Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev:Nog kunde man svarat #1 alltid, men det är nå jääävulskt vad de andra två alternativen sticker i ögonen!
Jag anklagar glatt Ingvar för att ha byggt en reta-de-som-inte-använder-samma-vetenskapliga-metoder-omröstning!
Morello skrev:Harry antyder några saker om dist som ite riktigt stämmer.
En högklassig transistorstärkare har ofta en dominerande andra- eller tredjeton samtidigt som de flesta rörapparater har ett mycket stort spektrum av övertoner och ytterst sällan bara domineras andratonen - dom sepktrala gubbarna är inte bara fler, utan även större, dvs mer färgning.
Harryup skrev: Dessutom vill man väl ha varken rör eller transistorkaraktär på musiken.
Harryup skrev:jag främst vände mot att IÖ i sitt inlägg skrev så att man kunde tolka eller möjligen misstolka att det skulle vara så att man föredrager bara en rörförstärkare för att den har en tilltalande dist.
Ser nog det mer som trots dist så kan man föredraga en rörförstärkare före en transistorförstärkare
Max_Headroom skrev:Harryup skrev: Dessutom vill man väl ha varken rör eller transistorkaraktär på musiken.
Jag skulle nog vilja ha rörkarraktär på viss musik vissa dagar. Vem vet, jag kanske bygget mig ett rörförsteg någongång som jag kan koppla in regniga höstdagar när jag spelar lite lämplig musik (beach boys eller Maria MacKee). Lyser trevligt om rören också.
Ragnwald skrev:Nu blir jag arg när Max försöker smutskasta rörförstärkare.
Välkonstruerade, moderna rörförstärkare besitter ingen form av rörljud.
IngOehman skrev:Alla:
Nu ger jag upp, i varje fall ett tag. Jag accepterar att dessa frågeställningar till sin natur är så svåra att förstå att vissa kanske aldrig kommer att lyckas förstå dem.
Tycker man det blir alltför frustrerande, ordinerar jag en stunds avkoppling framför stereon istället. Alternativt en högklassig espresso gjord av hemrostade bönor
lasselite skrev:Med de förutsättningar som gavs för några sidor sedan (det måste inte vara möjligt, det viktiga är vad du VILL) så väljer jag alternativ 2.
Särskilt då med en anläggning som har valbara effekter som verkligen fungerar. Lägg i en skiva och lyssna på Depeche som de skulle låtit på Stadion, eller LasseStefans... på månen.
Det VILL jag ha. Skit i ursprungstrohet, om jag kan få maximal illusion och valbara effekter.
Ronnie skrev:det vore kul att få rösta på "upplevelsejagare som förstår att ackuratess är viktig". Vore det ett ologiskt alternativ?
BB skrev:Ingvar,
Bra och intressanta frågeställningar!
BB skrev:Sitter jag med inspelningsutrustning ”på fältet” (och därmed har möjlighet att jämföra verkligheten med det jag får ur monitorerna), är alternativ #1 självklart för mig.
BB skrev:Då detta sällan låter sig göras vid lyssning på kommersiellt inhandlad musik, stannar jag vid alternativ #2.
MichaelG skrev:Så vad är det som är så svårt? Eller har jag missförstått allting?![]()
phloam skrev:I punkt tre ska vi alltså "uppleva" - men vad? Sann återgivning av musik? Illusorisk återgivning av musik? Eller bara musiken själv?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster