Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Ok, så seriös var man.
Skrattmasen skrev:subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Om man däremot spelar som en fjunig tonåring och tycker att kvalitet är att kunna dra volymen i botten utan att det klipper, ja då behövs det kW.
Varför är man en fjunig tonåring om man gillar livetroget ljudtryck?
Klurig frågeställning. Kräver kontemplation och spekulativ fundersamhet. Varför tror fjuniga tonåringar att man kan flytta ett 140dB liveframträdandet från arenan till ett normalt flerfamiljshus med allt från nykläckta småungar till halvdöa panchisar. Jag fattar det inte. Inser dom inte att även resten av husets invånare blir hörselskadade? Vad tror du?
DS skrev:Om ditt Rotel steg skulle behöva punga ut 220W vid en transient i 8ohm ( det levererar väl 2*200 i 8ohm ) är det bara dist som kommer ut då?
Goldfinger skrev:Skrattmasen skrev:subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Om man däremot spelar som en fjunig tonåring och tycker att kvalitet är att kunna dra volymen i botten utan att det klipper, ja då behövs det kW.
Klurig frågeställning. Kräver kontemplation och spekulativ fundersamhet. Varför tror fjuniga tonåringar att man kan flytta ett 140dB liveframträdandet från arenan till ett normalt flerfamiljshus med allt från nykläckta småungar till halvdöa panchisar. Jag fattar det inte. Inser dom inte att även resten av husets invånare blir hörselskadade? Vad tror du?
140db? Mätt var då? Kan ju inte vara ute i publiken i alla fall för då tror jag folk börjar vissna därute...
Nja 380W och 750W 4ohm säger väl spec?subjektivisten skrev:DS skrev:Om ditt Rotel steg skulle behöva punga ut 220W vid en transient i 8ohm ( det levererar väl 2*200 i 8ohm ) är det bara dist som kommer ut då?
Den levererar 2x400 i 8 ohm och 2x800 i 4 ohm och jag har 4 ohms högtalare.
Alexi skrev:Nja 380W och 750W 4ohm säger väl spec?
Skrattmasen skrev:Goldfinger skrev:Skrattmasen skrev:subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Om man däremot spelar som en fjunig tonåring och tycker att kvalitet är att kunna dra volymen i botten utan att det klipper, ja då behövs det kW.
140db? Mätt var då? Kan ju inte vara ute i publiken i alla fall för då tror jag folk börjar vissna därute...
Toppnotering. Genomsnitt 110dB. Men för att vara "korrekt" återgivet bör ju toppen inte toppklippas. Eller hur?
Goldfinger skrev:Skrattmasen skrev:Goldfinger skrev:Skrattmasen skrev:subjektivisten skrev:Skrattmasen skrev:Om man däremot spelar som en fjunig tonåring och tycker att kvalitet är att kunna dra volymen i botten utan att det klipper, ja då behövs det kW.
Toppnotering. Genomsnitt 110dB. Men för att vara "korrekt" återgivet bör ju toppen inte toppklippas. Eller hur?
Ok, verkar dock lite konstigt att de är legalt att släppa ut 140db i publikhavet även om det är under korta stunder.
subjektivisten skrev:Alexi skrev:Nja 380W och 750W 4ohm säger väl spec?
Underspecade:
"Slutsteget lastades med 8 ohm (strikt resistivt), varpå maximal uteffekt i 8 ohm och 4 ohm mättes till 410 W respektive 800 W. "
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6882
Callisto skrev:Var dom watten finns undrar jag när en Krell 200 W får den att framstå som en omogen tonåring. Inte mycket till muskler där.
subjektivisten skrev:Callisto skrev:Var dom watten finns undrar jag när en Krell 200 W får den att framstå som en omogen tonåring. Inte mycket till muskler där.
Beror på vad man spelar med. Dumt konstruerade högtalare eller smart konstruerade
Det är väll inte så många mer en Krell som gör förstärkare som ska vara stabila ner till 0,1ohm, förutom för bilstereo då.Callisto skrev:subjektivisten skrev:Alexi skrev:Nja 380W och 750W 4ohm säger väl spec?
Underspecade:
"Slutsteget lastades med 8 ohm (strikt resistivt), varpå maximal uteffekt i 8 ohm och 4 ohm mättes till 410 W respektive 800 W. "
Var dom watten finns undrar jag när en Krell 200 W får den att framstå som en omogen tonåring. Inte mycket till muskler där.
Magnuz skrev:RogerGustavsson skrev:Sedan tycker jag ni överdriver transientköret när ni nämner hårdrock. Hur många dB i dynamik brukar den musiken ha vid ett publikt framträdande?
Inte mycket, de ligger väl och brölar kring 110-120 dB eller så tämligen konstant.
Alexi skrev:Det är väll inte så många mer en Krell som gör förstärkare som ska vara stabila ner till 0,1ohm, förutom för bilstereo då.Callisto skrev:subjektivisten skrev:Alexi skrev:Nja 380W och 750W 4ohm säger väl spec?
Underspecade:
Var dom watten finns undrar jag när en Krell 200 W får den att framstå som en omogen tonåring. Inte mycket till muskler där.
subjektivisten skrev:Nja, Callistro högtalare kräver något helt annat än mina högtalare (och kanske 95% av alla andra högtalare). Inget konstigt med det.
KarlXII skrev:Vad som är sanslöst är att du inte fattar vad tråden handlar om.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster