Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-10 01:08

Andren skrev:
Nattlorden skrev:
Andren skrev:Vad som objektivt ÄR bättre är väl en konstaterat omöjlig diskussioin, då inget heller kan vara bäst.

Om du redan kände till det - varför påstod du dig veta det då?

Varför sådan viktigpetter?
Jag påstår mig inte veta, bara resultatet av erfarenheter.

Sen vad du och andra anser är något helt annat.

+10
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-10 07:59

Andren skrev:Varför sådan viktigpetter?
Jag påstår mig inte veta, bara resultatet av erfarenheter.

Sen vad du och andra anser är något helt annat.

Tja, jag tycker nog allt det lät som ett påstående jag:

Andren skrev:Jag har hört ett antal uppställningar, men inget har spelat bättre med trissesteg.

Det är inte frågan om viktigpetter, det är frågan om att hålla isär subjektivitet och objektivitet i debatten. Det är extremt väsentligt i dessa sammanhang. Sen må det verka överdrivet petande, men du kommer att bli varse hur viktig denna pyttedetalj faktiskt är.

Jag anser inget alls om de uppställningarna du hört, men om du hade kunnat bevisföra varför de spelat bättre så hade det varit väldigt intressant. Men kan du inte göra det så bli ju påståendet en besvikelse, om det lovade gott men inte höll för en granskning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-10 08:25

Nattlorden skrev:
dimitri skrev:Jag vet inte vem som konstruerade nämnd högtalare. Vem? Har det betydelse för frågeställningen? Vilken frågeställning BTW? (Att Dream bör/skall testas ihop just med denna högtalare?)

Det eviga frågandet berodde på att den som frågade trodde att subjektivisten inte visste det var Öhman och troligen ville ta en billig poäng vid avslöjandet. Trist diskussionsklimat som så ofta...

Nä, så var det inte.
Poängen var egentligen 2 st.

a). Att IÖ och väl dom flesta andra inte ser något problem med att konstruera en högtalare som är lämplig att drivas av en förstärkare med lite lägre effekt och lite lägre dämpfaktor mm. Och jag vet att Hesselvall's är riktigt nöjda med IÖ's arbete och verkligen gillar högtalaren.
Hur specialgjord högtalaren är har jag ingen aning om men den är definitivt konstruerad för att passa deras rörförstärkare.
Så vad är problemet, måste allt passa allt för att det skall vara bra?
Måste man sälja förstärkaren i ett kit med högtalaren vilket för mig var en fråga om verkligt billiga poängsamlande.

b). En andra poäng aning OT men som vanligt i diskussioner är att Subjektivisten svarar inte på frågor som han av någon anledning sorterat bort men kräver upprepade gånger att andra skall svara på hans frågor.
Jag tycker att man på nätet inte kan kräva någonting. På sin höjd påminna.
Om Nattlorden inte ser den tendensen i för många diskussioner så går det ju inte att göra något åt det. Men kräver man något av andra så bör man ju göra en ansträngning att vara exemplariskare själv.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-10 08:36

Harryup skrev:Nä, så var det inte.

Okej, det var ju skönt att höra. My bad, men det var så det kändes när jag läste det och jag tror subben tolkade det likadant och därför inte svarade, jag är övertygad om att han visste det var IÖ.

Så vad är problemet, måste allt passa allt för att det skall vara bra?

Om man med bra menar att man skall kunna göra ett oreserverad rekommendation, så ja, annars nej.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-10 11:00

Förutom Hesselvall i F/E-test som kanske aldrig blir av undrar jag om någon har gjort F/E-test enligt följande förslag?

Testen ska göras i en enligt många välljudande anläggning där musikaliskt lysande inspelningar går rätt in i hjärtat och berör. Rörförstärkaren ska ha låg effekt och högtalarna ha hög verkningsgrad.

För testen ersätts rörförstärkaren av F/E-utrustningen och ett slutsteg av "godkänd" modell från t.ex. Bryston eller Rotel.
Ordinarie rörslutsteg ansluts till F/E-slingan och belastas endast resistivt med 8 ohm eller vad utgången är anpassad för och nivåerna anpassas så att rörförstärkaren aldrig behöver leverera mer än 25 % av angiven uteffekt.

Efter F/E-testen bör lyssingspanelen få lyssna på anläggningen med rörslutsteget direkt anslutet till högtalarna utan F/E-utrustning och transistorslutsteg och notera sina iakttagelser.

Då är jag mycket nyfiken på om anläggningen tappar sin "magi" med F/E-utrustningen ansluten, och om "magin" i viss mån återkommer då rörförstärkaren kommer med i kedjan, eller om "magin" blir utsuddad av det "transparenta" transistorslutsteget.
Dessutom är det ju intressant om rörslutsteget är transparent eller ej vid återgivning av akustisk musik, trum-orgier undantagna (att det inte är transparent för infekterade svampar och liknande kan vi nog utgå ifrån och inte spilla tid på).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-10 11:44

lennartj skrev:Förutom Hesselvall i F/E-test som kanske aldrig blir av undrar jag om någon har gjort F/E-test enligt följande förslag?

Jag har vid diskussioner med bl.a. Bill50x föreslagit något liknande för att utröna hans teorier om att ett transparent slutsteg kan ta bort "magin" från "rörljud". Det var ett par år sedan, jag vet inte om han har tänkt färdigt än. :)

Ordinarie rörslutsteg ansluts till F/E-slingan och belastas endast resistivt med 8 ohm eller vad utgången är anpassad för

Bäst vore väl en last motsvarande Hesselwall-högtalaren?

nivåerna anpassas så att rörförstärkaren aldrig behöver leverera mer än 25 % av angiven uteffekt.

Varför så snålt?

Efter F/E-testen bör lyssingspanelen få lyssna på anläggningen med rörslutsteget direkt anslutet till högtalarna utan F/E-utrustning och transistorslutsteg och notera sina iakttagelser.

Det verkar intressant, för att se om man kan höra och identifiera eventuella färgningar vid direkt lyssning. Sedan vore det kanske också intressant med vanlig F/E-lyssning på trissesteget med Hesselwall-lasten.

Då är jag mycket nyfiken på om anläggningen tappar sin "magi" med F/E-utrustningen ansluten, och om "magin" i viss mån återkommer då rörförstärkaren kommer med i kedjan, eller om "magin" blir utsuddad av det "transparenta" transistorslutsteget.

Inget kan suddas ut av ett transparent steg, i sådana fall är det ju inte transparent. Men om rörsteget lägger till något som uppfattas som magiskt, så kan man ju tolka det som att trissesteget tar bort magin.

Dessutom är det ju intressant om rörslutsteget är transparent eller ej vid återgivning av akustisk musik, trum-orgier undantagna (att det inte är transparent för infekterade svampar och liknande kan vi nog utgå ifrån och inte spilla tid på).

Jag skulle nog vilja ha lite bredare musikurval än snällt akustiskt plink. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-10 13:11

Jag vet inte om det är att jorden inte är platt som ska bevisas med tråden. Rund är den ju nästan , det vet de flesta.

Skämt åsidå.
Det behövs inga "mirakelhögtalare" för att Dreamen ska blomma ut/Ha rätt anpassning.

Ett vanligt lättdrivet horn över 6 ohm duger gott. Gärna över 105 db/1w/m verkningsgrad. Det är mumma för hörseln.

LTS/Molt anhängare är nog ändå inte målgruppen som nämnts tidigare
så varför ödsla tid/kraft på Dreamen.?

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-10 13:15

lech skrev:LTS/Molt anhängare är nog ändå inte målgruppen som nämnts tidigare så varför ödsla tid/kraft på Dreamen.?

Struntprat - LTS har medlemmar av alla smakriktningar, att påstå något annat visar bara på brist på kunskap om LTS.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-10 13:30

lennartj skrev:Förutom Hesselvall i F/E-test som kanske aldrig blir av undrar jag om någon har gjort F/E-test enligt följande förslag?

Testen ska göras i en enligt många välljudande anläggning där musikaliskt lysande inspelningar går rätt in i hjärtat och berör. Rörförstärkaren ska ha låg effekt och högtalarna ha hög verkningsgrad.

För testen ersätts rörförstärkaren av F/E-utrustningen och ett slutsteg av "godkänd" modell från t.ex. Bryston eller Rotel.
Ordinarie rörslutsteg ansluts till F/E-slingan och belastas endast resistivt med 8 ohm eller vad utgången är anpassad för och nivåerna anpassas så att rörförstärkaren aldrig behöver leverera mer än 25 % av angiven uteffekt.

Jätteintressant. :o
Vända på steken så att säga.
Undrar om något liknande har gjorts...?

Jag är faktiskt numera rätt säker på att man kan detektera en transistorförstärkare som F/E-lyssnas mot en bra rörförstärkare.
Jag skulle bli mycket förvånad om så inte var fallet, men jag skulle samtidigt bli glad över att få ta del av resultatet.
Jag tror inte ens att testet behöver avgränsas så mycket som Lennart föreslår. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-10 13:52

Kanske det
Struntprat - LTS har medlemmar av alla smakriktningar, att påstå något annat visar bara på brist på kunskap om LTS.

Men det var/är i alla conclusionen av tidigare inlägg ( bla Peters )

Den som är intresserad av en gourmetförstärkare lyssnar ,inte mäter sig fram.

Som att jämföra krogen med 3 stärnor i Michelin med mcDonalds kravmärkta burgare.

Smakar det kostar det :wink:
MVH

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-10 13:53

KarlXII skrev:Jag är faktiskt numera rätt säker på att man kan detektera en transistorförstärkare som F/E-lyssnas mot en bra rörförstärkare.

Ja, LTS har detekterat ganska många transistorförstärkare som färgande. Det skulle säkert gå även med en rörförstärkare som lyssning.

Vad fick dig att tro motsatsen, och vad fick dig att ändra dig?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-10 13:55

Almen skrev:

Jag har vid diskussioner med bl.a. Bill50x föreslagit något liknande för att utröna hans teorier om att ett transparent slutsteg kan ta bort "magin" från "rörljud". Det var ett par år sedan, jag vet inte om han har tänkt färdigt än. :)

Ordinarie rörslutsteg ansluts till F/E-slingan och belastas endast resistivt med 8 ohm eller vad utgången är anpassad för

1. Bäst vore väl en last motsvarande Hesselwall-högtalaren?

nivåerna anpassas så att rörförstärkaren aldrig behöver leverera mer än 25 % av angiven uteffekt.

2. Varför så snålt?

Det verkar intressant, för att se om man kan höra och identifiera eventuella färgningar vid direkt lyssning. Sedan vore det kanske också intressant med vanlig F/E-lyssning på trissesteget med Hesselwall-lasten.

3. Inget kan suddas ut av ett transparent steg, i sådana fall är det ju inte transparent. Men om rörsteget lägger till något som uppfattas som magiskt, så kan man ju tolka det som att trissesteget tar bort magin.

4. Jag skulle nog vilja ha lite bredare musikurval än snällt akustiskt plink. :)

Jag har tagit mig friheten att numrera dina kommentarer och bemöter dem nedan:

1. Som jag nämnde i första meningen är mitt förslag inte kopplat till Hesselvallprodukterna utan är avsett att vara så snällt som möjligt för att inga rörfreaks ska kunna hävda att lasten var för svår.

2. Jag har bara "höftat" ett värde som jag tror är tillräckligt lågt att även triodförstärkare utan motkoppling har tillräckligt låg distorsion för att inte vara uppenbar.

3. Du vet inte om ett "transparent" slutsteg är transparent för "rörmagi" så länge ingen testat det i just det avseendet. Du vet ju bara att det befunnits transparent i de tester som redan gjorts.

4. Min tanke med denna första test test är att utröna vad som "suddar ut rörmagi" från en anläggning, där åtminstone halva lyssningsjuryn är enig om att "rörmagin" existerar innan F/E-utrustningen kopplats in, och om "rörmagin" kan transporteras genom ett transparent slutsteg.
Här ska vi hela tiden hålla oss inom "komfortzonen " för rörförstärkaren.

Stresstester är ett kapitel för sig. De som vill "knäcka" rörförstärkare och peka finger får köra andra testserier med styggare last, högre effektuttag och svårare musik om de tycker det är intressant att försöka utröna var gränsen går mellan magi och sammanbrott.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-10 14:08

He he
Stresstester är ett kapitel för sig. De som vill "knäcka" rörförstärkare och peka finger får köra andra testserier med styggare last, högre effektuttag och svårare musik om de tycker det är intressant att försöka utröna var gränsen går mellan magi och sammanbrott.

+1

MVH

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-10 14:25

lennartj skrev:1. Som jag nämnde i första meningen är mitt förslag inte kopplat till Hesselvallprodukterna utan är avsett att vara så snällt som möjligt för att inga rörfreaks ska kunna hävda att lasten var för svår.

2. Jag har bara "höftat" ett värde som jag tror är tillräckligt lågt att även triodförstärkare utan motkoppling har tillräckligt låg distorsion för att inte vara uppenbar.

OK och OK.

3. Du vet inte om ett "transparent" slutsteg är transparent för "rörmagi" så länge ingen testat det i just det avseendet. Du vet ju bara att det befunnits transparent i de tester som redan gjorts.

4. Min tanke med denna första test test är att utröna vad som "suddar ut rörmagi" från en anläggning, där åtminstone halva lyssningsjuryn är enig om att "rörmagin" existerar innan F/E-utrustningen kopplats in, och om "rörmagin" kan transporteras genom ett transparent slutsteg.
Här ska vi hela tiden hålla oss inom "komfortzonen " för rörförstärkaren.

Men enklast är väl då bara att ha röret som lyssningsstärkare och transistorn som DUT? På så sätt lyssnar man i en "godkänt musikalisk röranläggning" och kopplar in ett "godkänt ickefärgande transistorslutsteg".

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-10 15:16

Almen skrev:Men enklast är väl då bara att ha röret som lyssningsstärkare och transistorn som DUT? På så sätt lyssnar man i en "godkänt musikalisk röranläggning" och kopplar in ett "godkänt ickefärgande transistorslutsteg".

Nja, det kan vara intressant att testa den varianten också, men då får vi inte reda på hur rörförstärkaren upplevs, när den är med eller inte. I blind F/E test tycker jag att det vore intressant att få veta om återgivningen via rörförstärkaren bedöms som den transparentare, eller hur den uppfattas.
De flesta inspelningar har ju haft transistorer i signalvägen och ändå uppträder "rörmagi" från dem.
Vi vet nog inte riktigt om "magin" uppkommer i interaktionen mellan slutrör, utgångstransformator, delningsfilter och de fysiska högtalarelementen man faktiskt lyssnar på.
Det gör mig lite osäker på om lasten på förstärkaren i F/E-loopen ändå inte ska vara rent resistiv, men någonstans ska man börja, så jag håller på rent resistiv last i första omgången.
I en annan omgång kan man byta plats med förstärkarna som du föreslår.
Orkar man fortsätta kan man sätta komplexare konstlast på F/E-objektet och då närmar vi oss också eventuella stresstester.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-10 15:28

lennartj skrev:I blind F/E test tycker jag att det vore intressant att få veta om återgivningen via rörförstärkaren bedöms som den transparentare, eller hur den uppfattas.

Transparentare än vad då? Transparentare än F finns ju inte.

Vi vet nog inte riktigt om "magin" uppkommer i interaktionen mellan slutrör, utgångstransformator, delningsfilter och de fysiska högtalarelementen man faktiskt lyssnar på.

Nä, och just därför kanske man borde ha en komplett musikalisk röranläggning uppkopplad som man F/E-testar ett transistorsteg i. Annars hamnar man kanske i en diskussion om lasten var tillträcklig eller inte, eller om det finns något annat som skulle kunna påverka.
Senast redigerad av Almen 2010-07-10 15:49, redigerad totalt 1 gång.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-10 15:41

Svårare än så behöver det inte bli:
Nä, och just därför kanske man borde ha en komplett musikalisk röranläggning uppkopplad som man F/E-testar ett transistorsteg i. Annars hamnar man kanske i en diskussion om lasten var tillträcklig eller inte, eller om det finns något annat som skulle kunna påverka.

Här är det triod mot triod ifs :wink:
Bild

Hemmagjord F/E test med av tillverkarna rekommenderad last., Patrik 82 fick inte vara med med sina nötter. 8O
MVH

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-10 16:02

Almen skrev:Nä, och just därför kanske man borde ha en komplett musikalisk röranläggning uppkopplad som man F/E-testar ett transistorsteg i. Annars hamnar man kanske i en diskussion om lasten var tillträcklig eller inte, eller om det finns något annat som skulle kunna påverka.

Exaktemente.

Edit: Tagit bort ej helt genomtänkt text.
Senast redigerad av Laila 2010-07-10 16:12, redigerad totalt 2 gånger.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-10 16:05

Almen skrev:
lennartj skrev:I blind F/E test tycker jag att det vore intressant att få veta om återgivningen via rörförstärkaren bedöms som den transparentare, eller hur den uppfattas.

Transparantare än vad då? Transparentare än F finns ju inte.

Som sagt, jag skrev bedöms som transparentare i blind F/E test, d.v.s. F/E kallas A/B och de testdeltagare som detekterat skillnad mellan A och B ombeds sedan bedöma om A eller B var Före.

Jag är nyfiken på om "rörmagin" uppfattas som verkligare är verkligheten, som ett första steg. Om så är fallet får ytterligare tester visa hur allmängiltig den uppfattningen visar sig vara, eller om det är någon form av sameness, trots allt.
Testas inte rörförstärkaren i F/E-loopen kommer det också att ifrågasättas (av mig, åtminstone) så båda fallen bör alltså testas.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-10 16:19

Almen skrev:
KarlXII skrev:Jag är faktiskt numera rätt säker på att man kan detektera en transistorförstärkare som F/E-lyssnas mot en bra rörförstärkare.

Ja, LTS har detekterat ganska många transistorförstärkare som färgande. Det skulle säkert gå även med en rörförstärkare som lyssning.

Vad fick dig att tro motsatsen, och vad fick dig att ändra dig?

Jaha.
Jag menade iofs de transistorförstärkare som bedömts som mycket bra ur transparenssynpunkt, och inte vilka skitsteg som helst.

Jag har ju påverkats av tongångarna på faktiskt, bland annat.
Detta med transparens är ju en utmärkt målsättning. Så bra den kan bli faktiskt, och jag beundrar LTS för sin strävan att hitta apparater som låter ofärgande.

Däremot misstänker jag att det är något problem med testerna. Jag tror inte de är tillräckligt kompletta. Dels låter det helt enkelt inte tillräckligt bra om grejorna de "godkänner", och dels kan det ju låta makalöst bra om saker som sannolikt skulle underkännas.
Min personliga uppfattning naturligtvis.
Jag tror inte man hittat alla parametrar för ett heltäckande test helt enkelt. Eller nåt.

Efter ett ha umgåtts med Drömmen igen här ett tag inser jag att något är fel med dessa steg som passerat med flaggan i topp - NAD, Rotel ( Bryston har jag inte hört) - denna känsla av naturlighet och flow i ljudet som drömmen åstadkommer på samtliga genrer jag kastat på den värderar åtminstone jag betydligt högre än t.ex en eventuell tonkurveavvikelse från 15kHz och uppåt, eller vad det nu kan vara som kan lösa ut LTS giljotin. Jag hänvisar hela tiden till drömmen nu eftersom det är den enda röris som jag har någon erfarenhet av. Det finns säkert andra rörförstärkare - och transistorförstärkare - som har samma svårdefinierade kvalitet.

Men vad ÄR det för något? 8O
Det är liksom för bra och för önskvärt för att bara vifta bort genom att peka på andra eventuella svagheter.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-10 16:26

I hela världen diskuteras detta :(

Vårt test gällde Trioder mot Trioder och vad som kunde detekteras. I samma anläggning med samma last ( K-horn och mitt rum ) då skulle exempelvis Bryston,Krell,ML osv faljerat. Just pga matchningen. (Erfarnhet.)

Jag bedömer "kravmärkningen" F/E testade för HI Fi sålda på Elgiganten,Hifi-klubben som utsiktlöst. Bättre lyssna till sträng som brast. :wink:

Lyssna hemma och matcha.
Vid vår test här hemma deltog Erik Andersson, Ola Hasselvall, Bernt Jansson, LennArt PAC, jag sjäv och min hustru.
Vi gjorde om en "liknande övning" hos Mårten Design dagen efter , med annat resultat i deras monsterrum och med laster som kostar över millen.

Simma lungt. :wink:
MVH

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-10 16:41

KarlXII skrev:Däremot misstänker jag att det är något problem med testerna. Jag tror inte de är tillräckligt kompletta. Dels låter det helt enkelt inte tillräckligt bra om grejorna de "godkänner", och dels kan det ju låta makalöst bra om saker som sannolikt skulle underkännas.
Min personliga uppfattning naturligtvis.
Jag tror inte man hittat alla parametrar för ett heltäckande test helt enkelt. Eller nåt.

Men F/E-lyssning utger sig inte för att vara något heltäckande test. Det är lite synd att se frånvaron av något som aldrig utlovats som ett problem.

Tror du verkligen att man skulle kunna utforma ett test som ger samtliga människor svar på deras personliga uppfattning om vad som låter sagolikt bra? Och förresten, om något test skulle kunna ge folk svar på vad det är som de gillar med en viss förstärkare så är det F/E, eftersom det är det enda test där man kan isolera just de ljudliga egenskaper som den apparaten adderar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-10 16:48

lennartj skrev:Som sagt, jag skrev bedöms som transparentare i blind F/E test, d.v.s. F/E kallas A/B och de testdeltagare som detekterat skillnad mellan A och B ombeds sedan bedöma om A eller B var Före.

Aha, vi menar nog olika med "transparens". Jag utgick från den striktare definitionen, men du menar mer "låter transparent och musikaliskt", va?

Jag är nyfiken på om "rörmagin" uppfattas som verkligare är verkligheten, som ett första steg. Om så är fallet får ytterligare tester visa hur allmängiltig den uppfattningen visar sig vara, eller om det är någon form av sameness, trots allt.
Testas inte rörförstärkaren i F/E-loopen kommer det också att ifrågasättas (av mig, åtminstone) så båda fallen bör alltså testas.

OK, så om rörförstärkaren färgar i testet, och majoriteten av testgruppen tycker att E på valt programmaterial (typ akustiskt gitarrplink ;)) låter bättre än F, skulle du då kunna dra någon generell slutsats om det?

Och på vilket sätt skulle en färgning som läggs på all musik inte vara en typ av sameness?

Alltså, jag tycker definitivt att sådana lyssningstest vore kul och intressanta att genomföra. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-10 16:51

KarlXII skrev:
Efter ett ha umgåtts med Drömmen igen här ett tag inser jag att något är fel med dessa steg som passerat med flaggan i topp - NAD, Rotel ( Bryston har jag inte hört) - denna känsla av naturlighet och flow i ljudet som drömmen åstadkommer på samtliga genrer jag kastat på den värderar åtminstone jag betydligt högre än t.ex en eventuell tonkurveavvikelse från 15kHz och uppåt, eller vad det nu kan vara som kan lösa ut LTS giljotin. Jag hänvisar hela tiden till drömmen nu eftersom det är den enda röris som jag har någon erfarenhet av. Det finns säkert andra rörförstärkare - och transistorförstärkare - som har samma svårdefinierade kvalitet.

Men vad ÄR det för något? 8O
Det är liksom för bra och för önskvärt för att bara vifta bort genom att peka på andra eventuella svagheter.

F-n också, jag visste det. :) Du gör samma erfarenhet. Det kan bli dyrt...men bra. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-10 17:00

Almen skrev:Men F/E-lyssning utger sig inte för att vara något heltäckande test. Det är lite synd att se frånvaron av något som aldrig utlovats som ett problem.

Tror du verkligen att man skulle kunna utforma ett test som ger samtliga människor svar på deras personliga uppfattning om vad som låter sagolikt bra? Och förresten, om något test skulle kunna ge folk svar på vad det är som de gillar med en viss förstärkare så är det F/E, eftersom det är det enda test där man kan isolera just de ljudliga egenskaper som den apparaten adderar.

Synd och synd. Det är väl en fråga om ambition.

Jag kanske tolkar dig fel, men jag tycker du verkar en aning negativ. Försvarsställning nästan.
Tycker du att det verkar vara fel att utforma ett test som ger resultat alla kan acceptera?

Dessutom tror jag du tolkar mig lite fel. Jag är helt ointresserad av ett test "som ger samtliga människor svar på deras personliga uppfattning om vad som låter sagolikt bra". Jag är intresserad av ett test som är så pass bra att jag - och många andra med samma intresse - kan lita på.
Som det är nu känns det rent intuitivt att något saknas eller är fel.
Jag vill helt enkelt veta.

Kan man med lennartj:s förslag ovan säkerställa att transistorstegen - ja, de LTS-approvade - är helt transparenta även F/E-lyssnade med rörsteg så har man ju kommit en bit på väg.

Almen, håller du inte med något av detta? Känns det bara som ännu en attack från subjektivisternas ringhörna? :)

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-10 17:04

KarlXII

Jag hänvisar hela tiden till drömmen nu eftersom det är den enda röris som jag har någon erfarenhet av.

Fortsätt med det den är representativ för välbyggda SET med undandataget det makalösa effekt tillskottet.

MVH

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-10 17:24

KarlXII skrev:Jag kanske tolkar dig fel, men jag tycker du verkar en aning negativ. Försvarsställning nästan.
Tycker du att det verkar vara fel att utforma ett test som ger resultat alla kan acceptera?

Jag känner mig inte så, så det är nog en feltolkning. Jag försöker bara förstå hur du resonerar.

Jag är intresserad av ett test som är så pass bra att jag - och många andra med samma intresse - kan lita på.
Som det är nu känns det rent intuitivt att något saknas eller är fel.
Jag vill helt enkelt veta.

Vad har du för fråga som du vill att testet skall svara på - vad är det du vill veta?

Kan man med lennartj:s förslag ovan säkerställa att transistorstegen - ja, de LTS-approvade - är helt transparenta även F/E-lyssnade med rörsteg så har man ju kommit en bit på väg.

Så om resultatet från F/E-lyssning i en röranläggning med en transistorförstärkare som DUT är icke-detektion så blir din slutsats att...?

Tolka nu ovanstående frågor som nyfikna, och inte som aggressiva och retoriska. :)

För mig verkar det vara lite svårt att acceptera tanken på att en rörförstärkare färgar och att det är det man gillar. I studion håller man ju på så hela tiden: fixar med EQ, lägger på rörpluggar och lite extra dist, tills man tycker att det låter bra - "bättre än verkligheten" om man så vill. Vad är det för fel på det? Varför skulle det vara konstigt att gilla om en förstärkare gör något liknande?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-10 17:29

Almen skrev:
lennartj skrev:Som sagt, jag skrev bedöms som transparentare i blind F/E test, d.v.s. F/E kallas A/B och de testdeltagare som detekterat skillnad mellan A och B ombeds sedan bedöma om A eller B var Före.

Aha, vi menar nog olika med "transparens". Jag utgick från den striktare definitionen, men du menar mer "låter transparent och musikaliskt", va?

OK, så om rörförstärkaren färgar i testet, och majoriteten av testgruppen tycker att E på valt programmaterial (typ akustiskt gitarrplink ;)) låter bättre än F, skulle du då kunna dra någon generell slutsats om det?

Och på vilket sätt skulle en färgning som läggs på all musik inte vara en typ av sameness?

Alltså, jag tycker definitivt att sådana lyssningstest vore kul och intressanta att genomföra. :)

"låter transparent och musikaliskt" ja, det kan man väl säga. Testen är ju en bedömning, där deltagarna ska säga vilket alternativ de tror är Före d.v.s "raka rör".

Med hänvisning till Kalle dussin , m.fl. ovan frågar jag mig vad som är färgning respektive sameness, när de förstärkare som hittills bedömts transparenta i F/E-test färgar grått jämfört med de rörförstärkare vi vurmar för.
Jag har lyssnat både på the Lars, the Dream, la Mayro och har Erik Andersson-specialare själv. Dessutom har jag lyssnat på Lavardin IS och IT som trots transistorer i mina öron förmedlar samma kvaliteter som bra rörförstärkare. gemensamt för alla utom La Mayro är att de inte har flera parallella slutrrör/transistorer.
En del har beskyllt rörförstärkare för kompression, och det stämmer vid klippgränsen, men vad jag upplever (långt från klippning) är snarare dynamikexpansion jämfört med gängse transistorförstärkare.
Ett kantslag i en torr inspelning kommer som en blixt i natten och försvinner lika snabbt, en bluessångare som plötsligt tar i, tar i mer via nämnda förstärkare än via de så kallade transparenta.
För att detta inte ska gå förlorat krävs front-end som inte saboterat detta innan signalen kommer till slutsteget.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-07-10 17:36

lennartj skrev:Nja, det kan vara intressant att testa den varianten också, men då får vi inte reda på hur rörförstärkaren upplevs, när den är med eller inte. I blind F/E test tycker jag att det vore intressant att få veta om återgivningen via rörförstärkaren bedöms som den transparentare, eller hur den uppfattas.

fast vill man ha en transparent rörförstärkare? Jag trodde man valde rörförstärkare för man gillar det det dom tillför ljudet, den lilla extra kryddan,typ, som gör att man njuter mer av musiken.

/BG som visserligen är väldigt nöjd med sitt transparenta slutsteg men som är lite sugen på en rörförstärkare till lurarna

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-07-10 17:50

Britt-Gunnar
Här tror jag du har fel.
Jag trodde man valde rörförstärkare för man gillar det det dom tillför ljudet, den lilla extra kryddan,typ, som gör att man njuter mer av musiken.

¨
Beskriv gärna den "kryddan" objektivt.

Inte mjukt, varmt för det är en felkonstruktion på dom förstärkare som låter så.

Sömniga kallar Erik Andersson dem. Jag håller med. Audio Researsch är ett exempel.
Spotniksljudet hur tycker du det låter?

Långt från mjukt och varmt ?
MVH

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi