Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Det pratas och skryts om f/e-testets fördelar men hur många har varit med om en personligen av forumets 800 medlemmar och Sveriges kanske 10 000 hifiintresserade. 10 eller kanske 20 personer. Det mesta är alltså hörsägen.
Flint skrev:Det pratas och skryts om f/e-testets fördelar men hur många har varit med om en personligen av forumets 800 medlemmar och Sveriges kanske 10 000 hifiintresserade. 10 eller kanske 20 personer. Det mesta är alltså hörsägen.
Borde väl räcka om 9 personer av 10 har varit med om det...Flint skrev:Det pratas och skryts om f/e-testets fördelar men hur många har varit med om en personligen av forumets 800 medlemmar och Sveriges kanske 10 000 hifiintresserade. 10 eller kanske 20 personer. Det mesta är alltså hörsägen.
Jag tror mig förstå din synpunkt och den är helt OK.jonasp skrev:Så här kan man också se på F/E test:
Först en liten jämförelse dock. Person A och person B ska prova resturangmat. De går på var sitt ställe, och äter olika saker. Efteråt diskuterar de vad som var godast.
Så tycker jag test i hifi-tidningar går till. Uppenbarligen ger de inte läsaren någon information.
Direkt när jag läste om F/E-test förstod jag - aha, det är så här man ska göra. Metoden är väl beskriven och självklar i sin innebörd, och den genomförs på ett systematiskt sätt vilket medför att alla apparater behandlas lika.
Om ni ska välja en apparat - som någon annan testat - vad föredrar ni då? En systematisk metod med statistisk signifikans eller "du och jag äter var sin måltid, sen kommer vi överens om vilken som var godast"?![]()
Jag tycker att innebörden av ett F/E-test och vad testet påvisar respektive inte påvisar är fullständigt uppenbart, och ganska meningslöst att disutera.
Det som är intressant är varför "ofärgad återgivning" är att föredra - vilket jag är övertygad om att det är.
Är man ute efter något annat är F/E-test meningslösa. Är man ute efter ofärgande återgivning så är F/E-test praktiska att använda.
Hur svårt kan det va!?![]()
Harryup skrev: Nja då tror jag mera på att rena mätningar är mer objektiva då skillnaderna är små.
Harryup skrev:Panelen är ju subjektiv.
Men om vi aldrig sett en svart svan men miljoner vita finns det heller ingen anledning att sätta tilltro till hypotesen att det finns svarta svanar. Tvärtom. Vi kan aldrig logiskt bevisa att svarta svanar inte finns, men vi kan säga att det är så osannolikt att vi tillsvidare för alla praktiska ändamål kan betrakta det på det viset. Och även om det skulle visa sig att det finns svarta svanar torde detta faktum också vara av ringa praktisk betydelse.
Man kan inte kora en transparent förstärkare under all betingelser utifrån F/E testen.
Det "farliga" med är att defaultresultatet för testen av en nybörjare är förmodligen "jag hör ingen skillnad". Detta betyder att man har hittat en "vinnare" av transparenstiteln. Vore ju mer tillförlitligt om man vände på förutsättningen för att sålla bort människor med ej perfekt hörsel så att man var tvungen att höra en skillnad för att få statistisk signifikant resultat
Harryup skrev:Man kan inte kora en transparent förstärkare under all betingelser utifrån F/E testen.
Harryup skrev:Testen behöver ju inte ens vara upprepbar om vi sätter dit olika testpaneler så kan resultatet bli olika. Det "farliga" med är att defaultresultatet för testen av en nybörjare är förmodligen "jag hör ingen skillnad". Detta betyder att man har hittat en "vinnare" av transparenstiteln. Vore ju mer tillförlitligt om man vände på förutsättningen för att sålla bort människor med ej perfekt hörsel så att man var tvungen att höra en skillnad för att få statistisk signifikant resultat.
Dahlqvist skrev:Men om man kategoriskt avfärdar tanken på generaliserbara resultat från experiment måste man också lägga ned tanken på någon form av gemensam kunskap inom området.
Dahlqvist skrev:Harryup skrev:Man kan inte kora en transparent förstärkare under all betingelser utifrån F/E testen.
Nej, det kan man inte med någon metod överhuvudtaget. Det är en logiskt omöjlighet och det är heller inget som påståtts från exempelvis LTS sida (eller min). Jag har förklarat det upprepade gånger: vi kan endast säga att det SANNOLIKT är så, dvs i en stor andel av de förekommande fallen. Denna sannolikhet skall dock inte ses som något som är gripet ur luften. Men om man inte förstår hur en ett slutsteg påverkas av en högtalarlast och vice versa är det nog svårt att inse vilka möjligheter till generalisering som finns.Harryup skrev:Testen behöver ju inte ens vara upprepbar om vi sätter dit olika testpaneler så kan resultatet bli olika. Det "farliga" med är att defaultresultatet för testen av en nybörjare är förmodligen "jag hör ingen skillnad". Detta betyder att man har hittat en "vinnare" av transparenstiteln. Vore ju mer tillförlitligt om man vände på förutsättningen för att sålla bort människor med ej perfekt hörsel så att man var tvungen att höra en skillnad för att få statistisk signifikant resultat.
LTS panel består normalt sett av mycket tränade lyssnare, ofta med kvalificerad professionell bakgrund inom ljudåtergivning. Detta är bra om man har högt ställda krav på apparaternas återgivningskvalitet. Man bör också "träna" före man lyssnar blint för att i möjligaste mån se om man kan lära sig höra skillnad på alternativen. Så: erfarenhet + träning är viktigt. Att man dessutom inte bjuder in personer som regelmässigt visat sig okänsliga för återgivningsfel tycker jag borde vara uppenbart. Målet för LTS testverksamhet är ju inte att bevisa hur bra F/E-test är utan att hitta så felfria apparater som möjligt. Det gör man inte med mediokra lyssnare.
