...vänja sig vid kommunala transporter i 3-12 månader??
Oj, ska länsstyreslsen besluta om spärrtid? Been there...

Moderator: Redaktörer
Baltazar skrev:...vänja sig vid kommunala transporter i 3-12 månader??
Oj, ska länsstyreslsen besluta om spärrtid? Been there...
Baltazar skrev:Haha, jag läste lite slarvigt märkte jag
Tråkigt att det bara blidde en endaste nubbe. Om du nu ville ha fler vill säga![]()
Mvh
MorganM skrev:Dags att väcka tråden.
Finns det idag bra/välljudande klass D steg för drivning av basar?
Tänkte om utvecklingen gått framåt på 10år.
IngOehman skrev:MorganM skrev:Dags att väcka tråden.
Finns det idag bra/välljudande klass D steg för drivning av basar?
Tänkte om utvecklingen gått framåt på 10år.
Intressant frågeställning...
Den antyder att det inte fanns goda KlassD-förstärkare för drivning av basar för 10 år sedan.
Min uppfattning är de fanns redan då.
Den utveckling som varit de senaste 10 åren har, enligt min uppfattning, varit att KlassD-förstärkarna blivit bättre på lite högre frekvenser, och att de idag i några fall är rätt så bra upp till flera kHz, medan de bästa för 10 år sedan var bra bara upp till max 1 eller 2 kHz. De bästa av idag har blivit typ ett par-tre gånger bättre. Ur vissa aspekter har de bästa faktiskt blivit bra hela vägen upp till 20 kHz.
Alla de allra bästa KlassD-förstärkare jag känner idag har dock en sak gemensamt - de inte är digitala.
De är analoga switchade konstruktioner. Enkla switch-förstärkare brukar fungera bäst om de är triangelkomparerande, medan det går att nå ännu bättre prestanda med frisvängande konstruktioner, men det är också besvärligare att få sådana att inte bete sig illa nära och över klippnivå.
Vh, iö
Morello skrev:Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.
MorganM skrev:Morello skrev:Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.
Ok,bra.
Jag kommer dela basen vid 63/80hz med 36db branthet.
MorganM skrev:Morello skrev:Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.
Ok,bra.
Jag kommer dela basen vid 63/80hz med 36db branthet.
IngOehman skrev:Jag kan väl säga att det förvånar mig lite, givet de relativt låga priser som moduler arbetande med switchteknik betingar, att så få riktigt billiga "färdiga i låda"-switchförstärkare säljs till ett motsvarande bra pris. De flesta kostar ungefär lika mycket som KlassAB-förstärkare med ungefär samma uteffekt.
mucke skrev:Har sänkt min elförbrukning med 1200 per månad
mucke skrev:Har sänkt min elförbrukning med 1200 per månad