Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-19 16:38

En plausibel lösning kanske kan vara att man inför medelnivåbegränsingen i den standad som måste uppfyllas för att fonogrammet skall få bära figurmärket "compact disc digital audio" (ej exakt citat)?

Å andra sidann skulle det kanske få till konsekevsn att nivåjägaran helt sonika struntar i CD-standarden och ger skivan ändå.

Möjligtvis skulle man kunna reglera nivån legalt, men det känns något överdrivet. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-19 17:08

IngOehman skrev:Det behövs inga vetenskapliga studier på fenomen som är entydiga.

Wow, detta måste jag bookmarka för framtida referens - inte minst om jag nån gång behöver exempel på fenomen som är "entydiga" :roll: :D

Men jag rekommenderar att du läser om den biten igen, där jag förklarar mer precis vad jag är ute efter för undersökningar, ifall det var oklart m.a.p. frågan.

Jag ser inpelningssammanhang med olika artister i olika kontext med olika yrkeskunniga i olika roller som ett extremt intressant område att studera. Sen tycker jag att bara denna diskussion här visar att man kan resonera på många olika sätt kring sakfrågan.

Men jag tänker inte försöka övertyga någon, jag konstaterar bara att vissa är helt övertygade om hur det hänger ihop, jag är det inte.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-19 18:05

Känner du att du har ett behov av att läsa en vetenskaplig studie
som säger att man inte klarar ett fall från 100 meter ned i en hård
yta, för att låta bli att hoppa från 100 meters höjd ned mot dylik yta?

Man behöver inte bevisa självklarheter.

Skulle man behöva det hade vetenskapen inte kommit långt.

Det man studerar är ju saker som man INTE vet ännu. Annars är ju
studien helt meningslös.

Men framförallt undrar jag vad det är som gör att du skulle tro på
utfallet av en studie om saken, när du redan visat att du misstror
det som den kommer att visa?

Vad är det som skulle få dig att ändra dig? Att någon kallar den
vetenskaplig?

Tycker det är bättre att du studerar saken själv, för den slutsats
du kommer att komma fram till då, vilar på din egen kunskap, och
inte på auktoritetstroende. Det är alltid bättre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-19 18:15

IngOehman skrev:inte på auktoritetstroende.

Ok då väljer jag att inte tro på din auktoritet då tack :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-19 18:23

Man behöver inte bevisa självklarheter.

Skulle man behöva det hade vetenskapen inte kommit långt.

Ujuj. Du är allt en liten surrgubbe ibland som tar till underliga argument. Axiom hävdar jag är objektivitetens största fallgrop. :?

Vi behövde aldrig motbevisa självklarheter som att jorden var platt eller att Jorden var universums mittpunkt? :?

Allt måste bevisas och redogöras och falsifieras och ovärderas och igen rivas och ses på :)
Hade vetenskapen inte gjort det hade vi inte kommit långt skulle jg vilja säga. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-19 18:44

meanmachine skrev:Ujuj. Du är allt en liten surrgubbe ibland som tar till underliga argument. Axiom hävdar jag är objektivitetens största fallgrop. :?

Vi behövde aldrig motbevisa självklarheter som att jorden var platt eller att Jorden var universums mittpunkt? :?

Allt måste bevisas och redogöras och falsifieras och ovärderas och igen rivas och ses på :)
Hade vetenskapen inte gjort det hade vi inte kommit långt skulle jg vilja säga. :wink:

Men i vetenskapen ligger bevisbördan på skeptikern. Om en prövningsbar hypotes inte kan falsifieras genom observation+deduktion så får man låta den stå fast tills man kan göra det.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-19 18:54

phloam, för diskussionens skull, kan du försöka peka ut exakt vad det är som är så svårt för dig att köpa i den gängse förklaringen till Loudness Race?

I nån annan tråd (?) nyligen skrev du att du inte trodde att det spelar någon roll vilken medelvärdesnivå inspelningen ligger på, eftersom det ändå finns en ljudingenjör där som justerar volymen i realtid. Du hade åtminstone läst någonstans om ett sådant fall. Själv tror jag inte det är standard, snarare ett undantag, när det gäller reklamfinansierad radio. Jag skulle gissa att det är en knäckfråga för dig.

Stämmer det?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Panik och varning

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-19 18:56

Tjena, jag fick just reda på från min läkare att Göran Gillinger också mastrar i bilen. :? Är det nån som kan plocka fram en bild på honom innan 18:00 vore jag tacksam.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-19 19:03

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-19 19:04

8O Han ser mycket bra ut.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-19 19:05

phloam skrev:... det jag ogillar allra mest när det gäller remastring osv är när man tar gamla, fungerande inspelningar och "gör om" dessa ganska ordentligt. Jag vill ha originalen som de är, med fel och brister som var när de kom. Möjligen ok med en varsam restaurering eller felkorrigering. Ge fan i att pilla på gamla klassiker.

Men detta medför också att dagens original måste få låta som de vill. Med fel och brister. Vi kan ju inte applicera egna perferenser redan innan originalet skapas..!

Robyns (re)mix får låta precis hur komprimerat som helst, jag är övertygad om att de som jobbat med den hört ganska väl vad de gör och får fram vad DE vill. Jag ser det som ett tidsdokument och en del av artisteriet som helhet. Robyn är ingen hifi-artist.

Det hade för mig varit mycket värre om någon, tio år senare, går in och remastrar Robyn _ytterligare_ ett steg och kränker hennes artistiska vision av idag. Jag tycker detta är den allvarliga biten med mastering.

Poängen är inte, imho, att vi ska sitta och styra artister att låta naturtroget (duh) eller hifi-njutbart. Det är upp till dem. Däremot ska vi stötta dem i att inte bli kränkta av bolagsdirektörer och tekniker som tar fram kvaddade återutgivningar.

Det bästa som har skrivits här och kanske över huvud taget om mastering/remastering. "OK till utveckling men låt det gamla få vara i fred". Respekt!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-19 19:07

Flint skrev:Det bästa som har skrivits här och kanske över huvud taget om mastering/remastering. "OK till utveckling men låt det gamla få vara i fred". Respekt!
Medhåll 8)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-19 20:15

phloam skrev:
IngOehman skrev:Det behövs inga vetenskapliga studier på fenomen som är entydiga.

Wow, detta måste jag bookmarka för framtida referens - inte minst om jag nån gång behöver exempel på fenomen som är "entydiga" :roll: :D

Det brukar ibland kallas "julgransforskning" d.v.s. man visar medelst
vetenskapliga studier att det är vanligare att det säljs mer julgranar
under en viss tid före jul än under samma tidsrymd efter jul.. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-19 20:36

Ni som undrar om Robyns mastering - varför frågar ni inte den största målgruppen tonårstjejer i den förlända tonåren?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-19 20:47

berma skrev:Kan det inte vara så att ni liksom missar poängen med komprimering, är det inte tänkt att det ska låta högt fast det är lågt.

Man kan komprimera hårt på OLIKA sätt (om man gör det för soundets skull och inte medelnivån). Man behöver inte dista eller hårdlimitera TOPPARNA för att åstadkomma den effekten...
Om man väljer att inte mastringskrossa har man mycket större möjligheter att skapa OLIKA sound, inklusive olika fräcka komprimeringar.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-19 20:52

RogerJoensson skrev:
phloam skrev:Pumpandet kan väl vara en medvetet vald effekt som skapar ett visst sound? Det kan väl vara en del av det konstnärliga uttrycket

Problemet är att när alla gör det av samma anledning (att vinna medelnivå) och på nästan samma sätt, så blir det ju inte mycket till konstnärligt uttryck. Det blir mer som en snabbköpseffekt till extrapris, när allt dränks av samma ketchup.
Nej problemet är att du inte vet vad du pratar om. "Pumpandet" vinner man ingen upplevd högre nivå med, iaf inte effektivt. Då är det först och främst limitering. "Pumpningen" uppstår med (i sammanhanget) långa attack/releasetider. Det handlar mest om att nån vill ha ett speciellt sound, dock gäller detta inte de kommersiella radiostationerna.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-19 21:20

gnypp45 skrev:phloam, för diskussionens skull, kan du försöka peka ut exakt vad det är som är så svårt för dig att köpa i den gängse förklaringen till Loudness Race?

I nån annan tråd (?) nyligen skrev du att du inte trodde att det spelar någon roll vilken medelvärdesnivå inspelningen ligger på, eftersom det ändå finns en ljudingenjör där som justerar volymen i realtid. Du hade åtminstone läst någonstans om ett sådant fall. Själv tror jag inte det är standard, snarare ett undantag, när det gäller reklamfinansierad radio. Jag skulle gissa att det är en knäckfråga för dig.

Stämmer det?

Det jag har svårt för är att den till synes ENDA relevanta orsaken till att man öht vill tokmastra är att man måste ha hög medelvolym för att inte låten ska höras mindre än andra låtar. Detta i radion, läggs ofta till, där låtarna "konkurrerar" om lyssnarens uppmärksamhet. lolwut?

Då undrade jag (en fråga alltså) om det inte är så att låtarnas inbördes volymnivå justeras av sändningstekniker, det kan ju rätt gärna inte bestämmas av skivornas olika utnivåer.

För att själv svara på frågan så kan jag då gå med på att en mer dynamiskt komplex låt blir mer svårlyssnad(svårspelad) än en med jämn hög medelnivå - ÄVEN om båda justeras för att låta ungefär lika högt i sändning. Men varför säger man inte det då, istället för att förenkla det till att "den låt som låter högst vinner".

Sen kan jag gå med på att låtar kan låta olika starkt i olika playlists, och att folk inte gillar att jobba med volymen. Där finns ju ingen "sändningstekniker".

Men detta har föga att göra med vad jag vill undersöka - jag vill som sagt ha djupintervjuer med yrkesfolk, artister och slutanvändare, omfattande enkäter, arbetsplatsstudier - vad som än krävs för att få klarhet i hur de resonerar - när, var och hur man egentligen fattar beslut kring medelnivå/mastering.

Jag har svårt att köpa att alla inblandade tänker ENBART enligt ovanstående ( = dynamiskt material i just radio suger). Jag tänker mig att man DESSUTOM kan ta hänsyn till andra saker - som att folk vanligtvis lyssnar i bilen (inte radio), i mobil, eller andra störfyllda miljöer. Eller att man tycker att viss musik ska vara sån. Eller att man tror att folk vill ha det så. Eller - ja, vad?

Utöver svar på sådant tror jag att man kan få fram andra oväntade intressanta saker - som att t.ex. vissa yrkesgrupper har dåliga kunskaper men för mycket att säga till om, att det finns trender och myter som följs utan kritisk granskning, att det finns beslutsstrukturer och arbetssätt som gynnar vissa slutresultat, kanske orsaker grundade i rent tekniska aspekter - alltså en mycket mer komplex bakgrund än "man konkurrerar med att låta högst".

Är det lite klarare nu? :)

Det är för många som säger "snacka med folk så..." "jag tror att..." En massa potentiell mytbildning.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-19 21:32

_Fredrik_ skrev:
RogerJoensson skrev:
phloam skrev:Pumpandet kan väl vara en medvetet vald effekt som skapar ett visst sound? Det kan väl vara en del av det konstnärliga uttrycket

Problemet är att när alla gör det av samma anledning (att vinna medelnivå) och på nästan samma sätt, så blir det ju inte mycket till konstnärligt uttryck. Det blir mer som en snabbköpseffekt till extrapris, när allt dränks av samma ketchup.
Nej problemet är att du inte vet vad du pratar om. "Pumpandet" vinner man ingen upplevd högre nivå med, iaf inte effektivt. Då är det först och främst limitering.

Jag vet mycket väl att det är toppkapningen som är mest effektiv. Det är också den delen av mastringskrossen jag avskyr mest.
Läs lite mer vad jag skrivit så framgår detta förhoppnings med önskvärd tydlighet.
Det där med att jag inte vet vad jag talar om var ett fullständigt onödigt personangrepp. Till ingen nytta, hoppas jag.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-19 21:53

RogerJoensson skrev:
Det där med att jag inte vet vad jag talar om var ett fullständigt onödigt personangrepp. Till ingen nytta, hoppas jag.

Det där är nog just Freddes sätt att söka kontakt . . .
eller så är han bara pilsk.

Oj då fel tråd. :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-19 22:13

IngOehman skrev:Nej ingen kan "gå dit igen" om standarden inte tillåter en högre medelnivå
än -18 dB.

Det är ju liksom det som är hela poängen.

De kan komprimer hur mycket de vill om det verkligen är det soundet som
de vill ha (jag är skeptisk) men starkare kommer det inte bli med mindre än
att de inte lyckas övertyga varje enskild konsument att vrida på volymen lite
extra när just dessa fonogram spelas. :)

Kort sagt - man ger konsumenten makten över volymkontrollen tillbaka!

Vh, iö

Att sänka medelnivån hindrar på inget sätt skivbolagens tendens att sänka crestnivån.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-19 22:18

Flint skrev:Att sänka medelnivån hindrar på inget sätt skivbolagens tendens att sänka crestnivån.

Nä, men det tar kanske bort ett viktigt incitament. :)

MP

Inläggav MP » 2010-03-19 22:21

Flint skrev:Ni som undrar om Robyns mastering - varför frågar ni inte den största målgruppen tonårstjejer i den förlända tonåren?

De kommer inte närmare än typ 100meter innan flickorna springer iväg
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-19 22:23

Laila skrev:
Flint skrev:Att sänka medelnivån hindrar på inget sätt skivbolagens tendens att sänka crestnivån.

Förklara hur.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-19 22:26

Flint skrev:
Laila skrev:

Förklara hur.

Aldrig ! (Men du kan ju alltid gissa). :D

[s]ps.Det jävliga(vid närmare eftertanke) är att du faktiskt kan ha helt rätt. :oops:

pss. Du hann först Flint :D[/quote][/s]
Senast redigerad av Laila 2010-03-19 22:49, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-19 22:31

Laila skrev:
Flint skrev:
Laila skrev:

Förklara hur.

Aldrig ! (Men du kan ju alltid gissa). :D

Då gissar jag att låtarna kommer att komrimeras exakt som idag men att "sändningsnivån" kommer att ligga lägre på säg minus 18dB. Dvs. målet kommer fortfarande att låta mest per medelnivå.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-19 22:50

O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
medelnivå överstigande säg -18dB så hjälper inte en hård
mastring/limitering plattan att överrösta någon mindre dito,
eller ?

ps. Som om det bara vore raddion som folk lyssnar på. . . :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-19 22:55

Laila skrev:O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
eller ?

Programmaterialet är lika förstört ändå om det har en (1) dB crestfaktor från början oavsett vilken medelnivå det sen ligger på.
Senast redigerad av Flint 2010-03-19 23:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-19 23:08

Flint skrev:
eller ?

Nej, men programmaterialet är lika förstört för det om det har en dB crestfaktor från början.

Helt riktigt. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-19 23:56

Flint skrev:
eller ?

Programmaterialet är lika förstört ändå om det har en (1) dB crestfaktor från början oavsett vilken medelnivå det sen ligger på.

Ja, men det vinner mindre på det då.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-20 00:20

V.(kanske)S.B. ? :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi