Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-05-03 16:25

Hetsporren skrev:
Däremot känns det som ett stort berg att bestiga - att
övertyga en recensent att befatta sig med ljudkvalite.

Javisst... Jag aktade mig oftast noga för det, om det inte var så
att inspelningen verkligen var bedrövlig (som t ex "Californication").
Att påstå att en Zelmani-skiva låter bra vet vi ju hur det kan tas
emot och de flesta recensenter* har verkligen skräpanläggningar
och kan således inte bedöma hur bra en skiva är inspelad, jag tror
alltså inte alls på denna (goda) idé.

*) Alla jag känner, träffat eller har talat med.

Tyvärr är det nog så, skandal!!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-03 16:28

mats skrev:
Hetsporren skrev:
Däremot känns det som ett stort berg att bestiga - att
övertyga en recensent att befatta sig med ljudkvalite.

Javisst... Jag aktade mig oftast noga för det, om det inte var så
att inspelningen verkligen var bedrövlig (som t ex "Californication").
Att påstå att en Zelmani-skiva låter bra vet vi ju hur det kan tas
emot och de flesta recensenter* har verkligen skräpanläggningar
och kan således inte bedöma hur bra en skiva är inspelad, jag tror
alltså inte alls på denna (goda) idé.
*) Alla jag känner, träffat eller har talat med.

Tyvärr är det nog så, skandal!!
Jag tror att man skall engagera musiker i detta. Det finns trots allt duktiga musiker som dessutom är måna om hur det låter. I synnerhet om man talar om för dom att man sämre förstår deras musik om den inte låter som "på riktigt".

Men mer om det senare! :lol:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-03 16:29

Nja, skandal är väl att ta i?

En anekdot: Jag övertalade en gång en recensent (Sveriges största
landsortstidning) att skaffa en bättre anläggning, med motiveringen
"Du hör ju inte vad som finns på skivan"! Han* sitter fortfarande kvar
med sin Sony XB740, Rotel RA-930 och JPW P1, tolv år senare;)

*) Men han recenserar bara på somrarna numera...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-03 19:05

[/quote]Jag tror att man skall engagera musiker i detta. Det finns trots allt duktiga musiker som dessutom är måna om hur det låter. I synnerhet om man talar om för dom att man sämre förstår deras musik om den inte låter som "på riktigt".

Men mer om det senare! :lol:[/quote]

Men det brukar hävdas att just musiker bryr sig väldigt lite om ljudkvalitet.... I varje fall att de ofta inte har några bättre anläggningar hemma. Jag tycker det låter knepigt, vill de verkligen inte att det ska låta bra, att klangen ska vara just? Varför då lägga ner vansinniga belopp på bra instrument om de inte vill det ska låta bra? "Som på riktigt" kan ha flera innebörder. Jag vill då inte att det ska låta som på någon rockfestival. Däremot vill jag att musiken ska låta mera som en verkligt framförd händelse, ett livebesök i studion etc. Just "producerad" musik, som ofta inte finns "på riktigt", har man ju knappt inga referenser till.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-05-03 19:43

Hetsporren skrev:Nja, skandal är väl att ta i?

En anekdot: Jag övertalade en gång en recensent (Sveriges största
landsortstidning) att skaffa en bättre anläggning, med motiveringen
"Du hör ju inte vad som finns på skivan"! Han* sitter fortfarande kvar
med sin Sony XB740, Rotel RA-930 och JPW P1, tolv år senare;)

*) Men han recenserar bara på somrarna numera...

:lol: Nej de borde straffas hårt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-03 19:49

Hej Roger,

Jag har läst ditt (långa) mail. Tack! Du har ett svar i din inbox.

// Pär

RogerGustavsson skrev:
Jag tror att man skall engagera musiker i detta. Det finns trots allt duktiga musiker som dessutom är måna om hur det låter. I synnerhet om man talar om för dom att man sämre förstår deras musik om den inte låter som "på riktigt".

Men mer om det senare! :lol:[/quote]

Men det brukar hävdas att just musiker bryr sig väldigt lite om ljudkvalitet.... I varje fall att de ofta inte har några bättre anläggningar hemma. Jag tycker det låter knepigt, vill de verkligen inte att det ska låta bra, att klangen ska vara just? Varför då lägga ner vansinniga belopp på bra instrument om de inte vill det ska låta bra? "Som på riktigt" kan ha flera innebörder. Jag vill då inte att det ska låta som på någon rockfestival. Däremot vill jag att musiken ska låta mera som en verkligt framförd händelse, ett livebesök i studion etc. Just "producerad" musik, som ofta inte finns "på riktigt", har man ju knappt inga referenser till.[/quote]
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-05-03 23:31

IngOehman skrev:Jag trodde faktiskt att vi skulle kunna bli överens om att det förekommer att kunder i vissa butiker inte alltid får bästa råd - och att vi även skulle kunna bli överens om att detta är någonting dåligt, som skulle kunna förbättras.

Vh, Ing. Öhman

*Om du nu till skillnad från mig bryr dig om vad folk tycker.

Var det verkligen detta som diskuterades? Var inte frågan huruvida en majoritet av branchens företrädare sysslar med lurendrejeri eller ej?

Vh
11010000

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-05-04 00:11

Men det brukar hävdas att just musiker bryr sig väldigt lite om ljudkvalitet

Det beror nog oftast på att de inte har fått möjlighet att lyssna till hur bra det verkligen kan låta. De flesta musiker har aldrig fått möjlighet att lyssna på sin musik oförvanskat inspelad. Får man aldrig höra hur det egentligen låter när man spelar eller sjunger kan det vara svårt att veta hur man egentligen vill låta på skiva.

I en modern inspelningsstudio med ett stort mixerbord, hyllor fyllda med processorer från golv till tak, förväntas vanligen vara ett fantastiskt ljudredskap i händerna på en skicklig tekniker. Processorerna kan förvandla ljudet på mycket olika sätt.

Problemet är dock att nästan all konventionell professionell ljudutrustning, oavsett pris, förutom att enbart överföra ljudet eller påverka det mer eller mindre i önskad riktning, också tillför hörbara och mätbara tekniska fel.

Orsak och verkan i denna process är ofta helt okända för teknikern.
Okunskap och diverse myter inom inspelningsbranschen leder ofta till sämre inspelningsteknik och ljud. Vanligen försöker teknikern rädda ljudkvaliteten genom att ytterligare processa ljudet en gång till i masteringsprocess. Ja det är inte konstigt att det låter så illa på flertalet av dagens skivor. Mycket hade dock kunnat bli bättre om masteringprocessen hade skippats (där tillförs de värsta förvanskningarna av ljudkvaliteten enligt min erfarenhet).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-05-04 00:21

Varför kan musiker lyssna på musik i så undermåliga anläggningar?

Tja, jag tror därför att
1) De lyssnar på musiken och inte hur det låter, Dessutom kan de "fylla i" där det saknas, dvs de hör instrument och sång som det "ska vara" utan att det egentligen hörs.
2) De lyssnar på en hifi-anläggning ur musikalisk synvinkel istället för att fokusera på "hur det låter". Dvs låter det musik är det musik - oavsett dist eller frekvensgångsmässiga tillkortakommanden som hifi-bögarna retar sig på :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-05-04 00:24

:) Jag tror att det går att intressera seriösa musiker för ljudkvaliteten i slutprodukten, om man påvisar vilken skillnad det kan göra. Att musiker själva kanske inte har det största behovet av perfekta inspelningar för att höra det väsentliga för dem, eller att de med sin kunskap fyller i bristerna behöver ju inte innebära att de är ignoranta för hur produkten skall uppfattas hos kunderna.
Bravo

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-05-04 09:24

Det beror nog oftast på att de inte har fått möjlighet att lyssna till hur bra det verkligen kan låta
Detta är även min gissning, det är ju ganska svårt för respektivt musiker att lyssna på sig själva när de framträder, utan de får ju nöja sig med det inspelade (och mixade) i efterhand.

Skulle också tro att en hel del musiker sitter i knät hos producenten och den där ljudteknikerns ord är lag, om han säger att det måste höjas här och sänkas där så är det nog lätt att tro på vad en "expert" anser och så sätter pseudoeffekten in och musikern tycker nu att det ju faktiskt lät bättre.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-04 09:44

En gitarrspelande (seriöst) pappa till min äldste sons lagkamrat i
fotbollsklubben Guldheden, fick nys om att jag "kunde det där med
hifi" och rådfrågade mig vad han skulle göra med sin hopplöst
daterade och illa fungerande anläggning. Det slutade med att han
hamnade på Radiolagret och köpte ett Micromegapaket plus
högtalare från AE. Detta var ca 4 månader sedan.

Några veckor senare besökte han vårt hem för första gången och
fick lyssna till sin egen CD (hemstudio) på min anläggning. Jag kan
säga att mannen baxnade, han hade aldrig hört nåt liknande! Han
var alldeles fascinerad och det följde en del telefonsamtal som
mynnade ut i att han invsterade i en beg. Rega Planar 2.

Nästa gång han ringde trodde jag nästan att han var berusad, men
det var han inte. Bara fullkomligt euforisk över sitt fantastiska
ljud ur hans gamla stora LP-samling. Han och grannen hade haft
en vinylorgie, en hel helg tydligen... I går kväll ringde han igen:

- Vad gör du? frågade han mig.
- Jag kopplar in min nya receiver, förklarande jag.
- Ojdå, jag skall absolut inte störa då. Förstår liksom att du
har en helig högtidsstund men vill bara passa på att bjuda in
dig på en vinylafton...

Sensmoral: Visst går det att påverka, även gamla musiker. :lol:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-04 10:13

Hetsporren skrev:En gitarrspelande (seriöst) pappa till min äldste sons lagkamrat i fotbollsklubben Guldheden, fick nys om att jag "kunde det där med....
...
Sensmoral: Visst går det att påverka, även gamla musiker. :lol:
Skall du gå med både i LTS och börja skriva konstruktiva inlägg? Ur led är tiden...

Nåväl! Ditt exempel belyser just det att man måste få kunna göra ett medvetet, med välgrundat val, innan man väljer bort vettig hifi (där "vettig" är otroligt luddigt, jag vet).
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-05-04 11:34

Breaking News: Nybliven LTS-medlem!

Vad har hänt 8O Har du gått och blivit frälst!
Ursäkta OTn Engelholm, blev lite chockad :? när jag såg detta.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-04 11:47

fbk skrev:
Breaking News: Nybliven LTS-medlem!
Vad har hänt 8O Har du gått och blivit frälst!

Nej, jag förklarar detta på ett annat ställe men kan dra det igen:

Efter att jag och IÖ haft en lång och konstruktiv mejlväxling löstes
alla (hoppas jag) knutar i vår relation och då fanns det inte något
kvar att bråka om, för min del. Lustigt nog sammanträffade detta
med en debatt här mellan IÖ och en hifi-branschrepresentant, där
jag tyckte IÖ uttryckte sig så träffsäkert att jag inte kunde göra
annat än att applådera och hålla med! Ibland ser man inte skogen
för alla träd och jag tänker ge LTS en ärlig chans genom att betala
min prenumeration/medlemsavgift. Jag tycker nämligen att Sverige
behöver en kritisk och oberoende hifi-organisation och att jag själv
hellre drar mitt strå till stacken på detta sätt, än att fortsätta bråka
i all oändlighet... Att jag sedan inte håller med om förträffligheten
hos en del prylar (företrädesvis DVD-spelare) som rekommenderas
av LTS ser jag inte som nåt större problem, mångfald borde ju förgylla
även en förening som LTS och jag kan ju komma till nya insikter genom
att vara mer lyhörd än jag gjort mig känd för att vara hittills... :oops:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-04 14:53

Hetsporren:
Får väl gratulera till att du inte är sämre än att du kan ändra dig, något andra kan ta lärdom av. Förutfattade meningar finns det ju en hel del här och det är väl inte hela världen om man skulle ha fel nån gång.
Ser fram emot rapporter ifrån andra sidan :-)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-05-07 13:01

Tack för ditt svar Ingvar Öhman,

Att alla apparater skulle vara bra idag och att utbudet är stort är väl endast en indikation på att mer information behövs, både på konsument - och producent - sidan. Att sedan modellerna avlöser varandra i rask takt verkar för mig som att produkterna inte är särskilt väl genomtänkta från början, ytterligare ett incitament för mer information!

Jag avsåg inte att säga att boken var bra eller dålig, den fanns och det som redovisades var bra på den tiden. Jag kommer ihåg att det från företagens sida på den tiden fanns en önskan att vara med "..annars var man inte med i cirkusen.." som det hette. Att mätmetoderna bör och kan vara annorlunda är väl klart. Det är en del av den tekniska utvecklingen, trots allt har det gått ca 30-år sedan dess.

Som parantes, på 70-talet och en bra bit in på 80-talet var FFT-mätningar näst intill omöjliga att genomföra. Det som stod tillbuds var endast mycket speciella mätutrustningar från ett fåtal företag till priser som de flesta inte hade råd med. Att använda en PC som det görs idag fanns väl inte ens i tankarna hos produktutvecklarna förens in på 90-talet.

Att en produktguide skall vara så komplett som möjlig kan ju vara ett mål, att nå fram ditt är ett kanske svårt arbete. Att dessutom vara ojävig i presentationen är mer en utmaning. Det du skrivit i MoLT har jag inte kunnat ta del av men är säkert insiktsfullt och korrekt.

Jag tycker mig skönja ett hopp hos dig i ditt slutliga PS/

...Jag tyckte trots allt att det var en trevlig idé, men kanske är generationerna får korta idag för att det skall vara görligt? I varje fall avseende elektronikapparater i mellanprisklassen.

Att arbeta för att förlänga generationstiden i de olika utrustningarna det skulle kunna vara ett mål och samtidigt vara ett mått på ett kvalitetstänkade i producentledet. Ingen vinner på dessa ständiga nya modeller.

Jag har själv blivit offer för en modell före jul som istort försvann och ersattes av av en annan modell till ett pris som var 50% lägre i januari. Det gjorde väl endast butiken glad...

Ge inte upp, motgångar och svårigheter är där för att övervinnas

Mvh Peter Åkemark

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-07 14:14

"Ingen vinner på dessa ständiga nya modeller."

Jodå, producenterna. Att modellerna avlöser varandra i rask takt har väldigt lite att göra med att de inte var genomtänkta från början, det är främst en försäljningsstrategi som syftar till att maximera vinsten. Därför tror jag också att det är svårt att motarbeta. En kund som köper en apparat och är nöjd med den under en lång tid är ju inte bra för affärerna. Därför måste man byta modeller hela tiden för att åtminstone ge sken av utveckling och därigenom få folk att uppgradera ideligen.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-05-10 19:17

Magnuz skrev:"Ingen vinner på dessa ständiga nya modeller."

Jodå, producenterna. Att modellerna avlöser varandra i rask takt har väldigt lite att göra med att de inte var genomtänkta från början, det är främst en försäljningsstrategi som syftar till att maximera vinsten. Därför tror jag också att det är svårt att motarbeta. En kund som köper en apparat och är nöjd med den under en lång tid är ju inte bra för affärerna. Därför måste man byta modeller hela tiden för att åtminstone ge sken av utveckling och därigenom få folk att uppgradera ideligen.

Varken kunden eller producenten vill jag hävda. Båda förlorar på olika håll. Du verkar förespråka producentledet och det är bra att få deras syn i en debatt.

Mvh

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-10 19:48

Verkar JAG förespråka producentledet :?: 8O Det måste jag säga var en spännande tolkning av mitt inlägg ovan... Jag vill nog inte påstå att jag förespråkar något alls, däremot försökte jag ge en rimlig förklaring till det ständiga modellbytandet. Det skulle nog inte vara så många producenter som ständigt bytte modeller om de förlorade på det.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-05-10 19:53

Tråkigt att jag förnärmat dig, det var inte min mening. Varför alla producenter gör som de gör... de följer väl varandra, det behöver inte nödvändigtvis finnas en rationell förklaring!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-10 19:58

PeterAkemark skrev: Varför alla producenter gör som de gör... de följer väl varandra, det behöver inte nödvändigtvis finnas en rationell förklaring!

Människan är en social varelse som av den anledningen inte nödvändigtvis agerar rationellt utan mer gör som andra gör (kan vara bra om man härmar de som är mer framgångsrika) så jag kan nog ge dig en del rätt här. :)

Att man får förklaringar från de som är inblandade att de agerar rationellt är oftast i mina ögon inte mer än en brist på självinsikt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-10 20:08

Peter, inte har du förnärmat mig inte. Jag ber om ursäkt om det uppfattades så, jag var bara inte riktigt säker på vad du menade. För övrigt tror jag att du har rätt i att det finns ett visst flockbeteende bland producenter och att det inte nödvändigtvis behöver vara rationellt till 100%. Däremot tror jag också vi kan slå fast att beteendet inte är direkt irrationellt heller; i så fall skulle ju branschen gå under.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-10 20:12

Magnuz skrev:Däremot tror jag också vi kan slå fast att beteendet inte är direkt irrationellt heller; i så fall skulle ju branschen gå under.

Om alla agerar likadant så innebär det ingen nackdel för någon producent ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-10 20:21

Förvisso, men om det vore väldigt irrationellt (jag är medveten om att begreppen rationellt/irrationellt är lite tveksamma här, men det framgår förhoppningsvis vad jag menar) skulle det också innebära en stor fördel för den som vågade vara annorlunda. Sådana situationer brukar leda till att sådana aktörer träder fram och kapar åt sig marknadsandelar (åtmistone hävdar ekonomerna det :) ). Hittills har det varit rätt tunnsått med framgångsrika hifiproducenter med långa produktcykler...

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Rationellt eller inte...

Inläggav PeterAkemark » 2005-05-10 21:50

Självinsikt är svårt, fråga vilken psykolog som helst. Men nog vore det rationellt att gå tillbaks till EngelholmAudios förslag om en branschorganisation i någon form. Här har ju framförts olika farhågor om både det ena och det andra och jag tycker det framgår med önskad tydlighet att det behövs någon organisation dit båda producenter och konsumenter kan kan vända sig med sina respektiva problemställningar. Svårigheterna i anknytning till en sådan organisation har med önskad tydlighet belysts och det finns säkert fler som inte kommit fram ännu.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-05-11 06:25

Kanske är dags att dra ett streck i debatten eller kommer vi längre??

Jag tror att det behövs en konsumentorganisation som jobbar för välljud. Både i mjukvaruform och med hårdvara. Hur det skall gå till är däremot en annan fråga. Kanske att LTS räcker långt på hårdvarusidan men på mjukvaran vete katten..

Däremot har ju bla sladd dragit ner byxorna på både sig själv och delar av "branschen" i diskussionen med I Öhman. Att sälja shaktistenar/transplantationskablar och samtidigt kalla sig seriös...hmmm 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-05-11 08:06

Birger du har snackat mycket om stenarna. När skall du köpa dom :D

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-05-11 08:33

Jag köper en sån sten den dagen den blir billigare än min gamla dörrstopp !! :twisted:

Allvarligt talat är ju sådan voodoo över gränsen för vad som är lagligt att lura på folk. Den dagen jag blir övertygad om att en transplarationskabel låter bättre än en välljord diy (ekk) eller en mer vettigt prissatt snodd så köper jag den med :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-11 09:54

Birger skrev:Kanske är dags att dra ett streck i debatten eller kommer vi längre??

Jag tror att det behövs en konsumentorganisation som jobbar för välljud. Både i mjukvaruform och med hårdvara. Hur det skall gå till är däremot en annan fråga. Kanske att LTS räcker långt på hårdvarusidan men på mjukvaran vete katten..

Däremot har ju bla sladd dragit ner byxorna på både sig själv och delar av "branschen" i diskussionen med I Öhman. Att sälja shaktistenar/transplantationskablar och samtidigt kalla sig seriös...hmmm 8)
Vore väl synd att dra ett streck!?? Det finns enligt mig ingen organisation som gör detta jobb idag. Alltså bör diskussionen fortsätta.

Du är inne på både mjuk och hårdvaran. Bra. Sen har vi den mjuka sidan där mycket behöver göras. Nidbilden av hifipersoner, allmäna uppfattningen om hur ett musikrum skall möbleras och vad som egentligen behövs.

Dylika tingestar bör generera ramaskri.
Bild
Istället häckar vi på forumen och undrar om NAD208 verkligen låter bättre än Rotel RB666.
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi