" Source first " en falsifiering ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 07:11

phon skrev:
IngOehman skrev:
Phon!

1. Vad är det som hindrar dig från att tycka att signalen startar som en vision i kompositörens hjärna? (Det gjorde jag i min artikel om HiFi-kedjan i MoLt för sisådär 15-20 år sedan. :P )

2. Att denna tråd handlar om Linns "source first-princip" trodde jag var uppenbart, och då har jag känt att det är rimligt att utgå ifrån Linns definitioner och utsagor om olika länkars relativa viktigheter.

I Linn världen har mig veterligt "source" alltid betytt fonogramspelaren.

- - -

Men - i min värld är HiFi-uppspelningskedjans source fonogrammet, medan HiFi-inspelningskedjans source är den levande akustiska musiken*. Musik-kedjans verkliga source är dock som jag ser det, som sagt, visionen i kompositörens hjärna, medan dess target är visionen i lyssnarens hjärna. :P

Det behöver INTE vara målet att de skall vara samma. :o

Man om man sätter som mål att stimuli skall var samma från levande musik och återgiven, finns den spännande möjligheten dock...

Vh, iö

- - - - -

*När musiken skapas under inspelningen, det vill säga vi talar om det vi ofta kallar "producerad musik" är det akustiska originalet det som spelas/skapas i studions kontrollrum.

1: Inget, det är väl så jag egentligen tycker. Ville dock inte dra det så långt just här, det medför ju lite svårigheter. Och kedjan slutar förstås, som du säger, i lyssnarens hjärna. Då blir t.ex. artistens tolkning av visionen också en form av distorsion, liksom min tolkning. Kan bli knepigt det hela.

2: OK, skulle ha respekterat att tråden var begränsat till Linn-tänk. Tyckte bara att Richards statements var lite väl rigida för mig, de kändes för universella. Ungefär som att en anläggning aldrig kan förbättra musikåtergivningen mot större transparens. Det kan den ju.

Mitt fel. Är inte särskilt Linn-iserad.

Det är själva inspelningen med efterföljande "Paintshoppande" av musiken som stör mig, och förstör möjligheten för en köpe-CD att vara referens för mig. Ännu mer så med re-mastrade tingestar.

Dessbättre kan jag numera också "Paintshoppa" musiken. Jag köper en ny CD med musik, kör den genom ett anti-NS10-filter, bättrar på dynamiken, pillar lite med basåtergivningen, vässar diskanten tills jag är nöjd. Raderar alla dåliga låtar. Sedan bränner jag en ny CD och den bör då helst återges så transparent det går genom alla apparater jag har.

Det är nog då det kallas äkta HiFi tror jag .... ? :)

Till och med Richard blir nöjd, signalen återges ju helt oförändrad. Skål!

Jag kollar om jag hittar en MoLt med din beskrivning, jag tror jag har den nånstans.

.

Nu förstår jag dig bättre ! :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 07:18

Flint skrev:En sekt skulle kunna säga en mycket "avsektande" sak som åtminstone jag accepterar.
"Så här tycker vi, men vi hävdar inte att vi har generellt rätt eller att vi sitter inne med den enda och yttersta sanningen".
Då finge dom tycka vad dom ville för mig.

Detta skulle jag nog skriva under på. 100%.

De butiker/filosofier/företag som inte säger denna "avsektande" sak, utan istället, med dogmatik, påstår att deras filosofi är den enda vägen,är just - en sekt.

Skillnad finns förvisso om det man påstår är bevisat sant, tex att jorden är rund och 1+1 är 2.

(Innom hifi finns det ett antal bevisade, genom tester och mätningar, försämringar man kan göra, tex. biwiring till högtalarna, spikes under högtalare, rörförstärkeri, bluff och bågkablar, slipning av cd-skivor mm. )

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-02 08:27

Richard skrev: Nu förstår jag dig bättre ! :wink:

:)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 16:39

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Olika hifi-grunkor i kedjan har olika fel. Väligt olika! Helt olika, rent av. :o :wink:

Tänk på detta:

Svaj är ju något helt annat än brus och andra störningar...
...som i sin tur är något helt annat än distorsion och kompression...
...som är något helt annat än klangförvrängning...
...som är något helt annat än efterklang...
...som är något helt annat än geometriska fel...
...som är något helt annat än fasfel...

Bra tanke. Visst är det så. En liten bit på väg i detta resonemang, men inte lika klartänkt och utvecklat, var min kommentar om att dist i en apparat kan betyda olika beroende på vad för apparat som kommer efter. Det vill säga var i en kedja disten uppträder kan ha betydelse. Därmed inte sagt att det alltid är bättre ju senare eller tidigare den kommer.

/ B

Tycker du fortfarande att " source first" filosofin är en vettig sådan Bill 50x?

V. H. Richard.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-02 17:03

En viktig egenskap som deldefinierar en sekt är att sekten/ledaren värvar/håller fast medlemmarna. Eftersom varken Ino eller LTS kan beskyllas just för detta så är de per definition ingen sekt.

Det är helt klart. Det intressanta istället är varför de tilldelas detta epitet. Jag skulle tro att projektionsmekanismerna spelar en icke oväsentlig roll.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-02 17:12

Richard: - Jag vill egenligen inte gnälla i din tråd men du borde läsa denna.

Har du tagit till dej något av det vi har försökt förklara för dej?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 17:22

Richard skrev:Tycker du fortfarande att " source first" filosofin är en vettig sådan Bill 50x?

Javisst. Det ena goda utesluter inte det andra... ;-)

Om jag ska bedöma ett förstärkeri, eller en högtalare, så kan jag dra säkrare slutsatser ju bättre grejor jag har före. Bättre är dock inte lika med dyrare, "fiiinare" eller i en viss grupp accepterade grejor.

Dessutom är det så att vi lyssnar after olika saker i musiken, även om vi gärna använder samma vokabulär. Vad som är rent ljud för dig kanske jag benämner på annat sätt, osv. Några är mycket fokuserade vid tonkurvan, andra vid att man har tillräckligt djup bas.

Jag har ett antal upplevelser genom åren där det inte låtit som förväntat. HiFi-mässan på Sheraton för 3-4 år sedan. Det absolut sämsta ljudet (i alla fall bland kvalificerade och seriösa utrustningar) på den mässan stod Linn för. Bara CD-spelaren (CD12) 180 tusen, förstärkeriet minns jag inte, högtalarna runt 75 papp. Det var en lisa att få sjunka ner i en stol och lyssna på OA-58...

Det omvända har hänt på andra mässor, efter att ha genomlidit och somnat till svindyra, jättestora och värmelastrande anläggningar har en enkel Linn-rigg kännts otroligt befriande.

Men jag har också under kontrollerade förhållanden kunnat jämföra ett par nätdelar till LP12:an och klart märkt skillnaden i musiken trots att ljudet (alltså mängden bas/diskant, dynamik, renhet etc) var detsamma. Med en välbekannt skiva skulle jag plocka ut dessa nätdelar i ett blindtest. Å andra sidan var inte skillnaden större än att jag skulle kunna leva med denna hur länge som helst. I det fallet skulle jag inte driva source first in absurdum om valet stod mellan den nya nätdelen och tex en uppgradering till nya högtalare eller nåt annat som slulle känts mer angeläget.

Alltså. Jag tror inte på att använda det ena ELLER det andra. Även i en urvalsprocess handlar det om att använda olika metoder för att få balans. F/E-lyssning är bra för vissa saker, mätning med oscilloskop bra på annat. Source first är ett förhållningssätt mer än en mätmetod och i alla fall för mig så har det inneburit att försöka lösa eventuella återgivningsproblem tidigt i kedjan, oftast med gott resultat. Men till skillnad från hardcore-linnister tar jag hellre det som jag upplever som den svagaste punkten först. Eller rättare sagt, för mig är rå diskant eller vek bas ett problem, det är det inte för hardcore-linnisten.

Om vi pratar source-first, jag har haft samma högtalare sedan 1978, med undantag på ett par år när en kamrat ägde dom. Dom är som kameleonter, ju bättre signal dom matas med ju bättre låter dom. Eftersom jag ännu inte lyckats klämma ur dom dess fulla potential, varför ska jag fippla med olika högtalare? Jag kan förändra ljudet mycket mellan olika cd-spelare och förstärkare och jag släpper inte DQ10:orna för jag är nöjd med resten. Ja om jag nu inte tycker det är lite drygt med 80x80 cm högtalare plus stativ stå en tredjedel in i rummet....

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 18:14

Det verkar som att du koncentrerar dig på, citat: svagaste punkten, som du skriver , vilket verkar vara en mycket förnuftig väg att gå.
Hardcore-linnisterna skall man nog inte lyssna objektivt på, möjligen ytterst subjektivt :D .

Bra konstruerade högtalare är ju alltid bra högtalare, oavsett hur gamla dom är.

Tack för inlägget.

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 18:19

Koffe skrev:Richard: - Jag vill egenligen inte gnälla i din tråd men du borde läsa denna.

Har du tagit till dej något av det vi har försökt förklara för dej?

Jag borde faktiskt lära mig att citera bättre, sant!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-02 18:27

Fick nyss ett tillrättavisande mail från min källa.

Ingen som helst info får komma ut, än !

Raderar därför infon om nyheten ( som kullkastar source first filosofin fullständigt ).

Detta skulle inte komma ut offentligt än, affärshemligheter ( som det stod i mailet ) uppenbarligen, som retar återförsäljare till max, som det verkar.
Senast redigerad av Richard 2007-09-02 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-02 18:35

Bill50x skrev:
Richard skrev:Tycker du fortfarande att " source first" filosofin är en vettig sådan Bill 50x?

Javisst. Det ena goda utesluter inte det andra... ;-)

Om jag ska bedöma ett förstärkeri, eller en högtalare, så kan jag dra säkrare slutsatser ju bättre grejor jag har före.

Men det är ingen vits att ha bättre grejjor efter menar du? (Högtalrna och rummet till exempel, i förstärkarfallet.)

Fär det är ju faktiskt det som Source first betyder - att det som kommer först är VIKTIGARE än det som kommer senare.

Bill50x skrev:Dessutom är det så att vi lyssnar after olika saker i musiken, även om vi gärna använder samma vokabulär. Vad som är rent ljud för dig kanske jag benämner på annat sätt, osv. Några är mycket fokuserade vid tonkurvan, andra vid att man har tillräckligt djup bas.

Och?

Vad har det med frågan att göra? Musiken kan ju förstöras var som helst i kedjan, oavsett på vilket sätt man bryr sig om det.

Bill50x skrev:Men jag har också under kontrollerade förhållanden kunnat jämföra ett par nätdelar till LP12:an och klart märkt skillnaden i musiken trots att ljudet (alltså mängden bas/diskant, dynamik, renhet etc) var detsamma.

Och? Det gäller väl apparater i avspelningsled i samma utsträckning.

Bill50x skrev:Med en välbekannt skiva skulle jag plocka ut dessa nätdelar i ett blindtest. Å andra sidan var inte skillnaden större än att jag skulle kunna leva med denna hur länge som helst. I det fallet skulle jag inte driva source first in absurdum om valet stod mellan den nya nätdelen och tex en uppgradering till nya högtalare eller nåt annat som slulle känts mer angeläget.

Så var du säger är att source first-principen är en princip som stämmer bara vid de tillfällen då den råkar stämma?

:lol:

Precis samma sak som "volymreglagerattmaterial-principen" alltså (att det är materialet i ratten som är viktigast - de gånger det råkar vara så att så är fallet...), eller vilken annan princip som helst. .

Bill50x skrev:Alltså. Jag tror inte på att använda det ena ELLER det andra. Även i en urvalsprocess handlar det om att använda olika metoder för att få balans.

Inser du att det du säger är att principen inte är en princip med någon validitet? Det är ju ingen princip som bara överensstämmer med verkligheten ibland, och då aldrig på grund av någon förklaringsmodell som principen bygger på.

F/E-lyssning är bra för vissa saker, mätning med oscilloskop bra på annat.

Nu blandar du ihop begreppen ILLA. F/E-lyssning är ingen princip. Det är en metod att undersöka apparater.

:wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-02 19:30

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Om jag ska bedöma ett förstärkeri, eller en högtalare, så kan jag dra säkrare slutsatser ju bättre grejor jag har före.

Men det är ingen vits att ha bättre grejjor efter menar du? (Högtalrna och rummet till exempel, i förstärkarfallet.)

Fär det är ju faktiskt det som Source first betyder - att det som kommer först är VIKTIGARE än det som kommer senare.

Det är ju precis det jag skriver. Source first betyder att det som kommer före är viktigare. Med bra grejor först blir det enklare att värdera de efterföljande enheterna. I synnerhet om man använder sig av "lyssna-och-tyck"-metoden. Där är F/E-lyssning ibland ett bättre verktyg. För övrigt har jag inte kallat F/E-lyssning för princip. Jag har bara skrivit att denna metod har sina fördelar precis som mätning med instrument har sina.

Precis som du skrev, det finns massor med olika avvikelser från ett bra ljud. Vissa avvikelser drabbar vissa typer av apparater mer än andra. Det kanske är svårare att klämma ur en perfekt fyrkantvåg från en högtalare än ett försteg? Men om en fyrkantvåg redan är degraderad när den går in i högtalaren, hur blir resultatet då? Ännu sämre eller påverkas den inte eftersom förstöringen redan är gjord och signalen som matas in i högtalaren kan denna hantera?

Varför jag försvarar source first? Jo, därför att jag ser vad som händer inom bildbehandling. Jag jobbar dagligen med sådan och ser tydligt hur det fungerar om man utgår i från ett redan distat original (tex en hårt komprimerad jpg). Även om jag i slutänden bara behöver en liten och komprimerad bild, bild resultatet alltid bättre om jag genom hela redigeringsprocessen utgår från bästa möjliga kvalitet. Och som sista steg reducerar bilden till det format som önskas. Nu är ju analogier bara just - analogier, men ofta ger de jämförbara resultat. Vid grava förändringar spelar det naturligtvis ingen roll var försämringen sker eftersom resultatet ändå inte är ändamålsenligt. Men det är en annan sak.

I övrigt är det så, alla principer dyker på näsan om man hårdrar dem. I slutänden är det balansen som räknas. Pratar vid ljudåtergivning är denna balans mycket beroende på vilka aspekter av återgivningen som vi anser vara viktigast.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-02 20:40

Bill50x skrev:Varför jag försvarar source first? Jo, därför att jag ser vad som händer inom bildbehandling. Jag jobbar dagligen med sådan och ser tydligt hur det fungerar om man utgår i från ett redan distat original (tex en hårt komprimerad jpg). Även om jag i slutänden bara behöver en liten och komprimerad bild, bild resultatet alltid bättre om jag genom hela redigeringsprocessen utgår från bästa möjliga kvalitet. Och som sista steg reducerar bilden till det format som önskas.

Hmm, det här är en intressant vinkel. Vid snålkodning av bildereller ljud för den delen vill man att det fel som man lägger till ska få vara så starkt som möjligt (för det kräver lägre bitrate) men ändå synas/höras så lite som möjligt.

Algoritmerna optimeras därmed så att störningen precis inte syns/hörs med förutsättningen att det reproduceras utan vidare processning.

Om man nu ändå processar bilden/ljudet ytterligare förskjuts balansen i vad som är synligt/hörbart så att skräpet syns/hörs tydligare. Det kan vara gammakorrektion på en bild, eller betoning av ett frekvensområde när det gäller ljud.

Man rycker därmed undan mattan för snålkodaren.

Resonemanget kan dock inte utan vidare överföras till kedjan LP-förstärkare-högtalare. Detta eftersom de fel som uppstår där inte har sopats maximalt under maskeringsmattan på samma sätt som vid snålkodning. De fel som uppstår i de gammeldags utrustningarna är i allt väsentligt additiva om man inte drar det till extremer (som klippning osv).

Man kan väl nästan säga att snålkodning är en sorts extrem, faktiskt.

...så analogier kan vara missvisande, även om de ger upphov till tankestimulans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-02 21:05

Richard skrev:Fick nyss ett tillrättavisande mail från min källa.

Ingen som helst info får komma ut, än !

Raderar därför infon om nyheten ( som kullkastar source first filosofin fullständigt ).

Detta skulle inte komma ut offentligt än, affärshemligheter ( som det stod i mailet ) uppenbarligen, som retar återförsäljare till max, som det verkar.

Vet nog ändå vad du tänkte på för produkt :D
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-02 21:39

En vild gissning är att det fortfarande är "source first" som gäller:
Nämligen vad du matar (nätdelarna i) dina apparater med. :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-02 21:49

Bill50x skrev:Varför jag försvarar source first? Jo, därför att jag ser vad som händer inom bildbehandling. Jag jobbar dagligen med sådan och ser tydligt hur det fungerar om man utgår i från ett redan distat original (tex en hårt komprimerad jpg). Även om jag i slutänden bara behöver en liten och komprimerad bild, bild resultatet alltid bättre om jag genom hela redigeringsprocessen utgår från bästa möjliga kvalitet. Och som sista steg reducerar bilden till det format som önskas. Nu är ju analogier bara just - analogier, men ofta ger de jämförbara resultat.

Jo, men det är ju som jämföra äpplen med motorcyklar. Vi får väl börja med se om du överhuvudtaget kan skilja mellan lite normala CD spelare i nivåmtachad blindtest. Kan du inte det så kan ju inte source first spela någon större roll för CD spelare, eftersom skillanden är ofta så ofantligt lite.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-02 22:00

Jag har personligen oerhört svårt att se att sourcefirst skulle gälla till 100% då det gäller CD eftersom principen drogs upp för LP12:an. Jag tror inte ens den skulle ha kommunicerats om Linn inte gjorde skivspelare, armar och pickuper.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-02 22:15

Med bra grejor först blir det enklare att värdera de efterföljande enheterna.
Varför då?

Du behöver ju alla enheterna oavsett vilken du utvärderar. Varför blir det då enklare att utvärdera en tidigare komponent först (som första prioritet)? Tex om en efterföljande komponent maskerar ljudet svårare så är det väl alltid bättre att så långt som möjligt prioritera den först så att man lättare kan höra eventuella fel på mindre maskerande komponenter?

Jag ser fortfarande inte logiken.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-02 22:18

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Om jag ska bedöma ett förstärkeri, eller en högtalare, så kan jag dra säkrare slutsatser ju bättre grejor jag har före.

För det är ju faktiskt det som Source first betyder - att det som kommer först är VIKTIGARE än det som kommer senare.

Det är ju precis det jag skriver. Source first betyder att det som kommer före är viktigare.

Det var inte alls det du skrev. Det du skrev var bara att det är lättare att utvärdera en förstärkare när det är bra grejor före den. Då berättade jag för dig att det ÄVEN är lättare att utvärdera en förstärkare på när det är bra grejjor efter den - alltså att ordningen inte har med det hela att göra!

Det finns ingen skillnade därvidlag. Man lyssnar ALLTID på HELA kedjan - samtidigt.

Hur kommer det sig att du har så svårt att begripa deta??? :?

Bill50x skrev:Med bra grejor först blir det enklare att värdera de efterföljande enheterna. I synnerhet om man använder sig av "lyssna-och-tyck"-metoden.

Visst, men det är ju enklare att utvärdera en grej även när de efterföljande enheterna är så bra som möjligt. Hur kan du lyckas missa att begripa detta?

Bill50x skrev:För övrigt har jag inte kallat F/E-lyssning för princip. Jag har bara skrivit att denna metod har sina fördelar precis som mätning med instrument har sina.

Nej, det skrev du inte alls, du talade om source first och skrev sedan i relation till sounrce first-principen: "...Jag tror inte på att använda det ena ELLER det andra. Även i en urvalsprocess handlar det om att använda olika metoder för att få balans. F/E-lyssning är bra för vissa saker, mätning med oscilloskop bra på annat."

Jag har för övrigt inte påstått att du kallat F/E-lyssning för en princip, jag har bara påpekat att du jämfört en princip med en metod. Det skrev jag för att påminna dig om att du inte exemplifierat när principen source first skulle ha ett berättaigande. Det enda du sagt är ju att det kan vara den första komponenten som är det största felet, men något sådant kan man väl inte bygga en princip som påstår att så är fallet - det vill säga som dikterat att man skall bry sig om källan först. :?

Bill50x skrev:Precis som du skrev, det finns massor med olika avvikelser från ett bra ljud. Vissa avvikelser drabbar vissa typer av apparater mer än andra. Det kanske är svårare att klämma ur en perfekt fyrkantvåg från en högtalare än ett försteg? Men om en fyrkantvåg redan är degraderad när den går in i högtalaren, hur blir resultatet då?

Ännu sämre eller påverkas den inte eftersom förstöringen redan är gjord och signalen som matas in i högtalaren kan denna hantera

Snart ger jag upp. Jag börjar på allvar tro att du faktiskt har svårt att förstå dessa oerhört triviala självklarheter...

Om man lägger ihop två fel blir det oftast ett större fel än enskildheterna (om de inte är linjära fel och minimumfasfunktioner, som är varandras inverser). Vill man förbättra detta större summerade felet, så mycket som möjligt med så liten insats som möjligt, så gör man klokt i att ta hand om det större felet först.

Bill50x skrev:Varför jag försvarar source first? Jo, därför att jag ser vad som händer inom bildbehandling. Jag jobbar dagligen med sådan och ser tydligt hur det fungerar om man utgår i från ett redan distat original (tex en hårt komprimerad jpg). Även om jag i slutänden bara behöver en liten och komprimerad bild, bild resultatet alltid bättre om jag genom hela redigeringsprocessen utgår från bästa möjliga kvalitet.

Men snälla Bill - detta är ju bara självklarheter du yttrar!

Kedjans resultat är ju ALLTID beroende av alla länkar i kedjan. Det är liksom leksaksnivå på förståelse, den som man hoppas alla har innan de ens börjar diskutera saken. fattar inte varför du drar upp det.

Självklart blir det bättre när källan är bra än när källan är sämre, men det betyder ju inte att det inte är ÄNNU större vinster i att ta hand om en ännu trängre flaskhals någon annanstans i kedjan, exempelvis senare i den. Det enda tillfälle då det inte är så är om källan är det största problement.

Bill50x skrev:Och som sista steg reducerar bilden till det format som önskas. Nu är ju analogier bara just - analogier, men ofta ger de jämförbara resultat. Vid grava förändringar spelar det naturligtvis ingen roll var försämringen sker eftersom resultatet ändå inte är ändamålsenligt. Men det är en annan sak.

Nej, det är inte alls en annan sak.

Du blandar ihop saker med varandra så illa att jag knappt har något hopp om att det kall gå att reda ut dem för dig, men jag försöker ändå. :wink:

Förstår du detta:

1. Om man arbetar med en sunkig bildsignal i en hel kedja och ställer till den mer och mer i länk efter länk, och sedan jämför det med att ta bort alla de förstörande länkarna (ersätter kedjans alla delar med oerhört högupplösande bidlbehandling) utan den allra sista - förstår du då att skillnaden mellan kedjorna är att den sistnämnda är rensad på en förfärlig massa fel, och att det är därför den ser bättre ut? (Och att det inte har något med ordningen att göra?)

2. Om man utgår ifrån slutresultatet i exempel 1 (så att det blir source för nästa kedja) och sedan bygger en kedja därefter med alltigenom oerhört högupplösande bildbehandling som inte gör något med bilden - inser du då att den blir lika bra som i exempel 1?

Kort sagt - förstår du att "source last" är en lika giltig princip som "source first"?

Det handlar bara on en sak - att summan blir så bra som möjligt, och att det alltid uppnås effetivast genom att först och ffrämst ta hand om de största felen!

Bill50x skrev:I övrigt är det så, alla principer dyker på näsan om man hårdrar dem.

Berätta hur principen att omhändertagande av det upplevelsemässigt största felet ger den största felreduktionen, "dyker på näsan" när den hårddras!

(=Ta det värsta först, så blir det lättare att hitta felen på de mindre förstörande länkarna!)

Berätta hur principen att utgå ifrån de förutsättningar man inte kan göra något åt när man komponerar sin kedja (alltså utgår från sig själv och eventuellt det rum man avser använda) "dyker på näsan" när man hårddrar den!

(=Utgå ifrån rummet och dig själv när väljer rumsbehandling och högtalare, och från dig själv och högtlarna när du väljer förstärkare, och från allt det nämnda när du väljer försteg...)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-02 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-02 22:22

IngOehman skrev:Om man lägger ihop två fel blir det oftast ett större fel än enskildheterna (om de inte är linjära fel och minimumfasfunktioner, som är varandras inverser). Vill man förbättra detta större summerade felet, så mycket som möjligt med så liten insats som möjligt, så gör man klokt i att ta hand om det större felet först.

Bevisa det på ett pedagogiskt sätt så att alla inser att det stämmer det du säger.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-09-02 22:26

Flint skrev:
IngOehman skrev:Om man lägger ihop två fel blir det oftast ett större fel än enskildheterna (om de inte är linjära fel och minimumfasfunktioner, som är varandras inverser). Vill man förbättra detta större summerade felet, så mycket som möjligt med så liten insats som möjligt, så gör man klokt i att ta hand om det större felet först.

Bevisa det på ett pedagogiskt sätt så att alla inser att det stämmer det du säger.

Hvis jeg skulle få vannet i en bekk full av steiner til å renne mere uhindret, så ville jeg sannsynligvis velge å ta vekk den største stenen først....

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-02 22:31

Viljan/förmågan till förståelse lyser gravt med sin frånvaro ...

Vad är detta att älta om egentligen?

Det finns flera sätt att välja utrustning på - varför måste man skriva någon på näsan att det eller det andra sättet är FEL bara för att man föredrar ett annat sätt?

Har du hittat ett sätt som passar dig - var glad!
Kan du även glädjas åt andra som hittat andra sätt så är det ännu bättre.

HiFi här är mer krig än musik...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-02 22:32

Önskemål: Du (eller någon annan) vill titta ut genom ett fönster och vill se verkligheten därutanför som den ser ut.

Förutsättning 1: Föstret du tittar ut genom är ett tvåglasfönster.

Förutsättning 2: Det ena glaset (det som vetter utåt) är plant, ofärgat AR-banandlat, men det är svagt tonat men släpper igenom 86% av ljuset, så det gör att omvärden utanför blir lite mörkare, men bara lite.

Förutsättning 3: Det andra glaset (det som vetter mot dig) är lite buckligt, är repigt, har rätt mycket fingeravtryck, och är dessutom en smula mjölkigt. Det släpper oräknad dessa problem igenom 75% av ljudet från andra sidan. Skall inte glömma att nämna att det är svagt grönfärgat också.

Fråga 1: Vilket av fönsterglasen är det bästa att ta bort om man vill satisfiera önskemålet enligt punkt 1? Det som kommer först räknat från källan (verkligheten utaför), alltså den yttre rutan, eller den inre skitiga och buckliga och färgande rutan som sitter sist i kedjan?

Fråga 2: Blir summan av de två glasen sämre än bara det inre?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-02 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-02 22:33

realist skrev:
Flint skrev:

Hvis jeg skulle få vannet i en bekk full av steiner til å renne mere uhindret, så ville jeg sannsynligvis velge å ta vekk den største stenen først....

Fyll ett rör med sand och ett med sten. Häll i vatten och se genom vilket rör det rinner snabbast igenom.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-02 22:37

realist skrev:Hvis jeg skulle få vannet i en bekk full av steiner til å renne mere uhindret, så ville jeg sannsynligvis velge å ta vekk den største stenen først....

Felens storlek beror väl på vad man uppfattar som just fel. En dipp på 10dB vid 500Hz kanske uppfattas som mycket mindre störande än en topp vid 3kHz på 3dB . Vem bestämmer vad som är största felet eftersom felen uppfattas individuellt?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-02 22:38

Är det så? Är den här typen av fel additativa inte multiplikativa? Mmm... Iofs så skulle det kunna vara som så att man med en given insats kan reducera ett av felen med 50% - då lönar det sig att gå på det större först.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-02 22:38

Jo, de är multiplikativa, och det har jag ju skrivit flera gånger tidigare
också i den här tråden.

Man brukar dock i vardagligt tal säga summera fel när man menar
seriekoppla länkar med fel. Det har jag också skrivit om tidigare i den
här diskussionen!

Jag förmodar att det är det jag skrivit som gör att du vet det. :wink:

När man multiplicerar små fel med varandra är det dock häpnads-
väckande egalt om man multiplicerar eller summerar. Ungefär som att
tangens för små vinklar kan approximeras som en linjär funktion. :o

Möjligen kan nivå/dB också nämnas som ett exempel på där man kan
välja att addera eller mulitplicera beroende på i vilken domän man
väljer att befinna sig betraktningsmässigt. 8)

- - - - -

Lust och Flint:

Er vilja/förmåga till förståelse lyser gravt med sin frånvaro ... :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-02 23:01, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-09-02 22:39

IngOehman skrev:Lust och Flint:

Men din vilja att förstå oss är det inget fel på?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-02 22:41

Lust skrev:
realist skrev:
Flint skrev:

Fyll ett rör med sand och ett med sten. Häll i vatten och se genom vilket rör det rinner snabbast igenom.

Haha, här är ett tydligt exempel på att analogier inte funkar jämt... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-02 22:44

IngOehman skrev:Lust och Flint:

Jag har inga problem med att förstå och att se poänger i båda sidor, men ser ingen mening i att älta om vilket sätt som är bäst.

Det är väl upp till var och en att finna en passande filosofi?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi