Hetsporren skrev:DTH skrev:Jorma,
Vilken vetenskaplig bakgrund har du själv?
Han kommer förmodligen svara "hisstekniker"..?
Nej, även om det är en stor del av det som jag har sysslat med.
Hisstekniker är rätt benämning då hissmontör är den titel som passar bäst till den som monterar hissar. Jag har aldrig monterat en hiss!!
Ursprungligen har jag gymnasinivåutbildning imom styr och reglerteknik med specialinriktning processindustri.
Jag har arbetat inom processindustrin (Soab_Modokemi) några år direkt efter min utbildning. Sedan några år inom tillverkningsindustrin (SAAB-Scania) innan jag började som felsökare på ett hissföretag. Jag har aldrig monterat en hiss utan arbetat som resetekniker med västsverige som mitt område ett antal år. Jag har också jobbat med modernisering av äldre hissar och även varit med om visst utvecklinsarbete.
Under dom 25 år som jag arbetade på hissidan har jag gått diverse utbildningar både betalda av företaget som jag arbetade på och som kvällskurser inom elektronik, hydraulik och mekanik.
För ca. 5 år sedan slutade jag med hissar och gick över till ABB Building systems för att jobba som tekniker inom klimatsystemdelen och där har det varit till stor del inom styr och reglersidan på komersiella fastigheter (kontor, sjukhus och industri).
Sedan blev det YIT (Yleinen Inginjöri Toimistu - ursäkta stavningen ni som är bättre på finska än vad jag är) som köpte upp delar av ABB. Detta var dom senaste 2 åren.
Detta om min bakgrund så ni slipper spekulera mer och visst har haft nytta av delar av min utbildning och det jag har jobbat med, men en annan bakgrund är också mitt stora intresse för musik och musikåtergivning sedan tidiga tonåren.
40 års erfarenhet med detta som mitt största intresse är en viktig erfarenhet för min del för att lyckas ha kommit dit där jag nu är.
Mycket goda kontakter som jag har fått under dessa år är också en viktig del.
Numera är jag kabeltekniker eller kabelmakare eller vad man nu ska titulera mig
Men det går bra med Mr. President också
Eller varför inte bara Jorma då jag inte är så mycket för titlar.
PS. Jag glömde min militära utbildning.
Jag har vapenteknikerutbildning på Stridsvagn-S som då i början på 70talet var ett av dom mest avanceerade vapen som fanns för det landbaserade försvaret. I den var mycket av tekniken uppbyggd av hydraulik och elektronik.
Det var bastoner som kunde tillfredsställa den värsta så kallade basnarkoman när man skjöt med dess 10.5 centimeters kanon.