SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-13 12:52

phloam skrev:
Jocke skrev:
HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.

Åjo... stabil och hållbar möjligen men mer välljudande vid "normala ljudtryck" finns flera!^^ Men har du redan bestämt dig så är det liksom ingen mening att diskutera... Det här ämnet är väl 25 år gammalt eller mer... finns här ingen som läste tex Molt på den tiden? Så klart gjordes det mätningar för diskussionen är forntida!^^ Som jag skrivit innan - och många med mig - lyssna själv och skapa er en uppfattning. Det behövs egentligen inga avancerade mätningar... de allra flesta med normal hörsel detekterar skillnaden lätt.

I länken som Bagaget postade tidigt i tråden verkar det inte vara så lätt..?
Bagaget skrev:Test och test, mer lyssna själv: http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... er.181829/

Vilka är dessa "flera" mer välljudande spelare?

Har SL-1200/1210 blivit uppmätt/testad/jämförd i MoLT? Nån som vet vilket nummer?

Jag tyckte då att 12X0 kändes lite återhåller och får det återigen bekräftat av klippet vi lyssnade på tidigare i tråden. Det var som sagt länge sedan de här diskussionerna om direktdrift kontra remdrift fördes och jag har inte lyckats "spola tillbaka hjärnan" tillräckligt långt för att minnas vilka källorna var till det resonemanget men rent allmänt betraktades inte direktdrift som lika mycket hifi som remdrift på den tiden det begav sig. Jag tror säkert att 12X0 på många punkter är en utmärkt spelare och kanske har den fått sin släng av sleven när marknaden översvämmades av billiga direktdrivna "paketspelare" som lämnade mycket att önska... Men faktum kvarstår - den känns återhållen. Detta borde ju finnas dokumenterat men det var nära nog i "fördatorisk tid" så det kanske inte finns sökbart på nätet.

PS. Kanske det återhållna är "rätt" men jag föredrar det inte... :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-13 14:33

petersteindl skrev:Du säger att graververket kommer att svaja. Vad vet du om det? Har du gjort mätningar på graververk? Vilka svajvärden tror du man har i ett bra graverlack?

Den kände gravéraren Stan Ricker har ett direktdrivet graververk med motor från Technics... Har deras skivspelare inte helt perfekt gång finns det väl även risk att graververket också har det? Nu är föstås ett graververk en rejält bastant sak jämfört med vanliga skivspelare, jämförelsen kanske haltar?

http://www.rickermaster.com/equip.htm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-13 15:05

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Du säger att graververket kommer att svaja. Vad vet du om det? Har du gjort mätningar på graververk? Vilka svajvärden tror du man har i ett bra graverlack?

Den kände gravéraren Stan Ricker har ett direktdrivet graververk med motor från Technics... Har deras skivspelare inte helt perfekt gång finns det väl även risk att graververket också har det? Nu är föstås ett graververk en rejält bastant sak jämfört med vanliga skivspelare, jämförelsen kanske haltar?

http://www.rickermaster.com/equip.htm

Jag skulle tro att jämförelsen haltar. Han har ju Cardas kablar och shakti RF absorbenter :)

THIS SYSTEM IS WIRED WITH CARDAS CABLE FOR LOW DISTORTION,WIDE-BAND AUDIO, AND SHAKTI RF ABSORBERS FOR BEST POSSIBLE SIGNAL-TO-NOISE RATIO
Senast redigerad av petersteindl 2013-08-13 15:09, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 15:06

RogerGustavsson skrev:Den kände gravéraren Stan Ricker har ett direktdrivet graververk med motor från Technics... Har deras skivspelare inte helt perfekt gång finns det väl även risk att graververket också har det?

Går de precis exakt lika ojämnt så kan ju slutresultatet bli helt perfekt! :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-08-13 16:16

Fast Stans test-LP är dock inte särskilt användbar.
Många störsignaler ingraverade.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-13 16:20

Thomas_A skrev:Fast Stans test-LP är dock inte särskilt användbar.
Många störsignaler ingraverade.

vsb

mvh/Harryup :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-13 16:28

Du har alltså testskiva från honom? Då måste du låta Stan Ricker veta vilket skräp han säljer....

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-08-13 17:08

Som mäskiva fungerar analogue productions bättre även om den också är behäftad med en del fel. Bla resonans i lågbassvepet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-08-13 19:31

En bild av Cardas brustoppar. Fullt så illa är det inte då vissa härrör från dator. Men fler toppar har den än vad jag tycker är krav för att klassa som en testskiva.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... age003.gif

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-13 23:23

Good evening muzak-lovers!

Nu kommer lite ljudförsök som jag har gjort. Håll i er, det är mässjazz! Hoppas det låter bättre på mässorna än det gör när jag varit framme, he he.

Muzak: Tom Rotella Band, DMP Cd-460, Spår 1 (det gäller att ha stelopererad musik med bra inspelning. Detta uppfyller kraven.)
Ljudmaskin: AKAI S5000
Controller: Korg Trinity
Settings: LFO 1: Rate 84, modwheel 26. LFO 2: Rate 15, modwheel 26.
Båda LFOerna styr pitch

Ljudkort: Roland UA-25EX
Mjukvara: Sonic Sound Forge

Edit: Dom första 15 sekundrarna går opåverkade. Så ökar jag fremvensmoduleringen eftersom under ca 10 sekunder. Så håller jag kvar ca 10 sekunder och släpper ca 35 sekunder in i låten. Efter ytterligare 10 sekunder trycker jag på igen under sista 5-10 sekundrarna. /Edit

¤ FM-84 är frekvensmodulering med ca 16 Hz (jämförde "på örat" med en signal skapad direkt i Sound Forge, AKAIen har bara 0-100 och det säger inget om Hz. Den som är intresserad får läsa den tekniska manualen. Den finns på Nätet.)
¤ FM-15 är ca 0,5 Hz. Inställt på samma sätt som ovan.
¤ FM-84+15 är båda LFOerna aktiva.
¤ FM-phwxxed-up.mp3 är "lite mer svaj än vad som kanske är lämpligt". Med på skoj, därför är det en mp3a så ni slipper ladda hem 8Mb extra med mög.
¤ TR-org.wav är rippen på skivan, rippad med sound forge.

Filerna är på knappt 9Mb, utom mp3an...

TR-org.wav
FM-84.wav
FM-15.wav
FM-84+15.wav
FM-phwxxed-up.mp3
Senast redigerad av Max_Headroom 2013-08-13 23:25, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-08-13 23:23

En analys med lite större bilder

Cardas:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... Cardas.png

Analogue prod:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... 20prod.png

Ej kalibrerade 1 khz toner mot varandra. Kan inte direkt säga om de hade samma utnivå på 1 kHz tonen men jag tror inte det. Det får jag kolla upp. Jag minns att brusgolvet från Analogue var lägre generellt när jag jämförde mot samma utnivå. Då kunde även 50 Hz peakar synas tydligare när de inte längre drunknade i bruset.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2013-08-14 07:52

tvett skrev:Tack för ditt inlägg Multiman. Vad tror du låg Technicsen i fatet mest?

Jag har fått uppfattningen att orginalarmen inte är så lämplig för hifi, men tycker själv att den hanteringsmässigt är bra till DJ, radio etc.

Spontant, alldeles för lätt skivtallrik och mycket sämre tonarm.

Edit: Som svar på någon annans fråga: Jag är pedant, så självklart ställdes allt in med stor exakthet, inklusive de olika vinklarna.

Jag lyssnar på all sorts musik så finns inga speciella exempel. Möjligen Paco DiLucia, Hendrix, Peter Gabriel, David Bowie, Lena Philipsson, Telly Savalas, Pavarotti, Lundell, Kate Bush, Afzelius osv osv.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 10:23

MultiMan skrev:
tvett skrev:Spontant, alldeles för lätt skivtallrik och mycket sämre tonarm.
.

2 kilo är mer än de flesta remdrivna skivspelares tallrikar väger och den går ju att göra tyngre med en riktigt tung skivmatta och tonarmen kan man ju byta om man känner för en bättre.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 10:31

Du felciterar på tok för ofta, HauteParleur.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 10:39

tvett skrev:Du felciterar på tok för ofta, HauteParleur.

Oj! Nu gjorde jag det igen.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2013-08-14 11:05

HauteParleur skrev:2 kilo är mer än de flesta remdrivna skivspelares tallrikar väger och den går ju att göra tyngre med en riktigt tung skivmatta och tonarmen kan man ju byta om man känner för en bättre.

Varför tar du upp driftsättet? Det är ingenting jag har sagt påverkar ljudet, även om det givetvis skulle kunna göra det.

2kg är betydligt lättare än Thorens 320 tallrik iaf. För övrigt var just den kombinationen med mc30super/SME309/Thorens320 väldigt lyckad, vilket jag fick bekräftat av andra som lyssnade, även så kallade "Guld-öron". ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-14 11:20

Vikten på tallriken är kanske inte en direkt värdemätare, däremot vill man möjligen ha en hel del tröghetsmoment för att hålla ner kuggningen från drivningen, fast då får den inte vara för stark. Fanns en del "påhängsgrunkor" som höll ner vinylen mot tallriken utmed ytterperiferin.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-14 11:44

Ringarna var sällan lyckade. De tillförde nya spänningar i plasten och högst osäkert om det verkligen låter bättre av att få en bra koppling mellan vinylen och tallriken.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-14 12:14

Är det inte dags att ge upp tanken på att få bra ljud ur den där spårade gamla plasten? Det är ju trots att bara grader av olika missljud ni diskuterar och hur pass väl man kan stå ut med dess olika karaktärer.

:twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-08-14 15:52

MultiMan skrev:
HauteParleur skrev:2 kilo är mer än de flesta remdrivna skivspelares tallrikar väger och den går ju att göra tyngre med en riktigt tung skivmatta och tonarmen kan man ju byta om man känner för en bättre.

Varför tar du upp driftsättet? Det är ingenting jag har sagt påverkar ljudet, även om det givetvis skulle kunna göra det.

2kg är betydligt lättare än Thorens 320 tallrik iaf. För övrigt var just den kombinationen med mc30super/SME309/Thorens320 väldigt lyckad, vilket jag fick bekräftat av andra som lyssnade, även så kallade "Guld-öron". ;)

Att Technics tonarmen inte håller samma klass som en SME 309 med ett nypris på 16 000 kr ser jag som självklart.

Vad gäller tröghetsmoment i tallrikarna så väger Technics tallriken 2 kg och en Thorens TD-320 tallrik 3,2 kg. Däremot har Technics tallriken större diameter vilket förmodligen minskar skillnaden mellan dom båda något.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-14 16:16

Är den vikten med Thorensens innertallrik också?

Personligen så ser jag inte att något sådant som vikt har nån betydelse eftersom man inte kan påverka det eller att tyngre alltid ens är bättre.
Att det mekaniskt har betydelse är ju en annan sak men det är ju vid designen. Sen är den ju som den är. Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven men det kan ju finnas.
Tonarmar är ett annat kapitel för sig där folk envisas med att tro på mätvärden för att para ihop med en pick-up då man egentligen skall lyssna på kombinationerna istället. Missmatch är oerhört vanligt tyvärr.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 16:25

Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven

Efter att du har gjort ett sådant uttalande så antar jag att du då inte har blindtestat mellan skivspelare med olika drivsätt utan alltid lyssnat också med ögonen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 16:29

HauteParleur skrev:
Harryup skrev:Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven

Efter att du har gjort ett sådant uttalande så antar jag att du då inte har blindtestat mellan skivspelare med olika drivsätt utan alltid lyssnat också med ögonen?

Med ögonen ser man. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 16:32

petersteindl skrev:
HauteParleur skrev:

Gäller uppenbarligen inte alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 16:35

HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:
HauteParleur skrev:

Gäller uppenbarligen inte alla.

De som är blinda kan inte se med ögonen.

De som är döva kan inte höra med öronen. De som inte är döva hör med öronen :)

Det gäller alla :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-08-14 16:40

Öronen hör och hjärnan lyssnar. Har man ingen hjärna kan man inte lyssna.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-14 16:40

HauteParleur skrev:

Du antar fel denna gång också.

Harryup

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 16:45

Harryup skrev:
HauteParleur skrev:

Tror inte det men vilka spelare blindtestades det då mellan?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 16:49

HauteParleur skrev:
Harryup skrev:
HauteParleur skrev:

Tror inte det men vilka spelare blindtestades det då mellan?

Kan du bevisa att Harryup ljuger?

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 17:02

petersteindl skrev:Kan du bevisa att Harryup ljuger?

Har han dokumenterat blindtestet ordentligt så är det ju lätt för honom att bevisa att han inte gör det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi