Hur dåliga är "digitala" förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-06-29 23:22

...vänja sig vid kommunala transporter i 3-12 månader??

Oj, ska länsstyreslsen besluta om spärrtid? Been there... :?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-29 23:34

Baltazar skrev:
...vänja sig vid kommunala transporter i 3-12 månader??

Oj, ska länsstyreslsen besluta om spärrtid? Been there... :?

Det var ju mer ett allmänt förslag till vad normalsvensken kan ha att tänka på i dessa tider. Själv är jag gift och har den vägen åldriga släktingar, så min midsommar inskränkte sig till en (1!) nubbe...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-06-29 23:45

Haha, jag läste lite slarvigt märkte jag :oops:

Tråkigt att det bara blidde en endaste nubbe. Om du nu ville ha fler vill säga :wink:

Mvh

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-30 01:16

Baltazar skrev:Haha, jag läste lite slarvigt märkte jag :oops:

Tråkigt att det bara blidde en endaste nubbe. Om du nu ville ha fler vill säga :wink:

Mvh

Jo, lättöl och nubbe är gott, men bara om antalet nubbar är ca 5 eller så.

Starkare öl än lättöl är inte gott ihop med nubbe.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

MorganM

Re: Hur dåliga är

Inläggav MorganM » 2016-04-01 22:34

Dags att väcka tråden ;).

Finns det idag bra/välljudande klass D steg för drivning av basar?

Tänkte om utvecklingen gått framåt på 10år.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-01 23:15

Kör med Hypex NCore 400 mono till mina px. Funkar helt OK! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-01 23:59

MorganM skrev:Dags att väcka tråden ;).

Intressant frågeställning...

Den antyder att det inte fanns goda KlassD-förstärkare för drivning av basar för 10 år sedan.

Min uppfattning är de fanns redan då.

Den utveckling som varit de senaste 10 åren har, enligt min uppfattning, varit att KlassD-förstärkarna blivit bättre på lite högre frekvenser, och att de idag i några fall är rätt så bra upp till flera kHz, medan de bästa för 10 år sedan var bra bara upp till max 1 eller 2 kHz. De bästa av idag har blivit typ ett par-tre gånger bättre. Ur vissa aspekter har de bästa faktiskt blivit bra hela vägen upp till 20 kHz.

Alla de allra bästa KlassD-förstärkare jag känner idag har dock en sak gemensamt - de inte är digitala.

De är analoga switchade konstruktioner. Enkla switch-förstärkare brukar fungera bäst om de är triangelkomparerande, medan det går att nå ännu bättre prestanda med frisvängande konstruktioner, men det är också besvärligare att få sådana att inte bete sig illa nära och över klippnivå.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-04-02 08:24

IngOehman skrev:
MorganM skrev:Dags att väcka tråden ;).

Intressant frågeställning...

Den antyder att det inte fanns goda KlassD-förstärkare för drivning av basar för 10 år sedan.

Min uppfattning är de fanns redan då.

Den utveckling som varit de senaste 10 åren har, enligt min uppfattning, varit att KlassD-förstärkarna blivit bättre på lite högre frekvenser, och att de idag i några fall är rätt så bra upp till flera kHz, medan de bästa för 10 år sedan var bra bara upp till max 1 eller 2 kHz. De bästa av idag har blivit typ ett par-tre gånger bättre. Ur vissa aspekter har de bästa faktiskt blivit bra hela vägen upp till 20 kHz.

Alla de allra bästa KlassD-förstärkare jag känner idag har dock en sak gemensamt - de inte är digitala.

De är analoga switchade konstruktioner. Enkla switch-förstärkare brukar fungera bäst om de är triangelkomparerande, medan det går att nå ännu bättre prestanda med frisvängande konstruktioner, men det är också besvärligare att få sådana att inte bete sig illa nära och över klippnivå.

Vh, iö

När det gäller klass D slutsteg,så ligger ofta S/N-ratio A-vägt på C:a 92-98db.är det något man hör om man använder det till basar.Tänkte om det brusar från baselementet?
Frågar eftersom det gäller ett bilslutsteg,där man sitter ganska nära bas elementen.

Steget det gäller är ett Dls CC_1000.
Länk:
http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1116
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-02 08:26

Beror ju på hur hög känslighet det är på högtalarna du har :)

Har dom en hög känslighet så är chansen större att du hör brusgolvet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-02 12:10

Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-04-02 13:46

Morello skrev:Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.

Ok,bra :) .

Jag kommer dela basen vid 63/80hz med 36db branthet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-02 13:57

MorganM skrev:
Morello skrev:Brusets densitet ökar typiskt med frekvens och eftersom basarna fungerar som LP-filter, torde störnivån bli mycket låg i de flesta fall.

...fast det filtret sitter nog före slutsteget?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 16:08

Precis, men den filtrering som Morello åsyftade var nog den som själva basmodulen, i kraft av sitt förmodat stora baselement, utgör. Får vi väl förmoda.

Det finns dock basmoduler som sträcker sig rejält högt upp i frekvens och som spelar väldigt resonant där uppe också.

Även om det inte i sig hörs då det elektroniska delningsfiltret har tagit ned nivån på musiksignalen där, så kan det påverka hur man uppfattar eventuellt förstärkarbrus. I det flesta fall tror jag inte att bruset från KlassD-förstärkare är något problem för basmodulbruk dock.

Men som flera har påpekat tidigare i tråden - klassD-förstärkare är olika, så även om bristfällig ljudkvalitet i högfrekvensregistret är en gemensam nämnare så är graden av dålighet därvidlag väldigt olika (tror t ex att rätt så få som lyssnar på en liten BRIK från Kjell & Kompani kan undgå att bli imponerade) och när det gäller andra egenskaper så kan switchförstärkarna skilja sig åt ännu mera. Så att dra alla över en kam är inte lämpligt. Även om det finns de som är fantastiskt bra för basmoduldrivning så finns det även de som är direkt olämpliga för det.

- - -

Och bara så ingen uppfattar att jag talar illa om principen - det är min bestämda uppfattning att KlassD-förstärkare principiellt är överlägsna både KlassAB och KlassA på flera punkter. De levererar mera effekt per krona, de är fysiskt mindre per effekt och de går avsevärt mycket kallare per levererad effekt.

I lågfrekvensområdet (säg under några kHz) finns det heller inte hinder för att nå enastående goda prestanda (bandbredd ned till DC, fantastiskt låg distorsion, hög dämpfaktor/låg utimpedans...) men det beror på vilken specifik teknologi man valt att bygga med.

Även i KlassD-världen finns potentiella svårigheter för lågfrekvensbruk. Rail-pumping är ett potentiellt problem (som gör att de inte fungerar alls för extremt LF-bruk) och ett annat är hur steg av KlassD-typ klipper. Vissa har klippbeteenden som är så besvärande att de bör förses med ett mjukklippningssteg före förstärkaren, som tillser att förstärkaren aldrig bringas i klippning.

Men de bästa KlassD-förstärkarna, optimalt använda, är idag menar jag, oslagbara för drivning av basmoduler. Tyvärr är sådana optimalt realiserade KlassD-förstärkare dock väldigt sällsynta. Det tycker jag är lite synd.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-04-02 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-02 16:25

IÖ,
har du någon du testat som du uppfattar som väldigt lite dålig och med lite hygglig effekt för att driva basar?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 16:57

Jag har uppfattat de flesta som väldigt bra (förstår inte riktigt syftet med att kalla det "väldigt lite dåligt" även om det förvisso är fysikaliskt rimligt att skriva så) för basdrivning. I lågfrekvensområdet är många KlassD-förstärkare väldigt, väldigt felfria.

- - -

Är även oklar över vad ditt "lite hygglig effekt" betyder. Menar du att effekten kan få vara liten men att det skall låta bra, eller menar du helt enkelt "mycket effekt", eller kanske "ganska mycket"?

Oavsett vilket så finns det KlassD-förstärkare i många olika effektklasser, och vad som är lite för en person kan vara mycket för en annan, inte bara för personen utan för basmodulen som skall drivas.

Vad betyder det att effekten är "lite hygglig" för dig?

25 W? 50 W? 100 W? 200 W? 400 W? 800 W? 1,6 kW? 3,2 kW?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-04-02 17:07

Menar ungefär 300-400w bra upp till i vart fall 500-600Hz.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-02 17:59

Typ de flesta som levererar den effekten skulle jag säga.

Själv skulle jag gärna ha Hypex UCD700 moduler kopplade så att två moduler används per kanal. Men det blir så dyrt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 18:07

Då finns det många att välja mellan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-04-02 20:38

Nyss inkommen från en dag med svedjning (luktar inte gott) men jag slår ett slag för Rotel 1572. Vet att den kanske är lite dyr men den funkar och låter (enligt mig) helt ok till basarna. Dock min förra basförstärkare (Denon 275 ?(2x150) w var inte dålig den heller. Ville inte ha någon PA-försttärkare om det är någon som undrar. Blir en till 1572 lite senare till nya basarna. :D

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-04-02 22:05

MorganM skrev:

Glömde skriva att jag delar aktivt i cd spelaren innan signalen skickas vidare till steget.

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-04-02 22:06

Ska bli intressant att utröna/höra hur mitt första klass D steg låter till basar (bil).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 22:07

Jag kan väl säga att det förvånar mig lite, givet de relativt låga priser som moduler arbetande med switchteknik betingar, att så få riktigt billiga "färdiga i låda"-switchförstärkare säljs till ett motsvarande bra pris. De flesta kostar ungefär lika mycket som KlassAB-förstärkare med ungefär samma uteffekt.

Underligt och synd, tycker jag.

Dessutom marknadsförs de ofta som om de inte skiljer sig på något sätt alls. De framställs vara ytterligare en förstärkare bara, och inte sällan är det till och med lite svårt att få reda på om en förstärkare arbetar i någon sorts KlassD eller inte.

Vissa förstärkartillverkare har till och med bytt från KlassAB till KlassD i sitt modellprogram utan att signifikant ändra varken höljet eller ens förstärkarens namn! :o Jag tycker det är dumt/synd eftersom en KlassD-förstärkare så ofta är ett bättre val för basmoduler, och det motsatta för det mesta är sant för drivning av registret hela vägen upp till och med diskanten. Inte så att det är den enda faktorn, men då förstärkarna inte ens mäts på samma sätt går ju inte prestanda att jämföra baserat på siffror för deras distorsion. Då blir plötsligt information om arbetsprincipen viktigare att få veta. Och egentligen tycker jag att de olika sorters KlassD skiljer sig från varandra så mycket att även mera detaljerad information om arbetssättet i en specifik förstärkare vore av godo. Självklart inte för alla, men för dem som vet vad dessa saker betyder för beteendet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-04-02 22:28

IngOehman skrev:Jag kan väl säga att det förvånar mig lite, givet de relativt låga priser som moduler arbetande med switchteknik betingar, att så få riktigt billiga "färdiga i låda"-switchförstärkare säljs till ett motsvarande bra pris. De flesta kostar ungefär lika mycket som KlassAB-förstärkare med ungefär samma uteffekt.

Jag tycker också detta är märkligt. Kan det vara något som gör att kompakta, lätta och billiga steg med hög uteffekt av någon anledning blir svåra att sälja? Påminner de kanske folk för mycket om kassa små kompaktanläggningar på 2x10W som marknadsförs med "500W music power" och annat sånt trams?
De dyrare färdiga klassD-stegen är ju ofta ganska stora också, men lyfter man på locket är det ganska tomt inuti. Dvs det verkar som att de medvetet är byggda större (och antagligen tyngre) än nödvändigt.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-04-02 22:49

D klass förstärkare har väll blivit standard på biograferna nu när man behöver allt högre ljudnivåer på biograferna.

http://www.videvox.se/wp-content/upload ... t_revB.pdf

Själv har jag slutat att gå på bio och föredrar att se film i en hembiograf med rejäla traffosar i slutstegen!
Blir det inte allt vanligare att hemmabioförstärkare bygger på D slutsteg`?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-02 23:03

De hemmabioförstärkare jag har testat har praktiskt taget undantagslöst varit KlassAB, men jag vet att det finns några som använder KlassD. En sådan har jag testat, och den var förfärligt. Fruktansvärt mycket sämre än KlassD KAN vara.

När det gäller biografer så är värdet man KlassD inte så stort som man kanske kan tro, eftersom verkningsgraden för KlassAB närmar sig KlassD mer och mer ju starkare man spelar, och spelar man svagt så må verkningsgraden vara rätt så låg, men det gör inte så mycket när uteffekten är låg. Värst är det när man spelar sisådär 2/3 av full uteffekt (det är mera komplex än så eftersom det beror på vågformerna som spelas också, men jag hoppas att förenklingen kan ursäktas) och då är en KlassD-konstruktion ungefär dubbelt så effektiv som en KlassAB-konstruktion. Vid högre effekt (som betyder en större effektförbrukning i båda fallen) så närmar sig KlassAB KlassD.

Så kanske kan man säga att KlassD är mest värt när stora höljen med kylflänsar eller fläktar av något skäl är väldigt oönskat, trots att väldiga effekter behövs, och när man spelar väldigt, väldigt svagt nästan hela tiden? Så många biografer använder än idag KlassAB, men KlassD tränger sig absolut in på den marknaden. För allt utom för de högsta frekvenserna tycker jag det är helt okej. Men kanske lite onödigt?

Vh, iö

- - - - -

PS. Man behöver inte högre ljudnivåer på biograferna nu än tidigare. Sedan i varje fall början av 80-talet har maximala ljudtrycken styrts mycket noggrant av standarden, genom att film absolutnivåkodas, det vill säga själva inspelningssystemet KAN bara koda ljud upp till en viss ljudtrycksnivå, så överstyr det.

Sen kan det förstås gå trender i hur man använder systemet och medelljudtrycket kan ändras beroende på olika moden ser ut.

De senaste åren har t ex filmbranschen drabbats av något som i varje fall i viss grad påminner om loudness war, alltså att filmerna blir allt högjuddare. :(

Men - då biograferna i hög grad har tröttnat på det och som motreaktion oftast spelar filmerna svagare än standarden idag (för att skona biobesökarnas stackars öron) så har faktiskt konsekvensen blivit att ljudsystemen idag kan klara sig med att skapa lägre maxljudtryck än för 10-20 år sedan. :o Bara medelvärdet har ökat. :(

Det är en mycket tråkig utveckling, även om den betyder att man möjligen klarar sig med lite mindre förstärkare.

Användarvisningsbild
mucke

Inläggav mucke » 2016-04-05 02:11

Jag har slutat att läsa om hur det mäter och hit och dit.
Jag går efter mina öron och hur jag upplever hur det låter.
Vad resulterade detta i ?
Jo, jag sålde mitt rotel rb 1590 slutsteg och köpte ett rotel rb 1572 slutsteg och saknade inte så mycket faktiskt.
Konstigt ?
Vad vet jag.
Men, p.g.a skenande elförbrukning var jag tvungen att göra nått.
Tänkte att ok.
Kan jag offra lite ljudkvalite på lägre elförbrukning så kan jag lägga mellanskillnaden på nått annat.
Klass-d är ju effektivare vad gäller just det.
Lyssnar nu dagligen på musik.
När jag hade 1590:an så blev det bara till helgerna.
Har sänkt min elförbrukning med 1200 per månad :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-05 07:59

mucke skrev:Har sänkt min elförbrukning med 1200 per månad :-)

8O

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-05 08:00

mucke skrev:Har sänkt min elförbrukning med 1200 per månad :-)

Det framgår inte om du menar 1200 kWh eller 1200 kr, men låt oss för enkelhets skull anta att du betalar 1 kr/kWh.

RB-1590 har specificerad max effektförbrukning på 800W.
RB-1572 har specificerad max effektförbrukning på 280W.

Om du styr ut respektive slutsteg max får vi alltså en skillnad på 520W.

För att göra en besparing på 1200 kWh krävs då att slutstegen går på max i 96 dygn!
Det finns bara ca 30 dagar per månad, och om du dessutom bara lyssnar på helger så blir det ju svårt att få ihop den ekvationen.

Tänk om - tänk rätt :) !

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-04-05 12:11

"Det känns rätt."
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-05 12:59

Uppgiften om en 1200-besparing är märkligare än så, då tomgångsförbrukningen är väldigt mycket lägre än så.

Om vi bara för skojskull säger att KlassD-slutsteget har en energibörbrukning som är exakt noll, och istället tittar på vad BARA Rotel 1590, och det steget har om jag minns rätt en tomgångsförbrukning om långt under 100 W, och står det på dygnet runt så blir medelförbrukningen inte mycket större än så, även om man spelar extremt högt flera timmar om dagen.

Så faktisk medelförbrukning blir nog inte större än 200 W, troligen klart mindre än så, kanske hälften? Det ger en merförbrukning om mellan 120 och 240 kWh per månad, inte 1200 kWh. Om KlassD-alternativet inte skulle förbruka någon ström alls nota bene!

Så en nyfiken fråga måste bli: bytte du möjligen något helt annat samtidigt som du bytte förstärkare? T ex elektriska element till luftvärmepump? Eller årstiden kanske helt enkelt svängde så vädret tarvade mindre uppvärmning?

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi