Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Jag tror att du pratar om något annat in stereoljud vid USB till en DAC (som väl knappast ska behöva uppdateras alls, om det ens går).
Vet ej om sprudels innehåller en FPGA, min gör det i vart fall och kan uppgraderas och det händer.
Och då ändras tonkurvan av usb-kabelbyte? -Jaha... Känns ju som en bra DAC-konstruktion som man skulle vilja ha. Inte.
RogerJoensson skrev:Jag har i alla fall aldrig märkt att ett ljudkort eller dac påverkas klangmässigt av usb-kabel-byte. Hade jag gjort det så hade jag naturligtvis undersökt det. Och på mätdatorn hade jag definitiv märkt om kalibreringsmiken kopplad via usb-ljudkort fått en ny tonkurva från dag till dag eller när jag flyttat det och bytt kabel. Tonkurvan jämförs alltid med dagen innan före ny kalibrering nämligen. Även med andra ljudkort som används till kontrollmätning hade det upptäckts antingen genom att loop-backkanalen diffat mer än vanligt från nära nog spikrakt till något annat eller att mätobjekten helt plötsligt till synes börjat få en ny tonkurva. Jag har bytt både dator och kabel till ljudkorten några gånger utan att detta har hänt.
Det är väldigt märkligt att detta bara verkar inträffa på fina hifi-grejor (om det nu verkligen gör det och inte handlar om griller som planterats i huvudet på dom som hör tonkurveskillnaderna...).
Jag ser större skillnader om jag flyttar mätmiken 5mm än från dag till dag eller om jag flyttat objekt i rummet (inkl viss drift pga rumstemperatur och annat), vilket säger en del om den precision som krävs när man försöker spela in skillnader (som fallet i den här tråden) om det ska vara meningsfullt att använda inspelningarna för att avgöra om skillnader i den inspelade anläggningen kan avgöras eller inte. -Vilket jag tjatat om ett antal gånger.
Harryup skrev:[
........................
Den ultimata testen skall ju vara sprudels blindtest, detta är ju bara uppvärmning. Sen om det noteras en verklig skillnad så får man se på ursprunget till den skillnaden då efter blindtesten.
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Jag har i alla fall aldrig märkt att ett ljudkort eller dac påverkas klangmässigt av usb-kabel-byte. Hade jag gjort det så hade jag naturligtvis undersökt det. Och på mätdatorn hade jag definitiv märkt om kalibreringsmiken kopplad via usb-ljudkort fått en ny tonkurva från dag till dag eller när jag flyttat det och bytt kabel. Tonkurvan jämförs alltid med dagen innan före ny kalibrering nämligen. Även med andra ljudkort som används till kontrollmätning hade det upptäckts antingen genom att loop-backkanalen diffat mer än vanligt från nära nog spikrakt till något annat eller att mätobjekten helt plötsligt till synes börjat få en ny tonkurva. Jag har bytt både dator och kabel till ljudkorten några gånger utan att detta har hänt.
Det är väldigt märkligt att detta bara verkar inträffa på fina hifi-grejor (om det nu verkligen gör det och inte handlar om griller som planterats i huvudet på dom som hör tonkurveskillnaderna...).
Jag ser större skillnader om jag flyttar mätmiken 5mm än från dag till dag eller om jag flyttat objekt i rummet (inkl viss drift pga rumstemperatur och annat), vilket säger en del om den precision som krävs när man försöker spela in skillnader (som fallet i den här tråden) om det ska vara meningsfullt att använda inspelningarna för att avgöra om skillnader i den inspelade anläggningen kan avgöras eller inte. -Vilket jag tjatat om ett antal gånger.
Javisst tjatar du och andra om att det inte är en vetenskaplig test, men det finns ju ingen som sagt att det är det. Går det inte att förstå att den uppkom som en kul grej?
Är det inte tillåtet på faktiskt att vissa kan få göra en kul grej utan att viss grupp skall klaga på saker som ingen påstått?
Den ultimata testen skall ju vara sprudels blindtest, detta är ju bara uppvärmning. Sen om det noteras en verklig skillnad så får man se på ursprunget till den skillnaden då efter blindtesten.
goat76 skrev:sprudel skrev:Här kommer en länk till Dropbox med inspelningar från mobilen.
Randomvalda intron på två låtar.
1 o 2 är en kabel, 3 o 4 en annan, 5 o 6 en 3e.
https://www.dropbox.com/sh/ctzroiha9xk4 ... ySw1a?dl=0
Jag tycker mig höra skillnader på dessa inspelningar ganska omgående när jag lyssnar i hörlurar, min första snabba värdering är följande:
Kabel 3 (klipp 5 och 6) uppfattar jag med ganska liten marginal som aningen bättre än Kabel 1 (klipp 1 och 2), Kabel 2 (klipp 3 och 4) låter nästan lite trasig i jämnförelsen med de andra.
1. Kabel 3
2. Kabel 1
3. Kabel 2
Detta alltså efter bara ett par fåtal lyssningar fram och tillbaka, kanske jag ändrar mig om den inbördes ordningen efter mer lyssning. Om inte min hörsel spelar mig ett litet spratt här så måste jag säga att jag är helt förbluffad över att det verkar vara en ljudlig skillnad mellan dessa USB-kablar, jag trodde på förhand att det absolut inte skulle vara det.![]()
Det blir intressant att få veta om ni andra hör någon skillnad, glöm inte att lyssna med hörlurar.
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Nej, det upptäckte jag nu när du säger det. Fixat nu.
Gör om inspelningen i morgon, förlustfri.
Har inte lyssnat så noga på det inspelade, har ju det hela live här hemma. Samma musik.
Sprudel, det felet är försumbart jämfört med alla andra fel. Varför denna extrema envishet - metoden är inadekvat och därtill. Släpp detta.
Om du har en bärbar dator kan koppla du ju spela in analogt från DAC och på så vis eliminera i alla fall de mest allvarliga bristerna i metoden.
Har aldrig förstått mig på de som demar sin fina anläggning på Youtube och ber andra lyssna hur det låter, men så på Goats initiativ så var det någon som gjorde en inspelning av sin anläggning med två olika inställningar och det hördes tydligen via telefonupptagningen. Tonala skillnader bör ju kunna uppfattas.
Se det här som en förövning som utgångspunkt för att gå vidare. Jag är verkligen intresserad av att veta om jag kan höra skillnad, om det finns skillnad, då jag tycker mig uppfatta skillnad.
Harryup skrev:Javisst tjatar du och andra om att det inte är en vetenskaplig test, men det finns ju ingen som sagt att det är det. Går det inte att förstå att den uppkom som en kul grej?
Är det inte tillåtet på faktiskt att vissa kan få göra en kul grej utan att viss grupp skall klaga på saker som ingen påstått?
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Javisst tjatar du och andra om att det inte är en vetenskaplig test, men det finns ju ingen som sagt att det är det. Går det inte att förstå att den uppkom som en kul grej?
Jo. Vad har du för anledning att fråga det?
Jag tjatar med förhoppningen det ev. skulle kunna leda till att man mildrar felen och med lite noggrannhet kan göra testen bättre, medan du hittar på förklaringar som bidrar till att man inte tar felkällorna och förklaringarna på allvar och kan ta sig framåt till lite högre höjder vetskapsmässigt.Är det inte tillåtet på faktiskt att vissa kan få göra en kul grej utan att viss grupp skall klaga på saker som ingen påstått?
Så bara de som tycker som tycker "rätt" ska få uttala sig? Nej, jag håller inte med. Inte på faktiskt.Den ultimata testen skall ju vara sprudels blindtest, detta är ju bara uppvärmning. Sen om det noteras en verklig skillnad så får man se på ursprunget till den skillnaden då efter blindtesten.
Det normala i få-för-sig-världen är att det där något så när meningsfulla testerna aldrig blir av, eftersom man ju accepterar de skillnader man hörde i det gravt svajiga testet som objektiv sanning och godtar de hittepåförklaringar som bjuds och att det därför inte behöver följas upp. Det är så kabellyftare, kablar med magisk blå olja och vad man nu kan hitta på anses ge meningsfull ljudförbättring.
Om bättre tester blir av så är det trots inlägg där man bara hittar förklaringar, godtar dem som sanning utan att undersöka om det stämmer. Poängen med faktiskt var väl att man skulle komma lite längre än så.
Om man ringar in problemen, säkerställer att de faktiskt finns så kan man undersöka vad det beror på och -trumvirvel- göra något åt dem. Om de nu finns.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Javisst tjatar du och andra om att det inte är en vetenskaplig test, men det finns ju ingen som sagt att det är det. Går det inte att förstå att den uppkom som en kul grej?
Jo. Vad har du för anledning att fråga det?
Jag tjatar med förhoppningen det ev. skulle kunna leda till att man mildrar felen och med lite noggrannhet kan göra testen bättre, medan du hittar på förklaringar som bidrar till att man inte tar felkällorna och förklaringarna på allvar och kan ta sig framåt till lite högre höjder vetskapsmässigt.Är det inte tillåtet på faktiskt att vissa kan få göra en kul grej utan att viss grupp skall klaga på saker som ingen påstått?
Så bara de som tycker som tycker "rätt" ska få uttala sig? Nej, jag håller inte med. Inte på faktiskt.Den ultimata testen skall ju vara sprudels blindtest, detta är ju bara uppvärmning. Sen om det noteras en verklig skillnad så får man se på ursprunget till den skillnaden då efter blindtesten.
Det normala i få-för-sig-världen är att det där något så när meningsfulla testerna aldrig blir av, eftersom man ju accepterar de skillnader man hörde i det gravt svajiga testet som objektiv sanning och godtar de hittepåförklaringar som bjuds och att det därför inte behöver följas upp. Det är så kabellyftare, kablar med magisk blå olja och vad man nu kan hitta på anses ge meningsfull ljudförbättring.
Om bättre tester blir av så är det trots inlägg där man bara hittar förklaringar, godtar dem som sanning utan att undersöka om det stämmer. Poängen med faktiskt var väl att man skulle komma lite längre än så.
Om man ringar in problemen, säkerställer att de faktiskt finns så kan man undersöka vad det beror på och -trumvirvel- göra något åt dem. Om de nu finns.
Men vad ör det här för påhittad slutsats, alla här har pratat om att det SKA göras mer ingående tester och förslaget har också varit att det ska ske blindtester där Sprudels fru kanske kan hjälpa honom med det, alternativt att forumvänner i Göteborgs-trakten kommer och hjälper.
De enda bromsklossarna i tråden är de som i stort sett endast vill skjuta ner alla inledande tester och bara ägnar sig åt att måla upp sina förutfattade meningar. De som inte är intresserade att bidra bör lämna tråden.
RogerJoensson skrev:Du skrev ju just att de som har invändningar bör lämna tråden!
Det är inte svårt att gissa vad den första testen hade kunna leda till för slutsatser om ingen hade påpekat felkällorna. Det är inte sällan att det du kallar för inledande tester stannar just där, eftersom man ju faktiskt hör skillnad.
RogerJoensson skrev:Om ingen hade påpekat felkällor och metodproblem, så hade sannolikt inga uppföljande tester gjorts. Att sitta och bedöma skillnader som lika gärna kan bero på något annat än det man tror är inte bara meningslöst, det leder ofta till att fel slutsatser dras och att samband som inte finns blir till sanning. Hela hifibranschen är fullt av sådant.
RogerJoensson skrev:Om ingen hade påpekat felkällor och metodproblem, så hade sannolikt inga uppföljande tester gjorts. Att sitta och bedöma skillnader som lika gärna kan bero på något annat än det man tror är inte bara meningslöst, det leder ofta till att fel slutsatser dras och att samband som inte finns blir till sanning. Hela hifibranschen är fullt av sådant.
goat76 skrev:2. OM de tonala skillnaderna är tillräckligt stora för att höras på en inspelning med mobiltelefon så kommer de att höras på en inspelning med en mobiltelefon, OM de däremot inte är tillräckligt stora tonala skillnader för att höras på en inspelning med mobiltelefon så är de inte tillräckligt stora för att höras på en inspelning ned en mobiltelefon. Så hur stora ljudliga skillnader är det, antingen hör vi det eller så hör vi det inte?
Testet är inte meningslöst OM man hör de tonala skillnaderna, t.o.m Ingvar säger ju att det kan räcka till för att höra tonala skillnader OM de inte är för små, hör man tydligt att det är skillnader så ÄR det skillnader.
Varför säger du att det sannolikt inte skulle göras mer djupgående tester när huvudpersonen från första början själv sagt att det SKA göras mer djupgående tester?
INGEN har sagt att några slutsatser kommer dras ur de inledande enkla testerna, så sluta sitta och fantisera.
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Om ingen hade påpekat felkällor och metodproblem, så hade sannolikt inga uppföljande tester gjorts. Att sitta och bedöma skillnader som lika gärna kan bero på något annat än det man tror är inte bara meningslöst, det leder ofta till att fel slutsatser dras och att samband som inte finns blir till sanning. Hela hifibranschen är fullt av sådant.
Har rätt många ggr påpekats att strudel skall testa blint och börjar man läsa tråden ifrån början så ser man det. I mångt och mycket är vetenskapligheten på faktiskt enbart skaplig. För mycket låsningar och för mycket partiella lässvårigheter när man ställt in sig på enbart ett alternativ drabbar alla läger här
hcl skrev:sprudel skrev:Har aldrig förstått mig på de som demar sin fina anläggning på Youtube och ber andra lyssna hur det låter, men så på Goats initiativ så var det någon som gjorde en inspelning av sin anläggning med två olika inställningar och det hördes tydligen via telefonupptagningen. Tonala skillnader bör ju kunna uppfattas.
Se det här som en förövning som utgångspunkt för att gå vidare. Jag är verkligen intresserad av att veta om jag kan höra skillnad, om det finns skillnad, då jag tycker mig uppfatta skillnad.
Här är jag benägen att hålla med. Att jämföra återgivning via telefoninspelningar blir i alla avseenden så hårt kvalitetsklippt att även om man kan höra skillnader så är varje variant ändå på en ointressant låg nivå. Man kanske kan identifiera och skilja bättre från sämre, men bara något grovt (det som passerar tillräckligt tydligt genom telefon etc). Det är inte alls osannolikt att väsentliga skillnader samtidigt existerar, men som helt går förbi/förlorade i den använda testutrustningen. Det är lite som att jämföra vin, men innan man jämför droppa i en brusvitamintablett i varje glas.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:2. OM de tonala skillnaderna är tillräckligt stora för att höras på en inspelning med mobiltelefon så kommer de att höras på en inspelning med en mobiltelefon, OM de däremot inte är tillräckligt stora tonala skillnader för att höras på en inspelning med mobiltelefon så är de inte tillräckligt stora för att höras på en inspelning ned en mobiltelefon. Så hur stora ljudliga skillnader är det, antingen hör vi det eller så hör vi det inte?
Testet är inte meningslöst OM man hör de tonala skillnaderna, t.o.m Ingvar säger ju att det kan räcka till för att höra tonala skillnader OM de inte är för små, hör man tydligt att det är skillnader så ÄR det skillnader.
Potentilella problem är som sagt att fel pga avvikelser i uppställningen kan vara så stora att skillnaderna du hör inte har med skillnader som kommer ur anläggningen att göra.Varför säger du att det sannolikt inte skulle göras mer djupgående tester när huvudpersonen från första början själv sagt att det SKA göras mer djupgående tester?
INGEN har sagt att några slutsatser kommer dras ur de inledande enkla testerna, så sluta sitta och fantisera.
Jag säger så för att det är så det brukar bli stanna av när man fått fram resultat och för att det inte ska bli så även denna gång. Du verkar t ex redan ha börjat dra slutsatser om att skillnader hörs, utan större intresse för var skillnaderna ligger. För någon annan kan uppfattas vara säkerställt om ingen påpekar fallgroparna. Det har dock inte med Sprudel att göra. Han verkar ha varit öppen för mer meningsfull test hela tiden.
Om de här skillnaderna verkligen uppstår i hans rigg, så är det synnerligen intressant om man kan få reda på vad som orsakar det.
goat76 skrev:Det fetmarkerade är ännu en i raden av egna påhittade saker från din sida, det enda jag sagt är att jag tyckte mig höra en skillnad på inspelningarna OCH att jag ser fram emot när de riktiga testerna ska göras och när fler har lyssnat på plats.
sprudel skrev:@Peter!
Vilket nätfilter rekommendera du? Vilken länk i kedjan anser du vara mest kritisk?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster