Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-24 23:18

Hej!

Ber om ursäkt för inte redan tidigare givna ursäkt A*ngående oförmågan att be om ursäkt!

Mvh A*

... relaterA* ej bad om ursäkt för hans dåliga omdömme att inte redan uti förstadium till ursäktens ursäktsberättigande i presumptivt
syfte ursäktA* faktiskt.se borde vetat förr eller senare ändå blivit nödvändig, ber om ursäkt för det samt den ursäkt som saknades p.g.a...

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-09-24 23:19

Inlägg som inte rör topic undanbedes. Kommentarer och synpunkter om faktiskt.se och juridiska aspekter skall postas i forumet "Kommentarer och synpunkter".

Tack!
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-24 23:25

Hej!
AndersJ skrev:Det finns också något som heter falsk åtal och obefogat åtal och detta är straffbart,
av den enkla anledningen att man inte skall väcka åtal för att skada en person.

- Jupp :)! Att stup i kvarten hålla på att hota folk med åtal är eventuellt olaga hot...
och detta är faktiskt.se åtalbart 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-09-24 23:46

Jag har inte läst den här tråden i sin helhet för då vore jag nog gråhårig vid det här laget.

Emellertid blir man ganska konfunderad när en person gång efter annan skämmer ut sig så fullständigt inför den intima skara som utgör Hifi-Sverige. Att kollektiv be en samling människor dra åt helvete för att sedan helt ignorera saken. Att därefter förtala en affärsinnehavare och i nästa andetag ta tillbaka alla anklagelser.

På ren svenska; någon jävla ordning får det ju ändå vara. Om inte annat så stäng för guds skull av personen på livstid för hans egen skull. Pinsamheterna torde ju annars fortsätta utan någon som helst ändring.

MVH

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-24 23:56

Det är också en sak som vi tagit fasta på... Kommer man med för mycket dumheter faller man på eget grepp till slut. Jag har skrivit det förr i andra trådar och jag tror att det är ett effektivt straff i längden. Kanske borde man då inse detta och ta en paus från forumen ett tag för att sedan komma tillbaks i ett lugnt o sansat skick.

Låser vi användaren här dyker personen ändå upp på något annat forum, garanterat med hänvisningar hit om hur dumma vi är, hur fel vi gjort, m.m. Jag tycker det är smidigare att behandla problemet lokalt... på något sätt iallafall.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-25 00:24

bra skrivet Ranefjord. Den som skriver tillräckligt mycket dumheter straffar sig själv mycket effektivare än vad nån moderator i sin vildaste fantasi kan göra
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-09-25 00:54

Bra talat Ranefjord, men den här typen av problem får ju också ganska tråkiga bieffekter. Innan min tid här på faktiskt fanns ju en karl med en viss kunskap inom hifi. Milt uttryckt. Ni som var med på den tiden känner ju till orsaken till att han inte skriver här längre.

När ett forums "prestanda" gentemot sina medlemmar delvis står på spel så är det kanske dags att agera lite mer kraftfullt. Bara en fundering så här på kvällskvisten.

MVH

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-25 01:07

tro mig.. det funderas! 8) problemet är att moderering inte är en helt enkel sak. Vi vill nämligen hålla en öppen debatt och precis som Style skriver i tråden på 'kommentarer o synpunkter', så vet man nog först i efterhand vad som är och inte är OT. För det är just OT som är problemet i den här tråden just nu (och som jag själv bidrar med iom detta inlägget, men det kanske behövs just nu).

I en öppen debatt får man kritisera kablar/företag/mm, men man bör ha substans bakom det man skriver. Forum är till för att disukteras i, och spekulationerna vill vi ju inte vara utan. Jag vill själv samtidigt se forumet som lite av en sorts konsumentrådgivning. Spekuleringar... Kan hotspurs inlägg ang hificonsult kan klassas som spekulation? Jämför tråden om 'komprimering' där jag lite vilt spekulerar om ekonomiska intressen. vad är skillnaden? var ska man dra gränsen? Jag tror vi har rätt många liknande fall här på forumet och det är inte helt enkelt att säga att det ena är rätt o det andra är fel. Oftast är det nog sättet man uttrycker det på som ställer till problemen med OT dock.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 01:09

Hej!
Mr_Ekan skrev:Innan min tid här på faktiskt fanns ju en karl med en viss kunskap inom hifi. Milt uttryckt.
Ni som var med på den tiden känner ju till orsaken till att han inte skriver här längre.

- VetA* gör vem honom är supeRolig samt extreeemt kunnig o Ö...ööh Japp, jupp!
En del av humorn är eventuellt underligare en somligA*s o ibland hajA* ej ens om
vad´n skriva p.g.a. höööga kunskapsnivån... hos Ö som är Coool :) :D!! Honom...
... saknA* :cry: :(!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-09-25 01:12

Jag har inte brytt mig om denna tråd tidigare, pajkastning av "de vanliga" intresserar inte. Men Mr_Ekans inlägg väckte mitt intresse. Tidigare tyckte jag att det var befriande med lite moderering och ingen avstängning, men OM det innebär att vissa helt tröttnar?

Får man skriva vad som helst i vissa trådar bara för att man skriver så mycket i andra? Visst intresset ökar, se bara på denna tråden...

Kan inte vara lätt att vara moderator, är imponerad av att NI orkar. Detta är ju (trots allt) det klart bästa forumet. :wink:

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-25 01:15

Sanny: tackar! 8) Jag håller med!! :) :) Och jag hoppas samtidigt att vi får se lite 'gamla bortsprungna' medlemar här igen någon gång igen.

Man får lära sig att stå ut med en del och det gäller ju på fler ställen än här. ;)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-09-25 01:31

Ranefjord, jag tycker att ni moderatorer gör ett bra jobb på det stora hela. Ni gör ju inget jobb och det är ju just det som är bra :) . Faktiskt skiljer sig ju faktiskt(.se) en hel del från HF.nu. På gott och ont, men lite mer på gott tror jag nog ändå 8) .

Alla har ju rätt att klanta till sig ibland, skriva tarvligheter och kanske rentav vara en smula otrevliga ibland. Dock får man ju ha klart för sig att det är en milsvid skillnad mellan misstag och misstag.

Sängen.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 01:36

Hej!

Om A*nses vara ibland dem ni finna elaka förnimmA* faktiskt.se (i stort sett?) enbart
bråka med de som själva redan varit/är bråkiga! Lite typ som... FA*ntomen/BA*mse
- hård mot de hårdA* fast samtidigt snäll mot de snällA* :D 8)!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-09-25 01:41

A är ju snällast av de snälla! (mot de snälla alltså, och även mot de lite snälla... o de som varit snälla nån gång)

:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 01:54

Hej igen!

Åhhh :oops: :D!! Det säger ju Sanny_X bara för han är bäst samt coolast eller... menar du det :P?

"Denna länk, tidigare Sanny_X-länkad, länkA* måste igen då länken heeelt fanastiskt
rolig är :D! A*nser även "sångarna" faktiskt.se vara modiga (kanske t.o.m. CooolA*(?))
"

- Välljud en masse!

Mvh A*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-25 08:58

Ojdå, här har det debatterats! :D Intressant att jag får klä skott för allt mellan Öhmans sorti till forumets "prestanda" och jag tror nog att somliga överskattar betydelsen av mina här framförda åsikter och påståenden. Tänk om samma personer tog mina hifi-omdömen lika allvarligt, då hade nog hela LTS sålt av sina 668:or vid det här laget? :twisted:

Nåväl, Ranefjord & Co kan förstås följa pöbelns önskan och stänga av mig*. Det rör mig i så fall inte i ryggen då jag ändå är hjärtligt trött på den typen av majoritet som på detta forum förtrycker hifi-intresserat folk som (faktiskt.se) försöker bidra med något konstruktivt - genom att lansera lyssningsomdömen, ställa relevanta frågor och starta (ibland provocerande) hifi-trådar i parti och minut.

*) Jag förutsätter att ni tar ett beslut och sedan skickar mig ett PM. Jag vill veta att jag är välkommen att posta innan jag gör något mer inlägg på detta forum. Inget svar från er = inga fler inlägg från mig, så har jag gjort saken ännu lite enklare. :wink:

Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-25 09:05

Du gör som du vill Hotspur. Vi stänger inte av någon (som vanligt). Något PM blir det däremot inte.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-25 09:10

Senast redigerad av Hetsporren 2004-09-25 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-25 09:26

Hotspur: Det här är ett forum för vuxna människor i första hand. Här ber och trugar vi inte. Ska jag bli ledsen och skicka en massa 'snälla stanna kvar PM' till dig? Ska jag baka en kaka? Alltså... ärligt. Sådana fjanterier ställer jag inte upp på.

Kom tillbax när helst du vill. Du är välkommen åter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 09:35

Ibland är det frestande att välja en sorti "a la Hotspur" därför att man känner sig påhoppad och missförstådd. Men då tänker jag så här "varför ge dom där kl****rna rätt???" Många människor läser säkert inläggen och förstår ens synpunkter i det tysta. Alltså är jag kvar och kan hugga till när det behövs :-)

Och ibland är det kul att käfta emot bara för sakens egen skull, hålla liv i brasan :lol:

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-25 09:36

Faktiskt.Se har ju som filosofi att moderera och stänga av användare i absoluta nödfall. Men nu börjar jag faktiskt bli sugen att testa dessa möjligheter.

Ingen behöver be eller baka kakor, men jag tolkar i
alla fall ovanstående som en regelrätt avstängning.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-25 09:40

Du tolkar precis som du vill.

Lägg märke till att du fortfarande postar, alltså är du inte anstängt och inte heller har du försvunnit som du skrev att du skulle. Jag tror vi får se mer av fridefors i fortsättningen. Jag liksom känner det på mig.

Välkommen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 10:07

Om det är IÖ som tidigare gjort sorti härifrån så har jag full förståelse för detta. För det är få människor som tål så lite kritik eller invändningar, och det gäller såväl riktat mot honom själv som kollektivt för hela LTS. IÖ är enormt kunnig inom sitt område och ljud-sverige skulle vara mycket fattigare utan hans kunskapsbidrag.

Tyvärr tror han åxå att han är lika suverän och kunnig inom allt som har den minsta beröring med ljud/elektronik/etc. Det är han inte. Det förtar dock inte hans kunnande inom de områden han verkligen excellerar i och vi ska vara glada att han har ett forum (LTS/MoLT) där han kan härja fritt :-)

Vad jag vill säga med detta är att IÖ inte är någon bra måttstock på om diskussionerna har svävat ut för mycket eller inte, här på Faktiskt :)

/ B

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-25 10:18

Tyvärr tror han åxå att han är lika suverän och kunnig inom allt som har den minsta beröring med ljud/elektronik/etc. Det är han inte.

Typiskt sådant som leder till bråk. Egentligen kan du inte veta om han tycker så? eller hur? :) Nu är det dock så att Öhman ibland är lika med InoAudio på samma sätt som Jorma är lika med JormaDesign. Är man en konstuktör/firma får man ibland tåla lite kritik och vassa kommentarer, varför jag inte modererar detta.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-09-25 10:32

Hotspur

Tycker absolut du ska vara kvar, vilket Ranefjord också menar, om man läser mellan raderna är det det som han säger men att det måste vara upp till var och en att besluta, och att han inte vill övertala någon.

Det behövs folk som vågar i frågasätta saker o ting, so keep up the good work :)

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-09-25 10:57

Många forum har besökts men faktiskt.se tycker jag är helt klart ett toppenforum.
Moderatorerna på detta forum är helt klar outstanding, med Ranefjord i spetsen då :!:
När dom flesta kanske tycker att en "avstängning" vore på sin plats så kommer alltid mr Ranefjord med en bra förklaring till att det är inte nödvändigt. Bra jobbat ! så ska det gå till !
Sug på den Ranefjord :lol:
Rövslickeri :?: Tyck vad ni vill , men det är faktist.se vad jag tycker.

OT ? Javisst ! Hela denna tråden är ju OT :lol:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-25 10:59

tascam: tackar! :D Vi gör så gott vi kan. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 12:31

Ranefjord skrev:
Tyvärr tror han åxå att han är lika suverän och kunnig inom allt som har den minsta beröring med ljud/elektronik/etc. Det är han inte.

Typiskt sådant som leder till bråk. Egentligen kan du inte veta om han tycker så? eller hur? :) Nu är det dock så att Öhman ibland är lika med InoAudio på samma sätt som Jorma är lika med JormaDesign. Är man en konstuktör/firma får man ibland tåla lite kritik och vassa kommentarer, varför jag inte modererar detta.

Jo, i ett avseende vet jag exakt vad han tycker, och hur fel han har. Jag dristade mig en gång att ifrågasätta den 100%iga kunskapen om statisk elektricitet hos en av författarna till en artikel om ett förförstärkarebygge i MoLT. Jag var mycket hovsam och föreslog helt enkelt hur man kunde förbättra sitt skydd. IÖ grep in med buller och bång och ifrågasatte min rätt att kritisera någon så grovt etc etc. I den på flera A4-sidor långa diskussionen som sedan följde i form av epost fram och tillbaka (tyvärr begravd i cyberrymden pga hd-krasch :-() framkom det mycket tydligt att IÖ´s kunskaper inom ESD (skydd mot statisk elektricitet) är långt ifrån de han besitter när det gäller hörsel och högtalarbygge.

Att jag vågar påstå detta är därför att jag själv i snart 10 år har jobbat lika hårt med just frågan om ESD som IÖ har gjort med sina högtalare.

Det är också till stor del IÖ´s "förtjänst" att jag inte längre är med i LTS.

Så just i detta fallet tycker jag mig ha det ganska torrt på fötterna.... Men i alla andra avseenden är jag en glad hobbyist som tycker mer än han vet :lol:

/ B

PS. Tro nu inte att jag ogillar IÖ som person, det gör jag verkligen inte. Han är en glad och trevlig lax, genuint musikintresserad (vilket många hifi-nördar inte verkar vara) och han är som sagt mycket kunnig i det han arbetar med. DS.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 13:05

Hej B50x!

Då tyckA*tt du och Ö, angående ovan, bildlikt borde skaka tass ngn gång då Ö precis som A*
precis som alla andra (då bortses här ifrån vissa f.d. Moddare/Adm på HF.nu 8)) ibland faktiskt.se har heeelt...
fel men (av ngn A*nledning (ex 1st TjurSkA*lle... :wink:?)) inte vill erkänna detta uti debattens hettA* och så!

Både du samt Ö är ju faktiskt.se Coola Katter som säger (skriver) tänkvärda saker & ting :) :D!!
He, he, Om ni vill skulle ni ju tillsammans kunnaA*lliera er mot en A*nnan, fiendens Fiende du vet :P!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-25 13:11

Vad det än beror på så tycker jag att det faktiskt är en sundare debatt stämning utan IÖ's svans. IÖ kan jag ha överseende med, även om jag relativt ofta kunde se att lösningar och diskussioner blev lite enkelspåriga. Men det fanns väldigt många som tyckte samma sak och var tvugna att skriva det, hela tiden. Och ett evigt hänvisande till vad IÖ hade hört och inte hört. Så jag saknar IÖ, men inte svansen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi