Låta bra resp låta dåligt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-24 15:45

meanmachine skrev:
IngOehman skrev:
meanmachine skrev:Ge upp. Du försöker framstå som något slag frommt lamm. Har du inte ens besökt en vanlig icabutik. Hela affären är upplagd för att du skall spendera mer pengar än du borde. :?

Det känns inte meningsfullt att diskutera det här mera med dig.

Och du kan sluta spekulera i att andra försöker framstå på olika sätt.
Du är ute och cyklar.

Dock bra att du har redovisat att du inte kan förstå att/varför det är fel
att göra andra illa, vilket förstås i sig är trist. Bra att veta att man inte
kan lita på dig dock.

Var går gränsen för bedrägerier/ohederliga beteenden tycker du, där
det trots allt är klandervärt? Får man påstå att en bil man säljer har gått
2000 mil om man vet att den i verkligheten gått 20 000 mil? Är det okej
att pysa konkurrentens däck om man ställer upp i en biltävlning (eller
annars)?

Jag tycker inte att det är OK så klart att lurad men det är lika i alla brancher. Ingen undantagen så varför höja på ögonbyren och tro att hifi skulle vara undantaget?

Alltså viktigt att vi alla brukar vårat sunda upplysta förnuft och inte går i fällan. :)

Där har du såklart en poäng.

Jag menade inte att antyda att det är extra märkligt att människor blir lurade i hifi-branschen - bara att jag tycker det är rätt skrämmande att
någon med berått mod förstör för andra (både för konkurrenter och kunder) genom att med avsikt att förstöra uppspelningsmöjligheterna
felfasa högtalare i butiker.

Hur i helskotta är man funtad om man beter sig på det viset???

Vh, iö

- - - - -

PS. Berätta gänra om ICA. Jag köper rätt ofta mat hos ICA-handlaren här, eftersom alla de andra affärerna är stängda när jag har tid
(ICA-stänger vid 23:00 här i Täby).

Jag har hittills inte lagt märke till något som är bedrägligt där.

Även om jag hörde talas om köttmärkningen, och blev lite upprörd då också. Men inte lika mycket, eftersom jag ju egentligen tycker det är
värre att reglerna kräver märkning av kött som gör att utmärkt kätt slängs. Ohederligheten att märka om tycker jag är anmärkningsvärd dock. Tycker det hade varit mycket bättre om de sålt köttet omärkt! Eller
"i befintligt skick", kanske till reducerat pris? Jag tror folk är förnuftiga nog att kunna avgöra hur kött som ät tjänligt ser ut och luktar.
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-24 16:39, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-24 15:49

IngOehman skrev:
Max_Headroom skrev:
phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet. Ingen konstnär skulle fokusera till den grad på att återskapa exakt hur tavlan upplevdes i ateljen där den skapades, som hifi-nörden gör på att uppleva musiken exakt så som det lät när den spelades in.

...

Hifi-nördens förbannelse är att ständigt försöka höja upplevelsen genom ökad exakthet i fel saker; som om konstbetraktaren försöker hitta exakt rätt konsthall och exakt rätt plats att stå och titta i exakt rätt ljus, när det egentligen skulle vara så otroligt mycket mer givande att lära sig mer om innehållet, dess bakgrund/historik, olika stilar, konstnären själv osv även om tavlan hängde snett i nån skum bowlinghall.

Jävlar vad sant, jag skulle kunna ha skrivit det själv!
Musiktips: Falcos - The Sound of Music för att markera vikten av innehållet.

Inkluderar ni er själva som exponenter för vem den där "typiske hifi-nörden" är, eller är det andra än er själva ni pratar om? :?

Andra. Jag har varit audiofil förut, men är nu botad. Tack vare LTS och faktiskt. Nå håller jag inte på med återgivning, utan bara "sound". Men soundet ska vara justerbart i realtid, på ett sätt som jag bestämmer. "Sound" inbyggt i apparter eller kablage duger inte alls.

1B. Jag har träffat på gott om exempel på människor som också söker en god återgivning (obs - återgivning, inte jag skrev inte sound) och som av olika skäl (ofta på grund av icke-framgångsrika strtegier) misslyckats med att hitta den (och som känt frustration över att inte nå fram till det de vill ha). Sad

Typ 90% av HiFi-tidningsköparna? Och många av som dom skriver i dom?
En del verkar också TRO att dom söker återgivning, när dom egentligen söker "sound" och skuller behöva en (rör)kompressor och en EQ iställer för att tjafsa runt och byta apparter som "man hör nya detaljer som man inte hört förut med"

2C. Jag har inte träffat på några människor som sökt ett "gött sound", och som hittat det och blivit nöjda för lång tid framåver, men jag kan inte utesluta att det kan finnas någon. Om så är fallet:

Den beskrivningen passar väl bäst på mig. Det enda jag ibland är missnöjd med att jag inte får tillräckligt "tryck" i ljudet. Hur mycket jag än vrider upp volymen så blir det bara starkare och starkare. Det blir liksom aldrig pressat som på en rockkonsert. Till slut säger jag ifrån eller vågar inte gasa mer eftersom jag är rädd att det stora och extremt dyra fönstret i "stuen" ska spricka.
Jag tror en kompressor kan vara nåt, eftersom jag ibland vill spela starkt utan att det låter pressat.

Ahhh, nu är det dax för lite medelhavsstämning (bara 12-13 grader och mulet ute), så jag spelar:

Venga Boys - We're going to Ibiza

Rekomenderas på din nästa demo. Låten är gjord för att spelas sjukt högt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-24 15:53

phloam skrev:
Max_Headroom skrev: För att det är kul!

Bästa anledningen! :)

Piotr: jajaja, jag vet, dyrt är inte alltid bra yada yada :)

:mrgreen:

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-24 15:57

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:
Max_Headroom skrev:
phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet. Ingen konstnär skulle fokusera till den grad på att återskapa exakt hur tavlan upplevdes i ateljen där den skapades, som hifi-nörden gör på att uppleva musiken exakt så som det lät när den spelades in.

...

Hifi-nördens förbannelse är att ständigt försöka höja upplevelsen genom ökad exakthet i fel saker; som om konstbetraktaren försöker hitta exakt rätt konsthall och exakt rätt plats att stå och titta i exakt rätt ljus, när det egentligen skulle vara så otroligt mycket mer givande att lära sig mer om innehållet, dess bakgrund/historik, olika stilar, konstnären själv osv även om tavlan hängde snett i nån skum bowlinghall.

Jävlar vad sant, jag skulle kunna ha skrivit det själv!
Musiktips: Falcos - The Sound of Music för att markera vikten av innehållet.

Inkluderar ni er själva som exponenter för vem den där "typiske hifi-nörden" är, eller är det andra än er själva ni pratar om? :?

Andra. Jag har varit audiofil förut, men är nu botad. Tack vare LTS och faktiskt. Nå håller jag inte på med återgivning, utan bara "sound". Men soundet ska vara justerbart i realtid, på ett sätt som jag bestämmer. "Sound" inbyggt i apparter eller kablage duger inte alls.

En anläggning utan sound inbyggt i apparater eller kablage skriver du...

Det låter som om det är en god återgivning du i grunden vill ha! ;) Alltså att du vill slippa att ha en anläggning med sound? Men sedan vill du också ha frihet att färga (eller "avfärga") efter behov.

Är du en ordvändare? ;)

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:2C. Jag har inte träffat på några människor som sökt ett "gött sound", och som hittat det och blivit nöjda för lång tid framåver, men jag kan inte utesluta att det kan finnas någon. Om så är fallet:

Den beskrivningen passar väl bäst på mig. Det enda jag ibland är missnöjd med att jag inte får tillräckligt "tryck" i ljudet. Hur mycket jag än vrider upp volymen så blir det bara starkare och starkare. Det blir liksom aldrig pressat som på en rockkonsert. Till slut säger jag ifrån eller vågar inte gasa mer eftersom jag är rädd att det stora och extremt dyra fönstret i "stuen" ska spricka.

Det låter som om du är 2B snarare, men jag skulle inte utesluta att det är 1B du är. ;)

Du verkar ju hur som helst inte vara nöjd. Inte helt i varje fall. ;)

Men - hur vet du (/varför tror du) att felen du upplever beror på för lite färgning? :o

Max_Headroom skrev:Jag tror en kompressor kan vara nåt, eftersom jag ibland vill spela starkt utan att det låter pressat.

Det låter som absoluta motsatsen till vad en kompressor skapar...

Det låter snarare som om det är kompressorer du skulle behöva befrias från, till förmån för peakförmåga! :P

Oavsett detta verkar du vara oklar på om det är mera eller mindre pressat du vill att det skall låta... :?

I första fallet (fetat) så verkar det som om du sätter ett likhetstecken mellan "tryck" och "pressat" (hupp?) medan du i andra fallet (fetat) tycks vilja ha tryck och slippa att det blir pressat. :o

(Men då föreslår du å andra sidan en kompressor som lösning, och vad förstör trycket mer än kompressorer? Mycket märkligt det hela. :))

Eller var det så att du menade att du behöver en kompressor för att slippa att det blir pressat - genom att koppla bort den just då? Isåfall vill jag försiktigt upplysa dig om att de allra flesta live-rockkonserter är mycket MINDRE komprimerade än de fonogram som samma grupper släpper.

Kort sagt: Vad du än lyssnar på och vad du än vill uppleva från följande lista...

1. Live trycket

2. Slippa det pressade ljudet från fonogrammet

...så verkar en kompressor vara det sista du behöver. :?

Max_Headroom skrev:Ahhh, nu är det dax för lite medelhavsstämning (bara 12-13 grader och mulet ute), så jag spelar:

Venga Boys - We're going to Ibiza

Rekomenderas på din nästa demo. Låten är gjord för att spelas sjukt högt!

Här i Lahäll är det varmare! :)

Skall undersöka den där låten, den låter spännande! ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-24 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-24 16:11

Max_Headroom skrev:.... Det enda jag ibland är missnöjd med att jag inte får tillräckligt "tryck" i ljudet. Hur mycket jag än vrider upp volymen så blir det bara starkare och starkare. Det blir liksom aldrig pressat som på en rockkonsert. Till slut säger jag ifrån eller vågar inte gasa mer eftersom jag är rädd att det stora och extremt dyra fönstret i "stuen" ska spricka.
Jag tror en kompressor kan vara nåt, eftersom jag ibland vill spela starkt utan att det låter pressat.

Skaffa ett svagare slutsteg så får du livekänslan från en rockkonsert när du spelar högt, du har för låg dist helt enkelt :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-24 16:19

Rockkonserter kan ju låta allt från skränigt, olidligt blodfattigt, pressat och distorderat, till dynamiskt, bottenrikt och utsträckt (men fortfarande nästan alltid på tok för högt).

Vilket av alla live-sound är det du vill ha?

Om det är det förstnämnda är en lite förstärkare kanske lösningen. Är det det sistnämnda är det nästan motsatsen till lösningen...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-24 16:22

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:.... Det enda jag ibland är missnöjd med att jag inte får tillräckligt "tryck" i ljudet. Hur mycket jag än vrider upp volymen så blir det bara starkare och starkare. Det blir liksom aldrig pressat som på en rockkonsert. Till slut säger jag ifrån eller vågar inte gasa mer eftersom jag är rädd att det stora och extremt dyra fönstret i "stuen" ska spricka.

Skaffa ett svagare slutsteg så får du livekänslan från en rockkonsert när du spelar högt, du har för låg dist helt enkelt :-)

/ B

En spekulation (baserat på egen erfarenhet) är att det kan vara rummet som sätter begränsningar, ex öppen planlösning, för lite dämpat osv. För mig gjorde det jätteskillnad när jag kunde dedikera ett rum till musik/bio och dämpa det efter konstens alla regler.
Efter detta fick jag riktigt kanontryck, utan att byta högtalare eller elektronik. Nu ser jag fram emot varje stund som jag kan spendera i mitt hobbyrum.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-24 16:24

phloam skrev:Tror du att merparten av alla här på Faktiskt är ointresserade av hifi-teknik? :)

Jag är det. Är rätt ointresserad av tekniken överhuvudtaget och kan ha stora brister i dom mest grundläggande tekniska detaljer inom hifin. Det som är viktigt för mig är hur det låter och känner inte jag behöver lära mig allt för att kunna lyssna på mina skivor så bra som möjligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-24 16:31

phloam skrev:Men, vad fiskar du efter med denna fråga? :)

Det jag fiskar efter är tankegången att via valfria färgningar i stereon, så får man ut största utbytet av musiken. Jag har själv haft dom tankarna förr men har inte dom längre både på grund av nya erfarenheter och logik. För skivor är ju inte belagda med liknande "fel" och "rätt" så oavsett hur jag försöker fixa med olika "färgningar" så kommer det alltid bli massa fel. Det finns inte ett anti-fel som fixar till alla eller ens delar av alla skivor, har jag verkligen fått erfara nu.

Så bra ljud jag har nu har jag aldrig varit i närheten av innan, även på "dåliga" skivor som jag trodde jag "färgade" bättre, så låter det bättre idag. Det säger ju inte att någon kan föredra olika kedjor av olika slag, bara att jag har ändrat uppfattning och är supernöjd med det.

Du bor ju en 22-23 mil ifrån mig, du får hälsa på framöver och lyssna lite. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-24 16:43

Max_Headroom skrev:Typ 90% av HiFi-tidningsköparna? Och många av som dom skriver i dom?
En del verkar också TRO att dom söker återgivning, när dom egentligen söker "sound" och skuller behöva en (rör)kompressor och en EQ iställer för att tjafsa runt och byta apparter som "man hör nya detaljer som man inte hört förut med"

Personligen så tror jag att många är ute efter få nya "kickar" av nya apparater och det är en av anledningarna man byter så ofta.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-24 16:58

IngOehman skrev:
Alltså att du vill slippa att ha en anläggning med sound? Men sedan vill du också ha frihet att färga (eller "avfärga") efter behov.

Är du en ordvändare? ;)

Ordvändare? Öhh, ja...

IngOehman skrev:Du verkar ju hur som helst inte vara nöjd. Inte helt i varje fall. ;)

Nä, inte helt. Olika skivor låter ju olika. Dessutom varierar dagsform och humör. Just därför som det kan vara bra att kunna justera "soundet" i realtid. Skulle vara enklare om det var jämnare kvalitet på fonogramen.

IngOehman skrev:Men - hur vet du (/varför tror du) att felen du upplever beror på för lite färgning? :o

För att jag har testat och inducerat avsiktliga färgningar, för att kunna veta hur dom låter. Kompression och lite dist t.ex..

IngOehman skrev:Eller var det så att du menade att du behöver en kompressor för att slippa att det blir pressat - genom att koppla bort den just då? Isåfall vill jag försiktigt upplysa dig om att de allra flesta live-rockkonserter är mycket MINDRE komprimerade än de fonogram som samma grupper släpper.

Det beror ju på vad det är för grupper...

IngOehman skrev:1. Live trycket

Det jag är ute efter är känslan av ett PA som man spelar på lite för starkt :-)
En rörkompressor borde kunna lägga till lite dist och minska dynamiken tänkte jag. perfekt att knäppa igång när man vill ha känslan av att spela starkt utan att få hörselskador.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-24 17:43

Bill50x skrev:Men om du jämför en printer som ger lysande kvalitet på sina utskrifter, men saknar vissa bokstäver - är då denna bättre eller sämre än en som ger lite suddig utskrift men där alla bokstäverna skrivs ut?

/ B

Det beror på, så klart - vad är det för text, vad det är för font, vad det är för språk, vem läsaren är, etc.

Eller var det en retorisk fråga? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-24 17:45

IngOehman skrev:Det påståendet trotsar all logik. :lol:

* Menar du att du tror att jag menade att musik inte kan vara dramatisk utan att vara förvrängd??? 8O

:lol: :lol: :lol:

Jag tror att du såfall lyckades glömma att jag talade om ÅTERGIVING. Alltså om att återgivningen förvränger om den dramatiserar (eller på annat sätt ändrar konstverket). Skrev jag inte återgivning tillräckligt många gånger för att det skulle framgå att det var återgivningen jag talade om?

** Tolkningen att det jag skrev skulle betyda att sinustoner, enbladsromaner och streckgubbar är det enda som behövs för att roa (eftersom endast de är oförvrängda) är absurd. Det är din helt egna uppfinning. ;)

Vh, iö

* Dramatisera återgivningen (vinyl, equalizer, kondom över diskanten osv.) är det jag talar om, för jag antar att du talade om återgivning i din lilla fina lista och inte musiken i sig som ju är en konstart och inget annat.

Och då blir det ju inte korrekt återgivning, som farbror öhman tycker så mycket om. Du gillar ju att tala om "korrekt återgivning" som det enda som gäller för någon som är riktigt klok i huvudet.

** Detta var bara en reflektion från min sida, om huruvida det skulle bli om konstnärerna i sitt skapande använde transparens som det Heliga Mantrat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-24 17:47

Lust skrev:Frågan är vad som är "original" i detta fall?
En utskrift som författaren har godkänt.

Så klart. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-24 17:51

Bill50x skrev:Jämför med konstnären som målar tavlor. Denne har full kontroll över processen ända tills tavlan är klar. Men är tavlan målad utomhus eller i ljuset av ett kallt lysrör? Redan här kommer tveksamheten in hur mästerverket ska avnjutas.

När tavlan hängs på ett galleri kommer ljuset givetvis spela stor roll för hur vi uppfattar tavlan. Men här tillkommer ett par faktorer. Hur hängs tavlan? Hur ser miljön ut? Och tillsammans med vilka andra tavlor presenteras alstret?

I idealfallet är konstnären med i denna process, men det är inte säkert. Vissa konstnärer är duktiga på "hängningen" andra överlåter detta åt experten, dvs i detta fallet galleristen, museet eller vad det nu kan vara.

Om man nu som köpare av detta konstverk, eller av en avbild av denna, vill få ut maximal upplevelse... hur ska man göra då? Försöka återskapa förhållandena under skapandet? Ha galleriet där man köpte tavlan som referens? Eller helt enkelt hänga den där den passar bäst där hemma?

/ B

En målad tavla är ingen bra analogi, det motsvarar mera en konsertsituation.

Jämför i stället med en litografi, eller ett fotografi.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-24 17:58

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:
Alltså att du vill slippa att ha en anläggning med sound? Men sedan vill du också ha frihet att färga (eller "avfärga") efter behov.

Är du en ordvändare? ;)

Ordvändare? Öhh, ja...

;)

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:Du verkar ju hur som helst inte vara nöjd. Inte helt i varje fall. ;)

Nä, inte helt. Olika skivor låter ju olika. Dessutom varierar dagsform och humör. Just därför som det kan vara bra att kunna justera "soundet" i realtid. Skulle vara enklare om det var jämnare kvalitet på fonogramen.

Håller med, men jag tycker inte det är så farligt. Tycker de flesta fonogram låter tillräckligt bra för att det skall vara lätt att hitta en avspelningsvolym som fungerar tillrcäkligt bra för att man skall kunn njuta av fonogrammet utan att lida av (eller ens tänka på) ljudkvalitetsproblem. :P

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:Men - hur vet du (/varför tror du) att felen du upplever beror på för lite färgning? :o

För att jag har testat och inducerat avsiktliga färgningar, för att kunna veta hur dom låter. Kompression och lite dist t.ex..

Ok, och du tyckte det blev "bättre", men det betyder ju inte att det inte kunde ha blivit ännu bättre om något fel tagits bort istället?

Rent filosofiskt alltså. Jag gör inte anspråk på att veta att du inte gjorde rätt och drog för dig korrekta slutsatser. Är bara nyfiken på om du reflekterat över möjligheten att det skulle kunna vara fel väg trots allt, även om insatserna som enskildheter tett sig som förbättringar?

Jag frågar bara på grund av att det du beskriver ju trots allt påminner lite om sådan strategi som apparatbytarna brukar använda (testa och ta till sig det som förbättrar den subjektiva upplevelsen av kedjans totalljud). Fast du tycks i och för sig inte syssla med kedjemodifikationer, utan bara tillfälliga isatser "vid behov".

Men jag undrar ändå nyfiket - hur vet du att det är den färgningen du åstadkommit som du vill ha, och att inte det trots allt vore bättre att leta efter fel att ta bort?

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:Eller var det så att du menade att du behöver en kompressor för att slippa att det blir pressat - genom att koppla bort den just då? Isåfall vill jag försiktigt upplysa dig om att de allra flesta live-rockkonserter är mycket MINDRE komprimerade än de fonogram som samma grupper släpper.

Det beror ju på vad det är för grupper...

Absolut, men kan du nämna någon som spelar komprimerat på scen, men högdynamiskt på fonogram?

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:[Bortklippt ungefärlighet: Är du ute efter...]

1. Live trycket

Det jag är ute efter är känslan av ett PA som man spelar på lite för starkt :-)

Om du är ute efter det är det ju inte för starkt, men (ursäkta att jag ältar detta vidare) HUR VET DU att det är distorsion som är orsaken till det du gillar?

Jag frågar av flera skäl, men det huvudsakliga är att det är just distorsion som brukar vara orsaken till att det låter så olidligt illa från PA.

Max_Headroom skrev:En rörkompressor borde kunna lägga till lite dist och minska dynamiken tänkte jag. perfekt att knäppa igång när man vill ha känslan av att spela starkt utan att få hörselskador.

Då undrar jag igen: Vad är det egentligen för programmaterial som du spelar, som skulle vinna på att komprimeras YTTERLIGARE?

Jag har nog aldrig stött på något fonogram (oavsett genre) som lider av för lite kompression. Däremot har (nästan) varenda Rock-fonogram jag stött på vara sönderkomprimerat.

Som jag skrev tidigare - jag kan spela dem ändå, även om det behöver ske väldigt mycket svagare än vad som vore möjligt om de skall låta bra - men jag förstår inte vad det är som gör att du tycks vara övertygad om att de skulle låte bättre av att komprimeras ytterligare? :o

Mer än att jag förstås såg att du skrev att du testat och funnit att så är fallet. Det förbryllar mig dock mycket. För mig är det som om någon kommit på att flintastek (i förekommande fall gammal salt julskinka (men okokt) återanvänd som påstått grillämpad köttbit, genom att ytterligare kryddor tillförts) kan räddas och bli ätbar genom att tillföra mera salt...

Kanske är det så enkelt som att jag helt enkelt inte har en aning om vilka fonogram det är du talar om, och hur de låter?

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-24 17:58

KarlXII skrev:Börjar du lära dig Subjektivistens diskussionsteknik? :o :P

Va snackar du för gojja? :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-24 18:00

IngOehman skrev:Rockkonserter kan ju låta allt från skränigt, olidligt blodfattigt, pressat och distorderat, till dynamiskt, bottenrikt och utsträckt (men fortfarande nästan alltid på tok för högt).

Vilket av alla live-sound är det du vill ha?

Om det är det förstnämnda är en lite förstärkare kanske lösningen. Är det det sistnämnda är det nästan motsatsen till lösningen...

Vh, iö

"dynamiskt, bottenrikt och utsträckt" låter det normalt här i huset, om skivan så medger, oavsett hur starkt man spelar (åtminstone så starkt som jag har spelat).

Det är det första jag vill ha, fast inte olidligt och blodfattigt. Och bara lite distat, inte mycket. Och så vill jag ha lite skränigt och pressat.
Soundet på after skin vid dalstation i Hemsedal är det jag är uteefter men utan att riskera hörselskador.
Och jag vill bara ha det ibland, så mindre förstärkare går bort för då kommer jag att ha det hela tiden.

Edit:

IngOehman skrev:Men jag undrar ändå nyfiket - hur vet du att det är den färgningen du åstadkommit som du vill ha, och att inte det trots allt vore bättre att leta efter fel att ta bort?

Jag har kommit fram till det under mina expriment med ljud med hjälp av datorn. Jättepraktiskt, om man vill ha förstålse för vad dom skriver om i HiFi-blaskorna om "detaljer man inte hört förr", "rytmkänsla" etc. Allt sånt där går att manipulera fram. Därför att det bra att prova lite, för att lära (eller i alla fall få ett hum om) sig om vilka effekter olika typer av påverkan har på det ljudande resultatet.

IngOehman skrev:Absolut, men kan du nämna någon som spelar komprimerat på scen, men högdynamiskt på fonogram?

Jag kan bara jämföra liveinspelningar och då av sådana jag har både på studioinspelning och liveinspelning. Nena låter klart bättre på studioinspelning än den Live-platta jag har.

IngOehman skrev:HUR VET DU att det är distorsion som är orsaken till det du gillar?

Har testat i sound forge att lägga på lite andratons-dist och komprimera. Det blir precis den effekt som önskas.

IngOehman skrev:Då undrar jag igen: Vad är det egentligen för programmaterial som du spelar, som skulle vinna på att komprimeras YTTERLIGARE?

Ska-P*, en del Green Day. Det beror på vad man vill uppnå. Syftet i mitt fall är ju att jag vill ha ett sound som normalt kräver att man spelar väldigt starkt, utan att egentlgien behöva göra det.

*) Ska-P plattan jag har låter väldigt bra som den är. Man ska man spela så högt att man får samma känsla som på en trång och stökig konsert eller en juste after ski så håller i alla fall inte mina öron, utan receptet är att höja medelnivån, annars hämnar peakarna på rent ohällsosamma nivåer.
Här finns ett smakprov (dock med uselt ljud):

http://www.youtube.com/watch?v=o8EZXKp9gWg
Senast redigerad av Max_Headroom 2008-05-24 18:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-24 18:15

Å fan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-24 18:55

subjektivisten skrev:Så bra ljud jag har nu har jag aldrig varit i närheten av innan, även på "dåliga" skivor som jag trodde jag "färgade" bättre, så låter det bättre idag. Det säger ju inte att någon kan föredra olika kedjor av olika slag, bara att jag har ändrat uppfattning och är supernöjd med det.

Du bor ju en 22-23 mil ifrån mig, du får hälsa på framöver och lyssna lite. :D

Dithän har jag inte kommit själv än i praktiken, långt därifrån! Är rädd att få uppgraderingssjuka den dan jag hör nåt så bra :) I vilket fall som helst så den dan jag kommer lär jag nog främst stå o dregla framför skivsamlingen... :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-24 22:52

IngOehman skrev:Å fan.

+1 :o

Max, har du möjlighet att lägga ut en liten ljudsnutt så man får höra vad du menar?
Lägga på dist och kompression...det låter ju inte som något man längtar efter direkt. :lol:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-05-24 22:57

Max_Headroom skrev:Soundet på after skin vid dalstation i Hemsedal är det jag är uteefter men utan att riskera hörselskador.

Det skulle jag också vilja ha, flera år sen jag var där, men det lät verkligen party. :D

Undrar om de inte har nån "basburk" där som gör djupbas av midbas. Svårt att förklara, men har för mig att det fanns en burk som läser av insignalen och "flyttar ner" basen nån oktav. :?

Typ DBX 120 A eller Peavey Kosmosv2.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Föregående

Återgå till Generellt om hifi