SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 17:15

HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:Kan du bevisa att Harryup ljuger?

Har han dokumenterat blindtestet ordentligt så är det ju lätt för honom att bevisa att han inte gör det.

Så du menar att Harryup måste ha dokumenterat sina blindtester ordentligt samt visa dokumentationen för dig, annars är Harryup en lögnare. Är det så? I vilken typ av samhälle lever du i?

Nej HauteParleur, så enkelt går det inte. Om du anser att någon ljuger så måste du ha belägg för din anklagelse. Innocent until proven guilty. Det åligger åklagaren att bevisa att den anklagade är skyldig. Du måste ha stött på många problem i ditt liv om alla måste bevisa med dokumentation att det de säger är sanning. Du får allt ta och bevisa att de ljuger innan du kommer med sådana anklagelser. Bevisbördan angående lögn är helt och hållet din.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-14 17:25

Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.

Kan du inte bara sluta tro en jävla massa om vad andra kan och inte kan eller vad man har gjort eller inte gjort.

Eller i vart fall börja med en fråga. Dina inlägg där du antar saker om andra forummedlemmar säger mer om dig än om andra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-14 17:27

Innan det bli mer tjafs; hauteparleur antar en viss sak baserat på vad HarryUp säger , jag tycker inte det är tal om lögn eller inte så långt.

Jag blir också nyfiken på vilka som det ev. blindtestats emellan, men jag misstänker att det inte finns någon dokumentation från det (för då hade det antagligen kommit fram tidigare i tråden).

HarryUp är välkommen att berätta mer om detta oavsett.

---

Jag har för egen del aldrig gjort gällande att SL-1200 mfl skulle vara det absolut bästa som går att få till i skivspelarväg. Det jag mest varit intresserad av är att få svart på vitt huruvida den är en duglig hifi-spelare eller inte - och att de som envetet hävdat att den inte duger hänvisar till annat än egna subjektiva uppfattningar eller valda sanningar.

Naturligtvis kan ingen ställa krav på några bevis hit eller dit, men jag vill gärna se nåt mer övertygande än vad som hittils kommit fram.

Personliga redogörelser respekteras av mig fullt för vad de är, d.v.s. just personliga redogörelser.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 17:31

petersteindl skrev:
HauteParleur skrev:

Har han dokumenterat blindtestet ordentligt så är det ju lätt för honom att bevisa att han inte gör det.

Så du menar att Harryup måste ha dokumenterat sina blindtester ordentligt samt visa dokumentationen för dig, annars är Harryup en lögnare. Är det så? I vilken typ av samhälle lever du i?

Nej HauteParleur, så enkelt går det inte. Om du anser att någon ljuger så måste du ha belägg för din anklagelse. Innocent until proven guilty. Det åligger åklagaren att bevisa att den anklagade är skyldig. Du måste ha stött på många problem i ditt liv om alla måste bevisa med dokumentation att det de säger är sanning. Du får allt ta och bevisa att de ljuger innan du kommer med sådana anklagelser. Bevisbördan angående lögn är helt och hållet din.

Mvh
Peter

Peter tagga ned lite.

Harryup kommer med påståenden som är väldigt underliga som

Harryup skrev:
"Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven"

Om Harryup inte har hört någon bra direktdriven skivspelare så kan man ju fråga sig om det beror på att han inte orkat leta upp någon sådan som definitivt finns eller om det helt enkelt är så att han gått på den gamla myten att remdrivna allid är bättre än direktidrivan skivspelare. En myt ofta spridd av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.

Sen kan man ju säga att om Harryup vore konsekvent så skulle han ju inte säga att direktdriften inte har någon betydelse när det verkar vara det han hakar upp sig på.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 17:36

Harryup skrev:Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.

Du har alltså inget specifikt blindtest att referera till?

Återigen detta subjektiva från remdriftsskivspelarhandlare som påstår att de inte hört några bra direktdrivna skivspelare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 17:59

HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:
HauteParleur skrev:

Mvh
Peter

Peter tagga ned lite.

Harryup skrev:
"Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven"

Om Harryup inte har hört någon bra direktdriven skivspelare så kan man ju fråga sig om det beror på att han inte orkat leta upp någon sådan som definitivt finns eller om det helt enkelt är så att han gått på den gamla myten att remdrivna allid är bättre än direktidrivan skivspelare. En myt ofta spridd av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.

Sen kan man ju säga att om Harryup vore konsekvent så skulle han ju inte säga att direktdriften inte har någon betydelse när det verkar vara det han hakar upp sig på.

Varför skall jag tagga ner? Finns ingen anledning som jag ser det. Det åligger dig att tagga ner. Du får väl presentera dokumentation på dina blindtester innan du kräver det av andra.

Du påstår nu att det är en gammal myt att remdrivna skivspelare alltid skulle vara bättre än direktdrivna. Jag har aldrig hört denna myt. Är det en myt? Sedan skriver du att myten spreds av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.

Du menar alltså att samtliga skivspelartillverkare under alla betingelser vad det än vara må skulle bygga direktdrivna skivspelare om de hade kunskap och finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare. Är du säker på att du inte har en ganska smal bild av hur verkligheten ser ut?

Har drivsätt någon betydelse? Betydelse för vad? Om det har betydelse för DJ? Troligtvis ja. Troligtvis inte för ljudet under förutsättning att det slutgiltiga lyssningsresultatet är identiskt lika. I slutändan är det resultatet som har betydelse och det går att minimera rumble och wow and flutter och akustisk och mekanisk återkoppling med olika drivsätt.

En direktdriven skivspelare som jag hört låta bra är Goldmund. Jag har lyssnat på många direktdrivna och remdrivna skivspelare och mekat med skivspelare från 1969 till 1990 ungefär.

Jag har redogjort för de mätningar som en gång gjordes och det räcker för mig. Det finns även mätningar gjorda på Goldmund om jag inte missminner mig. Den hade sina problem.

Personligen så tycker jag att SME-spelaren verkar bäst av de mätningar jag sett. Jag har dock aldrig lyssnat på någon uppspelning med SME-spelare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-14 17:59

Nu skall jag vara så tydlig jag kan vara tror jag;
Vid jämförelser av skivtallriksvikter osv och även arten av direktdrift så har det ingen betydelse för det går inte att ändra på. (Finns lite tillbehör att hänga på men det går ju på alla så det ändrar bara förhållandet marginellt)
Man får lyssna på spelaren som den är, sen om tallriken väger 2348g eller 2109g bryr jag mig inte om. Det är som det är. Så innehållet spelar ingen roll vid jämförelser av innehåll.
Däremot skall man lyssna på helheten för det är så den används.
Och eftersom det är lyssningar så lär dom inte bli annat än subjektiva.
Vare sig dom är blinda eller inte.

Självklart dokumenterade vi inget då det var ett kontinuerligt arbete för oss och ingen vetenskaplig test.

Däremot kan jag säga att jag skulle inte nöja mig med ett exemplar mot ett annat i test. Det säger lite om vad modellen är kapabel till.
Ställ 10 likadana mot varandra och du kommer definitivt höra skillnader mellan olika ex.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 18:14

HauteParleur skrev:
Harryup skrev:Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.

Återigen detta subjektiva från remdriftsskivspelarhandlare som påstår att de inte hört några bra direktdrivna skivspelare.

Ja, det kanske ligger något i det.

Jag förmodar att du menar "direktdrivna skivspelare som låter bra".

I så fall, menar du att Harryup måste skriva att han hört bra direktdrivna skivspelare? Anser du, HauteParleur, att det med emfas är ett nödvändigt tvång att Harryup skriver att han hört direktdrivna skivspelare låta bra oavsett om han gjort det eller inte?

Låt säga att Harryup skulle ljuga för dig och säga att han hört direktdrivna skivspelare låta bra, skulle du då tro honom? Det blir ju kontentan av dina resonemang.

Jag tror det är få personer i Sverige om ens någon som satt ihop fler skivspelare än Harryup. Han har större och bredare erfarenhet än många andra och han står för sina erfarenheter oavsett om du gillar det eller inte. Anser du det vara dåligt av Harryup? Menar du att det vore bättre att Harryup inte stod för sina erfarenheter?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 18:22

petersteindl skrev:Varför skall jag tagga ner?

För att du överreagerar. Ordet diva kommer jag osökt att tänka på.

petersteindl skrev:Finns ingen anledning som jag ser det. Det åligger dig att tagga ner. Du får väl presentera dokumentation på dina blindtester innan du kräver det av andra.

Jag är inte den som har avfärdat 1000-tals olika skivspelare på ett bräde med att de inte låter bra på grund av de är direktdrivna.

petersteindl skrev: påstår nu att det är en gammal myt att remdrivna skivspelare alltid skulle vara bättre än direktdrivna. Jag har aldrig hört denna myt. Är det en myt? Sedan skriver du att myten spreds av remdriftsskivspelartillverkare som då inte hade kunskap eller finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare.

Du menar alltså att samtliga skivspelartillverkare under alla betingelser vad det än vara må skulle bygga direktdrivna skivspelare om de hade kunskap och finanser och resurser att tillverka konkurrenskraftiga direktdrivna skivspelare. Är du säker på att du inte har en ganska smal bild av hur verkligheten ser ut?

Nej det är ju rätt talande att de som mest försvarat remdriftsskivpelare och kritisetat direktdrivna på mer elelr mindre osakliga grunder är de som nästan uteslutande bara sålt remdrivna skivspelare.

Att dra igång en produktion av direktdrivna skivspelare var förr i tiden oftast ofantligt mycket dyrare än att tillverka remdrivna skivspelare som kunde göras i mindre antal åt gången..

petersteindl skrev:En direktdriven skivspelare som jag hört låta bra är Goldmund. Jag har lyssnat på många direktdrivna och remdrivna skivspelare och mekat med skivspelare från 1969 till 1990 ungefär.

Så du har bara hört en direktdriven skivspelare låta bra under 21 år? Kul för dig.
Kul också att de flesta vinylskivor är graverade med direktdrift.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 18:28

petersteindl skrev:
HauteParleur skrev:

I så fall, menar du att Harryup måste skriva att han hört bra direktdrivna skivspelare? Anser du, HauteParleur, att det med emfas är ett nödvändigt tvång att Harryup skriver att han hört direktdrivna skivspelare låta bra oavsett om han gjort det eller inte?

Låt säga att Harryup skulle ljuga för dig och säga att han hört direktdrivna skivspelare låta bra, skulle du då tro honom? Det blir ju kontentan av dina resonemang.

Jag tror det är få personer i Sverige om ens någon som satt ihop fler skivspelare än Harryup. Han har större och bredare erfarenhet än många andra och han står för sina erfarenheter oavsett om du gillar det eller inte. Anser du det vara dåligt av Harryup? Menar du att det vore bättre att Harryup inte stod för sina erfarenheter?

Nej vi vet ju alla att det är svårt att lära gamla hundar att sitta men det är ju fånigt och inte med sanningen överrensstämmande av honom att påstå att han aldrig hört en direktdriven skivspelare låta bra.

I ett ordentligt blindtest är jag övertygad om att han inte 100% eller ens lite mer ö 50% skulle kunna sätta vilken skivspelare som är rem eller direktdriven. Men i ett öppet test så skulle han såklart klara 100% om man nu inte maskerar en Thorens som en 1200.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-14 18:33

Det är svårt att balansera rent språkligt mellan kategoriska sanningar och egna erfarenheter. Å andra sidan är det åtminstone för mig klart att HarryUp talar om egna erfarenheter.

Sedan är det väl ingen som anklagat någon för "lögn" (i.e. tagga ner osv :) ) utan det rörde sig om (felaktiga) antaganden.

Nog om detta! :)

Det jag har svårast för är när vissa personer säger att "det kan vem som helst höra" (hur dålig SL-1200 / direktdrift är) - när det samtidigt finns massor av berättelser om folk som uppenbarligen INTE kunnat höra dessa uppenbara brister. Jag får inte detta att gå ihop.

Det är ingen som påstår att "vem som helst kan höra" att SL-1200 är en fullt habil hifi-spelare (om än inte superbra). Vad beror det på?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-14 18:35

Ja, lägg ned och kom in i 80-talet! :twisted:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2013-08-14 18:46

HauteParleur skrev:Peter tagga ned lite.

Harryup skrev:

Jag har aldrig hört någon riktigt bra direktdriven vinylsvarv heller. Hur kan det vara väldigt underligt? :lol:

Därmed påstår jag inte att det inte finns, eller att välljud skulle kräva något annat än direktdrift.

Jag gav ca 12000 för thorens-kombon när jag köpte nytt (hade väl bra kontakter) och sl-1200 med samma pickup som till thorens kostade runt 5000, så sett till vad jag betalade på den tiden fick man mycket mer välljud för pengarna med Thorens/SME, inte jämförbart.

Edit: Eller jo, det har jag ju visst, haha. Goldmund studietto låter klart bra. Minnet är kort men bra. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 18:51

HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:
HauteParleur skrev:

Nej vi vet ju alla att det är svårt att lära gamla hundar att sitta men det är ju fånigt och inte med sanningen överrensstämmande av honom att påstå att han aldrig hört en direktdriven skivspelare låta bra.

I ett ordentligt blindtest är jag övertygad om att han inte 100% eller ens lite mer ö 50% skulle kunna sätta vilken skivspelare som är rem eller direktdriven. Men i ett öppet test så skulle han såklart klara 100% om man nu inte maskerar en Thorens som en 1200.

Då jag läser din text så kan jag knappast anse att jag överreagerar.

Jag försvarar en persons rätt att få kunna stå för sina erfarenheter.

HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:Varför skall jag tagga ner?

För att du överreagerar. Ordet diva kommer jag osökt att tänka på.

petersteindl skrev:Finns ingen anledning som jag ser det. Det åligger dig att tagga ner. Du får väl presentera dokumentation på dina blindtester innan du kräver det av andra.

Jag är inte den som har avfärdat 1000-tals olika skivspelare på ett bräde med att de inte låter bra på grund av de är direktdrivna.

...

Om du söker en diva så får du titta i spegeln. Det är inte divor som försvarar andras rätt att uttrycka sina erfarenheter. Det är åklagare som vill stå oemotsagda som har tagit sig divalator. Jag försvarar inte ens min egen rätt, däremot en annans persons rätt. Du verkar inte gilla det. Och då har man av dig som åklagare blivit till diva. Läser du vad du själv skriver? Du vidhåller att Harryup ljuger utan att ha belägg för det och utan att kunna visa på något som skulle styrka det du insinuerar.

Jag ger dig ett gott råd. Be Harryup om förlåtelse och lägg ner. Jag säger det i all välmening.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-08-14 20:14

Max_Headroom skrev:Good evening muzak-lovers!

Nu kommer lite ljudförsök som jag har gjort. Håll i er, det är mässjazz! Hoppas det låter bättre på mässorna än det gör när jag varit framme, he he.

Muzak: Tom Rotella Band, DMP Cd-460, Spår 1 (det gäller att ha stelopererad musik med bra inspelning. Detta uppfyller kraven.)
Ljudmaskin: AKAI S5000
Controller: Korg Trinity
Settings: LFO 1: Rate 84, modwheel 26. LFO 2: Rate 15, modwheel 26.
Båda LFOerna styr pitch

Ljudkort: Roland UA-25EX
Mjukvara: Sonic Sound Forge

Edit: Dom första 15 sekundrarna går opåverkade. Så ökar jag fremvensmoduleringen eftersom under ca 10 sekunder. Så håller jag kvar ca 10 sekunder och släpper ca 35 sekunder in i låten. Efter ytterligare 10 sekunder trycker jag på igen under sista 5-10 sekundrarna. /Edit

¤ FM-84 är frekvensmodulering med ca 16 Hz (jämförde "på örat" med en signal skapad direkt i Sound Forge, AKAIen har bara 0-100 och det säger inget om Hz. Den som är intresserad får läsa den tekniska manualen. Den finns på Nätet.)
¤ FM-15 är ca 0,5 Hz. Inställt på samma sätt som ovan.
¤ FM-84+15 är båda LFOerna aktiva.
¤ FM-phwxxed-up.mp3 är "lite mer svaj än vad som kanske är lämpligt". Med på skoj, därför är det en mp3a så ni slipper ladda hem 8Mb extra med mög.
¤ TR-org.wav är rippen på skivan, rippad med sound forge.

Filerna är på knappt 9Mb, utom mp3an...

TR-org.wav
FM-84.wav
FM-15.wav
FM-84+15.wav
FM-phwxxed-up.mp3

16 Hz moduleringen är mer hörbar hos mig än 0.5 Hz. Vilka ungefärliga % moduleringar innebär detta?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 20:17

petersteindl skrev:Läser du vad du själv skriver? Du vidhåller att Harryup ljuger utan att ha belägg för det och utan att kunna visa på något som skulle styrka det du insinuerar.

Jag ger dig ett gott råd. Be Harryup om förlåtelse och lägg ner. Jag säger det i all välmening.

Nej du och Harryup borde istället be mig om ursäkt eftersom jag hade rätt.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 21:34

Här är en intressant sida för de som är intresserade av bra skivspelare och de som slentrianmässigt dissar direktdrivna skivspelare borde kolla in.
http://www.oocities.org/de/bc1a69/index_eng.html

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-08-14 22:19

Ett problem för direktdriften är att det var en teknik som främst användes av japanska tillverkare medan europeiska använde mellanhjul som snabbt övergick till remdrift. Det fanns starka marknadskrafter som påverkade debatten i Europa i och med t.ex. Thorens, Dual och framförallt Linn som var hårda i sin marknadsföring.

Eftersom en hel del tidningar/recensenter kom att ställa sig på Linn LP12´s sida och helgonförklara den blev det omöjligt att sälja en direktdriven spelare riktad mot high end marknaden. Det innebar också att en stor del av dom bästa direktdrivna spelarna aldrig kom till Europa och dom få som gjorde levde enbart i katalogernas värld.

Snart ska jag dra igång min remdrivna spelare och lyssna på lite musik.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 22:42

Vinylcalle skrev:Ett problem för direktdriften är att det var en teknik som främst användes av japanska tillverkare medan europeiska använde mellanhjul som snabbt övergick till remdrift. Det fanns starka marknadskrafter som påverkade debatten i Europa i och med t.ex. Thorens, Dual och framförallt Linn som var hårda i sin marknadsföring.

Eftersom en hel del tidningar/recensenter kom att ställa sig på Linn LP12´s sida och helgonförklara den blev det omöjligt att sälja en direktdriven spelare riktad mot high end marknaden. Det innebar också att en stor del av dom bästa direktdrivna spelarna aldrig kom till Europa och dom få som gjorde levde enbart i katalogernas värld.

Omöjlligt var det väl inte? Det fnns ju bevisligen en del sådana exklusiva spelare i användning och i omlopp i Europa men de såldes inte i några större mängder per tillverkare och modell mest på grund av pris men detsamma gäller ju även exklusiva remdrivna skivspelare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-15 00:03

Vinylcalle skrev:Ett problem för direktdriften är att det var en teknik som främst användes av japanska tillverkare medan europeiska använde mellanhjul som snabbt övergick till remdrift. Det fanns starka marknadskrafter som påverkade debatten i Europa i och med t.ex. Thorens, Dual och framförallt Linn som var hårda i sin marknadsföring.

Snart ska jag dra igång min remdrivna spelare och lyssna på lite musik.

MvH Carl

Du glömmer 2 skivspelare. Den ena är AR, den andra är Goldmund.

AR var först ut och är urtypen för remdriven skivspelare med flytande upphängning. Detta var första halvan av 60-talet. Först därefter kom de andra. I mätningar låg AR i absolut översta skikt vad gäller lågt svaj och flutter och låg återkoppling och lågt rumble. Efterföljarna visade sig vara sämre. Problemet med AR var att deras tonarm var standard och enda tonarm och den var inte ett under av precision och svår att matcha med olika pickuper.

I slaget om direktdrift kontra remdrift var Goldmund direktdriftens riddare och Linn var remdriftens. Det här var på 70-talet och Goldmund förlorade mycket på att den helt enkelt var för dyr men tillgänglighet och service spelade också roll.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-15 00:11

HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:Läser du vad du själv skriver? Du vidhåller att Harryup ljuger utan att ha belägg för det och utan att kunna visa på något som skulle styrka det du insinuerar.

Du ihärdar i dina anklagelser. Fram med bevis istället och ävenså undrar jag om det är forumpraxis att anklaga personer för lögn och speciellt utan att ha något att komma med. Jag undrar varför du väljer just den vägen i din debatteknik. Ett vanligt skäl är då den egna retoriken i sakfrågorna tryter.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 00:22

petersteindl skrev:
HauteParleur skrev:

Du ihärdar i dina anklagelser. Fram med bevis istället och ävenså undrar jag om det är forumpraxis att anklaga personer för lögn och speciellt utan att ha något att komma med. Jag undrar varför du väljer just den vägen i din debatteknik. Ett vanligt skäl är då den egna retoriken i sakfrågorna tryter.

Mvh
Peter

Eftersom Harryhup några inlägg tidigare faktiskt mindes att han hört en bra direktdriven skivspelare så faller en stor del av din retorik rätt platt.Jag tror dessutom att han har hört flera välljudande direktdriva skivspelare än den han nämnde.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-08-15 00:47

Man bör unna sig två skivspelare, t ex en direktdriven SL 1200 och en remdriven Thoréns eller rega. Det är väldigt roligt med skivspelare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-15 00:50

CODY skrev:Man bör unna sig två skivspelare, t ex en direktdriven SL 1200 och en remdriven Thoréns eller rega. Det är väldigt roligt med skivspelare.

Menar du verkligen att man ska nöja sig med två...??? :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 00:53

Kan ni skippa den diskussionen nu? HarryUp har för länge sen klarlagt att HauteParleurs antagande var felaktigt. Kan det räcka med det, tack?

Som TS har jag klarlagt att denna tråd skapades specifikt för att få fram objektiva belägg för att en viss skivspelare antingen är undermålig som hifi-spelare alt. att den inte är det.

Att dividera om personliga redogörelser gör ingen gladare, allra minst mig.

jag kanske skulle skapat en poll istället - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ...... :roll:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-08-15 00:54

Riaa-steg brukar ju brusa också.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-08-15 01:00

phloam skrev: - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ...... :roll:

Den tillverkades och såldes för HiFi-marknaden väl, men kärleken var inte besvarad. Men man omfamnades av den nya unga trendiga killen från stan. David Jones?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 01:26

Objektivisten skrev:
phloam skrev: - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ...... :roll:

Den tillverkades och såldes för HiFi-marknaden väl, men kärleken var inte besvarad. Men man omfamnades av den nya unga trendiga killen från stan. David Jones?

Precis - den var från början (SL-1200) en hifi-spelare som alla andra. Förutom omfamnad av DJ's så var den med och skapade scratching i rollen som musikintrument..! Så väldigt o-hifimässigt! :)

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 01:28

Objektivisten skrev:

Den tillverkades och såldes för HiFi-marknaden väl, men kärleken var inte besvarad.

var den inte? Någon miljon av dessa skivspelare såldes ändå till hifientusiaster.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 01:30

HauteParleur skrev:
Objektivisten skrev:

Den tillverkades och såldes för HiFi-marknaden väl, men kärleken var inte besvarad.

var den inte? Någon miljon av dessa skivspelare såldes ändå till hifientusiaster.

Jo men relativt m.a.p. hur många som sedan sålts till DJ-bruk sett så kanske det var försvinnande få som köpt den för hifi-bruk :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi