Moderator: Redaktörer
arkman skrev:Morello skrev:arkman skrev:Det främsta skälet att använda sig av analog signalhantering är väl att det är helt invändningsfritt och väldigt kompatibelt, med allt.
Man kan säga ungefär samma sak om en digital signal eftersom den går att konvertera till i princip vilket format som helst.
Nej, det kan man inte. Skillnaden ligger i att du måste konvertera, vilket kan vara hyggligt krångligt.
Nu blandar du ihop det. Frågan var hur ”kompatibel” en digital signal är, inte hur svår det är att konvertera. Hur svårt något är, är i allra högsta grad något subjektivt och personligt. När man ska lära sig något nytt så är det svårt ända tills man kan det. Då blir det lätt.Morello skrev:arkman skrev: Tidigare har det även funnits ett starkt motstånd mot d-klass förstärkare vilket kanske var befogat med tanke svårigheterna att få bra ljud från en d-klass försäkrare, men idag är det nog ingen av de större tillverkarna av förstärkare som inte har eller håller på att utveckla en d-klass förstärkare. Jag gissar att vi får en liknande utveckling av system med aktiva högtalare.
Kan du ge exempel på en endaste klass-D-maskin som håller jämförbar eller högre klass än en högklassig klass AB?
Eftersom jag inte har testat alla d-klass förstärkare som finns på marknaden så kan jag inte svara på din fråga. Förövrigt så har jag inte påstått att d-klass förstärkare generellt är bättre än AB-förstärkare.
Lite trist sätt att föra en diskussion. Påminner om dom diskussioner som vi gått igenom vid tidigare teknikskiften.
- När transistorförstärkaren (A-klass) kom ut på marknaden så påstod många att rör var mycket, mycket bättre.
- När AB-förstärkaren kom ut på marknaden så påstod många att A-Klass var mycket, mycket bättre.
- När D-förstärkaren nu kommit ut på marknaden så påstår många att AB-förstärkaren är mycket, mycket bättre.
Historien upprepar sig och upprepar sig och …
Morello skrev:Magnus, jag håller med dig - efter CD'ns intåg tidigt 1980-tal har inte överdrivet mycket hänt, förutom multikanalstramset och en massa lull-lull.
Morello skrev:Latmasken,
Den excessiva distorsionen är inte en konsekvens av utgångsimpedansen per se.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Magnus, jag håller med dig - efter CD'ns intåg tidigt 1980-tal har inte överdrivet mycket hänt, förutom multikanalstramset och en massa lull-lull.
Jag tycker då inte att multikanal är trams. När man väl vant sig så är det riktigt tråkigt att se på film med endast 2kanaler. Anser jag iaf.
Sen så behöver man inte hoppa på varenda nytt format, men flerkanal som koncept är kanon imho.
MagnusÖstberg skrev:Det finns andra saker som är värre lull-lull än fler kanaler, det är synd att funktionsonanin fått gå så pass hårt åt användarvänligheten. Finns inte en enda multikanalsprodukt jag känner till som får godkänt. Även de mest teknikvänliga ställer ofta in dem tokigt och har inte en aning om vad som sker under skalet. Och resten av mänskligheten klarar knappt troligtvis inte av att spisa en skiva utan att det låter sämre än vad enheterna egentligen är kapabla till.
AndreasArvidsson skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns andra saker som är värre lull-lull än fler kanaler, det är synd att funktionsonanin fått gå så pass hårt åt användarvänligheten. Finns inte en enda multikanalsprodukt jag känner till som får godkänt. Även de mest teknikvänliga ställer ofta in dem tokigt och har inte en aning om vad som sker under skalet. Och resten av mänskligheten klarar knappt troligtvis inte av att spisa en skiva utan att det låter sämre än vad enheterna egentligen är kapabla till.
Ja användarvänligheten är verkligen inte den bästa på en vanlig hembioreceiver.
IngOehman skrev:Jag tror det beror på den väl inarbetade myten om att "enkelt" betyder att det ser enkelt ut, det vill säga att så mycket som möjligt är dolt djupt in i komplexa menysystem. Men i verkligheten är det ju tvärtom, att hanteringen blir enklare och enklare ju flera av funktionerna som ges direktaccess.
Morello skrev:Elektromekaniska, taktila strämstöllare kostar pengar. Jag tror förklaringen ligger där.
Ja för mycket "finesser" blir man bara irriterad över. Vidare är för min del den perfekta den som är användarvänlig.Morello skrev:Ja, givetvis skall det vara top notch i ljudhänseende, men jag tänker på mjukvara parametrar också.
Hur ska det se ut? Hur stor skall diametern vara på den perfekta volymratten etc.
Hur mycket viskös dämpning har den perfekta volympoten?
VU-mätare?
Jag tycker Audio Research har gjort några av de mest förnäma försteg på marknanden.
Nu talar jag inte om prestanda, utan om utseende, handhavande och funktioner.
En nedlusat bioapparat är för mig ungefär raka motsatsen.
Ventilera era åsikter.
IngOehman skrev:Jag tror det beror på den väl inarbetade myten om att "enkelt" betyder att det ser enkelt ut, det vill säga att så mycket som möjligt är dolt djupt in i komplexa menysystem. Men i verkligheten är det ju tvärtom, att hanteringen blir enklare och enklare ju flera av funktionerna som ges direktaccess.
Jag brukar ta fram exemplet med musikinstruktentet piano, där det av olika skäl är enklare för folk att förstå att det är bra att varje ton har en egen tangent. Det vore inte enklare om alla tonerna hanterades via menysystem.
Vh, iö
Jag brukar ta fram exemplet med musikinstruktentet piano, där det av olika skäl är enklare för folk att förstå att det är bra att varje ton har en egen tangent. Det vore inte enklare om alla tonerna hanterades via menysystem.
Vh, iö
Krakan skrev:IngOehman skrev:Jag tror det beror på den väl inarbetade myten om att "enkelt" betyder att det ser enkelt ut, det vill säga att så mycket som möjligt är dolt djupt in i komplexa menysystem. Men i verkligheten är det ju tvärtom, att hanteringen blir enklare och enklare ju flera av funktionerna som ges direktaccess.
Vh, iö
Nu kanske jag missförstår dig Ingvar, men skulle det inte bli för många knappar då? Fast egentligen håller jag med dig, tror också att ditt hade blivit enklare, men kanske att tillverkarna tror att det blir för många knappar och att det kanske stör deras formgivning.
Morello skrev:Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp
schmutziger skrev:Morello skrev:Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp
Varför vill man ha denna funktion?
Lazyworm skrev:Morello skrev:Latmasken,
Ok, jag var ganska säker på att det sambandet men ifrågasätter inte att du har koll på läget
schmutziger skrev:Morello skrev:Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp
Varför vill man ha denna funktion?
IngOehman skrev:Lazyworm skrev:Morello skrev:Latmasken,
Ok, jag var ganska säker på att det sambandet men ifrågasätter inte att du har koll på läget
Det finns ett svagt samband.
Både beror delvis på samma sak - att återkopplingen sjunker.
Dock finns det många sorters distorsion, och för KlassD finns det ju en lite egen sort, nämligen switchprodukterna. De har inte ett enkelt harmoniskt samband med grundtonen, och branschen (läs; några som har satt upp reglerna) anser att de inte skall räknas som distorsion. Det har drivit fram en standard som gör att man mäter distorsion vid höga frekvenser från KlassD-förstärkare på ett annat sätt än man mäter linjära förstärkare. Närmare bestämt med ett LP-filter inkopplat i mätutrustningen (alltså utöver det som tillhör förstärkaren själv). Det gör att switchprodukterna dämpas kraftigt i mätpresentationen, men det gör även att mätningen av de faktiska distorsionsprodukterna blir falska. Därför bör man inte stirra sig blind på THD-mätningar på KlassD-förstärkare. Det är bättre att titta på difftonsmätningar i så fall.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster