Moderator: Redaktörer
Almen skrev:JB skrev:Bara en cymbal i ett trumset låter över 118 dB från 1 meters avstånd om man slår hårt på den, och det är ingenting ni vill återskapa på samma nivå den var inspelad kan jag lova.
Nä, men varför skulle man vilja göra det? Det vore ju inte "som det var tänkt", eller hur?
mx skrev:Det pratas ofta om att man vill höra musiken återgiven precis som det var tänkt från studion eller som artisten vill att det ska låta. Det brukar vara ett argument mot att göra justeringar i tonkontrollern till exempel. Man vill ju ha det som det var tänkt.
Men hur vet man att det låter på det sättet? Om vi har en anläggning och ett rum som inte färgar någonting utan återger det som finns på skivan, låter det automatiskt som det var tänkt då? Om musikerna och studioteknikerna har en utrustning som skiljer sig åt så kommer ju provlyssningen att låta annorlunda mot lyssningen hemma hos konsumenten?
Visst, en bra anläggning återger det som finns på skivan, men återger den musiken så som det var tänkt?
Harryup skrev:High fidelity är hög naturtrogenhet. Finns inget naturligt med elektriskt förstärkta instrument så de går fett bort i en sådan diskussion.
Hög naturtrogenhet betyder inte att det måste låta exakt som det gjorde när man spelade in vilket dessutom få vet vad det är, utan att det låter så pass lika att man uppfattar ljudet som trovärdigt naturligt. Räcker med att flytta runt i en konsertsal så låter det klart olika, är det naturtroget på varje ställe eller låter det onaturligt någonstans? Att det låter olika är ju naturligt men det innebär att det kanske är så att spelar en orkester i en lite mera livlig hemmiljö så kan det vara naturligt ändå.
/Harryup
Thomas_A skrev:håhåjaja .... om en gitarr är inspelad så det låter onaturligt i studion och spelas upp i hemmamiljö så det låter naturtroget, hur låter då en gitarr som är naturtroget inspelad i hemmaystemet...? Eller hur låter en gitarr som låter naturtroget i studion i hemmamiljö, givet att studion använder högtalare med en krokig frekvensgång?
Givet att det inte går att hantera ovan problematik så skulle jag istället säga att high fidelity är hög noggrannhet mot källan.
AndreasArvidsson skrev:Ja det enda en återgivning kan vara trogen mot är så klart källan då det inte finns någon annan information tillhanda. Hur det lät vid en viss akustisk händelse som kanske har skett är det ingen(iaf inte anläggningen) som vet och många fonogram innehåller dessutom ljud som inte har någon motsvarande "riktig" händelse.
RogerGustavsson skrev:Det är ganska intressant att ha varit med eller gjort inspelning på plats och sedan spela upp resultatet hemma. Om det finns en viss liknelse med verkligheten eller ej visar sig snabbt.
Harryup skrev:Hög naturtrogenhet som såldes in på 50-60-talet är förstås inte mot källan direkt eftersom ingen har tillgång till källan utan som man uppfattar att det borde kunna låta. Det hela mynnade ju ut i DIN-normen och där är det ju HIFI ifrån bilradios och vad som helst.
Så låter det som en gitarr kan låta så är det HIFI enligt ursprunget.
Så för en som levde på 50-60-talet skulle även en komprimerad inspelning av idag låta HiFi även om vi har uppdaterat våra alldeles egna normer till att inte tycka att det är det längre.
Det är inte så att endast de bästa anläggningar återgav HiFi, allt över dåligt återgav HiFi.
/Harryup
Svante skrev:...och betänk andemeningen i märket "his master's voice".
Svante skrev:...och betänk andemeningen i märket "his master's voice".
mx skrev:Svante skrev:...och betänk andemeningen i märket "his master's voice".
Kan du utveckla för en som inte förstår?
mx skrev:Svante skrev:...och betänk andemeningen i märket "his master's voice".
Kan du utveckla för en som inte förstår?
music4ever skrev:Spelat ett gäng skivor ikväll. Bland annat hamna den spanska heavy metal gruppen Panzer's debutplatta på skivspelaren. Ett kul litet album från 1982. Enligt discogs så kom CD utgåvan 2002 och direkt blev jag nyfiken hur den låter. Så jag "fann" den på nätet och det var ingen rolig historia. Ljudet på CD-utgåvan var väsentligt annorlunda och enligt mig sämre, än den gamla LP utgåvan (som var graverad av Utopia Studios i England).
Så även om CD, som format är väsentligt bättre än LP-formatet, så är det svårt (i mina ögon) att påstå man kommer närmare att "återge musiken som den var tänkt" med CDn än med den gamla LPn.
petersteindl skrev:Ja det är sorgligt.![]()
Det är med vemod jag konstaterat att man massakrerat den konstart som kallas musik till förmån för dollar.
mx skrev:Tack så hemskt mycket för denna information. Har ju sett hunden där tidigare.
Finns det någon mer kuriosa?
Harryup skrev:Hög naturtrogenhet som såldes in på 50-60-talet är förstås inte mot källan direkt eftersom ingen har tillgång till källan utan som man uppfattar att det borde kunna låta. Det hela mynnade ju ut i DIN-normen och där är det ju HIFI ifrån bilradios och vad som helst.
Så låter det som en gitarr kan låta så är det HIFI enligt ursprunget.
Så för en som levde på 50-60-talet skulle även en komprimerad inspelning av idag låta HiFi även om vi har uppdaterat våra alldeles egna normer till att inte tycka att det är det längre.
Det är inte så att endast de bästa anläggningar återgav HiFi, allt över dåligt återgav HiFi.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster