Hur väljer ni delarna i era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast i era val av delar till anläggningen?

Omröstningen slutade 2005-09-17 00:38

Endast mätvärden
2
2%
Till övervägande del mätvärden
7
8%
Endast ljudet
30
33%
Till övervägande del ljudet
42
46%
Lika delar mätvärden och ljudet
10
11%

Antal röster : 91

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-15 13:43

Rydberg wrote:
Häxjakten på LTS fortsätter oförtrutet ser jag........

Och..... Är väl egentligen ingen skillnad mellan denna sk. Häxjakt och andra häxjakter som då och då förekommer här mot olika märken/produkter. För tillfället så förkommer en sk. häxjakt på Jorma, och då pratar vi om en enskild person och hans företag.
Du förstår säkert vad jag menar :wink:

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-15 13:45

Mayro skrev:kan någon vänlig mäniska tala om EXAKT vad som är ljudreference vid F/E lyssningen. menar INTE skivan. Utan såsom elektronik samt högtalare. samt kablar.

Jag har inte lyckats finna dessa uppgifter faktiskt...

Efter hundratals inlägg om detta i denna tråd måste jag fråga: Skämtar du?

Det finns ingen annan referens än insignalen till testobjektet!
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-15 13:49

gromit skrev:
rhenrics skrev:Gränsen för vad ni kan detektera sätts fortfarande av lyssningsanläggningen.

Men det är ju i en lyssningsanläggning som testobjektet är tänkt att användas. Om den använda testanläggningen är mer "högupplösande" än de flestas hemanläggningar så är det ju inget problem, eller hur?

Det här blir ju bara en massa teoretiserande som inte har någon egentlig anknytning till verkligheten. I verkligheten är ju problemet inte att detektera själva testobjektet utan att hitta de apparater som inte kan detekteras i nuvarande testrigg.

Du silar mygg men sväljer kameler! ;)

/Gr.

Jag menar bara att det inte är en metod som är oavhängig prestandan hos den kringutrustningen som används. Det går aldrig att mäta (eller lyssna) på något med större noggrannhet än instrumenten medger. Allt detta snack om att man jämför med signalen Före, får en att tro att det handlar om en helt oförvanskad signal 100 % trogen sitt ursprung, att skillnader mellan F och E därför alltid kommer att kunna urskiljas om de finns, och att man därmed på något sätt uppnått en obegränsad noggrannhet som inte begränsas av kringutrustningen. Det menar jag är fel. Om det sedan har någon praktisk betydelse därför att noggrannheten ändå är högre än hos de flesta tycker jag är irrelevant. Att tala om tillräckligt hög tycker jag också är irrelelvant. Vem definierar vad som är tillräckligt? Är det en kostnadsfråga? Det mesta brukar trots allt vara det i slutändan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-15 13:54

gromit skrev:
Mayro skrev:kan någon vänlig mäniska tala om EXAKT vad som är ljudreference vid F/E lyssningen. menar INTE skivan. Utan såsom elektronik samt högtalare. samt kablar.

Menar Mayro vilken utrustning som används vid test? I så fall kan jag svara att den oftast består av:

Ino Audio R56 - sidosystem
Ino Audio Z4 - bassystem (4*15")
2* Rotel RB1090 - slutsteg
Sentec SC9 - försteg (lätt modifierat)
Ino Audio Aktivt filter
Pioneer 668 - CD-maskin
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-15 13:57

IngOehman skrev:
Men bara för att metoden är bättre än lyssna och tyck så innebär det inte att man kommer undan detta med noggrannheten som jag velat peka på, inte sant?

Falskt.

Svaret finns tidigare i denna diskussion.

Skillnaden mellan F och E kanske inte hörs med den upplösning lyssningsanläggningen presterar. Då kan vi bara sålla ut de objekt som presterar sämre, men vi kan inte veta hur dåliga objekten i lyssningsanläggningen är i förhållande till sådana objekt där vi inte hör någon skillnad mellan F och E.

Fel.

Konsekvensen av dina svar på mina frågor ovan är att det går bra att använda vilken bergsprängare som helst inhandlad på Clas Ohlson som lyssningsanläggning. Dina svar låter inte speciellt genomtänkta med andra ord.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-15 14:00

gromit skrev:
hevi skrev:Har jag missat nå't uppenbart eller?

Det fungerar bara för effektförstärkare.

Nä, det funkar väl egentligen för hela signalkedjan förutom högtalarna?

Man måste väl utgå från någon källa, typ ett analogband eller kanske liveljud i en studio. Du F/E testar kanske först A/D D/A kombinationer tills du hittar en D/A A/D kombination som i ditt nuvarande system förefaller ofärgande jämfört med orginalupptagningen.

Du går vidare i kedjan med försteg och slutsteg och kablage och hittar kanske även här ett par olika produkter som inte verkar färga mer än de du använder som referens just nu.

Om du nu genom att F/E testa referensen mot ditt nyfunna "ofärgande" testobjekt upptäcker att din gamla referens ändock hade en färgning som du hitils inte lyckats detektera byter du ut den mot den nya referensenheten.

Med den nya referensen kan du nu testa av din signalkedja på nytt och se om du nu kan detektera några färgningar bland dina tidigare "ohörbart färgande" testobjekt.

Visserligen är det ytterst osannorlikt att man i ett hyggligt system inte skulle kunna detektera färgningar i testobjektet på grund av en färgning i referensobjektet, men med denna metod bör man väl kunna eliminera detta ytterst osannorlika scenario?

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-15 14:07

Morello skrev:
Menar Mayro vilken utrustning som används vid test? I så fall kan jag svara att den oftast består av:

Ino Audio Aktivt filter
Pioneer 668 - CD-maskin

Ok, jag kanske missförstod då mayro använde ordet "referens".

Egentligen skulle ju faktiskt en mp3-spelare och en bergsprängare kunna nyttjas. Åtminstone tills dess att man inte hör någon skillnad med den utrustningen. får man ta till bättre doningar.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-15 14:12

rhenrics skrev:
Jag menar bara att det inte är en metod som är oavhängig prestandan hos den kringutrustningen som används. Det går aldrig att mäta (eller lyssna) på något med större noggrannhet än instrumenten medger. Allt detta snack om att man jämför med signalen Före, får en att tro att det handlar om en helt oförvanskad signal 100 % trogen sitt ursprung, att skillnader mellan F och E därför alltid kommer att kunna urskiljas om de finns, och att man därmed på något sätt uppnått en obegränsad noggrannhet som inte begränsas av kringutrustningen. Det menar jag är fel. Om det sedan har någon praktisk betydelse därför att noggrannheten ändå är högre än hos de flesta tycker jag är irrelevant. Att tala om tillräckligt hög tycker jag också är irrelelvant. Vem definierar vad som är tillräckligt? Är det en kostnadsfråga? Det mesta brukar trots allt vara det i slutändan.

Men "instrumenten" har i detta fallet inte någon onoggranhet. De påverkar signalen på samma sätt hela tiden, vare sig den är F eller E. Precis som IÖ skrev tidigare kan ett mikroskopiskt fel upptäckas trots att testutrustningen har hundrafalt större fel eftersom det är skillnaden man lyssnar på.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-15 14:16

hevi skrev:Om du nu genom att F/E testa referensen mot ditt nyfunna "ofärgande" testobjekt upptäcker att din gamla referens ändock hade en färgning som du hitils inte lyckats detektera byter du ut den mot den nya referensenheten.

Med den nya referensen kan du nu testa av din signalkedja på nytt och se om du nu kan detektera några färgningar bland dina tidigare "ohörbart färgande" testobjekt.

Jag förstår inte vad du menar med den citerade texten. Man F/E-lyssnar ju inte en apparat mot någon annan apparat. Det finns ingen "referensapparat" när man F/E-lyssnar.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-15 14:32

Morello skrev:
gromit skrev:

Ino Audio Aktivt filter
Pioneer 668 - CD-maskin

tackar...
:)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-15 14:34

Mayro, referensen är inte appareter i den mening du efterfrågar, referensen är insignalen till apparaten (förstärkaren i detta fall), d.v.s. "Före". Sedan lyssnar man på utsignalen från apparetef d.v.s. "Efter", och switchar mellan dessa och försöker höra om man kan uppfatta att de låter olika.
Läs mer på den länk jag tidigare gav till Sonic Designs hemsida där metoden finns beskriven. http://www.sonicdesign.se/amptest.htm

Jag vill även poängtera att ordet SKILLNAD som Ingvar skrev ovan, kan bli tvetydligt i den mening att vissa har fått för sig att man lyssnar på skillnadssignalen mellan Före och Efter, vilket alltså EJ är fallet. Ordet Skillnad bör alltså undvikas i detta sammanhang.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-15 14:42

Johan_Lindroos skrev:Jag vill även poängtera att ordet SKILLNAD som Ingvar skrev ovan, kan bli tvetydligt i den mening att vissa har fått för sig att man lyssnar på skillnadssignalen mellan Före och Efter, vilket alltså EJ är fallet. Ordet Skillnad bör alltså undvikas i detta sammanhang.

Oj, jag hade inte en tanke på att det kunde uppfattas på det viset.

Naturligtvis är det som Johan skriver. Man lyssnar inte på skillnaden (E-F) utan försöker höra skillnad på E jämfört med F.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-15 14:47

Jag har tidigare diskuterat för- och nackdelar med F/E-lyssning som metodik. Och jag hävdar att som en metod bland flera andra är den ett bra verktyg. Inte så lättanvänd och enkel som det ibland påstås - men vem har sagt att det ska vara lätt :D

Som jag tidigare skrev, det är väldigt lätt att folusera på frekvensgångsskillnader. En sådan lär man upptäcka relativt lätt med F/E-test, vilket man även kan göra i ett A/B test (även om man då inte vet vilken apparat som är "riktigast").

Tänk nu att man lyssnar på ett slutsteg som har en något mörkare klang, dvs troligen då ett litet diskantfall. Detta slutsteg döms då ut som färgande och tillhör de 99% av alla apparater som inte passerar nålsögat.

Men om nu detta slutsteg har andra kvaliteter som överglänser Sentec/Rotelkombon så kommer dessa inte att hamna på pluskontot vid bedömningen. Eftersom de allra flesta apparaterna trots allt är en kompromiss i något avsende kommer bedömningen av detta något mörka slutsteg bli onödigt negativ.

/ B

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-15 15:08

Bill50x skrev:Tänk nu att man lyssnar på ett slutsteg som har en något mörkare klang, dvs troligen då ett litet diskantfall. Detta slutsteg döms då ut som färgande och tillhör de 99% av alla apparater som inte passerar nålsögat.

Världen är inte svart/vit. Inte ens LTS-världen. ;) Det finns ingen anledning till att en förstärkare med liten färgning skulle få ett annat omdöme än just att den har en liten färgning. (Se t ex på Rotel 1090, som lider av detta.)

/Gr.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-15 15:32

gromit skrev:
Bill50x skrev:Tänk nu att man lyssnar på ett slutsteg som har en något mörkare klang, dvs troligen då ett litet diskantfall. Detta slutsteg döms då ut som färgande och tillhör de 99% av alla apparater som inte passerar nålsögat.

Världen är inte svart/vit. Inte ens LTS-världen. ;) Det finns ingen anledning till att en förstärkare med liten färgning skulle få ett annat omdöme än just att den har en liten färgning. (Se t ex på Rotel 1090, som lider av detta.)

/Gr.

Nejdå, jag tänker inte alls på LTS i termer som svart/vitt, bara fyrkantigt :-D

Det är klart att en förstärkare med liten färgning får omdömet "liten färgning". Detta var ju bara ett exempel. Poängen är den att om man ska jämföra två potentiellt blivande slutsteg till sin anläggning så kommer jämförelsen bli orättvis därför att ett steg kanske beskrivs som "icke hörbart färgande" medan det andra kanske bedöms som "något litet färgande". Om allt annat upplevs lika i en F/E-test kanske man väljer det icke färgande steget, trots att det andra kanske egentligen är bättre. Detta "bättre" som inte kunde upplevas i F/E-testen därför att originaluppsättningen man testat på inte förmedlade just de egenskaperna.

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-15 15:38

IngOehman skrev:
Hetsporren skrev:
IngOehman skrev:Ja, så kan det vara, för dig.

Ni antyder att just jag är den ende här som kan tycka så? 8)

Nej verkligen inte. Det gäller för alla som inte tror på värdet av en kedja som är bra i varje länk. Du behöver inte kalla mig Ni förresten. Du går bra. Vh, iö

Ni var i detta fall dig (IÖ) och Lasselite, men du såg förstås inte hans citat ovanför ditt?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-09-15 15:39

gromit skrev:Jag förstår inte vad du menar med den citerade texten. Man F/E-lyssnar ju inte en apparat mot någon annan apparat. Det finns ingen "referensapparat" när man F/E-lyssnar.

Ja, det är helt riktigt. Det hela var en replik på rhenrics uttalande nedan. Med referens menar lite slarvigt det system vari F/E testen äger rum.
rhenrics skrev:Vi kan hitta steg som är tio ggr bättre än nad 208 och inte höra någon färgning. Vi kan dra slutsatsen att, ja vi hittade ett steg som presterade minst lika bra som nad 208, men vi kan inte säga om det presterar bättre, för det är nad 208 som bestämmer noggrannheten. Vi kan överhuvudtaget inte säga någonting om nad 208 :s eventuella förstörande egenskaper så länge den används som noggranhetsreferens.

rhenrics har ju helt rätt i att signalkedjan som används vid F/E testen i teorin skulle kunna maskera testobjektets verkliga kvalitet.

Jag kan inte komma på något realistiskt exempel då rhenrics farhågor skulle kunna besannas, men ett befängt exempel skulle kunna vara att du råkar driva dina högtalare med en förstärkare som bara förstärker säg 100-1000 Hz. Då maskerar ju denna förstärkare (det jag kallar referensen) alla signaler som ligger utanför detta område. Om mitt testobjekt skulle färga kraftigt i området 10kHz skulle man inte höra detta eftersom din signalkedja maskerar denna färgning. Exemplet är som sagt befängt, men vi kan leka med tanken för att förstå rhenrics resonemang ovan.

Det jag nu påstår, är att om man hamnar i en situation där mätobjektet upplevs som transparent bör man, genom att byta plats på mätobjektet och det objekt som i signalkedjan står för samma funktion (i det här fallet förstärkaren som används för att driva högtalarna), kunna verifiera hurvida mätobjektet faktiskt är mer ofärgande än det man för tillfället använder i sin signalkedja.

Antingen hörs ingen skillnad och då är allt frid och fröjd. Bara en apparat till som hittils inte kunnat detekteras som färgad att lägga till samlingen. Hör man skillnad kasserar man den enheten till förmån för den mer ofärgande enheten man hittat. Vill man kan man nu tröska igenom alla sina gamla mätobjekt i samlingen som man hittils inte lyckats påvisa färgning hos, för att se om man kan sålla bort ytterligare något mätobjekt som färgande eftersom man nu har en signalkedja som maskerar färgningarna mindre.

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-15 15:48

Bill50x:
Men då läser man ju testerna som fan läser bibeln. :wink:

Lite större förtroende än så måste man faktiskt ha för läsarna, tycker åtminstone jag. Om två förstärkare testas som bra så får man väl, som potentiell köpare, se till att låna hem och prova!

Dessutom har jag aldrig sett att man jämfört två apparater mot varandra. Deras individuella fel måste alltså jämföras av den potentielle köparen.

Testerna finns ju där som råd och tips om vad som skulle kunna vara bra, inte som någon slags allenarådande sanning.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-15 15:50

Hetsporren skrev:
DTH skrev:Jorma,
Vilken vetenskaplig bakgrund har du själv?

Han kommer förmodligen svara "hisstekniker"..?

Nej, även om det är en stor del av det som jag har sysslat med.
Hisstekniker är rätt benämning då hissmontör är den titel som passar bäst till den som monterar hissar. Jag har aldrig monterat en hiss!!

Ursprungligen har jag gymnasinivåutbildning imom styr och reglerteknik med specialinriktning processindustri.
Jag har arbetat inom processindustrin (Soab_Modokemi) några år direkt efter min utbildning. Sedan några år inom tillverkningsindustrin (SAAB-Scania) innan jag började som felsökare på ett hissföretag. Jag har aldrig monterat en hiss utan arbetat som resetekniker med västsverige som mitt område ett antal år. Jag har också jobbat med modernisering av äldre hissar och även varit med om visst utvecklinsarbete.
Under dom 25 år som jag arbetade på hissidan har jag gått diverse utbildningar både betalda av företaget som jag arbetade på och som kvällskurser inom elektronik, hydraulik och mekanik.
För ca. 5 år sedan slutade jag med hissar och gick över till ABB Building systems för att jobba som tekniker inom klimatsystemdelen och där har det varit till stor del inom styr och reglersidan på komersiella fastigheter (kontor, sjukhus och industri).
Sedan blev det YIT (Yleinen Inginjöri Toimistu - ursäkta stavningen ni som är bättre på finska än vad jag är) som köpte upp delar av ABB. Detta var dom senaste 2 åren.

Detta om min bakgrund så ni slipper spekulera mer och visst har haft nytta av delar av min utbildning och det jag har jobbat med, men en annan bakgrund är också mitt stora intresse för musik och musikåtergivning sedan tidiga tonåren.
40 års erfarenhet med detta som mitt största intresse är en viktig erfarenhet för min del för att lyckas ha kommit dit där jag nu är.
Mycket goda kontakter som jag har fått under dessa år är också en viktig del.

Numera är jag kabeltekniker eller kabelmakare eller vad man nu ska titulera mig :?:

Men det går bra med Mr. President också :D

Eller varför inte bara Jorma då jag inte är så mycket för titlar.

PS. Jag glömde min militära utbildning.
Jag har vapenteknikerutbildning på Stridsvagn-S som då i början på 70talet var ett av dom mest avanceerade vapen som fanns för det landbaserade försvaret. I den var mycket av tekniken uppbyggd av hydraulik och elektronik.
Det var bastoner som kunde tillfredsställa den värsta så kallade basnarkoman när man skjöt med dess 10.5 centimeters kanon.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-15 16:04

Var det på de där kvällskurserna du lärde dig att man bra ljud = naturligt ljud? :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-15 16:07

gromit skrev:Bill50x:
Men då läser man ju testerna som fan läser bibeln. :wink:

Lite större förtroende än så måste man faktiskt ha för läsarna, tycker åtminstone jag. Om två förstärkare testas som bra så får man väl, som potentiell köpare, se till att låna hem och prova!

Dessutom har jag aldrig sett att man jämfört två apparater mot varandra. Deras individuella fel måste alltså jämföras av den potentielle köparen.

Testerna finns ju där som råd och tips om vad som skulle kunna vara bra, inte som någon slags allenarådande sanning.

Jo, personligen skulle jag nog aldrig köpa ett slutsteg olyssnat på någon annans rekommendation, undantaget de Sentec-grejor som jag köpte efter att ha läst MoLT :-)

Jag var lite slarvig när jag skrev "jämför med varandra", jag menade inte lyssningsmässigt nu utan när man jämför tekniska data, testresultat och liknande, typ. Eftersom det finns fanatiker som ojar sig över några tiondels dB i frekvensgångsskillnader i stärkeriet så kan ju faktiskt omdömet "något färgande" vara direkt diskvalificerande. Men det är ju upp till honom eller henne att nyttja testresultat, oavsett varifrån de än kommer.

Och du har helt rätt i att testerna ska ses som råd och tips, men tyvärr lever inte alla anhängare av F/E-testen efter den devisen. Ofta blir diskussionerna om diverse apparaters företräden avslutade med att "den var hörbart färgande i F/E-test, dessutom har den kretsen xyz i en dubbelnollakoppling och det vet ju alla att den inte kan låta bra". Och så är den sk sanningen etablerad och inga diskussioner i världen rubbar övertygelsen om att man har rätt.

/ B

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-15 16:37

Jorma skrev:PS. Jag glömde min militära utbildning.
Jag har vapenteknikerutbildning på Stridsvagn-S som då i början på 70talet var ett av dom mest avanceerade vapen som fanns för det landbaserade försvaret. I den var mycket av tekniken uppbyggd av hydraulik och elektronik.
Det var bastoner som kunde tillfredsställa den värsta så kallade basnarkoman när man skjöt med dess 10.5 centimeters kanon.

menar du det :wink: En sådan skulle Bernt ha till sina högtalare när han manglar Magic Mushrooms :D

och jag med för den delen, jag tar två :lol:
NN

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-15 16:44

Jorma skrev:...som kvällskurser inom elektronik, hydraulik och mekanik.

8O Men nu kör du professionellt? :lol:
*Sorry, kom bara att tänka på en annan tråd skapad av Jorma*

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2005-09-15 16:54

Var det på de där kvällskurserna du lärde dig att man bra ljud = naturligt ljud?

Down boy down, nu får civilingenjörn i Lund lugna sig lite. I alla fall jag blir lite betryckt av sådana "skämt" på andras bekostnad.

Kan man enklast beskriva F/E lyssningen med att man kopplar in och ut testobjektet i egentligen vilken anläggning som helst, för att höra om testobjektet tillför någon färgning.

Gör den inte det har testobjektet ingen färgning, gör testobjektet det har den färgning.

Bild
Ha en rimligt trevlig dag.

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-15 17:38

Hej Jorma,

Tack för ditt svar!

Det skulle vara trevligt om du också kunde beröra resten av min fråga:

- Vilken kompetens (utbildning, vetenskaplig bakgrund, yrkeserfarenhet och/eller annat) och mätutrustning anser du erforderlig för att testa dina produkter?

Ytterligare en fråga som intresserar mig:

Du skrev:
Hur skulle du mäta en nätkabel tex. ?

Hur mäter du själv nätkablar? Vilka instrument, vilka parametrar, var i signalkedjan, etc.?

Mvh

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-15 18:09

Prozac skrev:Gör den inte det har testobjektet ingen färgning, gör testobjektet det har den färgning.

Skulle nog vilja förtydliga ovanstående till att man helst inte bör säga att testobjektet inte har någon färgning, utan att man inte lyckades detektera någon färgning givet de förutsättningar som rådde vid testsituationen.

Edit: Nu har ju det här med F/E-lyssningar, kablars inverkan, LTS, High End o.s.v. diskuterats fram och tillbaka i all oändlighet känns det som, som jag ser det är det ändå ganska enkelt: Var och en får själv avgöra vad man tycker är rimligt.

Verkar det t.ex. rimligt att kablar (och annat) vars verkan försvinner så fort man ens funderar på att testa dem med någorlunda vetenskapliga metoder säljs för hutlösa pengar? Verkar det rimligt att alltid skylla alla uteblivna positiva resultat vid blindtest på att man blir stressad av testförfarandet? Eller på att testutrustningen inte är tillräckligt "högupplösande" (ett begrepp vilket man samtidigt passar på att definiera just genom att man inte hör någon skillnad)?

Verkar det å andra sidan rimligt att en billig produkt kan vara bättre än en mycket dyrare? Eller att en ofattbart dyr produkt kan vara dålig? Eller att det som skrivs i produktkataloger o.dyl. bara är ljug? Eller att en produkt som får en bra recension i hifi-pressen i själva verket är rena skräpet? Eller att en produkt som man tycker låter underbart är en usel återgivare?

Som sagt, det är upp till var och en att avgöra.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-09-15 18:56

Passar på att förmedla en länk till LTS Hemsida. Där finns en trevlig artikel skriven av Mårten Kihlberg om F/E-lyssning.
:arrow: Före/Efter-lyssning (F/E-lyssning eller F/E-test)
Eftertext i artikeln skrev:Artikeln redovisar ej Ljudtekniska Sällskapets hållning
som helhet, en del är överrensstämmande, annat är mina
egna personliga och subjektiva☺ reflektioner. Källa till
testförfarande och resultat är Ingvar Öhman och John
Stålberg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-15 19:07

rhenrics skrev:Att tala om tillräckligt hög tycker jag också är irrelelvant. Vem definierar vad som är tillräckligt? Är det en kostnadsfråga? Det mesta brukar trots allt vara det i slutändan.

Varför är tillräckligt hög irrelevant?

Om du kommer till mig med 100 slutsteg och jag kan med den tillgängliga utrustningen diskvalificera 99 av dem, så har vi en kvar som jag hade behövt känsligare utrustning för att kunna ev. hitta felet på.

Räcker det inte med att kunna tala om att detta är den bästa av de 100 jag provat? Är det inte nog bra?

Tycker du inte att med tanke på hur få slutsteg som rekommenderas på LTS sajt att gallringen är tillräckligt hård, eller vill du att där inte skall finnas något alls att rekommendera?

Det är ju snarare så att folk frågar efter lista på de som _nästan_ kvalar in på listan för att över huvud taget hitta något att köpa.

DÄREMOT - enl. ditt argumenterande i tråden... hade 90 av 100 fått godkänt och sålunda skulle kunna rekommenderas... då hade det DEFINITIVT varit läge på att försöka hitta en bättre testanläggning för att kunna gallra hårdare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-15 19:30

Tillbaka till topic som en del kanske har glömt.
Och nu kommer resultatet från Stereophile som hade ställt denna fråga . Den skiljer sig lite från resultatet här. Det fanns inget som jag kunde finna om hur många som hade svarat på Stereophiles sidor.

Measurements only: 0%
Mostly measurements: 6%
Sound only: 23%
Mostly sound: 48%
Equal parts of both: 21%

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-15 20:34

Morello skrev:
gromit skrev:

Ino Audio Aktivt filter
Pioneer 668 - CD-maskin

JÖSSES....vem är det som har en sådan konnesörs anläggning? :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi