Effektnivå slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Effektnivå?

10W
14
5%
50W
19
7%
100W
28
10%
150W
29
11%
200W
64
24%
300W
38
14%
400W
15
6%
500W
60
22%

Antal röster : 267

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-16 10:05

petersteindl skrev:
MattiasKarlsson skrev:
Ragnwald skrev:Vad är det för musik du lyssnar på där du behöver mata på med 500W kontinuerlig effekt? Finns det så trögdrivna högtalare?

Infected mushroom kan man spela på rätt högt vill jag lova ;)

Skall jag tolka ditt svar som att du går i borgen för att man kan spela Infected mushroom med 500W RMS rakt in i de nämnda högtalarna kontinuerligt d v s under en lång tidsperiod, som t.ex. 10 år :)

Vilket vite är du beredd att betala om dessa högtalare inte klarar det du garanterar i o m ditt ovanstående svar? :mrgreen:

MvH
Peter

500w RMS in i i28... 8O

Då säger det ganska snabbt POFF! och så står man i ett moln av mycket illa luktande/stickande rök :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-16 14:23

MattiasKarlsson skrev:Man kan spela det högt, utan problem över 120 dB vid lyssningsplatsen. :D

Bra svar. Jag förmodar att 120 dB är toppvärdet. Om högtalarna har 90-92 dB känslighet per watt så går det åt ungefär 1000 watt i topparna.

Det ligger i linje med vad som skrivits i tråden. Jag förmodar att lyssningsplats är inomhus och kanske på 3 meters lyssningsavstånd. Jag förmodar att du spelade på bägge högtalarna vid mätningen.

frågan är hur länge du kan spela komprimerat material med t.ex. 1 dB dynamik. Då är vi där med RMS och då blir det säkerligen mer problematiskt. Nästa fråga är: Hur länge står man ut med att lyssna på komprimerat material med 120 dB på lyssnarplats. Kommer man nånsin till 120 dB överhuvudtaget innan man vrider ner volymen och skickar CDn till de sälla jaktmarkerna 8)

MvH :)
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 17:56

Nja, det är ju inte speciellt dynamiskt men det är ju inte en ren sinuston.
David_a har ju drivit Rotel 1090 att låta illa innan högtalarna gör det så nog går det att spela på ;)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-16 18:39

Nu vill jag inte påstå att jag vet men..."frågan är hur länge du kan spela komprimerat material med t.ex. 1 dB dynamik.
En db dynamik låter som inte hörbart för mig så denne undrar ur det ligger till?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-16 19:32

Kontinurnerlig effekt landar jag som vanligast på runt 1-1,5 watt, dynamiskt landar det runt 10-15 watt på bra inspelningar.

En låt som dock går att punga mycket dynamik ur enligt mig är tjooo tjooo trian eller vad den heter, nått afrikanskt gäng som sjunger om ett gammalt kol tåg. Har varit upp i 100w dynamiskt men det får bli mitt på dagen och bara tillfälligt för hela jävla grannskapet hör ju. Att jag någonsin egentligen behöver mer effekt än 30w är föga osannolikt.

Jag skulle vilja ha en SET på 30w, då hade jag aldrig mer bemödat mig o fundera mera. PSE skulle funka också men ser ingen vettig lösning på det ekonomiskt just nu :(

Effekt över 50w är löjligt överreklamerat i ett normalt hem med realistisk lyssningnivå, enligt mig.

Men jag är ju knäpp oxå så......
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-16 19:59

Då har du aldrig spelar och försökt överrösta en motorgräsklippare 10m ut i det fria från rummet där anläggningen står.
Det var då det började grillas i mitt delningsfiltet.
Jo jag har klippt någon gång, detta var 30år sedan så det preskiberat.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-16 20:02

Hum skrev:Då har du aldrig spelar och försökt överrösta en motorgräsklippare 10m ut i det fria från rummet där anläggningen står.
Det var då det började grillas i mitt delningsfiltet.
Jo jag har klippt någon gång, detta var 30år sedan så det preskiberat.

Vart vill du komma?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-16 20:50

Dit jag ville komma var att du aldrig... osv. Bara ett konstaterande kort och gott, gott va?
Detta med gräs i slutet har med annat inlägg att göra som du kanske inte har läst? Men det gör ingenting eftersom det inte är livsviktig info som jag förmedlat där precis som här.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-05-16 21:09

Hum skrev:Dit jag ville komma var att du aldrig... osv. Bara ett konstaterande kort och gott, gott va?
Detta med gräs i slutet har med annat inlägg att göra som du kanske inte har läst? Men det gör ingenting eftersom det inte är livsviktig info som jag förmedlat där precis som här.

8O Fattar nada.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-16 21:20

VART I LIGGER DET VETTIGA MED ATT FÖRSÖKA ÖVERÖSTA EN GRÄSKLIPPARE??????????

Jag är helt övertygad om att du inte menar allvar med ett enda ord du förmedlar här inne!?

Har precis suttit och lyssnat riktigt högt på stockfisch skivor med Sara K, Alan Taylor, Chris Jones och Steve Strausse. Dåligt inspelade vet jag inte men jag kom aldrig över 20w dynamiskt, mer vill jag inte ha av dessa otrevliga trissor jag lyssnar till heller....tviii.... :wink:

Hum:

Stoppa en av slangarna i munnen o fyll på med skogblomma så man begriper vad du nackar om.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-16 21:26

DS undrar vart jag vill komma? Måste man framföra något som för En framåt? Är det helt uteslutet att man gör att konstaterande kort och gott? Då med tanke på effekter som det var indirekt i mitt fall?
Är det svårt att förstå? Det har jag svårt att förstå så vi står lika.

Jasså du fattade det som om det var grannens gräsklippare, ja då förstår jag att du blev upprörd.
Det framgick inte att det var min gräsklippare jag vill överrösta, får be om ursäkt , för mig var det så självklart eftersom jag aldrig haft några grannar så det finns inte på kartan.

I bland vill man ha musik under arbetet, jag vet inte hur många watt jag lyssnar på men jag fördubblar ljudet i regel 8ggr skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-05-16 23:20

DS skrev:Effekt över 50w är löjligt överreklamerat i ett normalt hem med realistisk lyssningnivå, enligt mig.

Beror la på vilka högtalare en har? Har de lite låg känslighet och det man försöker återge på realistisk nivå är en rockkonsert så går det nog inte så bra. Jag brukar lyckas få det mesta att klippa känns det som, men så spelar jag nog också ganska högt när jag spelar högt.

DS skrev:VART I LIGGER DET VETTIGA MED ATT FÖRSÖKA ÖVERÖSTA EN GRÄSKLIPPARE??????????

Ibland blir man tvungen. På sommaren när det är varmt vill man gärna ha balkongdörren öppen och bor man i lägenhet kan man ge sig tusan på att de sätter igång och klipper precis när man ska till att lyssna på musik. Då får man dra på lite. I Hums fall var det visst hans egen gräsklippare och då kan man ju onekligen tycka att det vore enklare att helt enkelt slå av den... :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-16 23:49

Man kan ALDRIG ha för stor förstärkare, men ganska ofta för liten!
Lite som med hästkrafter! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-17 00:21

nadifierad skrev:Man kan ALDRIG ha för stor förstärkare, men ganska ofta för liten!
Lite som med hästkrafter! :D

Exakt som jag ser på saken :)

Överdimensionera mera ! :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 09:02

Magnuz skrev:
DS skrev:Effekt över 50w är löjligt överreklamerat i ett normalt hem med realistisk lyssningnivå, enligt mig.

Beror la på vilka högtalare en har? Har de lite låg känslighet och det man försöker återge på realistisk nivå är en rockkonsert så går det nog inte så bra. Jag brukar lyckas få det mesta att klippa känns det som, men så spelar jag nog också ganska högt när jag spelar högt.

DS skrev:VART I LIGGER DET VETTIGA MED ATT FÖRSÖKA ÖVERÖSTA EN GRÄSKLIPPARE??????????

Ibland blir man tvungen. På sommaren när det är varmt vill man gärna ha balkongdörren öppen och bor man i lägenhet kan man ge sig tusan på att de sätter igång och klipper precis när man ska till att lyssna på musik. Då får man dra på lite. I Hums fall var det visst hans egen gräsklippare och då kan man ju onekligen tycka att det vore enklare att helt enkelt slå av den... :D

Hur lite effekt levererar ditt steg då? Fast det är ju klart, du har inga grannar och hör uppenbarligen ganska dåligt :wink:

Jag säger inte att ni gör fel, jag förstår det bara inte. Skulle gärna villja lyssna på era anlägnigar o hur det låter när ni spelar så högt så era steg klipper.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-05-17 09:50

Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.

Musiken som har spelats har varit högst normal och inte av någon sursvampskaraktär.

Så visst kan det finnas belägg för mkt effekt. Själv tycker jag är roligare att spela på mina JBL(två par) som tar 2-3 watt per kanal när B&W ensamma vill ha 20 watt per kanal för ca samma ljudstyrka. Konstigt nog är spec:en låg på JBL högtalarna men dom upplevs som lättdrivna i sammanhanget.

Har du inte peakat de stora nålarna DS? ;-)

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-17 10:37

DVD-ai skrev:
500w RMS in i i28... 8O

Då säger det ganska snabbt POFF! och så står man i ett moln av mycket illa luktande/stickande rök :)

Sorry, då missförstod jag dig, vi var i själva verket överens. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-05-17 11:08

DS skrev:
Magnuz skrev:

Hur lite effekt levererar ditt steg då? Fast det är ju klart, du har inga grannar och hör uppenbarligen ganska dåligt :wink:

Jag säger inte att ni gör fel, jag förstår det bara inte. Skulle gärna villja lyssna på era anlägnigar o hur det låter när ni spelar så högt så era steg klipper.

Menar du hur högt det spelas när det klipper eller menar du hur det låter när det klipper? Alltså skillnaden i effektbehov mellan olika fonogram kan vara milsvid, prova (som tidigare nämnts) musik typ Infected mushroom och se/hör hur din förstärkare krymper, (Förutsatt att högtalarna är med på noterna). :wink: Viss instrumental musik utan sång kan man ju i princip spela obegränsat högt utan att det blir obehagligt, tillsammans med kraftiga dynamiska utbrott suger det ordentligt. Icke jämförbart med en smådistad dynamiklös inspelning av polka eller vals som låter illa långt innan förstärkaren MÅR illa.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-05-17 13:39

MattiasKarlsson skrev:Nja, det är ju inte speciellt dynamiskt men det är ju inte en ren sinuston.
David_a har ju drivit Rotel 1090 att låta illa innan högtalarna gör det så nog går det att spela på ;)

hur kan man veta att det är Rotel-steget som låter illa och inte högtalarna? :)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 13:40

Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.

Musiken som har spelats har varit högst normal och inte av någon sursvampskaraktär.

Så visst kan det finnas belägg för mkt effekt. Själv tycker jag är roligare att spela på mina JBL(två par) som tar 2-3 watt per kanal när B&W ensamma vill ha 20 watt per kanal för ca samma ljudstyrka. Konstigt nog är spec:en låg på JBL högtalarna men dom upplevs som lättdrivna i sammanhanget.

Mvh

Filip

Näää, inte ännu. Så starkt låter det bara på skitkonserer där man behöver öronproppar :?

Har som jag sa varit uppe på 100w i dynamiktopp en gång, sjukt högt nivåmässigt, inte realistiskt att lyssna på dock.

Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-17 15:14

DS skrev:
Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!

Haha, ne men det e bara roligt att ha en kompromisslös anläggning utan behov av att bry sig om vad man spelar och högt man spelar det för grejerna klarar av det i alla fall.
Sedan så går det att få PA tryck och transparens, jag upplever detta med Ino och i28 +pY-4 borde vara en fin kombination som man kommer kunna ta med sig hela livet i alla olika situationer och rum.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-17 15:22

Ju fler komponenter i signalvägen, desto sämre ljudåtergivning. Följaktligen ju färre watt desto större sannolikhet till bättre ljudåtergivning. Hittar dock inget som stödjer detta påstående just nu :) , orkar inte surfa runt på nätet. 8)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2009-05-17 15:38

Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.

Mvh

Filip

Är du medveten om att dina mätare är kalibrerade mot 8 ohm (antar jag) och dina högtalare motsvarar inte en resistor på 8 ohm. Dina högtalare sjunker säkerligen ner mot 4 ohm. Fasen lär heller inte ligga runt 0 grader hela tiden ( :lol: ) varför effektuttaget lär vara klart större än vad du läser av. Dessa mätare är i praktiken helt värdelösa förutsatt att de inte tar hänsyn till momentan impedans.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 15:40

DVD-ai skrev:
DS skrev:

Haha, ne men det e bara roligt att ha en kompromisslös anläggning utan behov av att bry sig om vad man spelar och högt man spelar det för grejerna klarar av det i alla fall.
Sedan så går det att få PA tryck och transparens, jag upplever detta med Ino och i28 +pY-4 borde vara en fin kombination som man kommer kunna ta med sig hela livet i alla olika situationer och rum.

Som sagt, dålig hörsel, taskig verklighetsförankring och inga grannar är ett måste * kriterie * för denna vansinnighet. Men någon har ju sagt att det är bra så då måste man ju stå på sig.....

Luckorna blir bara fler o fler.......

Ps. Med det sagt så respekterar jag ditt val, men det betyder inte att jag förstår det :wink: Ds.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-17 16:11

DS skrev:
DVD-ai skrev:
DS skrev:

Som sagt, dålig hörsel, taskig verklighetsförankring och inga grannar är ett måste * kriterie * för denna vansinnighet. Men någon har ju sagt att det är bra så då måste man ju stå på sig.....

Luckorna blir bara fler o fler.......

Ps. Med det sagt så respekterar jag ditt val, men det betyder inte att jag förstår det :wink: Ds.

Exakt, du behöver inte förstå det för det e något som jag e nöjd så länge jag själv gör... :P
Men jag tänker som sagt även såhär att:

Men i28 + pY-4 så kommer jag aldrig att behöva byta högtalare (inte inom en mycket avlägsen framtid i alla fall..)
Och med i28 +pY-4 å har jag alla resurser jag någonsin kan komma att behöva + mycket mer och grädde på toppen. :roll:
Jag vill ha ett framtidsäkert system som inte ger vika för något. Ibland när humöret faller på så åker volymen upp ganska ordentligt, och ofta är jag utomhus och då vill jag kanske ha bra ljudtryck även där... :twisted:

Mycket är dock för att jag har en väldigt blandad musiksmak, men har en förkärlek för elektronisk musik och ofta väldigt krävande sådan.
Då känns det bra att veta att grejerna klarar av denna behandling samtidigt som dem levererar otroligt välljud och kan hantera alla sorts musik på ett fantastiskt sätt.

Detta är i alla fall mitt sätt att se på saken, för mig är det hur självklart som helst och uppenbart att jag "behöver" i28 +pY-4 (jaja... jag e skadad, och som Mattias en gång sa: "Headroom, är det utrymmet som blir kvar i huvudet när man spelar för högt ?!" )

Jag trivs med mitt Headroom!! :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 16:14

Upplever man transparans när man går på en rockkonsert?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-17 16:23

DS skrev:Upplever man transparans när man går på en rockkonsert?

Ja det e klart... :lol:

i ärlighetens namn, Nej!
"Men varför inte kunna uppleva det hemma" tänker jag då. :P
Mvh//David

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-05-17 16:24

DS skrev:

Mvh

Filip

Näää, inte ännu. Så starkt låter det bara på skitkonserer där man behöver öronproppar :?

Har som jag sa varit uppe på 100w i dynamiktopp en gång, sjukt högt nivåmässigt, inte realistiskt att lyssna på dock.

Varför skulle ett transparent system vara begränsat i ljudtryck, vari ligger den motsägelsen? Det är dessutom inte alltid fråga om orealistiska nivåer även om du tar ut flera hundra watt ur förstärkaren, i lågdistande system med hög effekttålighet kan man spela högt men ändå njutbart och det är alls inget konstigt med att förbruka 300-500 watt per kanal i pikarna. Många system dras ju tyvärr dock med ansenliga mängder dist vilket gör stora effektuttag olidliga att lyssna på.
Senast redigerad av Goldfinger 2009-05-17 16:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 16:40

Goldfinger skrev:
DS skrev:

Mvh

Filip

Varför skulle ett transparent system vara begränsat i ljudtryck, vari ligger den motsägelsen? Det är dessutom inte alltid fråga om orealistiska nivåer även om du tar ut flera hundra watt ur förstärkaren, i lågdistande system med hög effekttålighet kan man spela högt men ändå njutbart och det är alls inget vansinne med förstärkare på 300-500 watt per kanal. Många system dras ju tyvärr dock med ansenliga mängder dist vilket gör större effektuttag olidliga att lyssna på.

Jag har inte påstått nått om ljudtryck, har jag??

Motsägelsen är väl att om du nu vill eftersträva PA ljudet så är du förlorad med en transparant anläggning!?

Frågan lyder: Upplever du transparans på en rockkonsert?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-05-17 16:44

Motsägelsen är väl att om du nu vill eftersträva PA ljudet så är du förlorad med en transparant anläggning!?

Undvik gärna uttrycket "PA-ljud". Det finns både bra och dåliga PA, precis som alla andra olika typer av system. Själv har jag bara PA (visserligen egenkonstruerade lådor/horn) element hemma och än har ingen klagat på att det låter "PA"...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi