Å andra sidann skulle det kanske få till konsekevsn att nivåjägaran helt sonika struntar i CD-standarden och ger skivan ändå.
Möjligtvis skulle man kunna reglera nivån legalt, men det känns något överdrivet.

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det behövs inga vetenskapliga studier på fenomen som är entydiga.
Man behöver inte bevisa självklarheter.
Skulle man behöva det hade vetenskapen inte kommit långt.
meanmachine skrev:Ujuj. Du är allt en liten surrgubbe ibland som tar till underliga argument. Axiom hävdar jag är objektivitetens största fallgrop.![]()
Vi behövde aldrig motbevisa självklarheter som att jorden var platt eller att Jorden var universums mittpunkt?![]()
Allt måste bevisas och redogöras och falsifieras och ovärderas och igen rivas och ses på![]()
Hade vetenskapen inte gjort det hade vi inte kommit långt skulle jg vilja säga.
phloam skrev:... det jag ogillar allra mest när det gäller remastring osv är när man tar gamla, fungerande inspelningar och "gör om" dessa ganska ordentligt. Jag vill ha originalen som de är, med fel och brister som var när de kom. Möjligen ok med en varsam restaurering eller felkorrigering. Ge fan i att pilla på gamla klassiker.
Men detta medför också att dagens original måste få låta som de vill. Med fel och brister. Vi kan ju inte applicera egna perferenser redan innan originalet skapas..!
Robyns (re)mix får låta precis hur komprimerat som helst, jag är övertygad om att de som jobbat med den hört ganska väl vad de gör och får fram vad DE vill. Jag ser det som ett tidsdokument och en del av artisteriet som helhet. Robyn är ingen hifi-artist.
Det hade för mig varit mycket värre om någon, tio år senare, går in och remastrar Robyn _ytterligare_ ett steg och kränker hennes artistiska vision av idag. Jag tycker detta är den allvarliga biten med mastering.
Poängen är inte, imho, att vi ska sitta och styra artister att låta naturtroget (duh) eller hifi-njutbart. Det är upp till dem. Däremot ska vi stötta dem i att inte bli kränkta av bolagsdirektörer och tekniker som tar fram kvaddade återutgivningar.
phloam skrev:IngOehman skrev:Det behövs inga vetenskapliga studier på fenomen som är entydiga.
Wow, detta måste jag bookmarka för framtida referens - inte minst om jag nån gång behöver exempel på fenomen som är "entydiga"![]()
![]()
berma skrev:Kan det inte vara så att ni liksom missar poängen med komprimering, är det inte tänkt att det ska låta högt fast det är lågt.
Nej problemet är att du inte vet vad du pratar om. "Pumpandet" vinner man ingen upplevd högre nivå med, iaf inte effektivt. Då är det först och främst limitering. "Pumpningen" uppstår med (i sammanhanget) långa attack/releasetider. Det handlar mest om att nån vill ha ett speciellt sound, dock gäller detta inte de kommersiella radiostationerna.RogerJoensson skrev:phloam skrev:Pumpandet kan väl vara en medvetet vald effekt som skapar ett visst sound? Det kan väl vara en del av det konstnärliga uttrycket
Problemet är att när alla gör det av samma anledning (att vinna medelnivå) och på nästan samma sätt, så blir det ju inte mycket till konstnärligt uttryck. Det blir mer som en snabbköpseffekt till extrapris, när allt dränks av samma ketchup.
gnypp45 skrev:phloam, för diskussionens skull, kan du försöka peka ut exakt vad det är som är så svårt för dig att köpa i den gängse förklaringen till Loudness Race?
I nån annan tråd (?) nyligen skrev du att du inte trodde att det spelar någon roll vilken medelvärdesnivå inspelningen ligger på, eftersom det ändå finns en ljudingenjör där som justerar volymen i realtid. Du hade åtminstone läst någonstans om ett sådant fall. Själv tror jag inte det är standard, snarare ett undantag, när det gäller reklamfinansierad radio. Jag skulle gissa att det är en knäckfråga för dig.
Stämmer det?
_Fredrik_ skrev:Nej problemet är att du inte vet vad du pratar om. "Pumpandet" vinner man ingen upplevd högre nivå med, iaf inte effektivt. Då är det först och främst limitering.RogerJoensson skrev:phloam skrev:Pumpandet kan väl vara en medvetet vald effekt som skapar ett visst sound? Det kan väl vara en del av det konstnärliga uttrycket
Problemet är att när alla gör det av samma anledning (att vinna medelnivå) och på nästan samma sätt, så blir det ju inte mycket till konstnärligt uttryck. Det blir mer som en snabbköpseffekt till extrapris, när allt dränks av samma ketchup.
RogerJoensson skrev:
Det där med att jag inte vet vad jag talar om var ett fullständigt onödigt personangrepp. Till ingen nytta, hoppas jag.
IngOehman skrev:Nej ingen kan "gå dit igen" om standarden inte tillåter en högre medelnivå
än -18 dB.
Det är ju liksom det som är hela poängen.
De kan komprimer hur mycket de vill om det verkligen är det soundet som
de vill ha (jag är skeptisk) men starkare kommer det inte bli med mindre än
att de inte lyckas övertyga varje enskild konsument att vrida på volymen lite
extra när just dessa fonogram spelas.
Kort sagt - man ger konsumenten makten över volymkontrollen tillbaka!
Vh, iö
Flint skrev:Att sänka medelnivån hindrar på inget sätt skivbolagens tendens att sänka crestnivån.
Flint skrev:Ni som undrar om Robyns mastering - varför frågar ni inte den största målgruppen tonårstjejer i den förlända tonåren?
Flint skrev:Laila skrev:Flint skrev:Att sänka medelnivån hindrar på inget sätt skivbolagens tendens att sänka crestnivån.
Nä, men det tar kanske bort ett viktigt incitament.
Förklara hur.
Laila skrev:Flint skrev:Laila skrev:Flint skrev:Att sänka medelnivån hindrar på inget sätt skivbolagens tendens att sänka crestnivån.
Nä, men det tar kanske bort ett viktigt incitament.
Förklara hur.
Aldrig ! (Men du kan ju alltid gissa).
Laila skrev:O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
medelnivå överstigande säg -18dB så hjälper inte en hård
mastring/limitering plattan att överrösta någon mindre dito,
eller ?
Flint skrev:Laila skrev:O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
eller ?
Nej, men programmaterialet är lika förstört för det om det har en dB crestfaktor från början.
Flint skrev:Laila skrev:O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
eller ?
Programmaterialet är lika förstört ändå om det har en (1) dB crestfaktor från början oavsett vilken medelnivå det sen ligger på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 73 gäster