Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev:Här hittade jag några bilder på Ortofon "Stylus 30", "Stylus 40" och nån konisk nål:
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/609856.html
OM40-an ser lite sned ut. Finge den smaka hammarn?
Finns fler varianter att titta på i tråden.
PEGE skrev:Använder just nu ett hardwirat riaa, tnt-audio inDiscret, mycket välljudande om jag själv får komma med ett omdöme![]()
Men IÖ och Morello kanske har bättre lösningar för att uppnå vinylnirvana.
popedh skrev:Cd´n är ALLTID mer lik mastern än vinylen!
IngOehman skrev:popedh skrev:Cd´n är ALLTID mer lik mastern än vinylen!
Är benägen att hålla med om det - i de fall där det varit målet.
Är inte alls beredd att hålla med när man tittar på den faktiska verkligheten och mastern är ett band från 60-, 70- eller 80-talet.
Jämför man de ursprungliga vinylutgåvorna med senare tiders återutgivningar på CD från samma masterband, är CD-utgåvan i regel en extremt skada version av det ursprungliga masterbandet.
Det har dock ingenting med tillkortakommanden hos CD-systemet att göra, utan handlar nästan uteslutande om medvetna ingrepp som skadat musiksignalen.
Vh, iö
Morello skrev:hepcat skrev:När fick vinylen jitter och vikningsdist tillexempel?
Glöm inte att de flesta vinyler är graverade med en digital (PCM) fördröjningslänk*.Dessutom undviker man vikningsdist lätt genom att lågpassfiltrera insignal till AD. Moderna maskiner har jitter under 200 ps. Typiska LP-spelare uppvisar svaj av en helt annan dignitet. Titta tex på Linn LP12.
![]()
* Denna behövs eftersom graververket måste ha signalen lite före dosan. Det är alltså dosan som får den AD/DA-omvandlade signalen.
Svante skrev:Morello skrev:
Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter.
Jo, jag kom på en till: vikningsdistorsion. Inte för att det är ett problem på CD, men på vinylskivor finns den inte.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:
Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter.
Jo, jag kom på en till: vikningsdistorsion. Inte för att det är ett problem på CD, men på vinylskivor finns den inte.
Där har Dr. Svante i praktiken fel då vinylen enligt tidigare redogörelser i många fal passerar en digital fördröjningslänk, vilken naturligtvis har såväl vikningsfilter som rekonstruktionsfilter.![]()
Popedh, din gamle trallgök tillika vapendragare, kan du int fixa en roligare bild?
popedh skrev:happ.... nu e man här å bråkar igen... blir genast groggsugen!
IÖ: Jag älskar att skada musiksignalen;) hur gick det med vår Inflatorfest? *S*
popedh skrev:Cd´n är ALLTID mer lik mastern än vinylen!
IngOehman skrev:Det finns till och med diskantelement som ger vikningsdistorsion (gäller främst banddiskanter) liksom pickuper. Man brukar kalla det för vargtoner i sådan sammanhang dock. Vikningen sker runt frekvenser där det finns resonanser och/eller oscillationer i kombination med olinjäriteter.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Det finns till och med diskantelement som ger vikningsdistorsion (gäller främst banddiskanter) liksom pickuper. Man brukar kalla det för vargtoner i sådan sammanhang dock. Vikningen sker runt frekvenser där det finns resonanser och/eller oscillationer i kombination med olinjäriteter.
Min cello ger också upphov till något man brukar kalla vargtoner (märks mest runt f på G-strängen). Vet du något om upphovet till dessa? Det känns ju inte rimligt att prata om olinjäriteter i cellon, eller?
profbd skrev:CD är bäst, punkt.
själv håller jag på¨dvdaudio
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Det finns till och med diskantelement som ger vikningsdistorsion (gäller främst banddiskanter) liksom pickuper. Man brukar kalla det för vargtoner i sådan sammanhang dock. Vikningen sker runt frekvenser där det finns resonanser och/eller oscillationer i kombination med olinjäriteter.
Min cello ger också upphov till något man brukar kalla vargtoner (märks mest runt f på G-strängen). Vet du något om upphovet till dessa? Det känns ju inte rimligt att prata om olinjäriteter i cellon, eller?
Hetsporren skrev:CD är bäst, punkt.
subjektivisten skrev:popedh skrev:Cd´n är ALLTID mer lik mastern än vinylen!
Om man inte ändrar på signalen mellan masterbandet och CD, ja. Dock i 99,99% så ändras ljudet mellan mastern och den slutfärdiga produkten så det känns lite meningslöst att säga så.
Nefilim skrev:LP-skivorna innehåller väl enbart en massa nostalgi, eller? Dessutom är ju handhavandet stenålder. Visst kan det vara myspys att spela vinyl ibland, ungefär som att tända några stearinljus i stället för elektriska lampor. Jag vidhåller att CD-mediet är oslagbart.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster