phloam skrev:Alltså, för mig blir formuleringen "rimligt transparent" en orimlighet...!
Varför då? Om den färgar så lite att det är kanske omöjligt att höra vid vanlig musik, vad är det som är orimligt med det?
phloam skrev:Jag lever med ett för mig rimligt och ganska bra ljud, men jag skulle aldrig våga kalla det transparent! (Ok, jag förstår kanske vad du menar, har man ett rätt bra ljud är det s.a.s. delvis eller hyfsat transparent osv) Jag är på så sätt inte "motståndare" gentemot transparens som begrepp osv. Jag förstår poängen med det.
Förstår du det? Verkar ju inte som det eftersom det är orimligt och dyrt och konstigt, som det verkar på dig.
phloam skrev:Haken är bara den att när man kommer upp i en viss nivå av transparens, så blir helt andra saker viktigare för mig. Det finns massor av faktorer (behöver jag upprepa dem) som är oändligt mycket viktigare för mig, för att jag ska tycka hifi är kul, än den ljudmässiga skillnaden mellan två förstärkare för säg 2000:- För att inte tala om 20 000:-.
För det första, hur har du kommit fram till att dom är viktigare? Har du ens lyssnat på någon kedja som kan antas eller som man vet är rimligen transparent? Om inte, vad är det du jämför med då? Rykten på nätet?
För det andra, vad är det för något som säger att musiken och hifin inte skulle vara rolig med transparenta prylar?
phloam skrev:Jag hävdar att många som tycker det är kul med hifi, kan tycka att det är kul att "hålla på med" dyra kablar, hitta på anledningar att köpa dem - för att det är vad just de går igång på. Nästan lite perverst, eller kanske som rollspelare - totalt löjligt objektivt sett, men so what, de har kul! Sen kanske de tröttnar på den biten.
Ja, det är ju kul att läsa ständigt om folk som bränner ut sitt musikintresse genom ständiga prylbyten som kostar massa pengar för att ständigt jaga ett ljudnirvana som man aldrig hittar.
För du kommer inte kunna lura in mig att gemene audiofil köper dyrprylar för att dom är kul eller spacat utseende, utan varje gång man frågar eller läser/hör varför dom köper är det för dom anser det ger bättre ljud. En fix som avtar rätt fort när man upptäcker felen eller får för sig att "pryl B" ger bättre ljud.
phloam skrev:Det är liksom meningslöst och fel att säga till en 25-årig snubbe som sitter med låtsassvärd på tåget att växa upp för h-e
Handlar ju inte om det. Det handlar ju om att ge tips som både sparar folk massa pengar, som kan ge dom klart bättre ljud och mer tid över för musiken. Sen är det upp till var och en om man vill ta dom tipsen eller inte, men på dig och vissa andra så verkar det vara negativt att tipsa om billigare alternativ.
phloam skrev:Eftersom jag kan vara lika "löjlig" med mina krav på kul hifi, så kan inte jag säga varken vad andra ska sträva efter, eller vad de tycka om. Live and let live, helt enkelt. Det som passar mig kan vara outhärdligt för andra.
Hur har du kommit fram till detta? Vad är kul hifi? Skulle transparenta prylar vara mindre kul?
phloam skrev:DVD och VHS som ett bra exempel: Jag köper gärna vhs, det duger bra bildmässigt och har viss nostalgifaktor/praktiskhet som passar här. Naturligtvis kan jag även köra och uppskatta DVD och vet om att de är bättre på flera sätt. Men, jag vet också att jag aldrig kommer att lägga stora pengar på en jättebra hemmabio (allt eller inget-delen) så för mig spelar just kvalitetsskillnaden ganska liten roll för valet mellan dem. Trots att jag är fullt medveten om den.
Ja, jag har många hundra VHS filmer men jag skulle inte tveka att välja DVD eller ännu hellre blu-ray version än VHS versionen. Visst kan det vara kul att kolla som nostalgi men annars så har jag endast dom för dom är en unik version (eller något som inte har något värde idag och kan lika gärna stå kvar i hyllan). Men då borde du inte bry dig om du kör 69 kpbs MP3or istället för Flac/CD, om kvaliten inte är så noga, bara det är kul hifi?