Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Morello » 2016-06-26 15:50

Rydberg skrev:[

Gör du rätt i, CT100 är en bra kabel, mycket trevligare än RG62 :)

Ja, den har ju dubbelskärm och är inte lika styv då ledaren är koppar snarare än stål. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-26 17:35

Sådärja, då var en åtta-meters CT100 på plats i lyssningsrummet. Jag tog en meter extra om jag i förekommande fall vill flytta försteg, CD-spelare och andra enheter. Slutstegets plast är given, dvs mellan högtalarna.

Denna kabel har 75 ohms impedans vilket matchar förstegets utgångsimpedans om 75 ohm perfekt. Försteget driver för övrigt laster ned mot 100 ohm med THD runt 0,001%.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-26 17:54

Morello skrev:Sådärja, då var en åtta-meters CT100 på plats i lyssningsrummet. Jag tog en meter extra om jag i förekommande fall vill flytta försteg, CD-spelare och andra enheter. Slutstegets plast är given, dvs mellan högtalarna.

Denna kabel har 75 ohms impedans vilket matchar förstegets utgångsimpedans om 75 ohm perfekt. Försteget driver för övrigt laster ned mot 100 ohm med THD runt 0,001%.

Vilken ing.imp har slutstegen?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-26 18:02

Morello skrev:Slutstegets plast är given

Close but no signatur.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-26 18:38

Flint skrev:
Morello skrev:Sådärja, då var en åtta-meters CT100 på plats i lyssningsrummet. Jag tog en meter extra om jag i förekommande fall vill flytta försteg, CD-spelare och andra enheter. Slutstegets plast är given, dvs mellan högtalarna.

10 kohm på RCA-ingången, 20 kohm på XLR.

Ensa sidan av kabeln är alltså korrekt avslutad varför stående vågor inte uppstår.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-26 19:55

Morello skrev:
Flint skrev:

10 kohm på RCA-ingången, 20 kohm på XLR.

Ensa sidan av kabeln är alltså korrekt avslutad varför stående vågor inte uppstår.

Njae, stående vågor uppstår nog men om du matar kabeln via ett säg 75 ohms strömbegränsande motstånd sätter ju det motsåndet gränsen för hur tuff belastningen blir för drivelektroniken. Som värst/lägst alltså 75 ohm (plus några ohm till för kabelns egen resistans).

Grön = kabelns impedans med 10Kohm avslutning. Ett par ohm på sina ställen.
Vit är vad drivelektroniken känner av eftersom 75-ohmsmotståndet "sitter i vägen".

CT100.gif

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-06-26 22:20

Rydberg skrev:
shifts skrev:Nog tror jag att de flesta motiverar för sig själva att det handlar om att förbättra ljudet hemma, men kan inte låta bli att ha en stark misstanke om att det också handlar om grupptillhörighet.

Jag tror du har fått det intrycket av för mycket forumläsande. Det kan kanske finnas en klick med folk som vill vara med i någon inofficiell klubb med häftiga prylar. Men du måste betänka att den stora massan inte alls kommunicerar ut till omvärlden vad de har för anläggning, allra minst genom diverse internetforum. Den enda potentiella fanklubben är i de flesta fall frugan, men sådana blir sällan imponerade av "exklusiva audiokablar", där är nog en annan typ av kabel av intresse :)

+1

Eftersom jag känner en del handlare så är min åsikt att de som sitter med de största grejorna sällan ens deltar på olika forum än mindre vill ha hem folk för lyssningar.
Sen känner jag en del folk med riktigt fina anläggningar som jag besöker ibland. Kablar är väldigt lågt prioriterade uppmärksamhetsmässigt. Däremot så syns ju elektroniken väl och kanske diskuteras ihop med högtalare och akustik.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2016-06-26 22:47

Jag har tröttnat på styva pinnar till signalkablar, RG62 är helt hopplös, och har istället använt en del Bedea TELASS50 (KTV 0,5/2,2CV) bara 3,7mm tjock .
https://www.elfa.se/sv/koaxialkabel-x0-45-mm-koppartrad-enkardelig-blank-vit-bedea-telass-50/p/15591102?q=telass50&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=91.35
75ohm och låga förluster är även perfekt som digitalkabel samt kostar lite. 55pF per meter är lågt och bra, denna kabel är perfekt att använda inne i apparater också för den som bygger själv.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-26 23:07

MartinX skrev:Jag har tröttnat på styva pinnar till signalkablar, RG62 är helt hopplös, och har istället använt en del Bedea TELASS50 (KTV 0,5/2,2CV) bara 3,7mm tjock .
https://www.elfa.se/sv/koaxialkabel-x0-45-mm-koppartrad-enkardelig-blank-vit-bedea-telass-50/p/15591102?q=telass50&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=91.35
75ohm och låga förluster är även perfekt som digitalkabel samt kostar lite. 55pF per meter är lågt och bra, denna kabel är perfekt att använda inne i apparater också för den som bygger själv.

CT100 (eller WT100) och RG62 är ju kablar som var och en är "maxade" ur vissa aspekter. Men jag tycker ditt val också verkar bra. Jag tror grejen är att det finns en hel del billiga koaxialer (och färdiga kablar) som duger mer än väl bara de är väl terminerade. Det är inte så jävla viktigt helt enkelt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-26 23:12

Flint skrev:Njae, stående vågor uppstår nog men om du matar kabeln via ett säg 75 ohms strömbegränsande motstånd sätter ju det motsåndet gränsen för hur tuff belastningen blir för drivelektroniken. Som värst/lägst alltså 75 ohm (plus några ohm till för kabelns egen resistans).

Jag känner en definitionsdebatt under uppseglande typ "det är ingen stående våg, det är en reflektion...." eller något i den stilen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-26 23:19

Rydberg skrev:Nordost QF
[ Bild ]

Fula? Inte jämfört med ett par RG62 med Biltemakontakter och vit 4 mm2 strömkabel lindat runt hela skiten.

HATTRICK!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-26 23:45

Pfftf . . . själver såharja gjort flertalet Bingos, så skryt lagom . . . typ. :evil: 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-27 00:20

DQ-20 skrev:
MartinX skrev:Jag har tröttnat på styva pinnar till signalkablar, RG62 är helt hopplös, och har istället använt en del Bedea TELASS50 (KTV 0,5/2,2CV) bara 3,7mm tjock .

CT100 (eller WT100) och RG62 är ju kablar som var och en är "maxade" ur vissa aspekter. Men jag tycker ditt val också verkar bra. Jag tror grejen är att det finns en hel del billiga koaxialer (och färdiga kablar) som duger mer än väl bara de är väl terminerade. Det är inte så jävla viktigt helt enkelt.

/DQ-20

Är det den här ni tjabbar om? :)

http://se.farnell.com/pro-power/pp000898/koaxialkabel-ct100-svart-100m/dp/2476171
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-27 06:13

Ta en närmare titt på mitten ledaren med förstorings glas så om det är som på Bedea rg62 så är det ståltråd med överdrag av koppar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-27 07:15

boom skrev:

Ta en närmare titt på mitten ledaren med förstorings glas så om det är som på Bedea rg62 så är det ståltråd med överdrag av koppar.

Just den kabel det länkas till har innerledare av koppar (Cu), ej att förväxla med kopparöverdragen stål (Staku). Framgår av såväl Elfa-sidan som produktbeskrivningen från tillverkaren.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-27 08:46

sprudel skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Är det den här ni tjabbar om? :)

http://se.farnell.com/pro-power/pp000898/koaxialkabel-ct100-svart-100m/dp/2476171

Nja, den där har skummad Polyethylene som dielektrika, det finns en luftisolerad version också, den använder jag själv.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-27 08:52

Luft? Något måste ju finnas där för att förhindra att mittledaren kontakterar skärmen.
RG62 har ju någon typ av plastspiral runt ledaren, men eftersom stödet från spiralen är svagt så tarvade detta en styv mittledare, varför den har koppar på stålkärna, vilket i sig medför en opraktiskt och styv kabel helt i klass med EKK - i denna rekommendation har man helt negligerat sådant som inte är elektriska egenskaper.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-27 09:53

Den där kommentaren hade jag räknat med och den kom också! :mrgreen: Men visst är det så, det finns en plastkonstruktion som håller ledaren på plats.

Så här ser de två olika varianterna ut

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-27 10:00

Nästan bara luft :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-27 10:28

Rydberg skrev:Den där kommentaren hade jag räknat med och den kom också! :mrgreen: Men visst är det så, det finns en plastkonstruktion som håller ledaren på plats.

Så här ser de två olika varianterna ut

[ Bild ]

Nu börjar det närma sig. :)

Var skaffar man denna luftiga kabel?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-27 12:49

Några i den här tråden verkar ha god koll på olika koaxtyper, kan någon hjälpa mig att identifiera detta "fynd" och hitta spcifikationer?
I min kabellåda hittade jag ca. 25 m av denna "halvhemliga" koaxkabel vars enda märkning är Intercond på varje halvmeter, men jag har inget minne av varifrån den kommer.

Bild

Ytterdiametern är bara 3,8 mm och skärmen ser inte ut att vara mycket att skryta med, men sedan tycker jag uppbyggnaden blir intressant.
Då kommer ett relativt rymligt isolationsrör (av PTFE?) med en lös 0,4 mm blanktråd kanske i förtent koppar löst varvad med en vit plasttråd. Jag antar att luften är tänkt att vara dominerande dielektrikum.
Spontant uppfattar jag (som väntat) ingen skillnad mellan den och mina Twinax-kablar som analog signalkabel, men jag ska utsätta den för grundligare monotest för att ha bättre koll på att jag inte missat något.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-27 12:57

Rydberg skrev:Den där kommentaren hade jag räknat med och den kom också! :mrgreen: Men visst är det så, det finns en plastkonstruktion som håller ledaren på plats

CT100 är, om man ska vara noga, den med luftkanaler. Den med skummad isolering kallas normalt något annat beroende på tillverkare (t.ex. WF100 från Webro). Alla försäljare är inte så noga eftersom de är elektrisk identiska och varianten med luftkanaler är på tillbakagående. De är dock lika mycket "luft" i båda. Typen har i det närmaste varit standard för högkvalitativa installationer för satellit-tv i Storbritannien. Den skummade varianten har större motståndskraft mot deformation och förhindrar att vatten tränger in i kabeln och rinner i kanalerna. Kabeln har relativt låg kapacitans (men inte så låg som RG62), relativt tjock mittledare av blank koppar, skärm av blank kopparfolie+blank kopparfläta och håller 75 ohm.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-27 13:07

lennartj skrev:Några i den här tråden verkar ha god koll på olika koaxtyper, kan någon hjälpa mig att identifiera detta "fynd" och hitta spcifikationer?
I min kabellåda hittade jag ca. 25 m av denna "halvhemliga" koaxkabel vars enda märkning är Intercond på varje halvmeter, men jag har inget minne av varifrån den kommer

Den är italiensk och om jag får gissa, så är det en variant av RG62 kallad RX93 eller mini-RG62. Förtenningen tyder på att den är gjort för industriellt eller marint bruk. Kablar med 93 ohm impedans användes förr för dataöverföring men den standarden är inte så vanlig längre. Se sidan 19 ff i detta dokument:

http://www.rayservice-ade.com/file/84/

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-27 13:09

Man borde pumpa ormolja i kanalerna. Motströms eller medströms beroende på absolut fas.

Kabeldiskussionerna behöver nytt bränsle, tänk att få lägga till synpunkter på kabelpumpar till de redan brukliga facetterna på sladd-sladdret, denna audiofila kronjuvel!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-27 13:28

För ett rakare, renare å mer lättrullat ljud:

The Pump!. . . typ.Bild
Pris vid förfrågan.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-27 13:32

"Plötsligt hörde till och med frun från köket att musiken lät 'platt' - kabeltrycket hade gått ner nästan en tiondel!" #köpråd_kabeltryckstabilisator

/Slut med trams för ögonblicket sorry

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-27 13:42

DQ-20 skrev:
Rydberg skrev:Den där kommentaren hade jag räknat med och den kom också! :mrgreen: Men visst är det så, det finns en plastkonstruktion som håller ledaren på plats

CT100 är, om man ska vara noga, den med luftkanaler. Den med skummad isolering kallas normalt något annat beroende på tillverkare (t.ex. WF100 från Webro). Alla försäljare är inte så noga eftersom de är elektrisk identiska och varianten med luftkanaler är på tillbakagående. De är dock lika mycket "luft" i båda. Typen har i det närmaste varit standard för högkvalitativa installationer för satellit-tv i Storbritannien. Den skummade varianten har större motståndskraft mot deformation och förhindrar att vatten tränger in i kabeln och rinner i kanalerna. Kabeln har relativt låg kapacitans (men inte så låg som RG62), relativt tjock mittledare av blank koppar, skärm av blank kopparfolie+blank kopparfläta och håller 75 ohm.

/DQ-20

Helt riktigt, men det bör notera att Rudolf Gunnar 62 har en annan och högre impedans (92 ohm) samt mittledare av stål, vilket gör den styv.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-27 13:48

Mittledaren för RG62 av stål är hård, typ som silverstål, för att alltid hålla mittledaren i centrum av den luftisolerade kanalen, eftersom den bara stöds med plastspiralen. Mittledaren är dessutom förkopprad på ytan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-27 18:26

@DQ-20:Tack för info och katalog från Intercond, så fick jag lära mig lite italiensk terminologi av bara farten.
Jag började som DPCE på IBM 1980 så jag är mycket väl bekant med 93-ohms koaxer till 3270-terminaler, Baluner till ICS mm. :mrgreen:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-27 19:02

paa skrev:Mittledaren för RG62 av stål är hård, typ som silverstål, för att alltid hålla mittledaren i centrum av den luftisolerade kanalen, eftersom den bara stöds med plastspiralen. Mittledaren är dessutom förkopprad på ytan.

Ja, utan koppar hade det varit svårt att löda med vanligt elektroniklod. :)
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi