Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 11:00

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Nej, jag har inte ens lyssnat på musiktipsen skall erkännas. Jag ber att få återkomma. Förmodligen väntar jag tills jag har en komplett rigg med slutateg installerat. Det lär inte ske förrän i december.

Varför behöver du vänta, du hade ju uppenbarligen endast dina hörlurar när du konstaterade hur trist "popmusik" låter, då kan du väl under samma förutsättningar även bedömma musiktipsen i tråden?

Det ligger något i det. Helt klart. Men det är inte prioriterat idag som jag ser det.
Återkommer som sagt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-11-05 11:47

Morello skrev:
Morello skrev:Jag skulle vilja rekommendera detta popalbum, som låter riktigt hyggligt. Dessutom liras det riktigt bra med ett härligt sväng.

https://www.discogs.com/Joey-DeFrancesco-Joey-DeFrancescos-Goodfellas/master/1000920

Gillar man storbandspop som det lät under 30- och 40-talen är detta album lysande och låter riktigt hyggligt:

https://www.discogs.com/Dick-Hyman-Swing-Is-Here/release/1344607

Någon som lyssnat?

Jag har lyssnat en del på Dick Hyman Swing Is Here nu och visst, det låter utomordentligt levande, äkta och rumsligt. Däremot önskar jag en något kortare efterklang, möjligtvis är jag en katt bland hermelinerna här.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-05 11:51

Ja, den är ganska livlig, men jag tycker man vänjer sig och lär känna rummet efter en liten stund. Speciellt livlig låter albumet om jag omedelbart före har lyssnat på torr jazz/pop.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 11:57

Zappa skrev:
Morello skrev:
Morello skrev:Jag skulle vilja rekommendera detta popalbum, som låter riktigt hyggligt. Dessutom liras det riktigt bra med ett härligt sväng.

https://www.discogs.com/Joey-DeFrancesco-Joey-DeFrancescos-Goodfellas/master/1000920

Gillar man storbandspop som det lät under 30- och 40-talen är detta album lysande och låter riktigt hyggligt:

https://www.discogs.com/Dick-Hyman-Swing-Is-Here/release/1344607

Någon som lyssnat?

Jag har lyssnat en del på Dick Hyman Swing Is Here nu och visst, det låter utomordentligt levande, äkta och rumsligt. Däremot önskar jag en något kortare efterklang, möjligtvis är jag en katt bland hermelinerna här.

Tack!
De Francesco låter ganska fint i lurarna. Vissa spår upplever jag som lite "tighta" panoreringsmässigt. Inte pop direkt dock.
Dick Hyman är inspelat med en rumslighet som jag tror att jag kan lyssna länge på utan att tröttna.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-11-05 11:58

Morello skrev:Ja, den är ganska livlig, men jag tycker man vänjer sig och lär känna rummet efter en liten stund. Speciellt livlig låter albumet om jag omedelbart före har lyssnat på torr jazz/pop.

Instämmer!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 12:02

I-or skrev:Jag tycker att det speciellt inom jazz finns inspelningar som daterar ända tillbaka till 50-talet, vilka är hyggligt bra på en absolut skala och betydligt bättre än nästan allt som produceras idag, men populärmusiken var ju ganska ovanligt förekommande då. 8)

Den tekniska utvecklingen inom audioområdet gick blixtsnabbt under 70-talets andra hälft. 1979 började digitala bandspelare dyka upp och jag tar med det här exemplet för att visa hur häpnadsväckande stor förbättringen var från 1975:
Dave Grusin med Friends and Strangers från albumet Mountain Dance med den fantastiske Marcus Miller på bas. En mycket bra inspelning från JVC/GRP utan att nå upp riktigt till de allra högsta topparna.

För att återknyta till Marcus Miller avslutar vi med Joe Sample och The Road Less Traveled från albumet Ashes to Ashes, vilket är en standardbolagsinspelning från Warner, dock en alldeles ovanligt bra sådan med en superstajlad produktion. Lite odefinierad/obalanserad högfrekvens för trummor/slagverk och ett aningen hårt/ljust pianoljud håller inspelningen borta från det allra bästa.

Inspelningen är tyvärr sönderkomprimerad på Spotify, men med lite fantasi hör man ändå vad det borde ha varit https://open.spotify.com/track/0l7rrwEqLHtQGjG5PrauZE?si=f53eZI5kSPy4chbCRIftwQ.

Tack!
Joe Sample låter fint. Men dessvärre väldigt hissmusikaktig karaktär på det hela. Jag har svårt att värdera det just därför.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 12:15

Hörni,

Jag har börjat skumma igenom tråden i syfte att hitta och avlyssna de musikexempel som ni lagt in.
Det blir tyvärr lite oöverskådligt och därmed svårt att fånga upp just detta i all text och i alla citeringsinlägg.

Om ni är intresserade av just mina kommentarer till musik ni gillar ljudet på så ombeds ni därför att göra sålunda:

Ange artist, album och låt.
    Skriv helst inte en massa annan text.
    Men lista gärna fler exempel på ovan angivet sätt i ett och samma inlägg.
    Lägg INTE upp spotify-länkar eller andra länkar.
    Jag har bara tillgång till Tidal, och söker upp låtarna där om de är angivna som ovan.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-11-05 12:18

MichaelG skrev:Jag läser rubriken och lyssnar på pop (eller kanske snarast rock) som jag gillar. Då är det huvudsakligen musik från -70-talet med band som Genesis, Pink Floyd, Supertramp, Chic Corea, Mahavishnu Orchestra, Camel, Frank Zappa, Yes m.fl. Och jag tycker inte att det låter trist alls. Tvärtom - det mesta låter jättebra tycker jag. Men så testar jag en Spotifylista med modern listpop.

Och FY FAN vad illa det låter!!! Hur i hel--tte kan någon överhuvudtaget lyssna på denna smörja. Och då menar jag inte själva musiken - där förstår jag att smaken är som baken. Och även jag kan tycka att vissa saker är litet småtrevliga. Men ljudkvalitén. Eller snarare bristen på densamma. Jag har stört mig på loudnesswar när jag köpt remastrade versioner av gamla skivor. Jag stör mig på att när jag lyssnar på viss jazzmusik och viss klassisk, så är den onödigt hårt komprimerad. Men detta med modern listmusik. Jag hade faktiskt ingen aning om hur illa det var ställt. Någon måste göra något...

+1
Skriver under på hela inlägget, inklusive musiksmaken. Kunde varit skrivet av mig. :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 12:22

miaber skrev:Skriver under på hela inlägget, inklusive musiksmaken. Kunde varit skrivet av mig. :D

Kan det måhända vara så att du också var tonåring delar av -70-talet? :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-05 12:25

Strmbrg skrev:Hörni,

Jag har börjat skumma igenom tråden i syfte att hitta och avlyssna de musikexempel som ni lagt in.
Det blir tyvärr lite oöverskådligt och därmed svårt att fånga upp just detta i all text och i alla citeringsinlägg.

Om ni är intresserade av just mina kommentarer till musik ni gillar ljudet på så ombeds ni därför att göra sålunda:

Jag har bara tillgång till Tidal, och söker upp låtarna där om de är angivna som ovan.

Tack på förhand!

Eller så kan du bemöda dig själv att läsa den tråd du själv har skapat, eller känns det för ansträngande? :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 12:26

Ja, jag försökte fånga upp lite låtar, men en såhär lång tråd ids jag definitivt inte plöja igenom.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 12:33

Nej, skriv en kortare tråd nästa gång. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 12:35

MichaelG skrev:Nej, skriv en kortare tråd nästa gång. :)

:lol: :lol: :lol:
Ska verkligen försöka.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-05 15:16

Jag vill inflika med en sak jag funderat och tror mig märkt av, det är att många som kanske inte är så djupt insatta i musikproduktion verkar ha svårt att skilja på dålig ljudkvalitet och hur musiken faktiskt låter och ska låta.

Om det är hårt spelade trummor utan något direkt finlir, hyfsat distade gitarrer, en skrikande sångare och en basgittar med något tillbakadragen roll som i AC/DC's "Dirty Deeds Done Dirt Cheap" så innebär det inte att det är en dålig produktion för det, det ska ju låta vasst,, rivigt, hårt, distad och "in your face". Om man inte uppskattar det så kanske inte musiken i sig är riktigt ens grej. :)

Personligen tycker jag "Dirty Deeds..." låter riktigt bra där de verkligen fångat drivet och energin, gitarren låter härligt smutsig och rå, trummorna må sakna djup och är relativt torra men passar in utmärkt. Kanske hade jag önskat att basgitarren fått "vara med" lite mer men är inte säker på om mixen i stort hade gynnats av det. Sången är tydlig och välbalanserad volymmässigt mot resten av ljudinslagen men precis som med trummorna är den av det torra slaget men passar in bra med resten. Ganska lite rumsljud i mixen överlag.

Jag vill knappast kategorisera AC/DC som popmusik.

Hur versionen hos Tidal är mastrad vet jag inte, den låter iallafall inte helt trasig.
Tyck vad ni vill... :)

AC/DC "Dirty Deeds Done Dirt Cheap"
https://tidal.com/browse/track/35986157

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 15:24

goat76 skrev:Jag vill inflika med en sak jag funderat och tror mig märkt av, det är att många som kanske inte är så djupt insatta i musikproduktion verkar ha svårt att skilja på dålig ljudkvalitet och hur musiken faktiskt låter och ska låta.

Det har du säkert en poäng i, men hur vet man det? Jag som i princip aldrig lyssnar på listmusik gjorde detta för några dagar sedan för att försöka förstå vad vissa menar med att popmusik låter tråkigt. Jag fick en smärre chock över den bedrövliga ljudkvalitén. Men det kanske SKA låta så? Dvs (i mina öron) fullständigt sönderprocessat och dynamikdödat. Men även om det är så det SKA låta, kan jag ju tycka att det är uselt dålig ljudkvalitet ändå.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 15:28

goat76 skrev:...

Hur versionen hos Tidal är mastrad vet jag inte, den låter iallafall inte helt trasig.

Tack för tipset!
Det låter väl inte så pjollrigt det där. Väldigt svårt för mig att egentligen säga så mycket mer än så. Det är väldigt enkel musik ur ett "ljudkomplexitetsperspektiv". Så, därmed finns det kanske inte så mycket att reflektera över. För min del åtminstone.

Tell

Inläggav Tell » 2020-11-05 15:38

goat76 skrev:...och "in your face". Om man inte uppskattar det så kanske inte musiken i sig är riktigt ens grej. :)

Det är ju iofs just det som en kompressor kan göra, alltså att musiken blir mer "in your face". Helt okompimerad musik har sin plats, men annan musik kan låta lite tanig utan den. Med då reservation för att man alltid ska tänka på balansen, för folk kan ju bli lite för giriga o vrida på för mycket så det börjar gå ut över ljudkvaliten i övrigt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-05 15:39

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:...

Tack för tipset!
Det låter väl inte så pjollrigt det där. Väldigt svårt för mig att egentligen säga så mycket mer än så. Det är väldigt enkel musik ur ett "ljudkomplexitetsperspektiv". Så, därmed finns det kanske inte så mycket att reflektera över. För min del åtminstone.

Nej, AC/DC är mer rak okomplicerad "gubbrock" där det inte finns speciellt många små nyanser att lyssna efter, men deras musik har andra kvaliteter som bra driv, rytm och raka rör, saker som helt enkelt kanske inte tilltalar dig. Inspelningsmässigt är det dock mer lyckat att det låter som det gör för just den musiken, istället för hur det hade låtit om man försökt göra inspelningen mer likt en inspelning av klassisk musik. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-05 15:42

MichaelG skrev:
goat76 skrev:Jag vill inflika med en sak jag funderat och tror mig märkt av, det är att många som kanske inte är så djupt insatta i musikproduktion verkar ha svårt att skilja på dålig ljudkvalitet och hur musiken faktiskt låter och ska låta.

Det har du säkert en poäng i, men hur vet man det? Jag som i princip aldrig lyssnar på listmusik gjorde detta för några dagar sedan för att försöka förstå vad vissa menar med att popmusik låter tråkigt. Jag fick en smärre chock över den bedrövliga ljudkvalitén. Men det kanske SKA låta så? Dvs (i mina öron) fullständigt sönderprocessat och dynamikdödat. Men även om det är så det SKA låta, kan jag ju tycka att det är uselt dålig ljudkvalitet ändå.

Den där list-toppen får för min del låta hur den vill, jag har lite för hög standard rent musikaliskt för att bry mig om sådan banal musik. Jag har inte lyssnat på den musiken och kommer inte heller göra mig besväret. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-05 15:44

goat76 skrev:Om det är hårt spelade trummor utan något direkt finlir, hyfsat distade gitarrer, en skrikande sångare och en basgittar med något tillbakadragen roll som i AC/DC's "Dirty Deeds Done Dirt Cheap" så innebär det inte att det är en dålig produktion för det, det ska ju låta vasst,, rivigt, hårt, distad och "in your face". Om man inte uppskattar det så kanske inte musiken i sig är riktigt ens grej. :)

Personligen tycker jag "Dirty Deeds..." låter riktigt bra där de verkligen fångat drivet och energin, gitarren låter härligt smutsig och rå, trummorna må sakna djup och är relativt torra men passar in utmärkt. Kanske hade jag önskat att basgitarren fått "vara med" lite mer men är inte säker på om mixen i stort hade gynnats av det. Sången är tydlig och välbalanserad volymmässigt mot resten av ljudinslagen men precis som med trummorna är den av det torra slaget men passar in bra med resten. Ganska lite rumsljud i mixen överlag.

Den låter inte hårt alls här, ganska mjukt och fint.
Rekomenderas ändå å det starkaste till kränsa lyssnare då det är bra musik och flera av texterna håller en mycket hög klass!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-05 15:52

Max_Headroom skrev:
goat76 skrev:Om det är hårt spelade trummor utan något direkt finlir, hyfsat distade gitarrer, en skrikande sångare och en basgittar med något tillbakadragen roll som i AC/DC's "Dirty Deeds Done Dirt Cheap" så innebär det inte att det är en dålig produktion för det, det ska ju låta vasst,, rivigt, hårt, distad och "in your face". Om man inte uppskattar det så kanske inte musiken i sig är riktigt ens grej. :)

Den låter inte hårt alls här, ganska mjukt och fint.
Rekomenderas ändå å det starkaste till kränsa lyssnare då det är bra musik och flera av texterna håller en mycket hög klass!

Vill bara påpeka att jag inte menade att den låter hårt ur ett produktionsperspektiv, musiken är hård i sig och kanske passar den inte merparten på forumet, och att några kanske råkar förknippa hårdheten med att inspelningen och produktionen tillfört detta. Det är helt enkelt hård musik som helst även på skiva bör låta lika hård. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-05 15:57

Vissa grejer skiljer ut sig påtagligt:

Live: https://tidal.com/browse/album/473401
Jökleba2.jpg
Jökleba2.jpg (78.08 KiB) Visad 3944 gånger

Studio: https://tidal.com/browse/album/6675652
Jökleba1.jpg
Jökleba1.jpg (150.46 KiB) Visad 3944 gånger

Fast "pop" är det ju inte...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-05 15:58

Strmbrg skrev:Hörni,

Tack på förhand!

Jag har redan satt ihop en lista. Joe Sample-låten som du lyssnade på och gav ljudkvaliteten bra betyg tillhör gruppen med den i sammanhanget lägsta ljudkvaliteten. Missade du detta inlägg?

För lite mer överblick har jag satt ihop en lista med mina någorlunda popnära låtrekommendationer i grupper i fallande ljudkvalitetsordning (jag smög in Thom Rotella också för ett jämnt dussin och valde ett bättre album med Pat Coil):

Michael Ruff: Wishing Well (Speaking in Melodies, Sheffield Lab)
Flim & the BB's: Just Another Beautiful Day (Neon, DMP)
Pat Coil: More Than the Eye Can See (Just Ahead, Sheffield Lab)

Thom Rotella Band: Patti Cake (Thom Rotella Band, DMP)
Thelma Houston & Pressure Cooker: I've Got the Music in Me (I've Got the Music in Me, Sheffield Lab)
David Benoit ft Diane Schuur: Land of the Loving (This Side Up, GRP)
David Benoit ft Jennifer Warnes: When the Winter's Gone (Urban Daydreams, GRP)
Dave Grusin: Friends and Strangers (Mountain Dance, GRP)

Sting: Moon Over Bourbon Street (The Dream of the Blue Turtles, A&M)
Joe Sample: The Road Less Traveled (Ashes to Ashes, Warner)
Lynyrd Skynyrd: Sweet Home Alabama (Endangered Species, Capricorn)
The Crusaders ft Randy Crawford: Streetlife (Streetlife, MCA)

Det finns dock mycket mer att hämta hos framför allt Sheffield Lab och DMP, men det blir tråkigt att enbart rekommendera alster från de bolagen. Inspelningarna har nästan alltid ungefär samma "sound" eftersom det oftast är samma personal på den tekniska sidan. Albumet Tower of Power Direct (Sheffield Lab) är t.ex. en riktig toppkandidat, åtminstone om man ekvaliserar bort vissa klangliga brister (och har tillräcklig förstärkning eftersom det är felmastrat till en toppnivå om ca -4 dBFS). Jag utmanar vem som helst att spela det albumet på realistiska ljudtrycksnivåer utan att systemet distorderar med runt 120 dB i lyssningspositionen.

Exemplen ovan skiljer sig i grunden inte från de processer som utnyttjas vid inspelning av typisk pop och borde åtminstone tjäna som en fingervisning om vad som är möjligt att åstadkomma ljudkvalitetsmässigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-05 16:10

Spela verisonen från "...all this time" också. Ljudet vet jag inget om, men musikalsikt kan det vara intressant för någon som tycker "popmuisk är trist". Kankse intressant ljudmässigt också, men det är för specialintresserade.

(Jag kommer nu att spela "Tea in Sahara" från Syncronisity-plattan med The Police.)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-05 16:13

I-or skrev:För lite mer överblick har jag satt ihop en lista med mina någorlunda popnära låtrekommendationer i grupper i fallande ljudkvalitetsordning (jag smög in Thom Rotella också för ett jämnt dussin och valde ett bättre album med Pat Coil):

Thelma Houston & Pressure Cooker: I've Got the Music in Me (I've Got the Music in Me, Sheffield Lab)

Det finns dock mycket mer att hämta hos framför allt Sheffield Lab och DMP, men det blir tråkigt att enbart rekommendera alster från de bolagen. Inspelningarna har nästan alltid ungefär samma "sound" eftersom det oftast är samma personal på den tekniska sidan. Albumet Tower of Power Direct (Sheffield Lab) är t.ex. en riktig toppkandidat, åtminstone om man ekvaliserar bort vissa klangliga brister (och har tillräcklig förstärkning eftersom det är felmastrat till en toppnivå om ca -4 dBFS). Jag utmanar vem som helst att spela det albumet på realistiska ljudtrycksnivåer utan att systemet distorderar med runt 120 dB i lyssningspositionen.

Exemplen ovan skiljer sig i grunden inte från de processer som utnyttjas vid inspelning av typisk pop och borde åtminstone tjäna som en fingervisning om vad som är möjligt att åstadkomma ljudkvalitetsmässigt.

Den bugar vi och tackar för. Trevligt när kompetenta personer delar med sig och åskådliggör det på ett så fint vis som i detta fallet.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 16:16

I-or skrev:
Jag har redan satt ihop en lista. Joe Sample-låten som du lyssnade på och gav ljudkvaliteten bra betyg tillhör gruppen med den i sammanhanget lägsta ljudkvaliteten. Missade du detta inlägg?

...

Japp, det missade jag. Ber om ursäkt, men jag försöker förvärvsarbeta samt ägna mig åt en massa annat under dagarna utöver "hängandet här". Även om det förefaller otroligt. :D
Återkommer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-05 16:59

Ursäkten är överflödig. Med tanke på din inläggsproduktion är det svårt att tänka sig att du förvärvsarbetar också. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-05 18:22

Efter en hel del ytterligare letande har jag faktiskt hittat en någorlunda ren poplåt som låter någorlunda hyggligt: 8O 8O 8O

Popkungen Orup med Från Djursholm Till Danvikstull från samlingsalbumet Flickor Förr och Nu (ej skruvad på Spotify, se upp för andra mastringar). (Närmikat och lätt komprimerat (toppfaktor 17 dB), lite diskanthöjt men hyggligt rent.)

Jaja, mycket bättre än så här blir det nog inte för den genre som benämns pop idag. Jag plågade mig igenom hela Spotifys Topp 50 Sweden-lista och dj-vlar vad det lät illa, fast det visste jag redan. Faktiskt precis lika illa som när min son och hans kompisar micklar ihop något i datorerna, vilket får mig att misstänka att kompetensnivån är densamma. :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-05 19:45

I-or skrev:För lite mer överblick har jag satt ihop en lista med mina någorlunda popnära låtrekommendationer i grupper i fallande ljudkvalitetsordning (jag smög in Thom Rotella också för ett jämnt dussin och valde ett bättre album med Pat Coil):

Många av de där låtarna är i mina öron väldigt tråkiga. Sting-låten från 1985 så som den ligger på Tidal tycker jag inte är direkt välljudande. Varken "The dream of the blue turtles" eller "..Nothing like the sun" som jag har under "Min musik" på Tidal.

Nu är jag ingen lyssnare på dagens pop/rock. Det är ju inte direkt så att de äldre albummen från 70-80-talet är överlag välljudande. Många som numera ligger som CD, tycker jag lider lite av tunn eller skrikig tonal balans. AC/DC från 1976 som nämns här i tråden går faktiskt att lyssna på även via Magnepan 3.6. Välljud är det ju inte men det är tryck och spelglädje, åtminstone ett par låtar sedan blir det lite tjatigt. Många av dagens svenska singer songwriter tycker jag sällan bjuder på välljud och sångförmågan är i många fall ju inte direkt lysande. Ibland hör man någon annan göra låten och tar den till en annan nivå. Har på sistone fastnat för den nederländska Wende Snijders, mycket bred repertoar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-05 20:06

Detta var alltför svepande och odefinierad kritik. Tråkiga musikaliskt eller ljudkvalitetsmässigt? Sting-inspelningen tillhör bottengruppen och är mest ett exempel på att även en topplisteartist på ett normalt skivbolag kan låta ganska bra ibland. Resten av albumet låter inte speciellt bra.

Framförallt, tycker du att några av låtarna i toppgruppen har svag ljudkvalitet? 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi