lennartj skrev:Förutom Hesselvall i F/E-test som kanske aldrig blir av undrar jag om någon har gjort F/E-test enligt följande förslag?
Jag har vid diskussioner med bl.a. Bill50x föreslagit något liknande för att utröna hans teorier om att ett transparent slutsteg kan ta bort "magin" från "rörljud". Det var ett par år sedan, jag vet inte om han har tänkt färdigt än.

Ordinarie rörslutsteg ansluts till F/E-slingan och belastas endast resistivt med 8 ohm eller vad utgången är anpassad för
Bäst vore väl en last motsvarande Hesselwall-högtalaren?
nivåerna anpassas så att rörförstärkaren aldrig behöver leverera mer än 25 % av angiven uteffekt.
Varför så snålt?
Efter F/E-testen bör lyssingspanelen få lyssna på anläggningen med rörslutsteget direkt anslutet till högtalarna utan F/E-utrustning och transistorslutsteg och notera sina iakttagelser.
Det verkar intressant, för att se om man kan höra och identifiera eventuella färgningar vid direkt lyssning. Sedan vore det kanske också intressant med vanlig F/E-lyssning på trissesteget med Hesselwall-lasten.
Då är jag mycket nyfiken på om anläggningen tappar sin "magi" med F/E-utrustningen ansluten, och om "magin" i viss mån återkommer då rörförstärkaren kommer med i kedjan, eller om "magin" blir utsuddad av det "transparenta" transistorslutsteget.
Inget kan suddas ut av ett transparent steg, i sådana fall är det ju inte transparent. Men om rörsteget lägger till något som uppfattas som magiskt, så kan man ju tolka det som att trissesteget tar bort magin.
Dessutom är det ju intressant om rörslutsteget är transparent eller ej vid återgivning av akustisk musik, trum-orgier undantagna (att det inte är transparent för infekterade svampar och liknande kan vi nog utgå ifrån och inte spilla tid på).
Jag skulle nog vilja ha lite bredare musikurval än snällt akustiskt plink.