

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Och sen finns det massor, eller i varje fall en hel de, högtalares som inte
mår alls bättre av att matas av en pre-distorderad signal.

Vh, iö

Och hur är det med Ino?

Jag optimerar konstruktionerna för en drivning via 0,2 ohm (+/- 0,1 ohm)
resistivt och 5 uH (+/- 3 uH) induktans.

Var denna impedans förefinns någonstans spelar inte så stor roll, men jag
räknar med att 0,1 ohm och 2 uH ligger i kabeln och att alltså förstärkaren
bidrar med resten, alltså i storleksordningen 0,1 ohm + 3 uH.

Undantaget är mina betydligt högohmigare (och okritiskare) surroundhög-
talare som är optimerade för 1 ohm +/- 0,8 ohm.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-12 18:48

Flint skrev:
Nattlorden skrev:
Flint skrev:Ja, skillnaden mellan de ljudliga resultaten med olika högtalare bör bli rejält märkbar på grund av deras impedanskurvas påverkan. Ju större variation i impedans ju större ljudpåverkan. Områden med högre impedans "skjuts" alltså ut i ljudbilden vilket nog kan uppfattas som både en för och en nackdel beroende på lyssnarens "smak".

Oavsett hur bra det funkar... går en sådan sak verkligen att marknadsföra (utanför den grupp som följt tråden)?
Lite omvänt förhållande - de som kanske har störst intresse av 'förbättringen' kanske är de som avskräcks först?

Tjaaa, skillnaden hörs ju vilket man inte direkt kan påstå om alla säljargument.

Tänkte precis säga samma sak - en förstärkare som arbetar enligt de
här principerna, kan ju vem som helst testa, höra och erfara vad det är
den gör för upplevelsen.

Det behövs helt enkelt inga argument.

Därmed inte sagt att den gör nytta på alla högtalare, men min erfaren-
het är att den (eller rättare sagt den eventuellt kommande versionen)
gör det på majoriteten av alla högtalare.

Och visst kan det behövas argument ändå, men inte för att intressera
någon för lösningen och få någon att vilja köpa den, utan bara för att
ge svar på frågor som kan poppa upp EFTER att upplevelsen redan är
ett faktum. Folk vill ju ofta förstå det de upplever, också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 10:06

Nja... jag tror nog att många backar på att införa olinjäriteter...oavsett om de redan sitter med saker som gör precis det utan att veta om det.
Skall man sälja saker så skall de nog marknadsföras som "linjära" och "transparenta" oavsett hur krokigt det är... :roll:

Tyvärr alltså...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 10:34

IngOehman
Du kan nog stryka Nattlorden på presumtivlistan. Hur många bokade beställningar har vi nu? Sist var det ju 37 st. 2x200W och 75 st. 2x100W. Det lutar åt en rik ålderdom. :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-13 11:23

Jag har alltid gillat idén med att högtalare och förstärkare hör ihop, produkter som skräddarsytts för varandra som t.ex. Audio Pro med ACE, Beveridge/Acoustat/Audio Exklusiv med inbyggda högspänningssteg. Det har aldrig varit gångbart bland flertalet audiofiler. Där ska det vara komplicerat som att välja vin till maten.... fast i en lång beslutsprocess.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 11:26

Flint skrev:IngOehman
Du kan nog stryka Nattlorden på presumtivlistan. Hur många bokade beställningar har vi nu? Sist var det ju 37 st. 2x200W och 75 st. 2x100W. Det lutar åt en rik ålderdom. :P

Du feltolkar en hel del nu tror jag... Jag diskutterade utbildningsproblemet med att få den stora hifi-allmänheten att förstå varför detta är något bra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 11:30

Nattlorden skrev:
Flint skrev:IngOehman

Du feltolkar en hel del nu tror jag... Jag diskutterade utbildningsproblemet med att få den stora hifi-allmänheten att förstå varför detta är något bra.

Det finns inget "utbildningsproblem". Det finns valfrihet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 11:50

Flint skrev:Det finns inget "utbildningsproblem". Det finns valfrihet.

Med den inställningen till marknadsföring så tror jag tyvärr att världssuccén uteblir.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 11:53

Då avbokar jag dig även som presumtiv aktieköpare. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 12:14

Flint skrev:Då avbokar jag dig även som presumtiv aktieköpare. 8O

Nja.... när aktien fallit tillräckligt så kanske jag gör en hostile takeover och ser till att ändra marknadsföringen. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 12:30

Ingvaaaaaaaaar, probleeeeem! En hotande makeover som styrs av hifi-mässiga sharialagar. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 15:13

Fick denna intervju länkad till en av mina trådar:
Andrew Jones intervju - Ultraaudio

Each speaker was a 5” Uni-Q. I built every single one -- my own personal albatross. They were active speakers, driven by B&O current-dumping amplifier modules. When you drive a loudspeaker with a current source, you reduce the distortion by about 20dB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 15:28

10ggr. För generellt uttalat. Saknar uppgift om Ri. Reklam?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 16:24

Gjorde just ett distsvep på min PKK-låda och förstärkaren med variabel utg.imp med micken WM61.

Utg.imp 0.3ohm.

Bild

Utg.imp 3.5ohm.

Bild

Jämför med impedanskurvan för samma låda. Impedanstoppen mellan 1-3kHz verkar bidra med dist.
Något lite mindre med högre utg.imp men ytterst marginellt.

Bild

Frekvengång och påverkan av utg.imp.
Ljusblå=0.3ohm.
Mörkblå=3.5ohm.
Syftade på att hålla samma nivå vid 200-300Hz som ref.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-13 20:28

Håller på och retar folk lite på Magnepan User Group....

Jag hasplade ur mig:
"I have been told that ribbon and planar speakers generate very little back-EMF and there is little need for low output impedance (high damping factor)."

Fick snabbt detta svar:
"This can't be true for the bass driver in a maggie. The acoustics of the room will couple to the large panel."

Jag vet bara att membranen i Magnepan inte är hårt hållna av elektromekaniskt kraft. Om så vore fallet skulle väl basen utebli? Den gängse uppfattningen är att det ska till kraftiga effektsteg med låg utimpedans som ska styra membranen med järnhand. Men är det verkligen så och är det ens möjligt? Några har opponerat sig och tycker att rörslutsteg med lägre dämpfaktor är att föredra men de är i mycket klar minoritet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 20:44

Flint skrev:Bild

Där såg ju 3.5ohm ut att göra nytta. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 20:48

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Bild

Där såg ju 3.5ohm ut att göra nytta. :)

Stämmer. Funkar som en "normalisering". Ny vinkling. Är då färgningen en rättning till det bättre?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 20:51

Flint skrev:Stämmer. Funkar som en "normalisering". Ny vinkling. Är då färgningen en rättning till det bättre?

Det kan jag inte utesluta. Å andra sidan är jag inte kunnig nog i psykoakustik för att föra den bedömningen. Och troligtvis är det för lite data i vilket fall som helst ( säkerligen måste den totala spridningen på högtalaren tas i beaktining innan man kan avgöra det fullt ut ).

Å tredje sidan så är det svårt att bedömma vilket av de två alternativen som representerar (den största) färgningen. Vad är "rätt" vad det gäller utgångsimpedansen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 20:52

RogerGustavsson skrev:Håller på och retar folk lite på Magnepan User Group....

Jag hasplade ur mig:
"I have been told that ribbon and planar speakers generate very little back-EMF and there is little need for low output impedance (high damping factor)."

Fick snabbt detta svar:
"This can't be true for the bass driver in a maggie. The acoustics of the room will couple to the large panel."

Jag vet bara att membranen i Magnepan inte är hårt hållna av elektromekaniskt kraft. Om så vore fallet skulle väl basen utebli? Den gängse uppfattningen är att det ska till kraftiga effektsteg med låg utimpedans som ska styra membranen med järnhand. Men är det verkligen så och är det ens möjligt? Några har opponerat sig och tycker att rörslutsteg med lägre dämpfaktor är att föredra men de är i mycket klar minoritet.

Med en rent resistiv belastning borde inte utgångsimpedansen spela någon roll för det ljudande resultatet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-13 20:56

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Stämmer. Funkar som en "normalisering". Ny vinkling. Är då färgningen en rättning till det bättre?

Det kan jag inte utesluta. Å andra sidan är jag inte kunnig nog i psykoakustik för att föra den bedömningen. Och troligtvis är det för lite data i vilket fall som helst ( säkerligen måste den totala spridningen på högtalaren tas i beaktining innan man kan avgöra det fullt ut ).

Å tredje sidan så är det svårt att bedömma vilket av de två alternativen som representerar (den största) färgningen. Vad är "rätt" vad det gäller utgångsimpedansen?

Måste man inte först bestämma vad som är en färgning för att kunna utvärdera jämförelsen? Vad är referensen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-13 21:02

Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:Håller på och retar folk lite på Magnepan User Group....

Jag hasplade ur mig:

Fick snabbt detta svar:

Med en rent resistiv belastning borde inte utgångsimpedansen spela någon roll för det ljudande resultatet.

Men är det verkligheten allt som påverkas, frekvensgången? IÖ verkar mena att det är mer som kan förändras.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi