HauteParleur skrev:petersteindl skrev:HauteParleur skrev:petersteindl skrev:Kan du bevisa att Harryup ljuger?
Har han dokumenterat blindtestet ordentligt så är det ju lätt för honom att bevisa att han inte gör det.
Så du menar att Harryup måste ha dokumenterat sina blindtester ordentligt samt visa dokumentationen för dig, annars är Harryup en lögnare. Är det så? I vilken typ av samhälle lever du i?
Nej HauteParleur, så enkelt går det inte. Om du anser att någon ljuger så måste du ha belägg för din anklagelse. Innocent until proven guilty. Det åligger åklagaren att bevisa att den anklagade är skyldig. Du måste ha stött på många problem i ditt liv om alla måste bevisa med dokumentation att det de säger är sanning. Du får allt ta och bevisa att de ljuger innan du kommer med sådana anklagelser. Bevisbördan angående lögn är helt och hållet din.
Mvh
Peter
Peter tagga ned lite.
Harryup kommer med påståenden som är väldigt underliga som
Harryup skrev:
"Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven"
Om Harryup inte har hört någon bra direktdriven skivspelare så kan man ju fråga sig om det beror på att han inte orkat leta upp någon sådan som definitivt finns eller om det helt enkelt är så att han gått på den gamla myten att remdrivna allid är bättre än direktidrivan skivspelare. En myt ofta spridd av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.
Sen kan man ju säga att om Harryup vore konsekvent så skulle han ju inte säga att direktdriften inte har någon betydelse när det verkar vara det han hakar upp sig på.
Varför skall jag tagga ner? Finns ingen anledning som jag ser det. Det åligger dig att tagga ner. Du får väl presentera dokumentation på dina blindtester innan du kräver det av andra.
Du påstår nu att det är en gammal myt att remdrivna skivspelare alltid skulle vara bättre än direktdrivna. Jag har aldrig hört denna myt. Är det en myt? Sedan skriver du att myten spreds av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.
Du menar alltså att samtliga skivspelartillverkare under alla betingelser vad det än vara må skulle bygga direktdrivna skivspelare om de hade kunskap och finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare. Är du säker på att du inte har en ganska smal bild av hur verkligheten ser ut?
Har drivsätt någon betydelse? Betydelse för vad? Om det har betydelse för DJ? Troligtvis ja. Troligtvis inte för ljudet under förutsättning att det slutgiltiga lyssningsresultatet är identiskt lika. I slutändan är det resultatet som har betydelse och det går att minimera rumble och wow and flutter och akustisk och mekanisk återkoppling med olika drivsätt.
En direktdriven skivspelare som jag hört låta bra är Goldmund. Jag har lyssnat på många direktdrivna och remdrivna skivspelare och mekat med skivspelare från 1969 till 1990 ungefär.
Jag har redogjort för de mätningar som en gång gjordes och det räcker för mig. Det finns även mätningar gjorda på Goldmund om jag inte missminner mig. Den hade sina problem.
Personligen så tycker jag att SME-spelaren verkar bäst av de mätningar jag sett. Jag har dock aldrig lyssnat på någon uppspelning med SME-spelare.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.