IngOehman skrev:Det främsta skälet att använda sig av analog signalhantering är väl att det är helt invändningsfritt och väldigt kompatibelt, med allt.
Man kan säga ungefär samma sak om en digital signal eftersom den går att konvertera till i princip vilket format som helst.
IngOehman skrev:Digital teknologi har aldrig varit bäst på något annat än att hantera lagring. Eller omvänt, analog teknik har inte haft några andra tillkortakommanden är just informationslagringen. Och det är mycket lättare att göra en bra DA-konvertering tidigare i kedjan, än i form av en effektförstärkare.
Signalförlusterna är ofta högre i analoga signaler än med digitala signaler. En digital signal kan man sända i princip hur långt som helst utan att förlora någon information (men man måste naturligtvis förstärka den med jämna mellanrum.)
IngOehman skrev:Men det sagt kan man lite gärna ställa dig frågan vad det är som får dig att tro att digitala försteg (vad det nu är... menar du att de skall ha digital utsignal som går vidare till ett slutsteg med digital ingång, eller en aktiv högtalare, fortfarande med endast digitala ingångar?) kommer att vara det enda som finns om 20 år?
Missförstå mig inte, det är alls inte självklart att sådana lösningar kommer att lysa med sin frånvaro, de finns ju redan idag, men något tekniskt skäl till att de skulle slå ut analoga lösningar i de tekniskt mest högstående konstruktionerna har jag svårt att se. Ett analogt försteg kan med lätthet ges ett dynamiskt dynamikområde (läs; potentiometeraktionen inräknad) om 130 dB. Digitala lösningar kämpar för att klara 40 dB (1000 gånger) sämre prestanda än så.
Vh, iö
- - - - -
Jag skrev lite om en av orsakerna tidigare, dvs. miljöaspekten, men även människors önskan att ha färre och mindre apparater med bibehållen prestanda. Med digitalt försteg menar jag en apparat som till sitt yttre ser ut som ett traditionellt försteg med flera ingångar och ingångväljare. Jag skulle också tro att det är bäst om den också får en ratt för att reglera volymen, men det enda den ska göra är att sända signalen vidare till en aktiv högtalare, helst trådlöst för att få ner antalet kablar. Man mycket väl tänka sig att man ersätter ”försteget” med en surfplatta. Då behöver man inget hifi-rack för att ha apparater i utan det ända som tar upp plats är högtalarna.
Jag är inte säker på att jag riktigt förstår vad du menar med bristerna kring ”potentiometeraktionen” i digital teknik. Idag är det inga problem att konstruera en ”digital volympot” som jobbar med 64-bitar eller mer. Om man antar att man vill kunna hantera en nyttosignal på 24 bitar så har man med en 64-bitarssignal 40 bitar tillgodo för nivåjustering.
IngOehman skrev:PS. Redan i mitten av 80-talet trodde man (det vill säga det fanns de som trodde) att heldigitala lösningar skulle slå ut analoga lösningar inom kort. Det var väl då de allra första så kallade digitala förstegen kom, vilket var försteg med inbyggd DAC. Det är väl ungefär så långt som vi kommit idag, 30 år senare.
I slutet på 90-talet pratades det om att vi skulle läsa nyheter och titta på film i mobiltelefonerna, men så blev det inte då. Idag 15 år senare har var och varannan människa en mobiltelefon som det gör att surfa och titta på film med.
Ibland tar det längre tid än vad man har trott för tekniken att mogna och bli användbar för den stora massan. Ibland går utvecklingen så snabbt att man inte hinner med att förstå hur man ska förhålla sig till den. Inom hifi/ljudåtergivning har utvecklingen gått väldigt långsamt. Kanske är det dags att den tar några kliv framåt nu
IngOehman skrev:Visst finns det exempel på försteg idag som flyttat fram DACen ett steg, således att den hamnat efter volymkontrollen, men de är ju som regel de sämsta förstegen. Sämre än de som fortfarande har analog volymkontroll (förvisso i förekommande fall digitalt styrd, men med helt analog signalhantering). De flesta apparater med kontrollförstärkarfunkion är alltså än idag helt analoga, i förekommande fall med en inbyggd DAC som enda digitala komponent.
T ex fungerar de allra flesta hemmabioförstärkare så när man spelar CD. Spelar man DVD eller Bluray kan de förvisso hantera dekodningen också, men det går att argumentera att även det är en del av DA-omvandlingen. I de fall kanaladministration används så blir man i förekommande fall varse att det sker digitalt, och detta märks just genom tillkortakommandena.
PPS. Även när man tittar på KlassD-förstärkare så är de bästa de med de helanaloga lösningarna.
Jag blir faktiskt lite förvånad över ”motståndet” mot den här typen av system som jag pratar om. Jag tycker inte att det är något revolutionerade. Det finns redan flera system som är uppbyggda på det sätt som jag beskriver och det lär bli fler. För några år sedan så lanserade även Dynaudion en trådlös hifi-högtalare. Det går nog att hitta många exempel på konstruktioner som går i den här riktningen som jag pratar om. Tidigare har det även funnits ett starkt motstånd mot d-klass förstärkare vilket kanske var befogat med tanke svårigheterna att få bra ljud från en d-klass försäkrare, men idag är det nog ingen av de större tillverkarna av förstärkare som inte har eller håller på att utveckla en d-klass förstärkare. Jag gissar att vi får en liknande utveckling av system med aktiva högtalare.