Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-27 22:25

Det är ju ren fysik, finns hur mycket forskning som helst att ta del av.

Wader skrev:En stilla undran bara. Finns det någon form av seriös grundforskning på ämnet som man kan ta del av? Har läst på lite om kabel, eller snarare jag har kollat på lite olika kablar och undrar stilla om den så säljer dom verkligen har grund för sina påståenden vad det gäller kabels förmåga att leda signaler och skärma för oönskad signal.

Eller har tillverkare/säljare helt enkelt lärt sig hur en produkt ska se ut för att kunna sälja den så dyrt som möjligt? Alltså tillverka en premiumprodukt så billigt som möjligt och helst med ett varumärke som ska borga för kvalite och gedigenhet.

Exempel på det finns ju överallt inte minst inom bilindustrin.

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-03-27 23:39

Jupps men i den blandningen av material som dom använder? Den ena är ju mer förträfflig än den andra. Finns det bevis för att kabel "superduper" verkligen håller vad den lovar eller klarar man sig med "lampsladd"
Dancing in the shadows of my memory. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-28 00:09

Det finns ju fin fysik som förespråkar enkardeliga ledare, men hur påtagligt mycket bättre det är än lampladd om en sträcka under några meter är ju inget jag vill svara på rak arm. Men jag blir inte förvånad om det finns de som i en tillräckligt bra omgivning skulle kunna identifiera lampsladden. Huruvida detta har betydelse för en själv, kanske i den betongbunker man har som vardagsrum, får man ju fundera över...

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-03-28 01:57

Frodrak skrev:
lazpete skrev:Jag var idag på väg att skaffa en Supra rca att ha mellan tape out och pro ject stärkaren, men efter att ha läst denna tråd, ångrade jag mig.
Jag for i stället till Jysk, och skaffade en stor, tjock och mjuk matta. Kostade 400:-, men killen i kassan va ng full, för jag fick den för 279:-
heknöjd kommer jag hem och kastar in mattan, och visst vart det lugnare ljud i lilla rummet än tidigare.

Men, sedan kom jag ju på, att mattan gör ju ingen nytta när hörlurarna används...det hade säker en ny och fin Supra gjort. Eller kanske inte, men det får vi aldrig veta.
:)

Vad hette mattan? Stor, tjock och mjuk, låter ju bra, ju:)

Matta Nostalgi! 140x200cm.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Föregående

Återgå till Generellt om hifi