/.../Men om man kategoriskt avfärdar tanken på generaliserbara resultat från experiment måste man också lägga ned tanken på någon form av gemensam kunskap inom området.
/Dahlqvist
Style skrev:Om man inte kan köpa skillnaden mellan sannolikt och sant kan man inte tro på nån naturvetenskap. Man får hålla sig till filosofi, teologi och matematik etc där allt är deducerbart från axiom.
Style skrev:Svante, i strikt mening är matematik inte naturvetenskap. Det är en "artificiell vetenskap" där man stipulerat ett antal axion som funnits nyytinga och sen deducerat fram resten. Det är stor skillnad, rent vetenskapsteoretiskt, mot de discipliner som bygger på empiri och induktion.
Nattlorden skrev:Ang. svarta svanar:
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10093572
Bill50x skrev:Men, min förstärkare (PA9) har ju visat sig helt ofärgande och enda bristen är en beskedlig uteffekt. Hur detekterar man något som inte hörs?
/ B
jonasp skrev:Så här kan man också se på F/E test:
Först en liten jämförelse dock. Person A och person B ska prova resturangmat. De går på var sitt ställe, och äter olika saker. Efteråt diskuterar de vad som var godast.
Så tycker jag test i hifi-tidningar går till. Uppenbarligen ger de inte läsaren någon information.
Direkt när jag läste om F/E-test förstod jag - aha, det är så här man ska göra. Metoden är väl beskriven och självklar i sin innebörd, och den genomförs på ett systematiskt sätt vilket medför att alla apparater behandlas lika.
Om ni ska välja en apparat - som någon annan testat - vad föredrar ni då? En systematisk metod med statistisk signifikans eller "du och jag äter var sin måltid, sen kommer vi överens om vilken som var godast"?![]()
Jag tycker att innebörden av ett F/E-test och vad testet påvisar respektive inte påvisar är fullständigt uppenbart, och ganska meningslöst att disutera.
Det som är intressant är varför "ofärgad återgivning" är att föredra - vilket jag är övertygad om att det är.
Är man ute efter något annat är F/E-test meningslösa. Är man ute efter ofärgande återgivning så är F/E-test praktiska att använda.
Hur svårt kan det va!?![]()
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Man kan inte kora en transparent förstärkare under all betingelser utifrån F/E testen.
Nej, det kan man inte med någon metod överhuvudtaget. Det är en logiskt omöjlighet och det är heller inget som påståtts från exempelvis LTS sida (eller min). Jag har förklarat det upprepade gånger: vi kan endast säga att det SANNOLIKT är så, dvs i en stor andel av de förekommande fallen. Denna sannolikhet skall dock inte ses som något som är gripet ur luften. Men om man inte förstår hur en ett slutsteg påverkas av en högtalarlast och vice versa är det nog svårt att inse vilka möjligheter till generalisering som finns.Harryup skrev:Testen behöver ju inte ens vara upprepbar om vi sätter dit olika testpaneler så kan resultatet bli olika. Det "farliga" med är att defaultresultatet för testen av en nybörjare är förmodligen "jag hör ingen skillnad". Detta betyder att man har hittat en "vinnare" av transparenstiteln. Vore ju mer tillförlitligt om man vände på förutsättningen för att sålla bort människor med ej perfekt hörsel så att man var tvungen att höra en skillnad för att få statistisk signifikant resultat.
LTS panel består normalt sett av mycket tränade lyssnare, ofta med kvalificerad professionell bakgrund inom ljudåtergivning. Detta är bra om man har högt ställda krav på apparaternas återgivningskvalitet. Man bör också "träna" före man lyssnar blint för att i möjligaste mån se om man kan lära sig höra skillnad på alternativen. Så: erfarenhet + träning är viktigt. Att man dessutom inte bjuder in personer som regelmässigt visat sig okänsliga för återgivningsfel tycker jag borde vara uppenbart. Målet för LTS testverksamhet är ju inte att bevisa hur bra F/E-test är utan att hitta så felfria apparater som möjligt. Det gör man inte med mediokra lyssnare.
För övrigt har jag svårt att hitta fog för din misstanke att man skulle "lägga sig", dvs. skapa nollresultat, iallafall hos LTS lyssningspaneler. Det skulle innebära att någon i lyssningspanelen VILL skapa nollresultat runt en specifik apparat. Vad skulle vara skälen till det? För övrigt har inte ett enda slutsteg passerat LTS prov utan att detekteras i F/E-test. Det verkar faktiskt vara lite av en sport bland paneldeltagarna att gissa rätt.
Det finns många intressanta vinklingar på hur man kan förbättra valditeten i olika testmetoder. Johan_Lindroos kan säkert komma med många bra tips om hur man undviker misstag i sin egen lilla f/e-låda. Men om man kategoriskt avfärdar tanken på generaliserbara resultat från experiment måste man också lägga ned tanken på någon form av gemensam kunskap inom området.
/Dahlqvist
IngOehman skrev:Och nu hittade jag tråden igen!
Vissa håller fortfarande fanan lika högt som de gjorde på den tiden.
Och några håller den lika lågt som de gjorde. Men vissa av bråkmak-
arna som deltar nuförtiden hade inte dykt upp än. Och några av de
som fanns då, konverterade senare!Samtidigt som några har sänkt
fanan mer än en smula sedan dess.
Frågan är om inte faktiskt hade sin gyllene period de första tre-fyra
åren ändå.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster