phloam skrev:Jocke skrev:HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.
Åjo... stabil och hållbar möjligen men mer välljudande vid "normala ljudtryck" finns flera!^^ Men har du redan bestämt dig så är det liksom ingen mening att diskutera... Det här ämnet är väl 25 år gammalt eller mer... finns här ingen som läste tex Molt på den tiden? Så klart gjordes det mätningar för diskussionen är forntida!^^ Som jag skrivit innan - och många med mig - lyssna själv och skapa er en uppfattning. Det behövs egentligen inga avancerade mätningar... de allra flesta med normal hörsel detekterar skillnaden lätt.
I länken som Bagaget postade tidigt i tråden verkar det inte vara så lätt..?Bagaget skrev:Test och test, mer lyssna själv: http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... er.181829/
Vilka är dessa "flera" mer välljudande spelare?
Har SL-1200/1210 blivit uppmätt/testad/jämförd i MoLT? Nån som vet vilket nummer?
Jag tyckte då att 12X0 kändes lite återhåller och får det återigen bekräftat av klippet vi lyssnade på tidigare i tråden. Det var som sagt länge sedan de här diskussionerna om direktdrift kontra remdrift fördes och jag har inte lyckats "spola tillbaka hjärnan" tillräckligt långt för att minnas vilka källorna var till det resonemanget men rent allmänt betraktades inte direktdrift som lika mycket hifi som remdrift på den tiden det begav sig. Jag tror säkert att 12X0 på många punkter är en utmärkt spelare och kanske har den fått sin släng av sleven när marknaden översvämmades av billiga direktdrivna "paketspelare" som lämnade mycket att önska... Men faktum kvarstår - den känns återhållen. Detta borde ju finnas dokumenterat men det var nära nog i "fördatorisk tid" så det kanske inte finns sökbart på nätet.
PS. Kanske det återhållna är "rätt" men jag föredrar det inte...