Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-25 20:35

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:Men däremot om jag använder Qobuz Web Player i Chrome så fungerar inte gapless, vilket för mig pekar tydligt på att problemet inte ligger hos Qobuz, utan istället på grund av någon begränsning i webläsaren Chrome.


Om inte Qobuz funkar med tillgängliga och flitigt använda webbläsare, så anser JAG att felet ligger just hos Qobuz.
Jag skulle inte acceptera att en ny bil bara går att köra på vägar byggda av vissa entreprenörer och på andra inte.

Det är ju Qobuz som inte ser till att deras egen produkt funkar via tillgängliga distributionsvägar.
Vad har Chrome med Qobuz att göra? Chrome har byggt en väg bara.

Förvisso en tolkningsfråga - men det är lite som att varje lamptillverkare har en egen sockel till varje lampmodell.
Du måste alltså köpa en specifik sådan till varje lampa.
Eller som att varje bilmärke har sitt eget bränsle - någon annans går inte att använda.
(listan kan göras lång)

Jag anser att det är tillverkaren som ska se till att deras produkter fungerar.
(vilket även konsumentköplagen anser - även om den inte nått fram till datorvärlden - än...)


Jag misstänker att INGEN streamingtjänst via Chrome (och antagligen även andra webbläsare) spelar gapless. En trolig anledning till det kan ju vara att någon buffring av nästa låt inte är möjligt då webläsaren kanske inte får eller ens kan ta emot någon förhandsinformation att ett ett nästa låtspår kommer efter det nuvarande. Om det är så det ligger till rent tekniskt så är det inget varken Tidal, Qobuz eller någon annan kan göra något åt, och är isåfall inte en funktion i webbläsaren.

Jag vet inte om det ät så det ligger till, men det är iallafall min teori. Youtube verkar inte heller buffra nästa video som står på kö. Google Chrome är möjligtvis en trasig väg när det kommer till gapless uppspelning?


Det fungerade utmärkt tills nyligen så - det kan knappast vara förklaringen.
Det här är för mig i alla fall ett helt nytt fenomen.

Från streamarens sida är det ju bara att skicka en kontinuerlig ström istället för att låtsas som det vore ström efter ström.
Borde även gå lätt att kompromissa genom att skilja på "spela låt" och "spela album", t.ex.
Det var inga problem att strömma rena wave-filer till "personalen" för 5-6 år sedan då jag jobbade med metadatakorrigering för Spotify.
Utan gap. (redan då undrade jag verkligen varför den möjligheten inte fanns för vanliga användare?)
Alltså inte lossless-varianter. Utan wave 16/44 rättuppochner.

Med de digitala möjligheter som faktiskt finns idag är det ju helt hejdlöst knasigt att enda sättet att se på film eller höra musik,
är genom att köpa fysiska plastbitar att stoppa in i sin spelare.
(då går det till och med att välja olika ljudformat till filmen - vilket är omöjligt via streamingtjänsterna, där det oftast är skitsvårt
att få till surround överhuvudtaget)
Jag behöver 3-5 olika extra manicker för att ens kunna se på en i övrigt fullt fungerande TV.
Det är ju inte bara telefåner vi måste köpa nya för att diverse "protokoll" ändras. Det gäller t.ex. även stora dyra flådiga tv-apparater.

Tveksam till att det verkligen är "utveckling" vi upplever...

Det finns ETT tydligt undantag inom branschen, vilket var enandet om MIDI. (möjligen sådana grejer som SPDIF och liknande också)
Plötsligt skulle alla maskiner oavsett tillverkare kunna "tala" med varandra.
Farhågorna var stora för andelsförluster när inte varje tillverkare fick driva sina egna kommunikationsformat.
Effekten blev tvärtom! Maskinförsäljningen exploderade, när alla plötsligt kunde tala med alla.

Men att människan lär av historen, har väl aldrig hänt :cry:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-06-25 22:21

Ogjort skrev:Tveksam till att det verkligen är "utveckling" vi upplever...

Fast det där ser man på många håll. Ta exempelvis den Tesla (en dyr och tung batteribil) som det rapporterades om, i vilken man måste ägna uppmärksamhet åt en PEKSKÄRM för att kunna ställa in vindrutetorkningen. Sådant bör man ju kunna göra under körning med ögonen på vägen och båda händerna på ratten! 8O Hur kan sådant bli godkänt för trafik av de myndigheter som är så enormt ängsliga för trafiksäkerhet med nollvision och nolltolerans och allt möjligt.

Utveckling går inte automatiskt framåt, men tyvärr köper många det senaste med hull och hår i tron att den gör det, eftersom journalistiken/konsumentupplysningen ofta är bristfällig. Även de försök som görs att märka produkter så det skall bli "enklare" för konsumenter att välja "rätt" leder ofta fel av olika skäl.

Det gäller att komma ihåg varför etablerade lösningar är bra. Man kanske får vara glad att bilarna fortfarande har ratt att styra med.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell
 
Inlägg: 2135
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-26 00:52

goat76 skrev:Jag misstänker att INGEN streamingtjänst via Chrome (och antagligen även andra webbläsare) spelar gapless. En trolig anledning till det kan ju vara att någon buffring av nästa låt inte är möjligt då webläsaren kanske inte får eller ens kan ta emot någon förhandsinformation att ett ett nästa låtspår kommer efter det nuvarande. Om det är så det ligger till rent tekniskt så är det inget varken Tidal, Qobuz eller någon annan kan göra något åt, och är isåfall inte en funktion i webbläsaren.

Jag vet inte om det ät så det ligger till, men det är iallafall min teori. Youtube verkar inte heller buffra nästa video som står på kö. Google Chrome är möjligtvis en trasig väg när det kommer till gapless uppspelning?


Bah liten fyi så är iaf själva Spotify-spelaren egentligen en webläsare, byggt på nåt som kallas för Electron vilket ska vara javascript, html o css, och det är inte ensamt om att köra det heller så även Tidal är mycket möjligt att det är det. Men såklart behöver det inte betyda att det funkar i vanliga Chrome, var länge sen jag testade men har nåt svagt minne av att det ska ha funkat. Dunno. Hur det är med andra har jag ingen aning om dock, men en liten fyi iaf :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-26 09:06

Tell skrev:
goat76 skrev:Jag misstänker att INGEN streamingtjänst via Chrome (och antagligen även andra webbläsare) spelar gapless. En trolig anledning till det kan ju vara att någon buffring av nästa låt inte är möjligt då webläsaren kanske inte får eller ens kan ta emot någon förhandsinformation att ett ett nästa låtspår kommer efter det nuvarande. Om det är så det ligger till rent tekniskt så är det inget varken Tidal, Qobuz eller någon annan kan göra något åt, och är isåfall inte en funktion i webbläsaren.

Jag vet inte om det ät så det ligger till, men det är iallafall min teori. Youtube verkar inte heller buffra nästa video som står på kö. Google Chrome är möjligtvis en trasig väg när det kommer till gapless uppspelning?


Bah liten fyi så är iaf själva Spotify-spelaren egentligen en webläsare, byggt på nåt som kallas för Electron vilket ska vara javascript, html o css, och det är inte ensamt om att köra det heller så även Tidal är mycket möjligt att det är det. Men såklart behöver det inte betyda att det funkar i vanliga Chrome, var länge sen jag testade men har nåt svagt minne av att det ska ha funkat. Dunno. Hur det är med andra har jag ingen aning om dock, men en liten fyi iaf :)


Enligt en enkel google-sökning så är det många som inte får gapless med Spotify heller och i de flesta fall handlar det om uppspelning genom webläsare. https://www.google.com/search?q=gapless ... 80&bih=646

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5194
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Conan » 2021-06-26 09:19

Kvalitetsmedvetna musikälskare använder väl bara Spotify Connect och där fungerar väl gapless? :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-26 09:31

Conan skrev:Kvalitetsmedvetna musikälskare använder väl bara Spotify Connect och där fungerar väl gapless? :wink:


Du kan väl testa. Det finns ett album med en massa gapless-spår som heter Oceanic med Vangelis, om du inte somnar av musiken så kan du väl återkomma med hur gapless fungerar med Spotify Connect. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-26 10:19

Så här blir det hemma hos mig:

iPhone med Qobuz app - gapless
Qobuz i Linn Kazoo - gapless
PC med Windows Qobuz app - gapless
MacBook med Qobuz app - gapless

PC med Qobuz web-spelare i Google Chrome - inte gapless
PC med Qobuz web-spelare i Microsoft Edge - inte gapless
MacBook med Qobuz web-spelare i Safari- inte gapless



Jag hade gärna testat samma med andra streamingtjänster, men jag är rätt säker på att det hade blivit samma resultat oavsett om det ör Qobuz, Tidal eller Spotify. Att spela genom en webläsare är nog helt enkelt inte optimalt, en bra funktion dock att ha för att kunna använda sin streamingtjänst hemma hos andra på ett enkelt sätt. Hemma använder man dock med fördel streamingtjänsternas egna appar vilka i regel oftast är problemfria.

Tell
 
Inlägg: 2135
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-26 13:37

goat76 skrev:
Tell skrev:Bah liten fyi så är iaf själva Spotify-spelaren egentligen en webläsare, byggt på nåt som kallas för Electron vilket ska vara javascript, html o css, och det är inte ensamt om att köra det heller så även Tidal är mycket möjligt att det är det. Men såklart behöver det inte betyda att det funkar i vanliga Chrome, var länge sen jag testade men har nåt svagt minne av att det ska ha funkat. Dunno. Hur det är med andra har jag ingen aning om dock, men en liten fyi iaf :)


Enligt en enkel google-sökning så är det många som inte får gapless med Spotify heller och i de flesta fall handlar det om uppspelning genom webläsare. https://www.google.com/search?q=gapless ... 80&bih=646


Jojo, jag ville bara som random kuriosa berätta att många program nuförtiden är baserat på webläsare, så det nödvändigtvis inte beror på att att det är just en webläasre som gapless inte fungerar.
Men ja oavsett så ger inte Spotify gapless i webläsaren heller, o även Bandcamp hackar till när den byter låt. Trist.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-26 18:25

goat76 skrev: Hemma använder man dock med fördel streamingtjänsternas egna appar vilka i regel oftast är problemfria.


Det beror ju på definitionen av "problemfri".
Om de här apparna inte ens går att installera..?

Jag får Tidal fnupp-och-pausfritt om jag kör desktopprogrammet.
(utan att byta lösenord :) )
Men det kräver då minst Catalina (ev. Mojave) annars går det inte att installera.

Samma med fån-applikationen. Kräver minst iOS 13 för att fungera.
Dvs - Tidal kräver en investering på typ 10 papp utöver abonnemangskostnaden, för att funka.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5194
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Conan » 2021-06-26 22:12

goat76 skrev:
Conan skrev:Kvalitetsmedvetna musikälskare använder väl bara Spotify Connect och där fungerar väl gapless? :wink:


Du kan väl testa. Det finns ett album med en massa gapless-spår som heter Oceanic med Vangelis, om du inte somnar av musiken så kan du väl återkomma med hur gapless fungerar med Spotify Connect. :)


Testade nu och det låter gapless mellan alla spåren undantaget mellan näst sista spåret (8. Memories of Blue) och det sista (9. Songs of the Seas). Där blir det ett litet avbrott. Så jag skulle säga att det funkar. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-26 23:24

Conan skrev:
goat76 skrev:
Conan skrev:Kvalitetsmedvetna musikälskare använder väl bara Spotify Connect och där fungerar väl gapless? :wink:


Du kan väl testa. Det finns ett album med en massa gapless-spår som heter Oceanic med Vangelis, om du inte somnar av musiken så kan du väl återkomma med hur gapless fungerar med Spotify Connect. :)


Testade nu och det låter gapless mellan alla spåren undantaget mellan näst sista spåret (8. Memories of Blue) och det sista (9. Songs of the Seas). Där blir det ett litet avbrott. Så jag skulle säga att det funkar. :)


Jag har inte lyssnat så långt på det där albumet, det räckte med låtövergångarna i början. :)

Det var nog som jag trodde, att det bara verkar var problem med gapless när det spelas över webläsare.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-26 23:38

Ogjort skrev:
goat76 skrev: Hemma använder man dock med fördel streamingtjänsternas egna appar vilka i regel oftast är problemfria.


Det beror ju på definitionen av "problemfri".
Om de här apparna inte ens går att installera..?

Jag får Tidal fnupp-och-pausfritt om jag kör desktopprogrammet.
(utan att byta lösenord :) )
Men det kräver då minst Catalina (ev. Mojave) annars går det inte att installera.

Samma med fån-applikationen. Kräver minst iOS 13 för att fungera.
Dvs - Tidal kräver en investering på typ 10 papp utöver abonnemangskostnaden, för att funka.


Du sa tidigare att du inte fick gapless med varken mobil-app, web-spelare eller desktop-app, men hur gjorde du för att testa Tidals desktop-app om du inte ens kan installera den?

Ogjort skrev:MobilApp - Chromcast - Web/Firefox och desktop. (Mac)
Och det blir lucka mellan spåren via samtliga.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-27 03:57

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev: Hemma använder man dock med fördel streamingtjänsternas egna appar vilka i regel oftast är problemfria.


Det beror ju på definitionen av "problemfri".
Om de här apparna inte ens går att installera..?

Jag får Tidal fnupp-och-pausfritt om jag kör desktopprogrammet.
(utan att byta lösenord :) )
Men det kräver då minst Catalina (ev. Mojave) annars går det inte att installera.

Samma med fån-applikationen. Kräver minst iOS 13 för att fungera.
Dvs - Tidal kräver en investering på typ 10 papp utöver abonnemangskostnaden, för att funka.


Du sa tidigare att du inte fick gapless med varken mobil-app, web-spelare eller desktop-app, men hur gjorde du för att testa Tidals desktop-app om du inte ens kan installera den?


Ska försöka vara tydlig.
Tidigare i livet redan innan våren blev som sämst - så funkade Tidal paus-och-fnupp-fritt på mobil, Firefox och desktop.
Viktigt då att jag förhindrade uppdatering av desktop-programmet, vilket gjorde att jag fick installera om det från sparad kopia
varje gång datorn stängts av.
Plötsligt så började det fnuppa både via webb, desktop och mobil.
Innan Tidals support ens kunde föreslå en lösning, slutade (det gamla) desktop-programmet att funka, helt och hållet.
Strax därefter lade också webb-möjligheten av helt och hållet pga uppgradering av widevine som är inkompatibel med mitt primära systemprogram.
Om mobilen blir fnupp-fri genom uppgradering av appen, vet jag inte, eftersom det inte går om jag inte köper en ny mobil.

För att överhuvudtaget kunna använda Tidal, har jag gjort en extern Catalinastartskiva.
Då går det (än så länge) att installera desktop-programmet, som alltså fungerar fnupp-fritt.
Jag nödkör alltså Catalina ENBART för att kunna använda Tidal. Därför vet jag att det fungerar.
(men det är en bit kvar innan jag får till funktion internt via Soundflower eller Black Hole - vilket också fungerade utmärkt tidigare)
Och jag kan inte utföra mitt vanliga arbete med Catalina eftersom det inte stöder mina hårdvaror.

Så det jag menar totalt sett är:
Tidal fungerade utmärkt förut.
För att fortsätta fungera kräver Tidal att du har senaste operativsystem både på mobil och i dator.
Och det ligger på DIG som användare att få det att fungera, istället för att Tidal upprätthåller bakåtkompatibilitet.

Det är bara en tidsfråga innan även Catalina blir för gammalt för Tidals desktop.
Då krävs alltså en ny dator för att kunna använda Tidal.

Dvs ett Tidal-abonnemang (hifi) kostar då 199:-/mån PLUS ca 40.000:- PLUS ca: 7.000:- PLUS ca: 10.000:-
För bara ca 60.000:- minimum kan du lyssna på vår finfina streamingtjänst. (ett tag i alla fall)
Och detta trots att alla manicker du redan har, fungerar helt felfritt.
Endast för att Tidal ger blanka fan i att bibehålla tidigare funktionalitet parallellt med uppgradering.
(vilket de inte på minsta vis är ensamma om i datorvärlden)

Jag tycker det är helt uppåt väggarna galet dåligt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tell
 
Inlägg: 2135
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-27 08:51

Installera Spotify ;)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-27 09:16

Tell skrev:Installera Spotify ;)


Hjälper knappas Ogjort då även Spotify kräver att datorn har följande versioner av MacOS. :)

Download Spotify
Mac OS X (Current | 10.10 | 10.9 | 10.7-8)
https://www.spotify.com/us/download/other/


-------------------------------------------------------


Det hela visar väl mer på att man bör hålla sitt musiksystem separerat från bruksdatorn, om man nu prompt vill ha en vanlig dator som viktig kugge i sitt ljudsystem. Då får man i dagens slitochsläng-samhälle även vara beredd på att datorn inom en relativt kort tidsram kan tappa kompatibiliteten med de ständigt förnyade plattformarna.

Med en streamer från Linn inköpt närsomhelst från 2007 och framåt, så hade Ogjort haft ett bekymmerfritt lyssnande som inte är beroende av vad Tidal, Spotify eller Qobuz kräver för att deras program ska fungera.
Att ha en dator som avgörande komponent i ljudsystemet kommer ofrånkomligen inom en relativt kort tidsperiod att kräva inköp av ny hårdvara, och är således inte en bra plattform för dem som helst vill ha en stabil långtidslösning. :)

Tell
 
Inlägg: 2135
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-27 10:00

goat76 skrev:
Tell skrev:Installera Spotify ;)


Hjälper knappas Ogjort då även Spotify kräver att datorn har följande versioner av MacOS. :)

Download Spotify
Mac OS X (Current | 10.10 | 10.9 | 10.7-8)
https://www.spotify.com/us/download/other/


"Current" betyder "nuvarande" alltså MacOS 11. Hade varit jääävligt skumt om Spotify inte skulle fungera alls på senaste MacOS, speciellt nu när det är över ett halvår gammalt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2067
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hcl » 2021-06-27 10:19

goat76 skrev:
Med en streamer från Linn inköpt närsomhelst från 2007 och framåt, så hade Ogjort haft ett bekymmerfritt lyssnande som inte är beroende av vad Tidal, Spotify eller Qobuz kräver för att deras program ska fungera.
Att ha en dator som avgörande komponent i ljudsystemet kommer ofrånkomligen inom en relativt kort tidsperiod att kräva inköp av ny hårdvara, och är således inte en bra plattform för dem som helst vill ha en stabil långtidslösning. :)

Kan inte annat än hålla med. Det behöver inte ens vara en speciellt mycket mer kostsam lösning, men har visat sig tämligen konkurrenskraftigt jämfört med alternativen när det gäller stabilitet både vad gäller funktion som prestanda. Hur många har sittandes i soffan, musiken tillgänglig på sekunder, året om, spelandes valfria musikfiler, allt lättillgängligt från kontrollapp? Detta från samma apparat i snart 15 år.
Senast redigerad av hcl 2021-06-27 10:36, redigerad totalt 1 gång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-27 10:28

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Installera Spotify ;)


Hjälper knappas Ogjort då även Spotify kräver att datorn har följande versioner av MacOS. :)

Download Spotify
Mac OS X (Current | 10.10 | 10.9 | 10.7-8)
https://www.spotify.com/us/download/other/


"Current" betyder "nuvarande" alltså MacOS 11. Hade varit jääävligt skumt om Spotify inte skulle fungera alls på senaste MacOS, speciellt nu när det är över ett halvår gammalt.


Vad pratar du om nu?
Frågan är väl inte om Spotify fungerar på det senaste MacOS utan om det är kompatibelt med Ogjorts dator som kör en betydligt äldre firmware än de Spotify listar som kompatibla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-27 10:57

hcl skrev:
goat76 skrev:
Med en streamer från Linn inköpt närsomhelst från 2007 och framåt, så hade Ogjort haft ett bekymmerfritt lyssnande som inte är beroende av vad Tidal, Spotify eller Qobuz kräver för att deras program ska fungera.
Att ha en dator som avgörande komponent i ljudsystemet kommer ofrånkomligen inom en relativt kort tidsperiod att kräva inköp av ny hårdvara, och är således inte en bra plattform för dem som helst vill ha en stabil långtidslösning. :)

Kan inte annat än hålla med. Det behöver inte ens vara en speciellt mycket mer kostsam lösning, men har visat sig tämligen konkurrenskraftigt jämfört med alternativen när det gäller stabilitet både vad gäller funktion som prestanda. Hur många har sittandes i soffan, musiken tillgänglig på sekunder, året om, spelandes valfria musikfiler, allt lättillgängligt från kontrollapp?


Streamern från Linn är faktiskt det mest prisvärda jag någonsin köpt till mitt ljudsystem, trots det initialt höga priset. Det är faktiskt helt fantastiskt med ett företag som fortsätter ge samma uppdateringar och funktioner till produkter som nu är 14(!) år gamla som de nyare får, helst när det kommer till streaming som hela tiden förändras vad gäller nya plattformar m,m.

Man kan väl säga att det för det relativt höga priset man betalat för streamern ingår obekymrat användande i lång tid framöver, om man nu inte har oturen att något går sönder. Det kostar garanterat mycket för Linn att över 14, 20(?) eller 30(?) år hålla i princip full bakåtkompatibilitet (det är väl bara DSD som inte går att spela i de äldre apparaterna före Katalyst-DAC?).

Tell
 
Inlägg: 2135
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-27 14:41

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Hjälper knappas Ogjort då även Spotify kräver att datorn har följande versioner av MacOS. :)

Download Spotify
Mac OS X (Current | 10.10 | 10.9 | 10.7-8)
https://www.spotify.com/us/download/other/


"Current" betyder "nuvarande" alltså MacOS 11. Hade varit jääävligt skumt om Spotify inte skulle fungera alls på senaste MacOS, speciellt nu när det är över ett halvår gammalt.


Vad pratar du om nu?
Frågan är väl inte om Spotify fungerar på det senaste MacOS utan om det är kompatibelt med Ogjorts dator som kör en betydligt äldre firmware än de Spotify listar som kompatibla.

Jaa jag tänkte helt tvärt om, skrev det där precis innan läggdags o lite småfull :) Men hur gammalt OS sitter han på egentligen? 10.7 släpptes för nio år sen?

Btw, går forumklockan verkligen rätt? Står att jag skrev det där kl 10 idag vilket inte stämmer alls?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-06-27 14:46

Forumklockan går mer rätt än någonsin.

Dock behöver man fortsatt ställa om två gånger om året i sin profil.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell
 
Inlägg: 2135
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-27 14:52

Herrejisses, jag är ganska säker på att jag skrev det där innan jag gick o la mig, men å andra sidan gick jag också upp mycket tidigare idag än vad jag brukar, o jag fungerar fan inte bra på morgonen heller. Well well :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-27 19:44

goat76 skrev:
hcl skrev:
goat76 skrev:
Med en streamer från Linn inköpt närsomhelst från 2007 och framåt, så hade Ogjort haft ett bekymmerfritt lyssnande som inte är beroende av vad Tidal, Spotify eller Qobuz kräver för att deras program ska fungera.
Att ha en dator som avgörande komponent i ljudsystemet kommer ofrånkomligen inom en relativt kort tidsperiod att kräva inköp av ny hårdvara, och är således inte en bra plattform för dem som helst vill ha en stabil långtidslösning. :)

Kan inte annat än hålla med. Det behöver inte ens vara en speciellt mycket mer kostsam lösning, men har visat sig tämligen konkurrenskraftigt jämfört med alternativen när det gäller stabilitet både vad gäller funktion som prestanda. Hur många har sittandes i soffan, musiken tillgänglig på sekunder, året om, spelandes valfria musikfiler, allt lättillgängligt från kontrollapp?


Streamern från Linn är faktiskt det mest prisvärda jag någonsin köpt till mitt ljudsystem, trots det initialt höga priset. Det är faktiskt helt fantastiskt med ett företag som fortsätter ge samma uppdateringar och funktioner till produkter som nu är 14(!) år gamla som de nyare får, helst när det kommer till streaming som hela tiden förändras vad gäller nya plattformar m,m.

Man kan väl säga att det för det relativt höga priset man betalat för streamern ingår obekymrat användande i lång tid framöver, om man nu inte har oturen att något går sönder. Det kostar garanterat mycket för Linn att över 14, 20(?) eller 30(?) år hålla i princip full bakåtkompatibilitet (det är väl bara DSD som inte går att spela i de äldre apparaterna före Katalyst-DAC?).


Ja där har andra fabrikanter lite att lära sig! Finns det fler exempel på sådan kundvård?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-27 20:48

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Hjälper knappas Ogjort då även Spotify kräver att datorn har följande versioner av MacOS. :)

Download Spotify
Mac OS X (Current | 10.10 | 10.9 | 10.7-8)
https://www.spotify.com/us/download/other/


"Current" betyder "nuvarande" alltså MacOS 11. Hade varit jääävligt skumt om Spotify inte skulle fungera alls på senaste MacOS, speciellt nu när det är över ett halvår gammalt.


Vad pratar du om nu?
Frågan är väl inte om Spotify fungerar på det senaste MacOS utan om det är kompatibelt med Ogjorts dator som kör en betydligt äldre firmware än de Spotify listar som kompatibla.


Nja... en av datorerna är 2012 men min andra är 2019.
Båda kör primärt 10.9.5
Jag vet inte hur det är med "M-chipet" - men annars uppstår sällan problem med att köra äldre OS på nyare maskiner.
Det är inte DET som är problemet. Det är tvärtom - så att säga...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-27 20:52

goat76 skrev:Att ha en dator som avgörande komponent i ljudsystemet kommer ofrånkomligen inom en relativt kort tidsperiod att kräva inköp av ny hårdvara, och är således inte en bra plattform för dem som helst vill ha en stabil långtidslösning. :)


Hur tänker du att man ska producera ljud, radioprogram och musik via en extern streamer?
Kör Linn ProTools eller Logic? :roll:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-27 20:58

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Att ha en dator som avgörande komponent i ljudsystemet kommer ofrånkomligen inom en relativt kort tidsperiod att kräva inköp av ny hårdvara, och är således inte en bra plattform för dem som helst vill ha en stabil långtidslösning. :)


Hur tänker du att man ska producera ljud, radioprogram och musik via en extern streamer?
Kör Linn ProTools eller Logic? :roll:


Det sa jag inte, jag har självklart också en dator till att spela in musik med. Men för mitt primära musiklyssnande vill jag ha en stabilare plattform som inte gör tusen andra saker som kan störa och vara ivägen när jag bara vill lyssna.

Det fina med det är att när det uppstår trassel med datorn eller att den behöver uppdateras så fixar jag den medans jag njuter av musik från mitt robusta okomplicerade datorfria ljudsystem. :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-06-27 21:10

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:Att ha en dator som avgörande komponent i ljudsystemet kommer ofrånkomligen inom en relativt kort tidsperiod att kräva inköp av ny hårdvara, och är således inte en bra plattform för dem som helst vill ha en stabil långtidslösning. :)


Hur tänker du att man ska producera ljud, radioprogram och musik via en extern streamer?
Kör Linn ProTools eller Logic? :roll:


Det sa jag inte, jag har självklart också en dator till att spela in musik med. Men för mitt primära musiklyssnande vill jag ha en stabilare plattform som inte gör tusen andra saker som kan störa och vara ivägen när jag bara vill lyssna.

Det fina med det är att när det uppstår trassel med datorn eller att den behöver uppdateras så fixar jag den medans jag njuter av musik från mitt robusta okomplicerade datorfria ljudsystem. :)


Jo men då missar du mitt specifika dilemma.
Lyssna på musik jag gillar, gör jag gärna medelst plastbitar. Eller en fast extern streamer då kanske.
(som jag inte riktigt vågar inhandla eftersom jag är skadad av manicker som slutar funka pga andras uppgraderingar)
Det är för mitt arbete som jag också måste ha tillgång till en massa musik som jag ogillar... Som inte får vara snålkodad.

Jobbar jag för SR eller svt, kan jag plocka musiken därifrån. Men inte om det är för andra.

Slapp jag detta skulle jag säga upp mitt Tidal-abonnemang igår.
(inte minst för att slippa promota MQA)

Det är möjligt att just den här goddag-yxskaft-situationen är sällsynt. Men den finns.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-06-28 08:50

Angående Apple Music , så finns det nu en video där Darko visar hur enkelt man förvandlar en iPad till en streamer i klass med Akurate DS, beroende på vilken dac som kopplas till.

Väldigt pedagogiskt, och han förklarar även fördelen med automatisk ändring av samplingfrekvens i iPad och iPhone.

https://youtu.be/iOVIfKpbwxg

Tell
 
Inlägg: 2135
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-28 12:33

Tangband skrev:Angående Apple Music , så finns det nu en video där Darko visar hur enkelt man förvandlar en iPad till en streamer i klass med Akurate DS, beroende på vilken dac som kopplas till.

Väldigt pedagogiskt, och han förklarar även fördelen med automatisk ändring av samplingfrekvens i iPad och iPhone.

https://youtu.be/iOVIfKpbwxg

Möjligt att just det där är en bra guide, men jag trodde att det var allmänt känt att man skulle undvika Darko så gott man bara kan? Han tilsammans med Hans Beekhuyzen och Paul McGowan är väl dom sämsta hifi-gubbarna på tuben.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav MichaelG » 2021-06-28 12:56

+1 Jag har råkat titta på Darko ett par gånger- maken till snömos…

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster