Rydberg skrev:[
Gör du rätt i, CT100 är en bra kabel, mycket trevligare än RG62
Ja, den har ju dubbelskärm och är inte lika styv då ledaren är koppar snarare än stål.
Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:[
Gör du rätt i, CT100 är en bra kabel, mycket trevligare än RG62
Morello skrev:Sådärja, då var en åtta-meters CT100 på plats i lyssningsrummet. Jag tog en meter extra om jag i förekommande fall vill flytta försteg, CD-spelare och andra enheter. Slutstegets plast är given, dvs mellan högtalarna.
Denna kabel har 75 ohms impedans vilket matchar förstegets utgångsimpedans om 75 ohm perfekt. Försteget driver för övrigt laster ned mot 100 ohm med THD runt 0,001%.
Morello skrev:Slutstegets plast är given
Flint skrev:Morello skrev:Sådärja, då var en åtta-meters CT100 på plats i lyssningsrummet. Jag tog en meter extra om jag i förekommande fall vill flytta försteg, CD-spelare och andra enheter. Slutstegets plast är given, dvs mellan högtalarna.
Denna kabel har 75 ohms impedans vilket matchar förstegets utgångsimpedans om 75 ohm perfekt. Försteget driver för övrigt laster ned mot 100 ohm med THD runt 0,001%.
Vilken ing.imp har slutstegen?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Sådärja, då var en åtta-meters CT100 på plats i lyssningsrummet. Jag tog en meter extra om jag i förekommande fall vill flytta försteg, CD-spelare och andra enheter. Slutstegets plast är given, dvs mellan högtalarna.
Vilken ing.imp har slutstegen?
10 kohm på RCA-ingången, 20 kohm på XLR.
Ensa sidan av kabeln är alltså korrekt avslutad varför stående vågor inte uppstår.
Rydberg skrev:shifts skrev:Nog tror jag att de flesta motiverar för sig själva att det handlar om att förbättra ljudet hemma, men kan inte låta bli att ha en stark misstanke om att det också handlar om grupptillhörighet.
Jag tror du har fått det intrycket av för mycket forumläsande. Det kan kanske finnas en klick med folk som vill vara med i någon inofficiell klubb med häftiga prylar. Men du måste betänka att den stora massan inte alls kommunicerar ut till omvärlden vad de har för anläggning, allra minst genom diverse internetforum. Den enda potentiella fanklubben är i de flesta fall frugan, men sådana blir sällan imponerade av "exklusiva audiokablar", där är nog en annan typ av kabel av intresse
MartinX skrev:Jag har tröttnat på styva pinnar till signalkablar, RG62 är helt hopplös, och har istället använt en del Bedea TELASS50 (KTV 0,5/2,2CV) bara 3,7mm tjock .
https://www.elfa.se/sv/koaxialkabel-x0-45-mm-koppartrad-enkardelig-blank-vit-bedea-telass-50/p/15591102?q=telass50&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=91.35
75ohm och låga förluster är även perfekt som digitalkabel samt kostar lite. 55pF per meter är lågt och bra, denna kabel är perfekt att använda inne i apparater också för den som bygger själv.
Flint skrev:Njae, stående vågor uppstår nog men om du matar kabeln via ett säg 75 ohms strömbegränsande motstånd sätter ju det motsåndet gränsen för hur tuff belastningen blir för drivelektroniken. Som värst/lägst alltså 75 ohm (plus några ohm till för kabelns egen resistans).
DQ-20 skrev:MartinX skrev:Jag har tröttnat på styva pinnar till signalkablar, RG62 är helt hopplös, och har istället använt en del Bedea TELASS50 (KTV 0,5/2,2CV) bara 3,7mm tjock .
https://www.elfa.se/sv/koaxialkabel-x0-45-mm-koppartrad-enkardelig-blank-vit-bedea-telass-50/p/15591102?q=telass50&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=91.35
75ohm och låga förluster är även perfekt som digitalkabel samt kostar lite. 55pF per meter är lågt och bra, denna kabel är perfekt att använda inne i apparater också för den som bygger själv.
CT100 (eller WT100) och RG62 är ju kablar som var och en är "maxade" ur vissa aspekter. Men jag tycker ditt val också verkar bra. Jag tror grejen är att det finns en hel del billiga koaxialer (och färdiga kablar) som duger mer än väl bara de är väl terminerade. Det är inte så jävla viktigt helt enkelt.
/DQ-20
MartinX skrev:Jag har tröttnat på styva pinnar till signalkablar, RG62 är helt hopplös, och har istället använt en del Bedea TELASS50 (KTV 0,5/2,2CV) bara 3,7mm tjock .
boom skrev:MartinX skrev:Jag har tröttnat på styva pinnar till signalkablar, RG62 är helt hopplös, och har istället använt en del Bedea TELASS50 (KTV 0,5/2,2CV) bara 3,7mm tjock .
Ta en närmare titt på mitten ledaren med förstorings glas så om det är som på Bedea rg62 så är det ståltråd med överdrag av koppar.
sprudel skrev:DQ-20 skrev:MartinX skrev:Jag har tröttnat på styva pinnar till signalkablar, RG62 är helt hopplös, och har istället använt en del Bedea TELASS50 (KTV 0,5/2,2CV) bara 3,7mm tjock .
CT100 (eller WT100) och RG62 är ju kablar som var och en är "maxade" ur vissa aspekter. Men jag tycker ditt val också verkar bra. Jag tror grejen är att det finns en hel del billiga koaxialer (och färdiga kablar) som duger mer än väl bara de är väl terminerade. Det är inte så jävla viktigt helt enkelt.
/DQ-20
Är det den här ni tjabbar om?![]()
http://se.farnell.com/pro-power/pp000898/koaxialkabel-ct100-svart-100m/dp/2476171

Rydberg skrev:Den där kommentaren hade jag räknat med och den kom också!Men visst är det så, det finns en plastkonstruktion som håller ledaren på plats.
Så här ser de två olika varianterna ut
[ Bild ]

Rydberg skrev:Den där kommentaren hade jag räknat med och den kom också!Men visst är det så, det finns en plastkonstruktion som håller ledaren på plats
lennartj skrev:Några i den här tråden verkar ha god koll på olika koaxtyper, kan någon hjälpa mig att identifiera detta "fynd" och hitta spcifikationer?
I min kabellåda hittade jag ca. 25 m av denna "halvhemliga" koaxkabel vars enda märkning är Intercond på varje halvmeter, men jag har inget minne av varifrån den kommer
DQ-20 skrev:Rydberg skrev:Den där kommentaren hade jag räknat med och den kom också!Men visst är det så, det finns en plastkonstruktion som håller ledaren på plats
CT100 är, om man ska vara noga, den med luftkanaler. Den med skummad isolering kallas normalt något annat beroende på tillverkare (t.ex. WF100 från Webro). Alla försäljare är inte så noga eftersom de är elektrisk identiska och varianten med luftkanaler är på tillbakagående. De är dock lika mycket "luft" i båda. Typen har i det närmaste varit standard för högkvalitativa installationer för satellit-tv i Storbritannien. Den skummade varianten har större motståndskraft mot deformation och förhindrar att vatten tränger in i kabeln och rinner i kanalerna. Kabeln har relativt låg kapacitans (men inte så låg som RG62), relativt tjock mittledare av blank koppar, skärm av blank kopparfolie+blank kopparfläta och håller 75 ohm.
/DQ-20
paa skrev:Mittledaren för RG62 av stål är hård, typ som silverstål, för att alltid hålla mittledaren i centrum av den luftisolerade kanalen, eftersom den bara stöds med plastspiralen. Mittledaren är dessutom förkopprad på ytan.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], pingvinen och 20 gäster